Ketju jonne kaikkien on pakko kirjoittaa, oli asia sitten mikä tahansa

  • 5 347 518
  • 66 869

Iisoppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, FC Lahti, Lahden Ahkera, LHS
Jaa niin miksi se on vain miehille? Toki suurin osa naisihmisistä käyttää mieluumin kampaamopalveluita, mutta miksi ihmeessä lapselle pitäisi opettaa että parturi on tarkoitettu vain miehille? Kyllä niin parturissa kuin kampaajallakin saa käydä ihan haarovärkkeihin tai sukupuoli-identiteettiin katsomatta.
Kyllä se niin oli että jos nuorena välillä huvikseen koitettiin mennä parturiin hiusten leikkaukseen niin ovelta käännytettiin kun paikka oli tarkoitettu vain miehille. Siitä se on jäänyt mieleen että parturi on tarkoitettu vain miehille.
 
Suosikkijoukkue
Tappara, Setämiehet
Kyllä se niin oli että jos nuorena välillä huvikseen koitettiin mennä parturiin hiusten leikkaukseen niin ovelta käännytettiin kun paikka oli tarkoitettu vain miehille. Siitä se on jäänyt mieleen että parturi on tarkoitettu vain miehille.
Äjjät menee parturiin, naiset kampaamolle. Näin tämä juntti on oppinut asian. Tosin tämä äjjä leikka nyt ite karvansa kun on leikkuri omasta takaa ja mitään taiteilijaa ei kaljuntekoon tartteta.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Tervehdys, kuomat. Mitä kuuluu?

Kysyn, koska olen ollut käytännössä pari vuotta pois palstalta. Arvelen, että tuona ajanjaksona rekisteröityneet eivät minua tiedä. En ole lukenut palstaa lainkaan, ja kurkkasin mielenkiinnosta lähettämieni viestien määrän viimeisen parin vuoden ajalta. Lopetin aktiivisen kirjoittamisen syksyllä 2016, sen jälkeen olen lähettänyt viisi viestiä vuonna 2017 ja toiset viisi vuonna 2018. Siis kymmenen viestiä, jotka olivat lähinnä antamiani ääniä kesätyttö- ja musiikkiketjuihin. Minulla ei ole hajuakaan, ketkä vanhoista palstatutuista vielä tällä saitilla vaikuttavat.

Kuuntelen nostalgiapäissäni 5FDP:tä, jonka parissa kasvoin teini-ikäni aina parikymppisiin asti. Death Punch soi usein, kun asettelin kirjaimia perätysten palstalle. Musiikki vei ajatuksissa niihin päiviin ja yllätin itseni pohtimasta, että mitähän Jatkiksen kirjoittajille kuuluu. Täällä olemme nimimerkkien takana, mutta muistan useita skribenttejä, joiden kirjoitustyyli oli niin tunnistettava, ettei käyttäjätunnusta olisi tarvinnut edes vilkaista. Ikävänkantaja, Musta Nuoli, Pisin Kääpiö, FASlapsi, pettter, Evil, Scissors... teitä on aivan liikaa lueteltavaksi, mutta en minä unohtanutkaan ole.

Tulin käyneeksi kanssanne useita hienoja keskusteluja. Moni niistä haastoi ajattelemaan ja toisinaan piti ihan antaumuksella keskittyä vahvistamaan omaa argumentointiaan. Joskus pystyi kertomaan tärkeämmistä asioista, ja arvostan niitä monia yksityisviestittelyjä, joissa − vaikkakin yhä nimimerkin takaa − kirjoitettiin ihmiseltä ihmiselle. Muistelen esimerkiksi erästä sanojenvaihtoa pettterin kanssa. Hänen viestinsä palstalla ovat värikkäitä ja henkilöstä nimimerkin taustalla saa varsin poikkeuksellisen kuvan kuin muista, sekä hyvässä että pahassa. Jonain päivänä pettter oli lukenut jonkun postaukseni ja keskusteli kanssani hyvin maanläheisesti. Hän muistaakseni halusi kertoa arvostavansa ajatuksiani ja sanoi pitävänsä minua hyvänä tyyppinä. Ruudulta luettavat, tuntemattoman henkilön lähettämät merkkisarjat ovat harvoin liikuttaneet niin kuin silloin.

Poistuin palstalta ehkä siksi, koska tunsin, että tutut ja palstalle sielun luoneet kirjoittajat olivat yksitellen häipyneet. Toisaalta poistumiseen vaikutti myös ulkoasumuutos. En edelleenkään pidä nykyisestä ulkoasusta, nyt täällä on tykkäyksetkin. Hädin tuskin muistin, että täällä voi tägätä kirjoittajia. Call me old school, mutta kun olet kirjoittanut tuhansia viestejä palstalle, haraat kaikenlaisia muutoksia vastaan. Lisäksi on sanottava, että kiinnostus jääkiekkoa kohtaan on lopahtanut merkittävästi. Tilalle on tullut uusia kiinnostuksenkohteita. Seuraan kyllä jonkin verran, mutta en voi väittää olevani perillä kaikesta, toisin kuin ehkä joskus.

