Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 327 284
  • 66 843

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Toki oma kuolemasuhde on hioutunut syöpähoidoissa. Käsittääkseni on varsin yleistä, että sellaisen kokeneet ihmiset suhtautuvat teemaan kevyemmin.

Olen miettinyt miksi ihmiset pelkäävät niin paljon kuolemaa. Eihän sen jälkeen ole mitään ja lakkaa vain olemasta. Ei pidä pelätä, että joutuisi pienimunaisena viihdyttämään jotain neitsyitä.

Minullakaan ei ole mitään annettavaa universumille, mutta kyllähän täällä nyt vielä huvittaa hengailla. Olen aika varma, että jos sitä 80-vuotiaaksi eläisi, niin varmaankin ajattelisi aika levollisesti tämän olleen nyt tässä. Sopii ihan hyvin.

Eihän sitä haluaisi olla parikymppinenkään enää, vaikka silloin se tuntui maailman hienoimmalta olla.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Tämä voi ratkaista kysymyksesi, koska jos on kokenut syöpähoitoja, voi olla jo valmiiksi asennoitunut kuoleman vaaraan tai mahdollisuuteen. Jopa peläten sitä, tai hyväksymällä lopulta sen mahdollisuuden, jolloin elämäänkin on lopulta vähän vaikea suhtautua tai löytää (uudelleen) niitä positiivisia asioita vaikean prosessin jälkeen. En ota kantaa tarkemmin masennuksen tasoon, mutta ainakin vaikeasti masentuneet voivat syöpäpotilaisiin verraten nähdä kuoleman vapautuksena elämästä ja sen vaikeuksista. Ehkä syövästä toipunutkin voi kokea masennusta siltä kantilta, ettei olisi pitänyt selvitäkään tai tuntuu, että kun on selvinnyt käytännössä kuolemaan johtavasta sairaudesta, niin mikään ei enää tunnukaan miltään - onhan jo ehditty käydä viimeisillä porteilla. Ja sitten pitäisi taas alkaakin rakentamaan jotain sen jälkeen mikä oli lähes kuolemantuomio.

Lievää masennusta en kuitenkaan henkilökohtaisesti pidä sairautena, tai edes olemassa olevana oireiluna, vaan aika normaalina elämän tapahtumiin liittyvänä reaktiona. Ihmisen mieli on niin kummallinen, että se voi ajatella mitä tahansa, ja se voi syyllistää itseään monin eri tavoin. Ihminen voi syyllistää itseään jopa selviämisestä, mikä hieman paradoksaalisesti voi johtaa masennusoireisiin. Onhan moni kokenut masennusta synnytyksenkin jälkeen, kun tavallaan on keskittänyt kaikki toivoa ja iloa pursuavat voimavaransa johonkin tapahtumaan tai sen hoitamiseen, ja sitten kun "kaikki" on ohi, niin takki tyhjenee totaalisesti ja romahtaa, ainakin hetkellisesti.

En toki tiedä mitä olet käynyt läpi vai oletko vieläkään saavuttanut parantumisen.

@pernaveikko

Tarkalleen ottaen näen kyllä paljonkin positiivista ja elämisen arvoista, mutta en mitään mistä en haluaisi luopua. Hassuinta on, että kaikkein parhailla hetkillä, käytännössä järvellä tasaisen tuulen viedessä venettä äänettömästi ja äärettömän kauneuden äärellä, siihen elämisen täydelliseen rauhaan ja iloon sekoittuu ajatus: nyt olisi hyvä hetki kuolla.

Sairaus on taputeltu historiaan jo vuosia sitten eikä uusimisriskiä käytännössä ole. Sairauden aikana tunsi olevansa väkevästi hengissä, elossa ja täynnä jotain merkillistä voimaa. Ehdottomasti oman elämäni parasta aikaa. Vastaavasti terveenä vaipui samaan pikkuasioista mielensäpahoittamisen suohon ja arjen tuskailuun. Havaitsi konkreettisesti sen, että kyllä terveen keskivertoarki on mieletöntä, tavoitteetonta kuraa.

Kuten godspeed viestissään spekuloi, kaikkein paskimpina hetkinä, harvoin mutta kuitenkin, harmittelee hukkaan heitettyä kuolemisen mahdollisuutta.

Olen kuvaillut kuolemasuhdettani näin: Sairaalassa hän istui huoneeni vierastuolilla ja katseli minua lempeästi. Päällään hänellä oli valkoinen t-paita jossa luki "Kuolema kuittaa univelat". Emme jutelleet, tervehdimme vaan toisiamme niin kuin tervehditään kerrostalossa naapuria.

