Mainos

Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

• 5 603 996
  • 68 364

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
On kyllä kertakaikkiaan kummallista olla tähän aikaan vuodesta lomalla.

Tätä minäkin olen miettinyt. Ihme juttu. Kai tässä on jokin logiikka sitten. Ei siinä, kyllä se minulle passaa.

Enemmänkin avautumisketjun asiaa, mutta onpahan se selvinnyt, että nuorisokaartia on palstalla hitusen enemmän kuin osasin edes kuvitella. Tai sitten ko. "ryhmän" edustajia vain on viime aikoina putkahdellut kuin sieniä sateella, kun kirjoitusoikeuksia on viljelty.

Muistan, Deko, ne ajat, kun osasin nimetä lisäkseni yhden alle 18-vuotiaan kirjoittajan. Asetelma on kääntynyt niin, että me emme enää ole noita alle 18-vuotiaita ja siitäkin huolimatta osaan nimetä useamman tuohon kategoriaan kuuluvan nimimerkin. Kuluupa aika nopeasti! Juurihan rekisteröidyin palstalle syksyllä 2011, ja nyt on muka kevät 2014. Kaikkea sitä.

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Vitsivitsi. Lienetkö jo toipunut kokemastasi vääryydestä?

En tietenkään, vaan kannan kaunani ikuisina traumoina aina hautaan saakka. Öisin en saa unta ja toteen käynyt pahin painajaiseni vainoaa minua jopa valveilla ollessani.

Vitsivitsi. Hienoa, että pidät huolta lapsista.

Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
En tietenkään, vaan kannan kaunani ikuisina traumoina aina hautaan saakka. Öisin en saa unta ja toteen käynyt pahin painajaiseni vainoaa minua jopa valveilla ollessani.

Vitsivitsi. Hienoa, että pidät huolta lapsista.

Setä muistelee... Minä kirjoitin aikoinani (siitä on oikeasti 26 vuotta) pitkästä matematiikasta B:n. Ajattelin, että voi möhnä, ei tuolla pääse vissiin mihinkään.

Kävin sitten armeijan siinä välissä ja tekeydyin sen jälkeen TKK:n pääsykokeisiin ja niinpä vaan muilutin itseni sisälle.

Tarinan opetuksena ollesna, jotta pitkässä juoksussa voipi olla niinkin, ettei elämänkulku narahda siihen yhteen yo-arvosanaan, jos on itsessänsä päättänyt toisin.

Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Minulla ei taas yo-kirjoituksista ole kuin 25 vuotta, joten näin nuoremman polven seniorina kuuntelen aina, mitä isällistä edellä tietä raivannut Freddie maailman menosta kertoilee.

25 vuotta... tuntuu sellaiselta luvulta, että pitäisi laittaa kakku pöytään suvijuhlan kunniaksi. Mutta vasta äsken tuokin spedevisio mielestäni oli. Ja entiset opettajat ovat ymmärtääkseni kaikki jääneet eläkkeelle, siis ne jotka ovat hengissä vielä. Tai yksi yhden syksyn verran opettanut nuori kaveri on ikänsä puolesta vielä työelämässä, ei se ollut syksyllä -87 (?) kuin ehkä 28-30. Ei siis vielä edes kuusissa kymmenissä.

Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Minulla ei taas yo-kirjoituksista ole kuin 25 vuotta, joten näin nuoremman polven seniorina kuuntelen aina, mitä isällistä edellä tietä raivannut Freddie maailman menosta kertoilee.

Helmitaululla tekemäni kalkulaatiot kertovat, jotta olet siten yhtä vanha kuin Teemu Selänne... tahi vaimoni.

Siinä sen näätte, ikä ei ole mikään rajoite. Kaikki noista yllämainituista toimittavat virkaansa yhä täysin kelvollisesti.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Setä muistelee... Minä kirjoitin aikoinani (siitä on oikeasti 26 vuotta) pitkästä matematiikasta B:n. Ajattelin, että voi möhnä, ei tuolla pääse vissiin mihinkään.

Minäkin kirjoitin pitkästä matematiikasta B:n, siitä on 18 vuotta. Hassua, luulin aina sinua hitusen vanhemmaksi, mutta oletkin isoveljeni ikäinen. Jos olisi pitänyt veikata, niin aika tarkkaan viisikymppiseksi olisin veikannut. Sinussa on hyvällä tavalla luontaista viisikymppisyyttä palstaolemuksesi perusteella. Viisikymmentä on muutenkin jotenkin jämpti ikä.

Toisaalta huono minä olen kenenkään ikää arvioimaan. Enpä olisi Jawsin ikää oikein veikannut alun perin, enkä taatusti olisi ensimmäisenä veikannut Kai Nu Laineen iäksi 14 vuotta.

Mutta virallinen ikähän on muutenkin vain numeroita, sillä onhan täällä erityisesti otteluketjuissa eriasteisia länkyttäjiä, joita ei ikinä uskoisi ala-asteen tarkkikselta vielä päässeiksi, vaikka kyseessä ilmeisesti ovat aikuiset, täysivaltaiset ja täysi-ikäiset ihmiset. Tai ei saisi solvata ala-asteikäisiä tarkkistapauksia, monet heistä ovat sisimmässään herkkiä ja kaltoin kohdeltuja.

Onko nykyisin enää edes kunnolista tarkkista? Toki näilläkin palstoilla esiintyy tiheään erityisopettajia, mutta eikö nykyisin ole ollut joku trendi tunkea tarkkishäiriköt oppimishaluisten tavallisten lasten pariin häiriköimään? Minun aikoinani tarkkislaiset olivat selvästi erikseen, lisäksi yläasteellemme perustettiin spontaanisti ja hieman soveltaen "Ö-luokka", johon pistettiin kesken lukuvuoden pahimmat teinihirviöt ja pikkurikolliset, jotta saatiin oppimisrauha taattua normaaleille ihmisille ja friikit pidettyä jonkinlaisessa päivähoidossa.

Takaisin siihen pitkän matematiikan B-arvosanaan. Minä olin siihen oikein tyytyväinen, koe oli yltiöpäisen vaikea ja odotin tosissani hylättyä arvosanaa kun opettajakin niin uhkaili. Aikanaan pääsin erään toisen oppilaitoksen käytyäni Turun yliopiston matemaattiseen tiedekuntaan tietojenkäsittelyn puolelle, mutta vaihdoin nopeasti alaa ja laitosta todettuani, että eihän yliopistotason matematiikasta tullut hevon vittua, eikä se kiinnostanut millään lailla.

Lienen sukuni musta lammas, setäni kun oli matematiikan yliopettaja Turun tekussa ja serkku"poikani" (yli viisikymppinen) on ollut matematiikan professorina Turun yliopistossa ja ties missä hullun tiedemiehen rahakkaissa pesteissä siinä välissä.

Äsken totesin, etten muista edes toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa. Aluksi totesin tämän kauhistuen, mutta sitten kauhistus hälveni kun totesin, että mihin hemmettiin minä sen muistamista juuri nyt tarvitsisin? En ole muutenkaan pitkän matikan laskuja laskenut suurin piirtein sen jälkeen kun kirjoitukset olivat ohi.

Suosikkijoukkue
Helmitaululla tekemäni kalkulaatiot kertovat, jotta olet siten yhtä vanha kuin Teemu Selänne... tahi vaimoni.

Siinä sen näätte, ikä ei ole mikään rajoite. Kaikki noista yllämainituista toimittavat virkaansa yhä täysin kelvollisesti.
Kalkulaatio perustunee olettamuksiin koulunaloitusiästä, ja kohdallani tavanomaisiin lukemiin nojautuminen tuottaakin oikean päätelmän. Olisin kylläkin halunnut kovasti aloittaa koulun jo viisivuotiaana, mutta tätä pidettiin tyystin huonona ideana, jota se todennäköisesti olikin. Sen sijaan kuusivuotiaana minut olisi jo otettu, vähän ehdotettiinkin, mutta olin edellisvuoden debaatista sen verran vieläkin nokkiintunut, etten välittänyt mennä. Koulun aloitin siis oppivelvollisuusiän saavutettuani, kun vaihtoehtoja ei enää ollut.

Vaimon mielestä olen todella hyvin säilynyt ikäisekseni, olen kuulemma kuin 16-vuotias.

Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
Kalkulaatio perustunee olettamuksiin koulunaloitusiästä, ja kohdallani tavanomaisiin lukemiin nojautuminen tuottaakin oikean päätelmän. Olisin kylläkin halunnut kovasti aloittaa koulun jo viisivuotiaana, mutta tätä pidettiin tyystin huonona ideana, jota se todennäköisesti olikin. Sen sijaan kuusivuotiaana minut olisi jo otettu, vähän ehdotettiinkin, mutta olin edellisvuoden debaatista sen verran vieläkin nokkiintunut, etten välittänyt mennä. Koulun aloitin siis oppivelvollisuusiän saavutettuani, kun vaihtoehtoja ei enää ollut.

Hitsi soikoon, tuossa on jo jotain. Sussa on täytynyt olla piilevää lahjakkuutta, jota et ole onnistunut piilottamaan, jos kerran jopa 70-luvun tasapäistävä koulumaailma on aloittanut syrjimisesi jo noin hyvissä ajoin.

Meidän muiden piti sentään odottaa aina 80-luvulle ja lukioon asti, jotta noin räikeä diskriminointi olisi tullut kyseeseen.

Siis jos olisi ollut niin lahjakas, että olisi ollut jotain syrjittävää. Minä sellaisesta mitään tiedä -kele...

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ja entiset opettajat ovat ymmärtääkseni kaikki jääneet eläkkeelle, siis ne jotka ovat hengissä vielä.

Minun vanha veistonopettajani oli todennäköisesti sodan käynyt mies. Jäi eläkkeelle kun olin siirtymässä kolmannelle luokalle syksyllä 1986. Oli silloin eläkeiässä eli yli kuudenkymmenen, joten esimerkiksi 63-vuotiaana mies olisi syntynyt luultavasti 1923 ja ehtinyt mukavasti mukaan jatkosotaan tai Lapin sotaan.

Hullu sekopää hän kuitenkin oli, väkivaltainen sadistinen paska jota ei olisi saanut päästää sataa metriä lähemmäksi yhtään ainutta lasta. Miehellä oli useita varoituksia alla ja nykypäivänä olisivat lähtöpassit koittaneet taatusti kun äijän tempaukset olisivat menneet viraaliksi, mutta vanhoina "hyvinä" aikoina alakoululaisia kurmottaneet vanhat kaakit saivat jatkaa terroriaan kunnes pääsivät eläkeikään tai kuolivat pois.

Toivottavasti hän jo vainaa sentään olisi, vaikka mikä pahan tappaisi. Vainoaa varmaan jossain vanhainkodissa hoitajia kurttuisella kourallaan josta puuttuu useita sormia veistotyön jäljiltä.

Suosikkijoukkue
Tuohon aikaan kun minä aloittelin koulu-urakkaani, niin ei ollut ollenkaan tavatonta ehdottaa pikkuvanhoille penskoille koulun varhennettua aloittamista. Kaipa neuvolan hoitajat osasivat ihmisen käyttöopaskirjasta katsoa, millä elkeillä pentu on sen oloinen, että otetaanpa puheeksi ennakon ottaminen koulumaailmaan siirtymisessä. Muuan lähimaaston puolituttu poika aloitti vähän ennen minun aikaani koulun 6-vuotiaana, samoin eräs vähän minua vanhempi tyttö, kuin myös toinenkin minua taas hiukan nuorempi tyttö. Ihan tavallisia ihmisiä lopulta kaikki he. Nämä siis kaikki suht pienellä paikkakunnalla muutaman vuoden sisällä, ja kai noita oli muitakin. Ihme homma siinä mielessä, että peruskoulu pyrki olemaan tuohon aikaan oikein yltiötasapäinen systeemi. Pikkupaikkakunnalle eivät tietysti kaikki hämärät opetusopit koskaan ennättäneetkään. Varmaan hyvä niin.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Meikän veistonopettaja otti ja kuoli keuhkosyöpään noin 45-vuotiaana. Tilalle tuli kommunistilta vaikuttava kaljupää, joka erotettiin veistonopettajan tehtävistä juoppouden takia vuonna 1992.

Erääseen peltiastiaan on projisoituna Paul McCartney.

Suosikkijoukkue
Greek Philosophers
..Vainoaa varmaan jossain vanhainkodissa hoitajia kurttuisella kourallaan josta puuttuu useita sormia veistotyön jäljiltä.

Alan miehet ovat kertoneet, että ammattitaitoisella sahurilla on enintään kahdeksan sormea. Jos sillä on enemmän, se ei ole vielä ammattitaitoinen.

Onhan noita, opettajia jos jonkinlaisia. Mullakin oli ala-asteella liikunnanopettaja, joka näin jälkikäteen arvioiden oli selvä pedofiili. Ei se meitä poikia ronkkinut, mutta luokkamme tyttöjä kyllä.

Ei ollut sellaista sanaa silloin kymmenvuotiaan sanavarastossa, saati keinoja ilmineerata asiaa eteenpäin.

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo päiväristeilyllä kävin Tallinnassa. Kaljaa kittasin koko päivän. Takaisin terminaaliin kun tulin niin käväsin siinä sadama turgissa vai mikä se paikka nyt onkaan. Laatikon kaljaa ostin, tai siis isoja tölkkejä sellaisessa pahvisessa lavassa you know. Kassalla sen maksoin ja siihen ulos jäin istuskelemaan kun laivan lähtöön oli aikaa. Jonkun ajan päästä sitten huvikseni katselin repusta löytyneitä kuitteja ja huomasin juuri maksaneeni kaljan lisäksi suklaalevystä ja mikä se toinen siinä olikaan, vaikka oikeasti en niitä ostanut. Takaisin kassalle siis, jossa sain rahat käteen, sen jokusen euron. Hieman kyllä jäi kusetuksen maku sen kassatytön eleistä, mutta en tiedä...

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Hieman kyllä jäi kusetuksen maku sen kassatytön eleistä, mutta en tiedä...

No eihän tuo nyt mikään vahinko voi olla. Kassatytöllä on siinä jotain viivakoodeja ja aina kun tulee sen näköinen asiakas, niin vedellään vähän ylimääräistä.

Samalla lailla kuin ravintolalaskuun ilmestyy joku ylimääräinen viinilasi ja muuta. Loistavaa, että jaksoit mennä hakemaan rahat takaisin, useimmat eivät taida jaksaa. Ja vielä useammathan eivät varmaan edes huomaa koko asiaa.

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Meillä oli yläasteella varsin mielenkiintoinen tapaus puukäsityönopettajana. Ajeli sellaisella ikälopulla ruosteisella Toyota Hiacella ja opetusmetodeiltaan oli hyvin persoonallinen, hänellä oli tapana muun muassa taputtaa "kohteliaasti" päälaelle sellaisia oppilaita jotka hänen mielestä onnistuivat erinomaisen hyvin puutöissään - jostain syystä minä en onnistunut kertaakaan niin hyvin, että hänen huomionsa olisin ansainnut.

Hän myös hyvin eläväisesti kuvaili mitä "pitkäleteille" - kuten hän asian ilmaisi, monien työkoneiden parissa saattaa käydä hiustensa jäädessä kiinni koneeseen tai kiertyessä vinhasti pyörivän poranterän ympäri tms. Sama päti kaikenmaailman kaulaliinoihin, jotka olivat ehdoton työturvallisuusriski ja siten kiellettyjä veistoluokassa.

Mutta lopulta parhaiten hän jäi kaikkien mieleen siitä mitä hänen tyttärensä - tunnettu koomikko nykyään - teki. Tämä nimittäin soitti rokulipäivänään pommiuhkauksen koululle jääden siitä jostain syystä vieläpä kiinni mutta tekonsa seurauksena meidät kaikki palkittiin ylimääräisellä vapaalla iltapäivällä. Muistan elävästi kuinka välitunnilla olimme palaamassa kielletyltä reissulta koululle ja kuinka koulun pihaan ajoi poliisiautoja, hyvin pian poliisit sulkivat koulumme ovet ja annettiin tiedotus, jossa oppilaita pyydettiin poistumaan koulusta ja että loppu koulupäivä on peruttu.

vlad.

Ralph

Jäsen
Jonkun ajan päästä sitten huvikseni katselin repusta löytyneitä kuitteja ja huomasin juuri maksaneeni kaljan lisäksi suklaalevystä ja mikä se toinen siinä olikaan, vaikka oikeasti en niitä ostanut. Takaisin kassalle siis, jossa sain rahat käteen, sen jokusen euron. Hieman kyllä jäi kusetuksen maku sen kassatytön eleistä, mutta en tiedä...

Kassatytöllä on siinä jotain viivakoodeja ja aina kun tulee sen näköinen asiakas, niin vedellään vähän ylimääräistä.

Kassatyttö taisi katsoa, että onpas tutunnäköinen asiakas. Siis niistä pettterille tutummista Tallinnan 'ostoksista'. Viime kerrasta oli maksettu liian vähän ja nyt se neiti otti vähän omaa lisää näistä kaljoista.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Minulla juohtuu aina mieleeni nimistä TuTo tai TUTO Hockey tutti. Eipä ole ihmekään. Semmoinen tuttia lutkuttava ääni muodostuu aivorasiaani.

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tuuto! Tuuto!

Näin äännetään TuTo täkäläisittäin. Seuran nimi ei onneksi ole kuitenkaan TuuTo Hokkey ooyy.

Jos suomea kirjoitettaisiin niin kuin tosiaan lausuttaisiin, tästä saataisiin uusia virallisia eri kiekkoseuroillekin.

Hoopeekoo
Teepeeäs
Iiäfkoo
Pluus
Pelikaans

Jotkut sentään kirjoitettaisiin kuten nytkin. Jyp, jyp, jyp. Tuo muistuttaa hieman sorsan tai muun uunilinnun soidinhuutoa,

Olisi myös kiintoisaa joskus nähdä ottelu Jokerit-Jukurit, tai pikemminkin kuulla kyseinen ottelu ja fanien päällekkäin menevät kannustushuudot.

Jo-ku-rit, Ju-ke-rit!

Halvat ovat hupini taas tänäänkin.

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, jyp, jyp. Tuo muistuttaa hieman sorsan tai muun uunilinnun soidinhuutoa

Ei kuulosta yhtään uuni- eli pajulinnun soidinhuudolta tuo pölijä. Uunilinnun soidinhuuto on kuin peipon laulu mutta mollissa. Jyp, jyp, jyp -huutoa muistuttaa enemmän esimerkiksi sirittäjän lauluääni.

Kaiuni Alen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, kaikki menestyksekkäät jalkapallojoukkueet
Näin unta SaiPasta. Olin menossa vaatekauppaan, ja siellä oli myyjällä SaiPan pelipaita päällä. Oli vielä semmoinen mainokseton versio.

Sama tapahtui kun olin kävelemässä kiireeisenä jossain ihmisjoukossa. Vastaan tuli kokoajan keltaisia SaiPan kannattajia. Ei herranjumala... Uskon vakaasti, että SaiPa voittaa mestaruuden tänä keväänä.

Suosikkijoukkue
HIFK
Jos Arhinmäkeä ei muikeiden ministerihommien jälkeen napostele rivikansanedustajan duuni, olisi nyt kenties tarjolla kovan luokan jopi kansainvälisillä työmarkkinoilla.

Paavon CV:stä löytyvän "pronssi-Sotshin" myötä maine on jo kasvanut mm. Puolassa sellaisiin sfääreihin, että luulisi kohta Obamaakin kiinnostavan, koska varmasti Barackin lähipiirissä olisi käyttöä suomea puhuvalle kosmopoliitille, joka kykenee ministerinäkin salaisen agentin kaltaiseen toimintaan.

kalkkifredi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Trump 2016, IFK, Jerry Springer, Veronica
Kova tuuli on kyllä vittumainen sääilmiö. Ihan menee sinne samaan kategoriaan näiden lumen, pakkasen, vesisateen, helteen ym. kanssa.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy