Musta Nuoli
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Ketjutettujen määräaikaisten työsopimusten lukumäärää ei ole rajoitettu.
Eivätkä isotkaan työntekijät - kunnista alkaen - välitä vittuakaan mistään ohjeistuksista tai pykälistä näiden suhteen paitsi niissä harvinaisissa tapauksissa, joissa toiminta on ollut hyvin räikeää ja ammattiliiton lakimiehet ovat vääntäneet asiasta kättä parin vuoden ajan.
Minullakin oli muutama vuosi sitten tilanne, jossa olin tehnyt varmaan kymmenkunta määräaikaista työsopimusta samaan työtehtävään, ja sitten kun tuli vakipaikka auki, niin kas kummaa siihen otettiinkin joku muu samalla kun minun sopimukseni loppui.
Onneksi sain tuolloin vakipaikan samalta kuntatyönantajalta erääseen toiseen toimipisteeseen, mutta ei mitään puhettakaan siitä, että jatkuvaan työtarpeeseen perustuva määräaikainen työsopimus olisi vakinaistettu ketjutusten päätteeksi tai että minua olisi valittu hommaan, kun ns. ohi jonon tuli paremmilla suhteilla varustettu tapaus tekemään tismalleen samaa työtä kuin mitä minä olin tehnyt.
Ei tuo manööveri välttämättä laillista ollut, mutta mitä se olisi auttanut, jos tuosta olisi jutun nostanut? Olisi saanut ehkä vähän korvauksia työsuhteesta, mutta samalla taannut sen, ettei samalle kunnalle olisi päässyt enää koskaan työllistymään mikä on vähän nihkeä tilanne alalle, jossa käytännössä ainoat työnantajat ovat kunta tai marginaalisesti valtio.