Oikeasti tuollaista hallusinaatiota ei ole ollut. Kunhan tarinoin tunnepohjalta.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Onpas täällä nyt synkkää kun kuolemasta puhutaan. Tai ei synkkää, mutta harmaata. Mun mielestä kaikki rahat mitkä menee nyt sotimiseen ja politikointiin, pitäisi käyttää solututkimukseen. Pitäisi tutkia voiko ihmisen soluja uusia ja näin hankkia lisää elämää, vaikka 10-vuotta. Siis ne ketkä haluaa. Ei sillä, että pelkäisin kuolemaa, mutta onhan se nyt ihan vitun tylsä olotila kun ei ole mitään. Ei mitään. Nada. Tyhjää vaan. Vähän kuin olisi rinkelimäen jäähallissa, Tyhjää ja hiljaista. Kyllä elämä on siistimpää. Elämä on kuin olisi Hartwall-arenalla, värikästä, äänekästä ja koko ajan tapahtuu. Elämä on parasta huumetta ja elämä on laiffii. Tämä siis omaa tunnetta ja jokainen tuntekoon omalla tavallaan, sillä jokainen meistä on laulun arvoinen. Jokainen ihminen vain elää hetken sen, sen minkä kohtalo on hälle määräävä.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Tarkalleen ottaen näen kyllä paljonkin positiivista ja elämisen arvoista, mutta en mitään mistä en haluaisi luopua. Hassuinta on, että kaikkein parhailla hetkillä, käytännössä järvellä tasaisen tuulen viedessä venettä äänettömästi ja äärettömän kauneuden äärellä, siihen elämisen täydelliseen rauhaan ja iloon sekoittuu ajatus: nyt olisi hyvä hetki kuolla.

Sairaus on taputeltu historiaan jo vuosia sitten eikä uusimisriskiä käytännössä ole. Sairauden aikana tunsi olevansa väkevästi hengissä, elossa ja täynnä jotain merkillistä voimaa. Ehdottomasti oman elämäni parasta aikaa. Vastaavasti terveenä vaipui samaan pikkuasioista mielensäpahoittamisen suohon ja arjen tuskailuun. Havaitsi konkreettisesti sen, että kyllä terveen keskivertoarki on mieletöntä, tavoitteetonta kuraa.

Edelleen, se kysymys soi kirkkaimpana, kärsitkö näistä ajatuksista, tai toivotko jopa kuolevasi?

Kaverini tappoi itsensä puhuttuaan samankaltaisia, joten suhtaudun nyt vähän siltä kantilta tällaisiin puheisiin.
 
Koffit ja Karhutkin on nykyään sokerihuurrettuja ja sen takia joidenkin suosikkeja. Karhukin kehtaa oikein mainostaa että täyttä olutta, tai no en tiedä nykyään.
On kyllä muuttunut paskemmaksi tuo Karhu, mutta kyllä se on edelleen perusvalinta kun tarttee saada noin lava jostain ruokakaupasta. Onks siinä nyt 18 vai 20 siinä niitten paketissa. En tiedä vieläkään vaikka oon jotain kymmenen niitä viime vuosina juonut.
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
Jos joku on erehtynyt luulemaan, että hänen alkoholinkäyttönsä on lähinnä oma asiansa, niin väärässä on. Asia kuuluu Esa Österbergille.
Kuinka vittu tämä maa on niin pimeä, että uutisissa ihan vakavissaan ihmetellään, että miksi kaupoissa saa myydä alkoholia? Tämän maan lukisilla österbergeillä ei käy mielessäkään, että kansa päättää, mitä se haluaa. Jos se haluaa bissen, niin se ottaa bissen. Up yours, östrbergit!
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Edelleen, se kysymys soi kirkkaimpana, kärsitkö näistä ajatuksista, tai toivotko jopa kuolevasi?

Kaverini tappoi itsensä puhuttuaan samankaltaisia, joten suhtaudun nyt vähän siltä kantilta tällaisiin puheisiin.

En kärsi, ei hätää. Kiitos huolenpidosta.
Toisaalta en tiedä miten kärsimys määritellään, miten joku muu kokisi saman.