Tuhansista viesteistä puheen ollen luin taannoin jotain ketjua, jossa tuli vastaan mielestäni hyvin perusteltu ja tyyliltään vallan mainio viesti. Ajattelin, että jo on perin taidokas kynäniekka − vain huomatakseni, että sehän olen minä. Tuhansia viestejä, kuten sanoin, joten ei kaikkia voi muistaa. En voi kieltää, ettenkö olisi silti myhäillyt. Päinvastainen reaktio tuli tänään ennen tätä viestiä. Löysin omia viestejäni vuodelta 2012. Olin silloin 16-vuotias ja viesteistä paistoi nyt, seitsemän vuotta vanhemmilla silmillä katsottuna, nuori uhmakkuus. Itsearviointina voin sanoa, että osasin näemmä jo tuolloin kirjoittaa, mutta kulmat olivat teräviä kuin mitkä.

Nyt 2019 olen ehkä oppinut ajattelemaan asioita laajemmassa kontekstissa ja jäsentämään ajatuksiani fiksummin. En halua menettää tyyliäni, kyllä ilmaisussa pitää olla särmikkyyttä, jotta pointti iskee vastaanottajan tajuntaan. Olikohan palstalaisista Carlos (?), joka kerran erään viestini luettuaan totesi, että ajattelen amerikkalaisittain (American Dream) − siten, että kaikki on mahdollista − ja että Jawsista tulee fiilis, että tästä pojasta tulee vielä jotain. Tuo viesti on seurannut minua tähän päivään asti, ja oli se sitten Carlos tai joku muu, ei mikään muu viesti ole pinttynyt niin vahvasti mieleen. Se on antanut hurjasti motivaatiota, joten kiitos siitä!

Vaikken halua muuttua liikaa, en halua jäädä junnaamaan paikallenikaan. Palstapoistumisessa oli ehkä syynä sekin, että oli vain aika keksiä muuta ja siirtyä eteenpäin. Elämässä menee edelleen ihan hyvin, ei ole valittamista. Ajatusmaailmani on yhä se, että itseään kannattaa kehittää. Hyvät asiat ovat seuraamusta tästä. Siksi haluankin olla paras mahdollinen versio itsestäni. Palsta on antanut minulle paljon, ja kaiketi tähän viestiin puskenut voima oli halu nostalgisoida menneitä. On mukava ajatella olevansa osa tätä yhteisöä ja sen jatkumoa. Kerran olin keltanokka, ja vaikken ole vanha, tunnen olevani yksi palstan "konkareista". Vai miten selitätte kaipauksen ja muistelon?

Siinä minun kuulumiseni. Onko täällä vielä tuttuja, vai oletteko kaikki lähteneet?

No ainakin on nöyryyttä löytynyt. Shaatana.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Kyllä se niin oli että jos nuorena välillä huvikseen koitettiin mennä parturiin hiusten leikkaukseen niin ovelta käännytettiin kun paikka oli tarkoitettu vain miehille. Siitä se on jäänyt mieleen että parturi on tarkoitettu vain miehille.

En toki tiedä millä vuosikymmenellä olet nuoruutesi elänyt, mutta tasa-arvolaki on ollut voimassa 80-luvulta saakka. Varmasti sitä on toki rikottu ja rikotaan jossain edelleen, mutta oikeus tasapuoliseen palveluun silti on. Jaottelun ja hinnoittelun pitää perustua tarjottuun palveluun ja/tai työmäärään, kuten aikaperusteinen hinnoittelu joissain parturi-kampaamoissa, mutta ei missään nimessä asiakkaan sukupuoleen. Ajatusta että hinnoittelun jaottelu sukupuolen mukaan olisi normaalia ei kannata siirtää seuraavalle sukupolvelle. Ylen uutinen: Tämä on laki: parturin leikattava myös naisten hiukset – naisasiakkaista kieltäytyvä ”kympin” parturi voi joutua maksumieheksi
 

Kuubextra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokkolan Hermes
Jännä ettei missään uutisoitu pientä urheiluihmettä. Lentiksen mestaruussarjassa Tiikerit selvitti 11 ottelupalloa Oulun Ettaa vastaan 2. erässä. Tilanteesta 14-24 voittoon lukemilla 27-25. Jääkiekkovertauksena voisi olla yhden erän aikana 0-8:n takaa voittoon. Lentiksessä murskaerä on jo 25-19 kun nykysäännöillä jokaisesta pallosta jaetaan piste.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Hah! Sinut muistan siitä, että ainakin jossain yhteydessä pidit minua ärsyttävänä. Ja ilmeisesti muistat minut juuri samaisesta syystä.

En mä ärsyttävänä pidä. Kunhan kiusaan omalla huumorillani ja yritän pitää jalat maassa teikäläisellä. Hah.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Jaa. @Jaws tuli kehumaan palstalle itseään. Mietin että missäköhän mies menee nykyään kun ei ole kirjoittelemassa vähän kaikkialle. Kummallista toimintaa. Takaisin tullaan sanomalla korkeintaan moro ja sitten jatketaan normaalisti.
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Jaa. @Jaws tuli kehumaan palstalle itseään. Mietin että missäköhän mies menee nykyään kun ei ole kirjoittelemassa vähän kaikkialle. Kummallista toimintaa. Takaisin tullaan sanomalla korkeintaan moro ja sitten jatketaan normaalisti.

Ai niin, olemme Suomessa. Pitää puhua vain vähän ja täytyy nöyristellä. Omia vahvuuksiaan ei saa julkisesti tunnistaa, se on itsekehua.

Turkulaiset eivät sano "moro".
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nykii kyllä suupielet yläviistoon, kun lukee tätä reilun parikymppisen arviointia itsestään seitsemän vuotta nuorempana. Ja old school vielä :-D
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Nykii kyllä suupielet yläviistoon, kun lukee tätä reilun parikymppisen arviointia itsestään seitsemän vuotta nuorempana. Ja old school vielä :-D

:-D

Kun oma panoksesi keskusteluun on naureskella perimmäisestä nurkasta, ei voi kuin ajatella, että käyttäydyt näin myös palstan ulkopuolella.

Runsas parikymppinen ei voi siis harjoittaa itsereflektiota tai suhtautua uudistuksiin vanhakantaisesti ja käyttää termiä old school. Peilin lisäksi vaaditaan senioriklubin jäsenyys. Valitettavasti se ei ole kohdallani mahdollista, en ole elänyt tarpeeksi kauan.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En muistanutkaan kuinka raskas tapaus tämä Jaws oli.
 

Stevie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Muistan kun nuori @Jaws ilakoi todella railakkaasti, kun Bilbao teurasti Klubin Locon johdolla. Tämä taisi herättää jonkin verran ihmetystä täällä ja jopa FF:lla :)
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Runsas parikymppinen ei voi siis harjoittaa itsereflektiota tai suhtautua uudistuksiin vanhakantaisesti ja käyttää termiä old school.
Totta kai voi. Mutta tällaista keski-ikäistä setää se voi aidosti naurattaa. Palataan aiheeseen uudestaan vaikka 20 vuoden päästä, niin katsotaan josko koko sakki nauraa tällä tapaukselle :-D
 

Jaws

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, San Jose Sharks, Slovakia, Baltimore Ravens
Totta kai voi. Mutta tällaista keski-ikäistä setää se voi aidosti naurattaa. Palataan aiheeseen uudestaan vaikka 20 vuoden päästä, niin katsotaan josko koko sakki nauraa tällä tapaukselle :-D

Totta kai ymmärrän, että sinun perspektiivistäsi asia voi olla hauska. Tiennet silti kyllä, että 16-vuotiaan ja 23-vuotiaan ajattelussa on jo valtava ero. En väitä, ettenkö 46-vuotiaana ajattelisi taas eri tavalla ja taivastelisi parinkymmenen vuoden takaisia ajatuksiani. Sehän on todennäköistä.

Uskon silti, että pystyn itse vertailemaan itseäni. Ja mitä koko sakin nauramiseen tulee 20 vuoden päästä, niin enpä usko, että sakista edes kaikki ovat enää palstalla, saati että koko palstaa enää edes on – ainakaan nykyisessä muodossaan ja muuttumatta huimasti.

Nyt on tykkäykset, giffit varmaan jo huomenna.
 

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eniten kyllä kiinnostaa saiko @Jaws piparia siltä porilais(?)tytöltä, semmosta kevyttä teinisutinaa silloin poistumisen aikoihin oli havaittavissa.
 

Valapatto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ihmettelen kun niin moni ihminen kyselee meikäläiseltä, että olenko ensi viikolla talvilomalla (Tampereella se on kouluissa silloin). No en todellakaan ole. Huonoin mahdollinen ajankohta pitää lomaa nämä yleiset lomaviikot.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kiitos tiedosta. Ei minullakaan, en näet muista sinua mistään.
Minä en muistanut, että tälle palstalle oli pesiytynyt näin vahva yläasteen sylkyrinkikulttuuri. Vilpitön ja hyväntahtoinen viesti, johon saa vastauksena lähinnä vittuilua.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös