Jollain tsekkosslovakialisella potkurikoneella tammikuussa lennettiin1990 joukkueen kanssa Prahasta takaisin Helsinkiin. Nelimoottorinen kone ja välillä oli kaksi moottoria seis. Perille kuitenkin päästin.
No, ne on voineet vaan lepuuttaa paria moottoria matkalentokorkeudessa, mutta eihän se sitä reissujännitystä miksikään muuta...
Noilla venäläisillä koneilla tuli lenneltyä kyllä enemmän kuin olisi ollut suotavaa ja kaikenlaista sattui ja tapahtui. Kaikista mieleenpainuvin kokemus oli Tupolev Tu 134, joka "käytökseltään" muistutti enemmän hävittäjää kuin matkustajakonetta... tai sitten puikkoihin sattui useasti joku TET-harjoittelija. Sillä tuli kuitenkin lennettyä eniten maileja, mutta sekaan mahtui muitakin, jo mainittu Tu 154 sekä Jak 40, Il 86 ja An 24 (potkuriturbiinikone).
Yksi reissu Jak 40:llä jäi mieleen, kun omalla istumapaikallani ei turvavyön lukko tarttunutkaan eli ei mennyt kiinni. Kysyin ohjeita lentoemolta, joka tympääntyneenä käski vaihtaa paikkaa ja minähän valitsin täysin tyhjän rivin ikkunapaikan uudeksi paikakseni. Kaverini tuli nousun jälkeen viereeni ja tiedusteli hymyillen, toimiko turvavyöni, jolloin heiluttelin hänelle vyön sitä päätä, jonka olisi pitänyt olla kiinni tuolin rakenteissa - lukko toimi kyllä. Kaverini hymy hyytyi silminnähden ja reissujännitys iski jälleen...