Elämä on minulle kuitenkin pyhä ja loukkaamaton arvo edelleen, vaikka en ymmärräkään sen merkitystä.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ulkona sataa, mutta ei tunnu missään. Vapaan viikonlopun jälkeen alkaa kesäloma. Matkalla maaliskuussa tutustuttiin luumäkeläisiin ja tulivat nyt viikonlopuks Turkuun kyläilemään. Eilen mukava kesäloman avaus grillailun ja viinin merkeissä ihan täällä kotosalla. Nyt suihkuun, syömään ja baanalle. Säästä johtuen alkuperäinen suunnitelma jokilaivakierroksesta täytyy unohtaa, mutta korvataan se Eerikinkadun baarikierroksella. Vuosi vuodelta kesäloman eka päivät maistuvat aina vaan paremmilta. Toisaalta töihin paluukin tuntuu joka vuosi raskaammalta, mutta sitä ei nyt murehdita sekuntiakaan.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Seuraavat kolmet olympialaiset järjestetään Aasiassa ja olympiakaupunkien yhteenlaskettu etäisyys toisistaan on vain hieman yli 4000 kilometriä.
 

Palstalegenda

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ukraina, Eveliina Määttänen
Iltapäivälehden viikonloppunumeron lööppi on näemmä tällä viikolla joku tämänlainen: Vanhempien painajainen - VAUVA KUOLI.

Monella on työviikko takana. Sitten jos haluaa viikonloppuna olla nätisti ja kivasti, niin tokihan näemmä markkinatalouden lakeja uskoen sitä haluaa lukea tuollaista.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Olipa kova paikka kavereille kun en kaverin läksiäisissä jaksanut juopotella. Olisi pitänyt ilmeisesti olla joku pätevä syy. En vain halunnut herätä tänään krapulaisena. Sitäpaitsi oli silti ihan mukavaa.
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Olipa kova paikka kavereille kun en kaverin läksiäisissä jaksanut juopotella. Olisi pitänyt ilmeisesti olla joku pätevä syy. En vain halunnut herätä tänään krapulaisena. Sitäpaitsi oli silti ihan mukavaa.

"Mee partioon", sanottiin kerran mulle. Olisin voinut mennäkin. Kommentoija oli tietenkin amatööridokaaja. Itse en ollut.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Yöllä siirtelin Malmi airshow:n kuvia eiliseltä kun siellä jossain pusikoissa lymyilin ja kamerasta löytyi kuvia viime perjantailta. Näköjään Tallinnanristeilyn jälkeen oon kierrellyt ympäri keskustaa kaljapäkin kanssa, mistä ei hirveästi ole muistikuvia. Mun on täytynyt ostaa se risteilyn lopulla ja jonnekin keskustaan se vissiin on jäänyt.

No nyt on korkki kiinni. Tunnin ehkä sain nukuttua. Huh. Ei varmaan tarvitse sanoa että hirveä olo.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Vedonlyöjien luotettavuus ketjussa on uhkailtu velanperinnällä ja nauramisketjussa uhkaillaan rikosilmoituksella. Ei siis mua vaan palstalaiset toisiaan. On tää saatana hurjaa touhua. Varovaisena saa täällä kyllä jurrissa liikkua ettei vaan tuu skrivattua mitään mistä joutuu myöhemmin vastaamaan joko liivijengille tai liiallista voimaa käyttäville poliiseille. Miettikää saatanan tarkkaan te, ketkä ette vielä palstalaisia ole, että kannattaako tänne mitään kirjoitusoikeuksia edes hakea, kun se voi osoittautua elämänne suurimmaksi virheeksi.
 

godspeed

Jäsen
Suosikkijoukkue
Heikki Silvennoinen, Ali Leiniö
Eikun ainahan voi sanoa seuraavana aamuna että olin kännissä ja kirjoitin läpällä, niin kaikki murheet unohtuu taas.
 

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Junttimaisinta-ketjun perusteella olen vakuuttunut siitä että Sami Sykkö on joskus hankkinut kirjoitusoikeudet palstalle.
 
Viimeksi muokattu:

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Eikun ainahan voi sanoa seuraavana aamuna että olin kännissä ja kirjoitin läpällä, niin kaikki murheet unohtuu taas.

Eikös tämä ole aikalailla maan tapa noin muutenkin. Känissä voi örveltää kuin sika (Putte R.I.P) ja seuraavana päivänä ei tarvii pyydellä anteeksi, riittää kun toteaa "vittu että olin kännissä ku käki", ni kaikki ymmärtää ja taputtaa selkää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös