Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 377 043
  • 66 966

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kummatkin mainitsemanne todella surkeita, äksähamsteri ylivoimainen.
Kerran baarissa kaverin kanssa meidän seuraan tuli yksi muija. Katsottiin sitten kohta porukalla naisen performanssia äksähamsterista.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Jaahas, kannoin kuusen sitten jo eilen asuntooni sisälle. Nimittäin häkkivarastosta muovikuusen. Mutta kuitenkin, vähitellen koristelen asuntoani joulukuntoon. Siinä minulla on vähän puuhaa sairauslomalleni.

Vaikea paikka tämä tämänkertainen sairausloma nimittäin siinäkin mielessä että kun Irwin vai kuka? totesi aikoinaan että voi voi tätä elämää, jalat kestäis mut ei pää... Niin minä totean toisin päin. Voi, voi tätä elämää. Pää kestäis mut ei jalat... Olen sinänsä ihan täysvirkeässä tilassa, ei ole ylimääräistä väsymystä tai mitään ainakaan fyysistä huonovointisuutta niin kuin olisi vaikka flunssassa. Mieli kaipaakin välillä vähän virikkeellistä toimintaa ja sitä tuo joulukoristeidenkin levittäminen asuntooni on.

En minä vielä eilen saanut kuin raijattua kuusen sisälle asuntoon ja laitettua sen ilman koristeita paikalleen. Sitten vähän jo levitin oksia että olisi luonnollisemman, tuuheamman näköinen. Joka vuosihan tämä joulukoristelu tuntuu menevän minulla aikaisemmaksi ja aikaisemmaksi. 2019 marraskuun noin puolivälissä, 2020 lokakuun viimeisenä päivänä ja nyt 2021 jo vähän aiemmin ainakin aloitin koristelun. Muistan nämä hyvin Facebookinkin takia.

Ja noista jalkakivuista muuten, itse uskon että minulla on plantaasi faskiittia kantapohjissa ja siksikin jalkapohjat ovat olleet niin kipeät töissäkin ja välillä kotonakin. Syy epäilyyni on se että olen nyt paikantanut kantapohjissani selkeästi kipupisteet. Aina kun painaa samasta kohdasta kantapohjasta niin sattuu. Tätä plantaasi faskiittia (voi olla ilman googletusta kirjoitusvirheitä!) ainakin se tukipohjallisten suunnittelija keväällä huomasi jaloissani vähän olevan mutta en muista onko noihin koskaan sen enempää lääketieteellisesti puututtu. Tukipohjallisten teossa se huomioitiin mutta se ei näemmä yksin auta.

Ja ongelmahan voi olla se että kun minulla pitäisi sairausloman päättymisen jälkeen olla heti viikonloppuna töitä. Eli minulla on ilman sairausloman jatkoa kaksi työvuoroa väkisinkin varmaan edessä, kun viikonloppuna ei lääkäriin pääse. Ja itse vähän pelkään että niinkin kauan kun minulla on nuo selkeät kipupisteet kantapohjissa niin niin kauan ainakin tuo kipu töissä jatkuu. Ja rasituksen lisääntyessä jatkuu. Ei olisi varmaan kannattanut seisoskella niin kauaa keittiössä eilenkään mutta kun paistelin vähän pidemmän aikaa porkkanaohukaisia keittiöissä ja seisoin suurimman osan ajasta niin kyllä silloin jo alkoi kipu tuntumaan.

Siihen faskiitinkin syntyyn on varmaan vaikuttanut minun selkeä ylipainoni niin kuin moniin muihinkin sairauksiin ylipaino vaikuttaa. Mutta sekin on sellainen nimenomaan että vaikka sen tietää siellä taustalla olleen kipujen aiheuttajana niin ihan hetkessä siitä ei eroon pääse. Eli kyllä tässä pitäisi joko saada joku pikatie onneen ja helpotukseen, jonka varmaan saisi varmimmin lääkäristä tai sitten taas jatkoa sairauslomalle. Ainakin asioista voisi puhua lääkärille.

Minulla on vain se ongelma ehkä että kun torstain olen siellä Tampereella jalkaterapian takia niin jätänkö sitten sen lääkärissä käymisen perjantain varaan vain? Huonossa tapauksessa silloin ei enää lääkäriin pääse kuitenkaan. Eli pitäisikö jo tänään sitten kuitenkin toimia ja varata lääkäriaika jo tälle päivälle?

En tiedä kuinka helposti sitä pääsisi julkiselle puolelle lääkäriin mutta maanantaina kun kävin viemässä sairauslomatodistuksen töihin (olimme tästä etukäteen sopineet emännän kanssa) niin oli puhetta että ehkä minun kannattaisi käydä hakemassa julkisen puolenkin lääkärin lausunto jaloistani. Eikä olla pelkästään työterveyslääkärin varassa. Emäntä vaan suositteli että kävisin ensin kuitenkin tuolla jalkaterapiassa. Mutta itse aloin vaan miettimään että ehkä voisi kuitenkin jo tänään käydä lääkärissä ettei jäisi kaikki perjantain varaan...

No enpä tiedä, kuinka kannattaa toimia. Mutta vähän pelottaa tosiaan se kuitenkin että niin kauan kun noissa kantapohjissa on nuo ihan selkeät kipupisteet niin ei se kipu töissä mihinkään katoa ainakaan ilman mitään helpotuskeinoja. Mutta sitä pidän muuten itsessäni hyvänä asiana, ehkä jopa hyveenä että osaan tiedostaa hyvin omat tietämisen rajani. Ja tiedostan milloin asiat ovat edenneet siihen tilaan että tarvitsee tehdä jotain. Niin kuin peliongelman kanssa, tiesin heti itse että tarvitsen apua ja olen hakeutunut avun saannin piiriin ja ruokavalion terveellistämisen suhteen olin itsekin jo miettinyt tätä tilannetta kaikessa surkeudessaan hyvänä herättäjänä minulle tässä asiassa ja en suuttunut vaikka sitä minulle täälläkin suositeltiin. Kai tämä on jonkin sortin nöyryyttä?
 
Ei hitto!! Mua yritettiin rekrytä Kärkkäiselle duuniin. Olis ollut tarjolla organisaatio jonka saa itte rakentaa. Noh tuskin olisin päässy kun en kuulu holokaustin kieltäjiin.

Nyt mietityttää että jos olis sittenkin menny desanttina sisään ja pistäny koko pajan ihan sekaisin.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ei hitto!! Mua yritettiin rekrytä Kärkkäiselle duuniin. Olis ollut tarjolla organisaatio jonka saa itte rakentaa.

Kai kyselit, että millainen organisaatio? Olisiko siihen kuulunut esimerkiksi vastarintaliikkeen sotilaiden varustaminen konetuliaseilla, salaisten vakoojien verkoston pystyttämistä vaiko vaan jotain tylsempää, kuten mv-lehden oksennusten jakamisen organisointia?
 

Turha Kaukalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, RM, Hyvinkään Tahko, Leijonat
Ei hitto!! Mua yritettiin rekrytä Kärkkäiselle duuniin. Olis ollut tarjolla organisaatio jonka saa itte rakentaa. Noh tuskin olisin päässy kun en kuulu holokaustin kieltäjiin.

Nyt mietityttää että jos olis sittenkin menny desanttina sisään ja pistäny koko pajan ihan sekaisin.

Tee rikosilmoitus. Mähän sain kuukausi takaperin ylinopeussakot kun tien vieressä oli Kärkkäinen ja vitutti. Poliisi ymmärsi ja teki sakoista vähennyksen.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Aamuisiin pohdintoihini liittyen kirjoitan sen verran että julkiselle puolelle en päässyt lääkäriin. Niin kuin vähän itsekin ounastelin. Syynä olivat että kun hoito on jo aloitettu toisaalla ja julkisella puolella ajat muutenkin vählssä.

Sitten soitin tuonne lääkäriasemalle jossa minulla on työterveys. Sieltä lupasivat että tämä minua edellisellä kerralla tutkinut lääkäri soittaa minulle päivän aikana ja käymme tilannettamme läpi. Hän sitten äsken soitti ja lupasi kirjoittaa minulle sunnuntaille asti nyt sitten sairauslomaa lisää. Ja alkoi nyt onnekseni vihdoin tosissaankin puhumaan siitä että jotain on oikeasti tehtävä, siis jotain isompaa koska et pysty töitäkään tekemään ilman kipuja. Edelleen pidimme kuitenkin siitä alkuperäissuunnitelmasta kiinni että käyn ensin siellä jalkaterapiassa ja sitten siitä eteenpäin taas...

Alkaa tässä hiljalleen tilanne kiristymään. Ja on huolehdittava että tilanne ei käy liian rassaavaksi sitten taas mielenterveyden kannalta. Töihin äsken soittelin ja kerroin sairausloman jatkosta, alkoi tulemaan jo sieltäkin viestiä että olemme vähän pulassa ja emme pärjää ilman sinua kovin kauaa enää... Tuollaista ei ole helppo kuulla tietenkään mutta jos silti olisi malttia laittaa terveys etusijalle?

Sitten kun tämä sairauslomakierre nyt vain venyy ja venyy ja venyy... Ja nyt vasta aletaan puhumaan jostain tarkemmista tutkimuksistakin. Sitten taas myös se että syyllistän itseäni paljon asioiden tilasta, runsas ylipaino, jumppaamattomuus... Ei ole helppo tilanne kun itsekin olen ainakin jossain määrin itselleni kuoppaa kaivanut jo pidemmän aikaa. Mutta kai tämä tästä ja jätän vielä köyteen silmukan tekemättä...
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Sainpas tehtyä rahapelaamiseen liittyvän viikkotehtäväni. Huomenna tuo vertaistukihenkilö taas minulle soittelee ja kyselee tämän tehtävänkin perään. Hyvä juttu että sain tehtävän tehdyksi. Tällä kertaa aiheena tehtävässä oli miettiä arvoja jotka ovat itselle tärkeitä ja kuinka rahapelaaminen voi niihin vaikuttaa. Aika negatiivinen ja pessimisti olin tällä kertaa ja tuli lähinnä mietittyä mitä negatiivisia seurauksia rahapelaamisella voi arvoihin olla. Eikä mikään ihmekään tuo pessimistisyyteni.

Aika paljon rahapelaamisella voi olla huonoja seurauksia elämään. Muutenkin kuin mielenterveydellisiä tai taloudellisia seurauksia. Alkaen ihan siitä että vapauden tunne voi mennä vähitellen kun pelaamisen ja mahdollisen velkakierteenkin sekä sen vuoksi että aika menee pelaamiseen niin lähtee ote elämästä. Elämä ei ole enää omissa käsissä. Niin kuin ei minullakaan enää ollut aikoinaan sitten lopulta alkoholin kanssa läträtessäni. Ajattelin myös esimerkiksi että rahapelaaminen voi vaikuttaa työssä suorittamiseenkin, esimerkiksi keskittymiseen tai motivaatioon jos nyt kuitenkin vaikka pelaamiselta töissä malttaisi vielä käydäkin.

Vähän hankalaa vaan minulle tuon normikokoisenkin tabletin käyttö. Se tuntuu liian leveältä pystysuunnassakin käteeni kun olen tottunut enemmänkin tuottamaan tekstiäkin tällä älypuhelimella. No, kait tuota tablettiakin oppisi paremmin käyttämään jos käyttäisi sitä entistä enemmän.

Muuten, olen saanut paljonkin rauhoittumaan sentään rahapelaamistani. Lähinnä perustuen nyt vielä ainakin siihen vanhaan aforismiin eli jos ei hyvällä niin sitten pahalla. Olemme taas alkaneet rajoittamaan tosiaan sitä paljonko minulla on kerralla rahaa käyttötililläni ja sehän on tuonut asiaan apua.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Mulla oli rahapeliongelma joskus 23 vuotta sitten.

Se tunne, kun häviät taas palkkapäivänä koko tilin Täyspottiin, sitä ei saa mistään muualta.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Laitoin saunan lämpiämään. Koivulla lämmitetään tänään joten aika pian pitäisi olla valmista.
 
Suosikkijoukkue
Nykäskylän ylpeys, Bunch of jerks
Laitoin saunan lämpiämään. Koivulla lämmitetään tänään joten aika pian pitäisi olla valmista.
Onko Mikko, Saku vai jopa Jukka? Eiku Jukka tais ollakin palmu.
No joo, kjeh kjeh.

Oispa mullakin mahdollisuus saunoa puulämmitteisessä saunassa tällaisena syksyisen hämäränä iltana. Olen kade.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Ootko ikinä miettinyt, kuinka paljon vähemmän alkoholia myytäisiin, jos miehet ei olisi yksinäisiä?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Lähteekö tänään vihdoin kolme vuotta kestänyt ongelmavyyhti vauhdilla aukeamaan? Siinä on minun elämässäni päivän kysymys tänään.

Minulla on tänään se jalkaterapia Tampereella ja kyllä odotukset ovat korkealla. Nyt vain peukut pystyyn että jotain varmaa alkaa vihdoin ratkeamaan jalkapohjakipujeni aiheuttajaksi. Kun kipuja on kestänyt kuitenkin jo sieltä alkuvuodesta 2019 lähtien niin spekulaatiot siitä mikä/mitkä ovat niitä kipuja aiheuttaneet ovat suorastaan käyneet kuumina.

Mutta toistaiseksi ne ovat olleet vain lähinnä spekulaatioita. Sinänsä varmaa muuta ei ole löytynyt kuin hieman koholla olevat kihtiarvot ja se liikalihavuus kipujen aiheuttajana. Mutta uskon ja pelkään että sieltä löytyy jotain muutakin? Todennäköisimpinä vaihtoehtoina nyt pidän itse joko plantaasi faskiittia tai sitten "vain" virheaskellusta.

No juu, olisin varmaan saanut sairauslomaa aiemminkin jo kun kuitenkin nämä jalkakivut ovat vaivanneet minua jo sieltä vuodesta 2019 alkaen. Ja olisin päässyt lääkärin juttusille aiemminkin mutta parempi edes myöhään kuin ei milloinkaan. Ja nyt tuli kai kipumittari sitten vähitellen täyteen?

No nyt vain peukut pystyyn että tämä jalkakipuongelmani alkaa vihdoin kunnolla selviämään ja aukeamaan. Se epätietoisuuskin on kuitenkin rasittanut myös mieltä. Ja lääkärikin on kiinnostunut jalkaterapian saamista tuloksista sillä sovittiin että toimitan jos vain mahdollista niin kirjallisen todistuksen terapiakäynnistä lääkäriinkin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Lähteekö tänään vihdoin kolme vuotta kestänyt ongelmavyyhti vauhdilla aukeamaan? Siinä on minun elämässäni päivän kysymys tänään.

Minulla on tänään se jalkaterapia Tampereella ja kyllä odotukset ovat korkealla. Nyt vain peukut pystyyn että jotain varmaa alkaa vihdoin ratkeamaan jalkapohjakipujeni aiheuttajaksi. Kun kipuja on kestänyt kuitenkin jo sieltä alkuvuodesta 2019 lähtien niin spekulaatiot siitä mikä/mitkä ovat niitä kipuja aiheuttaneet ovat suorastaan käyneet kuumina.

Mutta toistaiseksi ne ovat olleet vain lähinnä spekulaatioita. Sinänsä varmaa muuta ei ole löytynyt kuin hieman koholla olevat kihtiarvot ja se liikalihavuus kipujen aiheuttajana. Mutta uskon ja pelkään että sieltä löytyy jotain muutakin? Todennäköisimpinä vaihtoehtoina nyt pidän itse joko plantaasi faskiittia tai sitten "vain" virheaskellusta.

No juu, olisin varmaan saanut sairauslomaa aiemminkin jo kun kuitenkin nämä jalkakivut ovat vaivanneet minua jo sieltä vuodesta 2019 alkaen. Ja olisin päässyt lääkärin juttusille aiemminkin mutta parempi edes myöhään kuin ei milloinkaan. Ja nyt tuli kai kipumittari sitten vähitellen täyteen?

No nyt vain peukut pystyyn että tämä jalkakipuongelmani alkaa vihdoin kunnolla selviämään ja aukeamaan. Se epätietoisuuskin on kuitenkin rasittanut myös mieltä. Ja lääkärikin on kiinnostunut jalkaterapian saamista tuloksista sillä sovittiin että toimitan jos vain mahdollista niin kirjallisen todistuksen terapiakäynnistä lääkäriinkin.

En tunne kihtiä, niin en uskalla sanoa tietäväni, mutta en nyt lataisi paukkuja yhteen terapiakäyntiin. Itsellä löytyi keväällä murtuma nilkasta, johon tuli akuutti muutaman päivän särky kolmen säbäpelin jälkeen viime syksynä ja siinä oli pientä särkyä ollut ajoittain. Fyssarin ohjeilla jumppasin keväällä ja kesällä ylipronaatiota jaloista pois. Nilkkaan olisi myös leikkaushoito olemassa, mutta se edellyttäisi, sikäli kun ortopedia ymmärsin, sivusiteiden avaamista, koska murtumakohta on sääriluun reunan takana jonne ei pääse instrumentilla. Kipsihoito 6 vko, täräyttelykielto 6 kk, saikkua 2-3 vko olisivat ennusteet leikkauksen riskien lisäksi. Nyt olen syksyllä pystynyt nilkkatuen kanssa pystynyt säbää pelaamaan. Nilkka on toki toisinaan kipeä adrenaliinin laskettua illalla tai seuraavana aamuna. Illalla auttaa kylmä, aamulla nilkkaa ojentava venytys. Jos ei oireilu pahene liikuntaa lisätessä, niin varmaan yritän elää vamman kanssa. Onhan tässä vielä ns. nuorta ikää alle kolmekymppisenä useampi vuosi jäljellä, joten kiire ei ole.

Tähän liittyi myös jalkapohjakipua, mutta etenkin jalkapohjat ovat toisinaan kipeytyneet, kun lenkkarit ovat olleet liian tiukalla. Liittynee jalkojen verenkiertoon. Silloin, kun jalat alkoivat oireilla (epäilen, että oikeassakin jalassa voisi olla vähän samansuuntaista vikaa), niin olin painoindeksin osalta elämäni kevyimmässä kunnossa ja varmaan fyysisestikin parhaassa, mutta myös jalan nivelten säännöllinen kuormitus oli suurimmillaan. Kesä ja alkusyksy meni sen verran laiskasti, että taas ollaan lievästi ylipainoisen puolella.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Aamulla tarkoitin lähinnä sitä että alkaisi jotain syitä siis selviämään kipuihin. Vaikka tiedostin kyllä että tämä saattaa olla pitkäkin tie eikä vain yksi kerta riitä korjaamaan kipuja. Eikä näemmä riitäkään vaan tästä voi tulla vielä pitkä tie. Onneksi hoidot on kai siirrettävissä Tampereelta Hämeenlinnaan että ei tarvitse Tampereella rampata kuin tämän avauskerran verran.

Mutta kyllä jäi fiilis tästä reissusta että oli hyödyllinen terapiakäynti. Melko paljonkin löysivät vikoja jalkapohjistani, tarkempaa selostusta en varmaan nyt edes muista mutta lähettävät sähköpostia perässä että voin sen sitten toimitella Hämeenlinnassa lääkäriin ja jalkaterapiaankin.

Lyhykäisyydessään, siellä on syitä ja ongelman aiheuttajia syntynyt ketjureaktion lailla. Ensin on nivelet olleet tiukoilla, sitten kun on ollut kipujakin niin olen varonut kantapohjia vaistomaisestikin varmaan ja on tullut virheaskellusta. Eli aamulla esittämäni veikkaukseni osuivat kummatkin aika lähelle ainakin. Eli tuo nivelten tiukoilla oleminen on sen faskiitin tapaista ja sitten on tuota virheaskellusta.

Tämä on melko varmasti pitkä tie tosiaan kivuttomaan tilaan mutta hyvä että alkoi tämä vyyhti tosiaan edes aukeamaan. Kihti ei kuulemma sen sijaan enää ollut silmin nähden ainakaan läheskään niin paha ja tulehtunut. Töissäkin voi käydä mutta se oman voinnin ja kipujen mukaan.

Hyvä maku tästä tosiaan jäi ja fiilis että tämäkin ongelma on lyötävissä vaikka se aikaa voi vaatiakin. Eikä tämä terapeutti niin paljoa raippaa liikalihavuudesta antanut kuin olen itse itseäni syyllistänyt. On sekin varmasti varmasti vaikuttanur mutta ei läheskään niin paljoa. Jumppaaminen pitäisi taas aloitella mutta vain 8 minuuttia ensin päivässä tahdilla. Virheeni on ollut siinä että olen vetänyt liian kovalla tahdilla jumppaa ja sitten en ole kyennyt siihen enää ja se on jäänyt senkin takia.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kirjamessuille saisi ilmaislippuja, mutta viitsiikö sinne nyt mennä kun tänään loppui karanteeni. Tai siis eilen oli viimeinen päivä. Huomaatteks te. Mä olen huomaavainen ihminen, muut huomioon ottava. Kaikki exät olitte väärässä!
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kirjamessuille saisi ilmaislippuja, mutta viitsiikö sinne nyt mennä kun tänään loppui karanteeni. Tai siis eilen oli viimeinen päivä. Huomaatteks te. Mä olen huomaavainen ihminen, muut huomioon ottava. Kaikki exät olitte väärässä!
Mä oon siellä huomenna aamulla ja lauantaina illalla töissä. Vuoden kokki skabat nääs.
 

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Deripaska... Siinä vasta nimi venäläiselle oligarkille.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös