Puolittaisesta vitsistä se ajatus sai alkunsa. Näin opiskeliljahaalareissa olevia opiskelijoita Hämeenlinnan kadulla ja sain päähäni että olisi kivaa lähteä taas opiskelemaan. Elämään sitä melko raskasta opiskelijaelämää ja viettämään hassun hauskoja opiskelijatapahtumia ja bileitä. Kirjoitin noista ajatuksistani silloin joskus tännekin.
Kaipaan jossain määrin opiskelijaelämää. Jotkut ikävöivät intti-aikaansa mutta minä en niinkään intti-aikaa kaipaa vaan ikävöin eritoten opiskeluvuosiani, sitä lähes neljän vuoden puristusta Kauhajoella.
En tiedä onko aika kullannut hieman muistojakin koska olivathan ne opiskeluvuodet aika raskaitakin. Monia pitkiä esseetehtäviä ja raportteja sekä tenttejä piti tehdä. Vaikka keittiöalan koulutusta suoritin. Opiskelutehtävien parissa tuli kuitenkin monet illat vietettyä, ei ne opiskeluvuodet läheskään aina ruusuilla tanssimista ollut.
Silti näitä vuosia 2005-2009 ikävöin kun opiskelin Kauhajoella. Ne olivat sitten kuitenkin hyvää aikaa ja paljon teki sekin kun minulla oli opiskeluvuosinakin hyvä kaupungin vuokra-asunto eli tilava kaksio, oli viihtyisää asua. Ei tarvinnut missään pienessä opiskelijaboksissa elää.
Toisaalta olisi kivaa joskus taas elää tuollaista aikaa uudelleen. Ehkä vitsiksi tarkoituksesta ajatuksesta se haikailu opiskeluvuosien perään sai alkunsa mutta sittemmin se vitsailu on muuttunut paria astetta vakavammaksi pohdiskeluksi. Olen tajunnut kaipaavani oikeasti opiskeluaikaa.
Minullahan oli hyvä puoli se että en minä opiskeluaikana missään vaiheessa mistään ehkä opiskelijoille tyypillisestä niukasta rahatilanteesta kärsinyt. Vähän jouduin opintolainaa kyllä ottamaan mutta senkin olen maksanut jo pois. Ensimmäisen opintovuoden jälkeen en saanut kesäksi töitä ja jouduin lainaa ottamaan. Sen jälkeen kyllä löytyi ihan ok työpaikka Hämeenlinnasta jossa tein paljon töitä sitten opiskelujen ohellakin. Ja suoriuduinkin opinnoistani ihan mallikkaasti.
Mutta mitä vaihtoehtoja minulla olisi jos lähtisin joskus taas opiskelemaan? Ehkä minua eniten innostuttaisi amk-koulutuksen lisäksi hankkia myös ylemmän ammattikorkeakoulun koulutus omalta alaltani. En tiedä miten nämä nykyään menee oikein, ennen oli restonomeille tarjolla myös ylemmän ammattikorkeakoulun koulutus. Yliopistoon ei taida enää kyllä rahkeet riittää ja en minä nyt kyllä ihan heti uudelle koulutuslinjallekaan lähtisi.
Tämä on kyllä vielä pohdintaa, haikailua ja menneidenkin muistelua sekä haaveilua. Vielä kovin paljoa en ole oikeasti tutkinut mitä vaihtoehtoja minulla voisi olla valittavana. Toisaalta mietin, että olenko jo liian vanha opiskelemaan? Toisaalta taas, nykyään opiskellaan kai aika paljonkin myös vanhemmalla iällä.