Hienoa, mutta onko tämä kuinka yleistä, että pitää taas ilmaiseksi esittää taitojaan ennen kuin palkataan. Sitä vartenhan on koeaika, ilmeisesti jääkiekossa tunnetaan nimellä try out tai try-out.
Ai, tämä viesti olikin mennyt täysin ohi minulta. No olen kerran aiemmin ollut vastaavanlaisessa tilanteessa että olen joutunut tekemään tällaisen testivuoron. Tuon vuoron tein kesällä 2006? Aulangolla.
Siitä ei jäänyt kovin hyvät muistikuvat. Tein kyllä hommia hiki hatussa ainakin omasta mielestäni mutta jouduin tekemään lähinnä vain tiskaustöitä eikä vuoro johtanut mihinkään. Silloin jopa palkasta puhuttiin mutta mitään ei koskaan kuulunut.
Olisi pitänyt olla silloin jo ehdottomasti rohkeampi ja kysellä perään mutta enpäs ollutkaan.
Enpä nytkään sitten tiedä menenkö tuon koevuoron tekemään. Se voi jäädä valitettavasti ihan taloudellisistakin syistä väliin ja tekemättä. Työkkärillä kestää noiden liikkuvuusavustusten kanssa maksamisessa ja ei yksinkertaisesti ole rahaa tehdä näin nopealla aikataululla kolmea Vantaan reissua, kun jokaisen niistä on joutunut pulittaan itse ja kukin reissu maksaa vähintään sen 30 euroa.
Toisaalta voin olla hannarikin. Ja just aiemmat kokemukset tällaisista koevuoroista eivät ole olleet hyviä. Ehkä se mieli muuttuu vielä tässä viikonlopun aikana.
Valitettavaa että työkkärilläkin kestää noiden liikkuvuusavusten maksamisessa vaikka työhaastatteluissa käyminen voi olla kovin hektistäkin puuhaa. Voi tulla lyhyellä ajan jaksolla montakin työhaastattelua ja rahaa pitäisi olla työhaastattelureissuihin.
Tuosta Aulangon keikasta jäi kyllä sellainen fiilis että ottivat sen koevuoron verukkeella minut ilmaiseksi kiireapulaiseksi. Jouduin tekemään vuoron lauantaina ja kovan kiireen ja tohinan keskellä.