Keskustelua rap/hip hop-musiikista

  • 64 126
  • 239

Baldrick

Jäsen
Vaikkei Suomi rap mielestäni tähän ketjuun kuulu, eikä muutenkaan kuuntelulistalle juurikaan paria poikkeusta lukuunottamatta, niin nyt on kyllä hiljalleen syttynyt Avaimen (ei Asan!) Punainen Tiili -levyyn. Sitä tuli nuorempana kollina kuunneltua enempi, mutta vaipui unholaan. Nyt taas kyllä kuuntelee mielellään ja voi verrata sanoituksien laatua näihin Cheekkeihin ja Asteisiin.

Muuten kyllä kuuntelen jenkkituotantoa ja lähinnä paino on siellä länsirannikolla. Onpa muuten tullut Dazilta, Kuruptilta, Lady Of Ragelta ja (favoritena) RBX:ltä, kokoonpanonimellä N'Matez, kohtuu uus viisu nimeltä Trajical.
->http://www.youtube.com/watch?v=UfqH8hc0UqY

Ja tietenkin RBX:n Killa Cali on uudempaa materiaalia. Harmitti kyllä about. kuukausi tämän biisin tulon jälkeen katsojaluku n. 2000. Kuitenkin RBX omasta mielestäni yksi aliarvostetuimmista WC:n ohella.
->http://www.youtube.com/watch?v=E3Jph9dJ1rI

Eihän nuo ehkä ole niin suuren yleisön suosikkeja kuin Death Row:n aikoina, mutta jos westcoast gangstarap uppoaa yhtään enempää, niin noita kuuntelee kyllä mielellään.
 

Masculine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jos noi Jedi Mind Tricks-hommat putoaa niin kannattaa kokeilla myös: Battle Cry Joell Ortiz Official Video 2010

Joell Ortizilta kannattaa kuunnella The Brick niminen levy, joka on aivan helvetin tiukkaa kamaa. Jos Joell kuullostaa omaan korvaan hyvältä, niin Slaugherhouse niminen porukka kannattaa myös tarkistaa. Kyseessähän on siis Eminemin signaama neljän hengen super group, johon kuuluvat Joell Ortizin lisäksi, Royce da 5'9'', Crooked I ja Joe Budden.

Tässä ehkä ne parhaat biisit tuolta jo mainitsemastani The Brick levyltä:

Joell Ortiz - Hip hop
Joell Ortiz - Brooklyn Bullshit Levyn paras biisi.
Joell Ortiz - Keep on Calling feat. Akon
Levyllä on myös 5 kappaletta joiden nimi on 125 (part 1, 2, 3 jne.) ja nämä ovat myös hyviä. Varsinkin tämä numero 2, joka kilpailee Brooklyn Bullshitin kanssa levyn parhaan biisin tittelistä.

Pakko myös mainita tässä ketjussa Saigon, kun se hänen ensimmäinen levynsä viimeinkin tuli tuossa tovi sitten ulos. Kaverihan oli aivan järjettömässä nosteessa tuossa jokunen vuosi sitten ja hänestä piti tulla se seuraava iso nimi, mutta erinäisistä tekijöistä johtuen levyä ei koskaan saatu ulos. Suurin hype on jo mennyt, mutta levy on ehdottomasti kuuntelemisen arvoinen. Believe it ja Bring me down ehkä ne kirkkaimmat helmet, mutta myös muita kovia löytyy. Tuo Believe me on myös yksi parhaista biiseistä tässä viime vuosina, todella hyvää tuotantoa Just Blazelta.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Mitäs porukka on mieltä uusimmasta Bestie Boysista?

Lähinnä kiinnostaa kommentit porukalta jotka on diggaillut 80 ja 90-luvun matskua. Kuinka vertautuu siihen?
Itse pidän BBoysien soundista joka on uniikki ja erottuu selkeästi jenkkien peruskaurasta.

Tuubista löytynyt Make Some Noise on ihan ok kipale:
http://www.youtube.com/watch?v=WdgLMslbDuY

Linkki Youtube: Beastie Boys - Make Some Noise


_
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Pyhimyksen Paranoid levy on ostettavissa ainakin levykauppa X:stä. Harmillisesti levy vuoti nettiin(youtube) ennen julkaisua. Nyt kun olen kuunnellut koko levyn läpi, pyhimys vain nosti paikkaansa Suomen parhaana räppärinä.

Nykyisessä suomiräpissä on paljon näitä Cheekkejä ja Asteita yms. jotka ei meikäläiseen oikeen iske. Kuunnellessa tulee sellainen fiilis että jätkät on tehnyt tätä vain rahan takia. Myös se, että suurinpiirtein jokaisessa kappaleessa Cheek on "voittaja"(Maanteiden kurko ja mitä muita niitä oli) on häiritsevää.

Pyhimyksellä asiat on toisin. Hänen biisinsä ovat samaan aikaan surullisia, mutta myös tragikoomisia. Lyriikat ovat loistavia ja levy nousee listoillani aika ylös. Tähän mennessä näistä parin vuoden sisään julkaistuista räp-levyistä nostaisin edellä vain Kanye Westin My Beautiful Dark Twisted Fantasyn.

Levyhän on myös siitä hieno ja pakko ostos, koska se lopettaa samalla Pyhimyksen uran. Toinen jännä juttu löytyy myös, kaikkien levyllä olevien biisien nimi on "Paranoid", syyksi Pyhi kertoi että Paranoid oli siisti sana kun hän oli nuori. Rispectit miehelle, hienoa settiä monta vuotta tehnyt.

Paranoid #13
 

trap

Jäsen
Huomenna iso päivä. Hugelta ja Heikiltä&Pyhiltä tai siis alter egoiltaan Herra Huulta ja Perhosveitsi-Heikiltä&Lika-Akilta platat.

Melkein oli päässyt unohtamaan miten kultaa Heikki on. Lähes kaikki youtubeen vuotaneista biiseistä kolahtaneet täydellisesti, pari ei vielä ihan auennut mutta erinomaiselta levyltä vaikuttaa.

Mitä sanoo KiVi?
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Huomenna iso päivä. Hugelta ja Heikiltä&Pyhiltä tai siis alter egoiltaan Herra Huulta ja Perhosveitsi-Heikiltä&Lika-Akilta platat.
Oho! Tuo on mennyt ihan ohi Pyhin Paranoidia ja Necroa kuunnellessa. Necro on muuten veikeä kaveri. Hän ei pitänyt valmiista genrerajoista, vaan ilmoitti tekevänsä death rapia. Ns. kovaa paskaa. Suomesta Kuristaja on aika samantyylistä. Fun fact: Ill Bill on Necron veli.

Huge, Heikki ja Pyhi on sellainen kolmikko, että jälki ei voi olla kuin timanttia. Kiitti heads upista! Lähden Youtube-seikkailulle...
 

trap

Jäsen
Huge, Heikki ja Pyhi on sellainen kolmikko, että jälki ei voi olla kuin timanttia. Kiitti heads upista! Lähden Youtube-seikkailulle...

Tarkennan vielä sen verran, että Hugelta tulee siis oma levynsä ja Heikiltä&Pyhiltä yhteinen. (jos nyt edes tuli väärinkäsitystä :])

Parit linkit:

Herra Huu - Olipa kerran artisti

Perhosveitsi-Heikki & Lika-Aki - Myllyverrarit

Perhosveitsi-Heikki & Lika-Aki - Bonnie & Clyde

Perhosveitsi-Heikki & Lika-Aki - Lika

Jne. YouTubesta löytää tietty itse lisää. Yhdellä biisillä feattaamassa Paperi T, joka on kanssa kova nimi mutta itse "Nimi muutettu" -träkki oli mielestäni ehkä heikointa antia noista vuodetuista.
 
Viimeksi muokattu:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Aaa, tohon Hugen uuteen oon muuten törmännytkin. Jytky ja muut?

EDIT: Pari viestiä ylempänähän toi näköjään onkin...

EDIT2: Tilaukseenhan noi uudet lähtivät.
 
