On näissä jouluaatoissa kyllä aina oma erityinen tunnelmansa. Ainakin täällä ollut lapsesta lähtien. Tekisi mieli jopa sanoa että taianomainen tunnelmansa. Sitä voisi kuvitella että jouluaatto on vain yksi päivä muiden joukossa mutta ei se ihan niin ole.
Jouluaatto on yksi vuoden parhaimpia päiviä, melkein joka vuosi. Tänä vuonna on kyllä tosiaan ollut mestaruusjuhliakin keväällä joten ihan helposti ei voi sanoa tällä kertaa että tämä on vuoden kohokohta mutta onhan jouluaatto merkityksellinen päivä.
En osaa nyt kuvailla jouluaaton erityistä tunnelmaa. Jos jollain sanoilla sitä yrittäisin kuvailla niin olisivat sanat tyyliin jännittävä, rauhallinen, mutta kuitenkin riemukas, tunnelmallinen ja lämminhenkinen. Jouluaatossa tunnelmaa nostattavat lasten jännitys ja innokkuus. Sitä pystyi seuraamaan esimerkiksi Joulupukin Kuumaa linjaa katsellessa ja kun siskon poika oli täällä äsken pari tuntia kylässä. Siitäkin vähän huokui sellainen levottomuus ja jännitys. Pojan klopilla on ikää 8 vuotta.
Jouluaaton tv-ohjelmat ovat pääsääntöisesti jouluaiheisia. Ja äsken katselin sen Tonttukoulunkin viimeisen osan YLE Areenasta. Siinä oli aikoinaan kyllä pirun hyvä joulukalenteri, yksi parhaimmista tv:ssä esitetyistä joulukalentereista. Vaikka olikin ruotsalaista tuotantoa kai? Ainakin siinä puhuttiin ruotsia. Vähän ehkä pliisut loppuratkaisut ja juonen käänteet mutta hienosti toteutettu ja hyvää näyttelijätyötä. Tykkäsin paljon tuosta lapsena aikoinaan ja nyt vielä aikuisenakin.
Sitten jouluaaton tunnelmaa jouluiseksi nostattavat myös päivän lehdet jotka ovat täynnä jouluaiheisia juttuja. Joulumusiikki ja koristeet sekä jouluiset sisustukset. Ja tietenkin tunnelmaa luo myös ruoka ja muut herkut. Sitten monesta ihmisestä huokuu jouluina sellainen lämminhenkisyys ja sydämellisyys. Siihen olen tottunut lapsesta lähtien. Minä olen aina elänyt onnellisen joulun onnekseni ja tottunut siihen että ihmiset ovat hyvällä tuulella jouluna. Näin ei varmastikaan kyllä ole aina? Mutta minulle ei ole koskaan 35 vuoden aikana jouluna tullut vastaan pahantuulinen ihminen.
Jouluaatto on yksi vuoden parhaimmista päivistä. Voin sen taas jo sanoa tänäänkin tähän asti näetyn ja koetun perusteella ja vielä on päivän varmasti parhaimmat hetket edessäpäin kuten joulusauna, juhlapäivällinen ja lahjojen avaamiset.
Isän luona on jouluisin myös niin pirun kaunista, tunnelmallista ja kodikasta. Viihdyn ja toivottavasti tekin viihdytte siellä missä ikinä olettekaan joulua viettämässä.