...
Pari vuotta sitten olin lähdössä Nur-Sultaniin muutamaksi päiväksi Finnairin suoralla lennolla. ...
Jokunen vuosi sitten oltiin perheen kanssa Chilessä ...
Tämä mun juttuni tapahtui tuolla itäisessä naapurimaassa hieman syrjässä metropoleista tämän vuosituhannen puolella, kun olin taas kerran lähdössä pidennetylle viikonloppuvapaalle Suomeen.
Koneen piti lähteä aamulla varhain, mutta huonon kelin vallitessa lähtöaikaa nytkyteltiin tunti tunnilta eteenpäin aina iltapäivään asti. Lopulta koneita alkoi jo nousta kentältä, mutta laskeutuminen oli vielä sääolosuhteiden takia kielletty ja tuon meidän koneemme piti tulla Hanty-Mansijskista, joten ei siis päässyt lähtemään, kun ei voinut laskeutua.
En ollut sattumoisin ainut suomalainen sille lennolle odottamassa ja jossain vaiheessa iltapäivää yksi kaveri alkoi kysellä muilta, lähtisimmekö messiin, jos otettaisiin tilauslento Pietariin. Lennon hinta ei olisi ollut kuin muutama tuhat ruplaa per osallistuja, joten pikainen yhteydenotto työnantajaan ja olin mukana, kun mainittu heppu alkoi järjestellä meille tilauslentoa.
Ongelmaksi yllättäen nousi ei koneen vaan kipparin löytäminen ko. aikataululla, mutta lopulta kuulemma semmoinenkin(?) oli tarjolla. Koneen tyypistä ei ollut mitään hajua tässä vaiheessa. Pikkuisen arvelutti tässä vaiheessa jo nuo järjestelyt, kun oli nähnyt vuosien varrella yhtä jos toistakin ko. maan tavoissa hoitaa asioita, mm. lentokentillä, mutta perusuteliaisuus ja toki kiire kotiin painoivat puolestaan.
Noh, kippari oli löytynyt ja oli kokoamassa miehistöä lentoa varten; lentokonetta oli kuulemma alettu valmistella lentoa varten; kello oli siinä viiden nurkilla iltapäivällä, kun yht'äkkiä kenttäkuulutus kertoi, että lento Hanty-Mansijskista oli lähtenyt ja laskeutuisi vajaan tunnin päästä meidän kentällemme eli pääsisimme kuitenkin reittilennolla Pietariin.
Joskus jälkeenpäin on tullut mietittyä, että olisihan tuo ollut taas yksi kokemus lisää noilla reissuillani, jos tuo tilauslento olisi toteutunut.