Viimeksi muokattu:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Perhosveitsi-Heikin & Lika-Akin Katuvisioita ja Herra Huun Ei toivottuja lastenlauluja (ja Pyhin Paranoid vanhemmista julkaisuista) tulivat tänään postilaatikosta. Ei toivotuista lastenlauluista en ole vielä saanut oikein otetta, mutta Katuvisioita iski heti. Kuulan Heikkiä on tullut sen verran kuunneltuakin, että joitakin yhtäläisyyksiä voi vetää vanhempaan tuotantoon. Tunnelmaltaan Katuvisioita on ensinnäkin paluu PLLP:n suuntaan, joskin sävy on asteen verran kevyempi. Jotkut kappaleet on myös aika helppo nivoa yhteen aiempien biisien tyylien ja/tai aiheiden kanssa. Bonnie&Clyde jatkaa Sinipunasii-biisin linjaa ankeissa rakkauslauluissa, Sukkatemput on Sporissa vol. 2 ja Katuvisioita linjassa Cannathugsin ja Pöllin polkupyörän kanssa muutamia mainitakseni. Nimi muutettu tuo muuten vahvasti mieleen Steen1:n tuoreimman julkaisin Ajan henki -biisin. Kuitenkaan minusta ei tunnu, että olisin kuullut tämän jo aikaisemmin. Aina sieltä löytyy jotain uutta kulmaa ja tuoreita kielikuvia. EDIT: Levy siis kuulosti minusta paljon enemmän Heikiltä kuin Pyhiltä. En sitten tiedä, miten työnjako on mennyt.

Ensipurasun top3:
1. Katuvisioita - lohduttomuus toimii _aina_
2. Sukkatemput - SUKKATEMPPU!
3. Nimi muutettu - kertosäe oli tosin töksähtävä minustakin, kuten myös trap mainitsi.

Sanoittajana Kuula ei ole ehkä aivan kirkkainta kärkeä Suomessa, mutta flow'ssa ja yleistunnelmassa ei löydy voittajaa imo.

Pitää palata Ei toivottuihin lastenlauluihin myöhemmin, kun ehtii vähän pureskella sitä. Pyhimyksen Paranoid on sellaista huikeutta, että ostakaa ja ihmetelkää.
 
Viimeksi muokattu:

Lämpö

Jäsen
Itselleki keskiviikkona tippusi kaks kovat odotukset omaavaa levyä. Heikiltä Blacksuamen jälkeen odotellut levyä ja Hugelta niitä tipahtelee tasasin väliajoin.

Heikistä:

Odotukset aivan käsittämättömän kovat, Blacksuami huikea kokonaisuus ja itselle top 3 Suomi räp levyistä koskaan. PLLP myös yksi parhaista. Siihen väliin menee vielä ei niin toimiva kokonaisuus, mutta kuitenkin hyvä Punainen planeetta. Unohtamatta Vihreä salmiakki-levyä.
Ensimmäisen kerran jälkeen Katuvisioista jäi paska maku. Ei toimiva kokonaisuus yhdistettyna Heikin huonoimpiin kappaleisiin mitä on julkaistu (Vaipat & Jyri). Jos yrittää nähdä pettymyksen taakse, niin onhan levy ihan hyvä. Levyn voi jakaa muutamiin todella hyviin kappaleisiin (Aakkoset, Bonnie & Clyde ja Outro), hyviin kappaleisiin (Lika, Katuvisioita, Myllyverrarit, Nimi muutettu), kuunneltaviin (Sukkatemput) ja näihin kahteen, jota ei jaksaisi kuunnella millään virallisella julkaisulla. Uskon Heikiltä tulevan vielä Blacksuamen tasoinen levy, mutta Perhosveitsi-Heikki "hahmo" saisi jäädä tähän levyyn. Pyhimys ja Paperi T hoitivat hommansa hyvin. Arvosana näin viiden kuuntelun jälkeen 7+.

Huge:
Tää jamppa on aivan huikea. Levyt ei välttämättä ole mitään parhaita kokonaisuuksia, mutta silti se taso millä kerta toisensa jälkeen liikutaan on mykistävä. Ei toivottuja lastenlauluja menee omassa kategoriassa Hugen parhaimmistoon (Turhaan arkeutunut, Touche, Supermanian ja Yo yo:n joukkoon). Tällä hetkellä lemppareiksi on noussut jo aiemmin julkaistujen Ei toivotun lastenlaulun ja Päivä taksin sekä Olipa kerran artisti lisäksi Häkkilintu, Pillipiipari, Iloinen ja Kurkista. Levyltä ei löydy huonoja kappaleita. Hinta 18€ tuntui omakustanteesta hurjalta, mutta tästä sen mielellään maksoi (varsinkin kun on sanat mukana). Hyvä vuoden aloitus Hugelta, montako vielä on tänä vuonna tulossakaan? ;)

Tässä kuussa on ilmestymässä ainakin OlliPA:n ja GG Caravanin levyt. Ollilta toivon ehjää kokonaisuutta (muutaman kerran maininnut sanan: kokonaisuus tässä viestissä), potentiaalia on. GG Caravanilta yritän unohtaa Jätkäjätkät-kopio ajatuksen toivoen vauhdikasta ja kantaaottavaa levyä (joista suurin osa on kyllä valitettavasti jo julkaistu tubessa).

http://www.tuoreetplatat.fi/blogi/92-2012-tulevat-albumit Tuossa vähän listausta mitä tuleman pitää. Ihan hyvältä näyttää :D

ps. Paranoid on vaikuttavin levy hetkeen. (edelliseen viestiin viitaten)
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Heikistä:

Ensimmäisen kerran jälkeen Katuvisioista jäi paska maku. --- Arvosana näin viiden kuuntelun jälkeen 7+.
Alkuinnostuksen mentyä minulla on aika samansuuntaisia ajatuksia. Vaipat ja Jyri eivät toimi minullekaan. Naulan kantaan osuivat ainoastaan Katuvisioita ja Sukkatemput, muuten hyvää kuuntelumusaa noita kahta vetoa lukuun ottamatta siis. Toivottavasti uutta settiä tulee pian.

Huge:

Tää jamppa on aivan huikea. Levyt ei välttämättä ole mitään parhaita kokonaisuuksia, mutta silti se taso millä kerta toisensa jälkeen liikutaan on mykistävä.
Minusta Ei toivotuissa lastenlauluissa on kyllä selvä pohjavire. Taustat olivat jotenkin hyvin samansävyisiä, vaikka biisien aiheet olivat tosiaan aika kaukanakin toisistaan. Tämä levy ei ole mikään hittiputki, vaan vaatii kuuntelijalta aika paljon, että biisit aukeavat. Digattava, Kurkista ja Tee-se-itse-mies ovat minun suosikkejani. Digattava kokonaisuuden takia, Kurkista ja Tee-se-itse-mies huikean sanoituksen ansiosta.

otan pihal matsii, naiivisti vihaan lapsii
menin naimisiin, lähin häistä
vaimo etäinen muhun ku mä rakastan vaan lähimmäistä
mä en kellekään riitä,
siks käyn kuumana, ota hellettä siitä


mä en sano mitään suoraan
eihän näit ajatuksii pidä vittu joka toiselle huoraa


Tämän takia räppiä kuunnellaan.
 

Vaakunanaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
otan pihal matsii, naiivisti vihaan lapsii
menin naimisiin, lähin häistä
vaimo etäinen muhun ku mä rakastan vaan lähimmäistä
mä en kellekään riitä,
siks käyn kuumana, ota hellettä siitä


mä en sano mitään suoraan
eihän näit ajatuksii pidä vittu joka toiselle huoraa


Tämän takia räppiä kuunnellaan.

Melko miedon oloista tissiposkiriimittelyä..

"Teit vitun sloboi tääl päin kyl riittää, Ojalan Harrii pitäs hyväst suorituksest kiittää.

Loputki köyhäläiset sais hyppää peräs, ja jos ei kerral mahu, ni sit vaik paris eri eräs."

Että siitä sitä asennetta. Terveisiä Sedältä.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Sedältä ihan kivaa settiä. Sanoisin, et Kuristaja alistaa.

Mä en kato silmiin, mä en kato silmiin
mut haluaisin repiä sun silmäs irti
mä en kato silmiin, koska en siit nauti
mä nautin, kun saan viiltää sun kurkkus auki


Kaupan päälle hieno laini Necrolta:

Suicide's been attempted; you're not alive if you meant it

Ohhoh, kun raiskaan ketjua pahasti, mut tollasille setämiehille pitää vastata.

EDIT: Ettei ihan menisi paskanjauhamiseksi, niin tässä on uunituoretta Suomi-memphisiä. :)
 

AaJee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Anaheim Ducks, Miami Heat
Tulipa tässä jokin aika sitten "löydettyä" artisti nimeltä Machine Gun Kelly, kovassa soitossa ollut miehen levy nyt viikon verran ja täytyy sanoa, että hyvin sylkee valkoinen jäbä! Tutustukaapa ihmeessä.

Linkki Machine Gun Kellyn musiikkivideoon:

http://www.youtube.com/watch?v=KKdJicpVxoY
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
90-luvun hip hopin ystävät pitäisivät varmasti Saigonin uusimmasta levystä, The Greatest Story Never Told:ista, jos sitä kuuntelisivat. Albumilla on kunnioitettavat 17 biisiä. Youtube-katselukertojen perusteella hän hiihtelee aikalailla tutkan ulkopuolella Yhdysvalloissakin. Maistiaisia:

http://www.youtube.com/watch?v=lrTd1FrXf5M
http://www.youtube.com/watch?v=PnbjyCdUG0w&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=lxiJbGROKa0&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=A2alOGTgTNA&feature=related

Biisit, joiden kautta löysin julkaisun:

http://www.youtube.com/watch?v=9r5i8fQZnug --> aivan järjettömän hyvä paketti musiikkivideon kanssa. Aloittakaa tästä.
http://www.youtube.com/watch?v=26c4oVsfIhI&feature=related

EDIT: Artistin nimi kunnolla esille.
EDIT2: Albumin nimi kuntoon...
 
Viimeksi muokattu:

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
Haha, selasin ensimmäiset kuusi sivua ketjusta tarkistaakseni, ettei häntä ole vielä mainittu! Olisi näköjään pitänyt jaksaa loppuun asti. Ilmankos nimi kuulosti heti etäisesti tutulta, teidän kommenteistannehan se on jäänyt alitajuntaan pyörimään.

Levyllä on monta todella hyvää tskibaletta, mutta Oh Yeah (Our Baby) nousi esiin - ei vähiten lopun a cappella -osuuden vuoksi.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Tulipa tässä jokin aika sitten "löydettyä" artisti nimeltä Machine Gun Kelly, kovassa soitossa ollut miehen levy nyt viikon verran ja täytyy sanoa, että hyvin sylkee valkoinen jäbä! Tutustukaapa ihmeessä.

Linkki Machine Gun Kellyn musiikkivideoon:

http://www.youtube.com/watch?v=KKdJicpVxoY

Pirun kovaa räpäytystä heittää reilu parikymppinen valkojäbä tosiaan. Soinut nyt pari päivää "taukoamatta" ja ei voi kun tykätä.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Vaikkei nyt ihan syntyperäinen härmäläinen ole niin Gracias on kyllä parasta mitä tämä kylä on ikinä saanut tuotettua.

Mun korvaan erittäin laadukasta matskua, hyvä lungi svengi ja rennot riimit.

Gracias x JTT - 40k Volts feat. Eboi
http://www.youtube.com/watch?v=VxF6NsutI44&feature=related


Linkki Youtube

_
 

Malmi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sympatiat: DIF
Vaikkei nyt ihan syntyperäinen härmäläinen ole niin Gracias on kyllä parasta mitä tämä kylä on ikinä saanut tuotettua.

Mun korvaan erittäin laadukasta matskua, hyvä lungi svengi ja rennot riimit.

Gracias x JTT - 40k Volts feat. Eboi
http://www.youtube.com/watch?v=VxF6NsutI44&feature=related


Linkki Youtube

_

Kyseinen herrasmies oli jo pikkupoikana melko kova vetämään. Gradehan on Malmin kasvatti. Itse en juurikaan nykyajan hiphoppia kuuntele, mutta Graden matsku on kyllä kuuntelemisen arvoista. Mukavan rauhallinen tyyli ja hyvä englannin kielentaito tekevät biiseistä kuunneltavan arvoisia.
 

Aunt Wang

Jäsen
Suosikkijoukkue
Brommapojkarna, John Eichel
Menee ehkä enemmän reggaen puolelle, mutta Damian Marleyn ja Nasin yhteislevy Distant Relatives on kovaa settiä. Iskee ittelleni tosi hyvin nuo rytmit, lyriikat, sanotukset ja ihan kaikki muukin. K'naan levyllä oli positiivinen yllätys, kun päälimmäinen tunne hänestä oli vastenmielisyys. Levyn ansiosta aloin kuunnella enemmän jannua ja hyviä biisejähän sieltä löytyi, kuten "Take A Minute".
Pieni ote Tribers At War kappaleesta:

I drink poison
Then I vomit diamonds
I gave you mandela, black dalai lamas
I gave you music
You enthused in my kindness
So how dare you reduce me to donny imus
Timeless in case we never been acquainted
Flyness who made it
It gets duplicated
Mindless violence
Well let me try to paint it
Here's the 5 steps
In hopes to explain it
One!
Its me and my nation against the world
Two!
Then me and my clan against the nation
Three!
Then me and my fam' against the clan
Four!
Then me and my brother we no hesitation
Uh!
Go against the fam' until they cave in
Five!
Now who's left in this deadly equation?
That's right, it's me against my brother
Then we point a kalashnikov
And kill one another
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös