Tänne on tullut hyvin vastauksia eilisillan viestiini liittyen nukahtamisongelmiini. Jos jotain koitan vastata näihin viesteihin.
@Ollakseni No minun muistikuvieni mukaan lääkäri kirjoitti ohjeen että pilleri otetaan tunti ennen nukahtamista. Voi olla että olen tehnyt tässä virheen ja ottanut melantoniinipillerin väärään aikaan. Olen ottanut pillerin kello 19, mennyt sitten suunnilleen jo sänkyynkin ja tähdännyt siihen että nukahdan noin kello 20. Ehkä minun tosiaan pitäisi mennä myöhemmin sitten sänkyyn, sillä tuota aiemmin en voi pilleriä ottaakaan varmaan.
@ace Kiitos vinkeistä ja neuvoista. Minun virheeni voi olla siinä että olen odottanut melantoniinin olevan kuin jokin ihmepilleri joka takaa unen saannin helposti tuosta vain. Pitääkin kokeilla noita neuvojasi. Ja ehdottomasti, tuosta tavasta plärätä kännykkää vielä sängyssäkin pitäisi päästä eroon. Säännöllinen vuorokausirytmi minulla sen sijaan on kyllä. Viikonloppunakaan en tosiaan sekoittanut tuota rytmiä.
@Valapatto Herään yleensä noin neljän-kuuden aikoihin. Viikonloppuisin voin nukkua hieman pidempään. Tykkään siitä kyllä että menen aikaisin illalla maate ja herään myös aikaisin. Tämä sen vuoksi että olen huomannut olevani pirteimmilläni aamulla. Ja on kivaa että sitä hereillä olo aikaa on enemmän sitten siellä aamulla. Minä nukun parhaimmillani sellaiset vähintään 8 tuntia ja se on varmaan se unen tarpeeni vähintään. 6-7 tunnin unillakin kyllä selviän työpäivästäkin hyvin, mutta jos menee tuon alle niin alkaa tuottamaan jo tuskan hikeä. Ja tuota stressiähän minulla nyt on, kun jännitän niitä työkuvioiden jatkoa ja lisäksi valitettavasti on murhetta myös tuosta nukkumisesta.
Ja soitin tänään terveyskeskukseen mutta en päässyt juttusille vielä tämän melantoniinin minulle määränneen lääkärin kanssa. Puhuin sairaanhoitajan kanssa ja hän antoi muutaman vinkin miten voisi helpottaa unen tuloa ja hän sanoi että voi mennä kaksikin viikkoa ennen kuin tuo melantoniini alkaa vaikuttamaan kunnolla. Ja lisäksi sairaanhoitaja kehoitti olemaan yhteydessä uudelleen jos huonosti nukkuminen jatkuu. Tai en minä niinkään huonosti nuku, kun viime yönäkin sain noin puoli kolmen aikaan unta niin nukuin kyllä makeasti ja sikeästi mutta se nukahtaminen oli viime yönä vaikeaa.
Onneksi aamulla olin kyllä sen verran pirteämpi kuin viikko sitten niin jaksoin mennä töihin sentään. Ja ei se työpäiväkään niin tervan juontia ollut kuin luulin sen olevan. Ehkä minulle on muodostunut liian suuri pelkokin tuota kohtaan minkälainen se työvuoro voi olla huonojen yöunien jälkeen. Aikoinaan kun edellisessä työpaikassa tein kaksikin aamuvuoroa nukkumatta kahden peräkkäisen yön aikana lainkaan ja tein myös kolmen yövuoron putken nukkumatta päivisin lainkaan niiden yövuorojen välillä. Olen miettinyt että onko noista jäänyt jotain traumoja ja ne lisää sitä pelkoa?