Oli kyllä huvittavaa, kun menimme eilen veli
@Czescku ´n kanssa Pohjois-Haagan paikalliseen, eikä portsari meinannut päästää meitä sisään, kun meillä oli pelipaidat päällä. Lätkäfaneista on kuulemma huonoja kokemuksia, ne tappelevat. Oli kyllä todella eksoottista törmätä tuohon asenteeseen.
Onneksi meitä tuli puolustamaan eräs IFK-fani. Yhteinen selityksemme oli se, että jos KooKoo- ja SaiPa-fanit eli paikallisviholliset tulevat yhdessä baariin, eivätkä tappele edes
keskenään, niin eivät ne silloin tappele varmaan kenenkään
muunkaan kanssa. Portsari ei ole kyllä suomalaislähtöinen, joten tätä hän ei ehkä voinutkaan tietää, mutta hyvin kaveri on omaksunut sen, että lätkäfanit ovat pahoja ja ihan saatanasta.
Silti uskaltaisin väittää, että suurin osa näiden lähiöbaarien myllyistä syntyy kyllä ilman pelipaitaa. Lätkäfaniutta määräävämpi tekijä lienee sekakäyttö ja elämän koulu. Jos mamuportsari osasi yhtään lukea tilannetta, niin siinä oli kolmen eri joukkueen kannattajia, ja näistä vielä se ns. kotikentällään ollut eli IFK-fani tuli
puolustamaan meitä kahta muuta ja sanoi, että kyllä jätkien pitää päästä sisään. Jos lätkäfanien keskinäinen vihamielisyys olisi totta, niin eiköhän tuo IFK-fanikin olisi ollut sitä mieltä, että menkää maalaisjoukkueiden kannattajat vittuun täältä. Siinä siis sitä vaarallista lätkäfaniutta kerrakseen.
Kiinnostaisi tietää, missä niitä lätkäfanien tappeluita on, kun ainakin itse olen niitä hyvin harvoin nähnyt. Ja luulen pyöriväni aika usein sellaisissa tilanteissa, missä tappeluita voisi tulla - jos niitä
oikeasti tulisi. Juttelemaan tullaan kyllä, mutta yleensä se on ystävällistä, tyyliin
moro, mitäs äijä. Pientä kuittailua voi tulla, mutta se kuuluu asiaan ja lätkäjätkät sen tunnistavat.
Näiden kohtaamisten käyttäytymismallit ovat yleisesti tiedossa, ja suurin osa kohtaamisista johtaa hauskaan jutusteluun. Laji yhdistää enemmän kuin joukkue erottaa.