On varmasti ihmisiä jotka pitävät minua lähinnä hulluna kun leivon näinkin paljon jouluksi. Ja lienen tapoineni nykyään jo vähemmistössä. En tiedä kuinka ennen on sitten ollut?
Ainakin minun äitini leipoi paljon jouluksi ja teki monet ruoat, siitä nämä perinteet ja tavat on varmasti sitten periytynyt minulle? Ja luulen ja osin tiedän että äidin äiti teki aikoinaan myös paljon jouluvalmisteluja. Mutta esimerkiksi siskoni ei taida kovin paljoa jouluksi leipoa? Että ei nämä hassut tavat ole jostain syystä meidänkään suvussa periytynyt kuin minulle.
No sehän tässä on nyt sitten vain että vietän tämän vuoden joulun yksin joten menekki ruoille ei ole enää edes niin iso kuin muutamana aiempana jouluna. Toisaalta, monet pikkuleivät säilyvät kaapeissakin pitkään, kakut ja pasteijat pakkasessa ja niin edelleen. Ja jos ihan mahdottomalta tilanne alkaa näyttämään niin voihan näitä leipomuksia jaella eteenpäinkin.
Pyrin kyllä leipomaan tänä vuonna maltilla. Montaa eri lajia mutta ei läheskään niin paljoa kutakin lajia kuin ennen. Ja onhan tuo leipominen toisaalta kivaakin, ei tämä minulle pakkopullaa ole. Ainoastaan tuo tiskaaminen on kurjempi juttu kun ei ole edes tiskikonetta.
Äitini kyllä aikoinaan siivosikin jouluksi hullun lailla mutta tähän minä en taida ryhtyä. Minulle riittänee että siivoan yhä asuntoni kaksi kertaa viikossa. Pysyy asunto siistinä.
Ja jos te nyt ihan välttämättä haluatte kuulla sen leipomismenyyni niin sehän on: pikkuleivistä ruskeita pipareita (äsken hain tilaamani kilon taikinan paikallisleipomosta), ässiä, hannatätejä, hillosilmiä, herrasväen leipiä. Kuivakakuista tiikerikakku, herttoniemen kakku, maustekakku, taatelikakku ja ehkäpä myös murokakku ja hedelmäkakku. Lohi-ja jauhelihapasteijoita ja joulutorttuja. Sekä ehdottomana kruununa bebejä.
En noita todellakaan kaikkia kerralla syö mutta jos sitten vaikka helmikuunkin loppuun mennessä olisi jo iso määrä syötynä noista... Ja korostan tosiaan sitä että iso määrä noista leivonnaisista säilyy hyvänä aika pitkään. Onhan se sitten kiva kun varastoissa on herkkuja.