Mikä on se ensimmäinen järkevä steppi jos haluaa tehdä jotain oluen juonnilleen? Työterveys? En tuu tätä yksinään lopettamaan.
Minunhan tässä pitäisi myös "asiantuntija" olla kun olen entinen alkoholisti. Alkoholin ja etenkin oluen juomisen annosmäärät oli aikoinaan oikeinkin isoja. Joskus vuosina 2014-2015.
Omien kokemusteni vuoksi tekee myös kirjoittaa tähän vastaus. Ehkä siitä on jotain apua? Vertaistukea?
Työterveys kuullostaa mielestäni hyvältä vaihtoehdolta. Sitä kautta voi saada apua. Minä en tuolloin kun oikein kunnolla join niin ollut töissä missään ja otinkin oma-aloitteisesti yhteyttä suoraan A-klinikkaan. Tuli vaan sellainen fiilis että jotain on tehtävä ja tuli otettua yhteyttä tuohon A-klinikkaan.
Sain sieltä sellaista yksilöllistä terapiahoitoa mutta eihän se paljoa lopulta muistaakseni auttanut. En ainakaan juomisesta silloin vielä eroon päässyt. Olin aikoinaan A-klinikan kautta myös reilun viikon katkolla. Katkollakin ollessani piti käydä olutta kerran juomassa juna-aseman ravintolassa. No se siitä.
Lopulta asiani tuli siihen pisteeseen että ajatukseni alkoivat olla huolestuttavia ja minulla todettiin psykoosi-niminen sairauskin. Alkoholilla oli osuutta asioiden kulkuun.
Päädyin neljäksi kuukaudeksi sairaalahoitoon, mielenterveyspuolelle. Siellä minulle alettiin antaa antabus-lääkitystä ja tuntuu että siitä oli ja on ollut hyötyä. Ollaan paljon tietenkin mieltä, eri mieltäkin antabuksen tehosta mutta minua se on hyödyttänyt. Sen voimalla olen eroon alkoholista päässyt ja nyt olen ollut juomatta kokonaan alkoholia yli puolentoista vuoden ajan.
Tuossa jotain omia kokemuksia tappelusta alkoholista eroon. Tsemppiä! Ja kannattaa hakea apua tosiaan ajoissa.
Nyt minun elämäni on jo siinä pisteessä että aloitan kohta jo työkokeilunkin ja siitä alkaa suuntautumiseni taas takaisin kohti työelämää.