Tänään olin oikein ahkera ja laitoin viisi uutta työhakemusta putkeen menemään. Jospa se jo kohta jostain mullekin tärppäisi.
Toivottavasti ei ole jo liikaakin yhteen päivään? Etenkin jos on perinteinen kirjoitettu työhakemus kyseessä? Tämänhän pitää olla joka paikkaan niin helkkarin yksilöity ja sitten kun näitä kirjoittaa putkeen monia niin minulle ainakin käy niin että niistä alkaa katoamaan se terävyys, se persoonallisuus... Tai jokin ja niistä alkaa tulemaan liian virkamiesmäisiä.
No joo, työhakemuksiakin on kyllä nykyään niin monenlaisia. Mielestäni pahimpia on nämä joihin pitää erikseen täyttää henkilökohtaiset tiedot ja vastailla muutamaan kysymykseen kuten miksi juuri sinä olisit sopiva tähän tehtävään? Ja sitten kun edes nuo henkilökohtaiset tiedot ei talletu mihinkään vaan ne pitää ärsyttävästi täyttää uudelleen ja uudelleen hakemuksesta toiseen. No on sitä sitten jo olemassa muistaakseni ohjelmia joiden avulla työhakemusten lähettäminen käy helpostikin.
Minä itse olen pitänyt itseäni huonona työhakemusten kirjoittajana ja lähettelijänä. Vaikka onhan näitä tullut lähetettyä aikoinaan monia kappaleita. Mutta minulla on ollut tunne että minulta on puuttunut se sopiva määrä taitoa kehua ja mainostaa itseäni, se ei vaan lähde minulta. Ja sitten haluanko tarpeeksi tuota työpaikkaa ja tuleeko työhakemuksesta riittävän innokas, persoonallinen, yksilöity vai tuleeko siitä vain plääh-osastoa.
Pidin itseäni huonona työhakemusten lähettelijänä siihen asti kun sitten nykyisen työpaikan koko paikan pomo tuli kerran jo minun aikoja sitten työt aloittaneena sanomaan minulle että hän luki sen sinun työhakemuksen ja se oli todella hyvin kirjoitettu. Olet taitava kirjoittaja, silloin aloin miettimään asioita ja kykyjäni toiselta kannalta. Myös työvalmentaja on ihan kehunut kirjoittamiani työhakemuksia. Ehkä asiat eivät taaskaan siis ole niin mustavalkoiset kuin olen itse ajatellut niiden olevan. Useinhan muissakin asioissa itse tuppaan ainakin synkistelemään asioita liikaa. Eikä ne lopulta olekaan niin huonosti ne asiat.
Noh, nykyiseen työpaikkaan lähetin aikoinaan vapaamuotoisen työhakemuksen koska oli kyseessä tiedustelu onko teillä tarjota minulle työkokeilupaikkaa. Ja olen iloinen siitä että olen päässyt tuonne nykyiseen työpaikkaani sitten ihan palkkalistalle asti ja etenkin varmaan oman työpanoksenikin avulla. Pidän nimittäin itseäni aika huonona haastattelutilainteissakin. Minusta kuoriutuu lopulta näemmä aika suulas ja ihmisten seurasta pitävä tapaus kun ihmiset alkavat tulemaan minulle tutuiksi mutta haastattelutilanne ventovieraiden kanssa, niissä tuppaan olemaan aika pökkelö.