Lisäksi nuo asiantuntija arviot perustuvat usein jossain huutokaupassa myytyyn samankailtaisen tuotteen hinta ennätykseen, eivät ne ole mitään listahintoja. Ei se niin mene, että aina saisi enemmän tai edes saman verran.
Kyllä sen olen ymmärtänyt että hinnat totta kai määräytyvät jonkin toisen vastaavanlaisen esineen myyntihinnan mukaan. Ja se myyntihinta yleensä on näiden esineiden tapauksissa ollut jostain huutokaupasta saatu.
Tarkoitinkin lähinnä itse sitä, että jos sinulla on esine jonka arvosta sinulla ei ole kerta kaikkiaan minkäänlaista hajua, niin onhan noi asiantuntijalausunnot hyviä antamaan jonkinlaista suuntaa esineen arvosta. Vaikka esineestä tuskin tuleekaan saamaan ennätyshintaa, niin sen arvion turvin ei myöskään myy monen tonnin esinettä muutamalla kympillä. Ja mikä tahansa myyntihinta sitten onkaan, niin se jää kaikki myyjälle itselleen. Panttilainaamo määrittää omat ostohintansa näiden samojen annettujen arviohintojen mukaan, ja koittaa vielä esinettä ostaessa jäädä itse voitolle mahdollisimman paljon. Väistämättä tässä yhtälössä esineen myyjä saa itselleen vähemmän kuin ilman välikättä myytäessä (jos siis saa esineen myytyä jotakin reittiä).
Esineen myyminen voi hyvinkin olla oma vaikea operaationsa, mutta uskoisin nykyaikana internetin välityksellä löytyvän eri esineisiin perehtyneiden keräilijöiden foorumeita tms, joiden kautta lähteä etsimään esineelle potentiaalisia ostajia. Mutta voin yhtä hyvin olla näiden omien mutujen kanssa väärässäkin.
E: lisättäköön sen verran, että puhun tässä nyt yleismallisesti ja tv-ohjelmassa nähtyjen harvinaisten esineiden perusteella. Suomen mittakaavassa voi varmasti olla vaikea myydä tai löytää ostettavaksi esim. keskiaikaisia esineitä jne. Piirit tiettyjen esineiden keräilijöiden kesken voi olla todella pienet.