Nostellaampa ketjua hieman ja laitetaan se samalla takaisin raiteille edellisen postauksen jäljiltä.
Nimittäin Jedi Mind Tricksistä tuttu Vinnie Paz on pyöräyttänyt ensimmäisen soolo-albuminsa ulos reilu kuukausi sitten, ja mitä tässä hieman olen Youtubesta päässyt raitoja kuuntelemaan, niin erittäin hyvältä vaikuttaa. Olen tässä tullut siihen päätökseen, että mikäli Vinnie on jotenkin biisin teossa mukana, on sen oltava taattua laatua.
Uusi albumi kantaa siis nimeä
Season of the Assasin ja biiseistä varmaankin herkullisinta antia tarjoaa kappale
End of Days (Youtube).
Mitä nyt omaan musiikin kuunteluun tulee niin enemmän olen kyllä metalli/rock -tyyppi, mutta lapsuuden aikana tuli aikamoisesti tutustuttua myös rap-musiikkiin niin jotenkin se on pysynyt mukana näissä omissa musiikkimieltymyksissä, vaikka pienempänä osana kuin muut.
Kovin monia poppoita tai artisteja ei löydy mistä voisin sanoa että kestää kuuntelun aina uudestaan ja uudestaan. Muutenkaan ei ole minulle tullut vastaan sellaisia kokonaisvaltaisesti loistavia albumeita vaan kuuntelu taipuu enemmän yksittäisten biisien puolelle.
Oikeastaan vain Jedi Mind Tricks on ainut poppoo, mistä voin sanoa, että koko tuotanto on täyttä rautaa. Pienin varauksin voidaan mainita ainakin Outerspace ja tietenkin itse Nas. Suomalaisista pystyy tähän kategoriaan nostamaan vain Julma-Henrin, ja tässä tapauksessa aiemmat tuotantonsa.
Joitain erinomaisia biisejä, mitä tässä osoitteessa on vuosien mittaa pyöritelty ovat mm:
-
Mellowbag, Freundeskreis - Tabula Rasa
Aivan vitun kova biisi, joka bongattiin aikoinaan MTV YO! Raps -ohjelman VHS:ltä. Oi niitä aikoja.
-
J Five - Moderne Times
Vähän modernimpaa tavaraa. Erittäin menevä biisi, joka saa poikkeuksetta hyvälle fiilikselle. Tehty kunnianosoitukseksi siis Charlie Chaplinille, kuten nimestä voisi hieman päätelläkin.
-
MC Solaar - Hasta La Vista
-
MC Solaar - Carpe Diem
Vähän ranskankieltä väliin. Ensimmäinen biisi myös MTV-bongauksia. Toinen löytyi sitten muuten, mutta molemmat erittäin kovia kappaleita, vaikkei tuosta mitään ymmärräkään.
-
Heli, Karl Kath, Digguhd & Tarmo - Jaja
-
Petter - Vinden Har Vänt
Oijoi, yllätyksekseni ylempänä listattu biisi löytyikin Youtubesta. Eli tähän väliin sitten ruotsalaista tavaraa. Petterin biisin tavoin molemmat biisit tuli tutuiksi MTV:n kautta. Jaja on aika jokeri-valinta, sillä en tiedä mitään noista artisteista, mutta sen verran rennonletkeä biisi, että mielellään tuota kuuntelee. Ymmärrän toki jos kaikille ei uppoa. Petter taas onkin sitten tunnetumpi kaveri niin Ruotsissa kuin myös Suomessa, ja mielestäni Petterin parhaita biisejä.
Outerspacelta voisi heittää listaukseen vaikkapa biisit
151 ja
Our Father.
NAS:lta löytyy niin monia huikeita biisejä, että niitä on turha lähteä listaamaan. Toisaalta sieltä kaiken kullan seasta löytyy myös kappaleita, joita meikäläinen ei vain syystä tai toisesta jaksa kuunnella.
Jedi Mind Tricksistä ei tarvitse sanoa muuta kuin
"Before the Great Collapse". Uskomaton biisi. Aivan käsittämätön.
Julma-Henrin biisejä on varmaan täälläkin esitelty jo vaikka kuinka monta kertaa, mutta minun listallani nämä ovat korkeammalla kuin muut: "
8", "
120107", "
240107"
No ei mulla muuta.