Keskustelua lentomatkailusta

  • 666 145
  • 3 353
Suosikkijoukkue
Ilves
Juu, onhan tuosta toisesta pakaasista saanut pulittaa liki joka yhtiöllä jo pitempään ekstraa. Ellei lennä normi economya paremmassa luokassa tai omaa riittävää tasokorttia.

Kustannuksista ja voittojen pienuudesta kirjoitellaan sattumoisin tänään YLE:n sivuilla
 

Carlos

Jäsen
Kielikursseja globaalisti järjestävä EF toteutti kattavan tutkimuksen siitä, miten hyvin englantia eri maissa hallitaan. Tutkimuksessa oli mukana 60 eri maata. Suomi oli sijalla 7, Puola sijalla 8.

No oho, minkähänlaisella otannalla tämä on sitten saatu aikaan? Tuo "very high proficiency" tuntuu about oikealta, mutta sitten;

- Singapore vasta sijalla 12? Yksi erittäin harvoja paikkoja maailmassa jossa "mikahäkkinen" ei tunne oloaan ulkomaalaiseksi vaikka puhuukin murtaen englantia. Englanti kai lähinnä kaupungin virallinen kieli.

- Sveitsi jo sijalla 16? Maassa vuosia asuneena rankkaisin tämän yhdeksi maailman heikoimmista mitä englannin kieleen tulee. Englannilla ei pärjää pätkän vertaa, muuten kuin ehkä isoimpien kaupunkien keskustoissa osittain.

- Japani sijalla 26, mutta Kiina sijalla 34? Itse ainakin Kiinassa olen aina pärjännyt englannilla hyvin, Japanissa ei taas mitään toivoa, edes yliopiston englanninopettaja ei puhu sitä sanaakaan. Which is nice.

Whatever...
 

Olkku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen mestarit 20-21
Kysytääs maailmanmatkaajilta. Poika lähtee tänään Thaimaahan. Opiskelija kun on, niin halvimman kautta. Reitti lennoilla, Helsinki-Istanbul-Bangok. Nyt on niin, että Thurkisin kone on sikäläisen kelin vuoksi myöhässä 2.5 h. 20.50 pääsee vasta nousemaan Helsingistä takaisin Istanbuliin. Jos enempiä myöhästymisiä ei tule, jää vaihtoaikaa Istanbulissa 40 min. Riittääköhän, vaiko joutuuko odottamaan seuraavaa lentoa ? Onko mahdollista, että Bangokin lento odottaa myöhästyneitä, heitä kuitenkin on Helsingin koneessa useita kymmeniä.

Ihan vaan tiedoksi neuvoja antaneille, hyvin meni :) 0.45 oli Helsingin kone laskeutunut istanbuliin, eli 10 min olisi ollut vaihtoaikaa. No, Bangokiin lähtevä lentokin oli myöhässä ja pääsi nousemaan vasta 2.07. Istanbulissa oli eilen kohtuullisen haastava lentokeli ollut, +2 C ja lumimyräkkää. Puolen päivän jälkeen tänään, tuli viesti pojalta, "perillä". Kiwipilot, oli maininnut koneessa ohjeesi mukaan jatko-ohjelmasta ja se oli otettu huomioon laskun jälkeen.

On tämä jatkoaika hieno paikka. Kaikkeen löytyy neuvoa ja apua, kun vaan ymmärtää kysyä. Hyvä me !
 
K

kiwipilot

Hieno juttu että vaihto onnistui! Istanbulin ykköskenttä alkaa olla aivan liian pieni Turkish Airlinesin kasvaessa Emiratesin tyyliin ja voi vain kuvitella kuinka sekaisin paikka on lumimyräkän yllättäessä.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Tuossa reilun kuukauden kuluttua olen lähdössä Bangkokkiin ja minulla on välilasku Dubaissa. Onko tuolla kuinka vaikea vaihtaa konetta? Discoveryltä katsonut jotain ohjelmaa Dubain lentokentästä ja näyttää olevan välimatkat aivan tajuttoman pitkiä porttien välillä.

Sitten vielä kiinnostaisi mikälainen tämä Emirates on lentoyhtiönä jos vertaa Finnairiin? Kalusto taitaa olla aika uutta ja ainakin valittu muutamaan otteeseen parhaaksi lentoyhtiöksi. Nähtävästi osalle reitille osuu konetyypiksi A380 joten pääsee senkin sitten korkkaamaan.
 
Suosikkijoukkue
Minnesota Pro Sports
Atlantin ylittäviä matkoja on 4-5 takana ja nyt uusi edessä. Ensimmäinen kerta Finnairilla ja ainakaan tähän asti en ole ollut positiivisesti vaikuttunut. Aiemmilla matkoilla on aina halvimpaankin lippuluokkaan kuulunut kaksi matkatavaraa/matkustaja. No, Finnairilla annetaankin vain yksi mukaan ilman lisämaksua. Lisämaksu on kivan suolainen 50€, jos maksaa etukäteen netin kautta.

Lensitkö New Yorkista Helsinkiin? Minulle kävi sama tilanne New Yorkin kentällä viime vuonna. Yritin nostaa asiasta meteliä, mutta turhaan. Myöhemmin kävi ilmi tutun kautta, että Nykin kentällä nämä Finskin virkailijat ilmeisesti saavat osan (ellei jopa koko summan) noista lisämaksuista omaan taskuun. Ei ihme, että niuhottavat tuosta.

Lentoja varatessa kannattaa tosiaan olla tarkkana mitä lentoyhtiöitä käyttää. Sillä ei ole merkitystä minkä lentoyhtiön kautta lennot tuli tilattua. Jokaisella lennolla pätevät kyseisen lentoyhtiön säännökset (vaikka yhtiöt olisikin esim. osa OneWorld verkostoa). Asiakkaan kannalta tuo on kyllä valitettavan hankalasti toteutettu järjestelmä.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tammikuussa menossa Chileen, koneen vaihto Madridissa. Kellään mitään tietoa Madridin kentästä, koska en oo siellä ennen ollu? Jos lennot ovat ajallaan, niin ainakin mennessä vaihtoaikaa on nelisen tuntia, joten mitään kiirettä ei pitäis tulla. Minkälaiset mahtaa tuolla olla raflat tai shoppailumielessä hintataso?
 

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Tuossa reilun kuukauden kuluttua olen lähdössä Bangkokkiin ja minulla on välilasku Dubaissa. Onko tuolla kuinka vaikea vaihtaa konetta? Discoveryltä katsonut jotain ohjelmaa Dubain lentokentästä ja näyttää olevan välimatkat aivan tajuttoman pitkiä porttien välillä.

About puolitoista vuotta sitten lensin saman reitin ja totesin että no proplem. Ei tehnyt tiukkaa, tosin itselläni oli vaihtoaika about 2 tuntia. En olisi koneen vaihdosta huollisani Dubaissa, tosin en tiedä vaihtoaikaasi ja sitä että onko lentosi kenties samalla lapulla? Jos lennät Emiratesin (eli sama lentoyhtiö kuin Dubaiin tullessa) kautta Dubaiin, niin varmasti tunnin vaihtoaika riittää varsin hyvin. Itselläni oli luppoaikaa Dubaissa varmasti tunnin verran ennen lennon lähtöä.

Sitten vielä kiinnostaisi mikälainen tämä Emirates on lentoyhtiönä jos vertaa Finnairiin? Kalusto taitaa olla aika uutta ja ainakin valittu muutamaan otteeseen parhaaksi lentoyhtiöksi. Nähtävästi osalle reitille osuu konetyypiksi A380 joten pääsee senkin sitten korkkaamaan.

Emirates vs. Finnair 10-0. Tosin eihän se paljoa vaadikkaan tänä päivänä jos verrataan muita lentoyhtiöitä Finnairiin. Ensinnäkin Emiratesilla on koneissa paremmat istuimet + Emiratesin koneissa on enemmän jalkatilaa ja toisekseen paljon parempi palvelu niin kentällä kuin koneessakin. A380 todellakin on mahdollista kokea tuolla reitillä ja mikäs sen mukavampaa,se on ihan kiva kokemus.
 
Viimeksi muokattu:

Flu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Padres
Emirates vs. Finnair 10-0. Tosin eihän se paljoa vaadikkaan tänä päivänä jos verrataan muita lentoyhtiöitä Finnairiin. Ensinnäkin Emiratesilla on koneissa paremmat istuimet + Emiratesin koneissa on enemmän jalkatilaa ja toisekseen paljon parempi palvelu niin kentällä kuin koneessakin. A380 todellakin on mahdollista kokea tuolla reitillä ja mikäs sen mukavampaa,se on ihan kiva kokemus.
Niin kyllähän viihdejärjestelmä on parempi, ruoka varsin ok ja tarjoilukin pelaa, mutta kun pitää vaihtaa Dubaissa keskellä yötä. Kyllä itse olen valmis maksamaan suorasta lennosta enemmän ja ei Emiratesin ja Finskin (kohta uudistetussa) busineksessä ole niin paljon eroa, että alkaisin itse lentää Dubain kautta. Koneen vaihto keskellä yötä on kyllä niin ärsyttävää, että itselleni yksi kerta riitti tuohon. Itse asiassa yleensä lennän Lufthansan todella vanhoilla business penkeillä ja tuokin menettelee kunhan pääsee kohteeseen ilman välilaskua.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Onko täällä jollakulla kokemuksia Kiinan viisumikoukeroista, kun sen kautta lentää kolmanteen maahan? Monet isoimmat kaupungithan tarjoavat siellä nykyään 72 tunnin viisumivapautta, mutta entäs, jos lentää kahden eri Kiinan kaupungin kautta kolmanteen maahan? En ole oikein selvää vastausta tähän löytänyt mistään. Tosin Kiinan suurlähetystön mielestä viisumivapaus ei tällaista reittiä koske, mutta mahtavatkohan sielläkään olla kaikista eri kaupunkien kuvioista täysin ajantasalla.

Eli reitti on:
1. Helsinki - Chongqing - Guangzhou - Kuala Lumpur (ei yöpymisiä välissä, kokonaisviipyminen Kiinan maaperällä alle 24 h)
2. Kuala Lumpur - Guangzhou - Chongqing - Helsinki (yöpyminen Chongqingissä hotellissa, kokonaisviipyminen silti Kiinan maaperällä alle 24 h)

Edit: TripAdvisor näyttäisi olevan myös eri mieltä suurlähetystön kanssa eli tämän mukaan viisumivapaus koskisi myös tilanteita, kun useamman Kiinan kaupungin läpi lennetään kolmanteen maahan.
 
Viimeksi muokattu:

Daro

Jäsen
Suosikkijoukkue
Winners
Niin kyllähän viihdejärjestelmä on parempi, ruoka varsin ok ja tarjoilukin pelaa, mutta kun pitää vaihtaa Dubaissa keskellä yötä. Kyllä itse olen valmis maksamaan suorasta lennosta enemmän ja ei Emiratesin ja Finskin (kohta uudistetussa) busineksessä ole niin paljon eroa, että alkaisin itse lentää Dubain kautta. Koneen vaihto keskellä yötä on kyllä niin ärsyttävää, että itselleni yksi kerta riitti tuohon. Itse asiassa yleensä lennän Lufthansan todella vanhoilla business penkeillä ja tuokin menettelee kunhan pääsee kohteeseen ilman välilaskua.

Lensitpä sitten vaikka busineksessa tai ilman niin Finnairilla ei ole muuta tarjottavaa tuolle reitille Suomesta kuin suorat lennot (ainoa asia millä se voi pärjätä Skandien markkinoilla ). Palvelutaso koko lafkassa on valovuodenpäässä verrattuina mm. Emiratesiin.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Mielestäni ilmainen toinen matkalaukku poistui jo pari vuotta sitten melkein kaikilta yhtiöiltä? Satuin tänään varaamaan myös lennot USAhan ja ne yhtiöt joita minä katselin, perivät kaikki tuon maksun toisesta laukusta. BA:lla se oli 75 euroa.

Juu, onhan tuosta toisesta pakaasista saanut pulittaa liki joka yhtiöllä jo pitempään ekstraa. Ellei lennä normi economya paremmassa luokassa tai omaa riittävää tasokorttia.
Icelandairilla ennen olen lentänyt, ja sillä näkyy vielä kaikkiin luokkiin kuuluvan kaksi laukkua. En muista enää, miksi valitsin tällä kertaa Finnairin enkä Icelandairia, mutta tulen kyllä tulevaisuudessakin suosimaan islantilaisia, mikäli vain mahdollista.

Tällä kertaa kävi tosin sen verran onnellisesti, että ainakin menomatkalla kaikki kamat mahtuivatkin yhteen laukkuun / matkustaja. Paluumatkalle ehkä joutuu ostamaan uuden laukun ja maksamaan siitä lisähintoja, mutta katotaan nyt.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
- Singapore vasta sijalla 12? Yksi erittäin harvoja paikkoja maailmassa jossa "mikahäkkinen" ei tunne oloaan ulkomaalaiseksi vaikka puhuukin murtaen englantia. Englanti kai lähinnä kaupungin virallinen kieli.

- Sveitsi jo sijalla 16? Maassa vuosia asuneena rankkaisin tämän yhdeksi maailman heikoimmista mitä englannin kieleen tulee. Englannilla ei pärjää pätkän vertaa, muuten kuin ehkä isoimpien kaupunkien keskustoissa osittain.

- Japani sijalla 26, mutta Kiina sijalla 34? Itse ainakin Kiinassa olen aina pärjännyt englannilla hyvin, Japanissa ei taas mitään toivoa, edes yliopiston englanninopettaja ei puhu sitä sanaakaan. Which is nice.

Singapore on sieluton kaupunkivaltio. Aitoa singaporelaista ei ole olemassakaan, vaan väestö koostuu kiinalaisista, intialaisista, malesialaisista ja eurooppalaistaustaisista ihmisistä. Englantia puhutaan joo murtaen, mutta myös järkyttävän huonosti kieliopin osalta. Esim. lause "haluan mennä kahvilaan" sanotaan Singaporessa jotakuinkin niin, että "Coffee shop me go want"...ja tämä siis äidinkielenään englantia puhuvan sinaporelaisen suusta.

Itse en ole Sveitsissä asunut, mutta olen aina pitänyt sitä kielitaidollisesti Itävaltaa parempana paikkana ja kaikki tapaamani sveitsiläiset puhuvat helvetin hyvää englantia. No, ehkä se on sitten alueellisesti erilaista.

Pari muutakin juttua tuosta paistoi silmään. Ennen kaikkea Hong Kong ja Taiwan. Molemmissa maissa englannin opiskelu aloitetaan koulussa samoihin aikoihin kuin Suomessa, mutta silti tuon mukaan kieli ei tartu. Kiinan heikko kielitaso selittynee ihan jo sillä, että suurin osa väestöstä asuu maan sulkeutuneimmissa osissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tammikuussa menossa Chileen, koneen vaihto Madridissa. Kellään mitään tietoa Madridin kentästä, koska en oo siellä ennen ollu? Jos lennot ovat ajallaan, niin ainakin mennessä vaihtoaikaa on nelisen tuntia, joten mitään kiirettä ei pitäis tulla. Minkälaiset mahtaa tuolla olla raflat tai shoppailumielessä hintataso?

Itse en ole Madridissa vaihtanut, mutta mitä olen kentälle vuonna 2008 lentänyt sekä sieltä poistunut, niin minusta tuo oli oikein mukava ja toimiva kenttä. Mutta mahdollisesta terminaalin vaihdosta en osaa toki sanoa mitään. Taisi olla niin, että lensin tuolloin uudesta terminaalista. Siellä oli minusta ainakin ihan hyvät shoppailumahdollisuudet kuten myös ravintolatkin.

Itse kävin Chilessä syyskuussa. Ihan mukavaan paikkaan olet menossa. Jos meinaat liikkua Chilen sisällä, niin SkyAirlines on hyvä vaihtoehto, ja hinnatkin olivat suhteellisen edulliset, kun vaan osti liput hyvissä ajoin. En tiedä ehditkö enää näihin halvimpiin lippuhintoihin... kyseessä on paikallinen halpalentoyhtiö, mutta esimerkiksi molemmilla sisäisillä lennoilla snacks-tyylinen sapuska sisältyi hintaan. Toisella lennolla jopa viiniä sai ilmaiseksi. Sapuska oli huomattavasti parempaa kuin esim. tuolla reissulla Finnairin Helsinki-Pariisi -välin tarjonta.
 

mailman-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Tammikuussa menossa Chileen, koneen vaihto Madridissa. Kellään mitään tietoa Madridin kentästä, koska en oo siellä ennen ollu? Jos lennot ovat ajallaan, niin ainakin mennessä vaihtoaikaa on nelisen tuntia, joten mitään kiirettä ei pitäis tulla. Minkälaiset mahtaa tuolla olla raflat tai shoppailumielessä hintataso?

Kuukausi sitten Miamista tullessa AA:lla vaihto oli juurikin Madridissa Helsingin koneeseen.
Ainakin terminaali (enpä muista mikä kirjain/numero nyt oli), josta Helsingin kone (Finnair) lähti oli aika kovassa remontissa.
Kauppoja/rafloja todella vähän, juurikin remontin takia. Meidän vaihtoaika taisi olla +2h ja ko. terminaali kyllä tuli ihan tarpeeksi tutuksi. Hintataso oli mielestäni kallis.

Terminaali mihin jenkkilästä tultiin jäi sitten täysin pimentoon, sieltä lentoaseman metrolla/junalla ~10min köröteltiin tälle toiselle.

Liekkö oli mitään apuja minun tekstistä, mutta mielestäni 4 tunnissa saanet kyllä shoppailla ja syödä ihan rauhassa :)
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Tammikuussa menossa Chileen, koneen vaihto Madridissa. Kellään mitään tietoa Madridin kentästä, koska en oo siellä ennen ollu? Jos lennot ovat ajallaan, niin ainakin mennessä vaihtoaikaa on nelisen tuntia, joten mitään kiirettä ei pitäis tulla. Minkälaiset mahtaa tuolla olla raflat tai shoppailumielessä hintataso?

Tossa harkitsisin shoppailua kentän ulkopuolella. Siis jos laukut on tsekattu perille asti. En tosin tiedä Madridin kentän sijaintia, mutta hinnat kyllä keskimäärin puolittuvat kun kentän 'taxfree-lisä' poistuu. Ainakin noin yleisesti espanjassa.

Tossa kun jäisi EU-kansalaiselle parisen tuntia aikaa käydä haistelemassa ilmaa kentän ulkopuolellakin. Ainakin safka on sekä paljon halvempaa että parempaa ulkomaailmassa.

t. hanu
 

Histo

Jäsen
Tossa harkitsisin shoppailua kentän ulkopuolella. Siis jos laukut on tsekattu perille asti. En tosin tiedä Madridin kentän sijaintia, mutta hinnat kyllä keskimäärin puolittuvat kun kentän 'taxfree-lisä' poistuu. Ainakin noin yleisesti espanjassa.

Tossa kun jäisi EU-kansalaiselle parisen tuntia aikaa käydä haistelemassa ilmaa kentän ulkopuolellakin.
Madridin kenttä sijaitsee todella lähellä kaupunkia (n. 10 km päässä) ja laaja metroverkko vie asemalta suoraan keskikaupungille, jos nyt haluaa sinne asti lähteä.
 
Viimeksi muokattu:

Edustaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Ilves, CFC, Bayern, BVB
En tosin tiedä Madridin kentän sijaintia, mutta hinnat kyllä keskimäärin puolittuvat kun kentän 'taxfree-lisä' poistuu. Ainakin noin yleisesti espanjassa.

t. hanu

Ei nyt ihan yleisesti noinkaan. Kävin Torressa ja Mallorcalla hiljattain ja molemmissa oli ainakin viinakset älyttömän halpoja. Malagan kentällä maksoi litran Bacardi 9 euroa ja Palman kentällä litran Smirre 9,9 euroa. Vaikka molemmat olivatkin ns. kampanjahintoja, niin ei ne normihinnatkaan paljoa enempää olleet. Myös partavedet ja stickit oli todella halpoja.

Muut ostokset lienee sitten eri asia.
 
K

kiwipilot

Niin, Schengen -alueella lennettäessä Tax Free on muuttunut "Travel valueksi" - toki sana "value" on aika monella kentällä pelkkä vitsi: esim. makeisista, elektroniikasta ja kempparikamasta joutuu maksamaan keskustojen tavarataloja suolaisempia hintoja.
 

Jewgen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Itse odottelin kauhulla pääseekö jouluksi kotiin, reititys Imperariz-Brasilia-Sao Paolo-Frankfurth-Helsinki. Brasilian lakko piti alkaa 20.12.2013 klo 18 ja minun viimeinen lento (Sao Paolo-Frankfurth) piti lähteä klo. 20. Onneksi pääsin matkaan. Paljon ihmisiä tuntuu olevan jumissa akselilla Britannia-Ranska.
 

Rocco

Jäsen

Balrog

Jäsen
Suosikkijoukkue
Erilliset saarekkeet
Tuossa reilun kuukauden kuluttua olen lähdössä Bangkokkiin ja minulla on välilasku Dubaissa. Onko tuolla kuinka vaikea vaihtaa konetta? Discoveryltä katsonut jotain ohjelmaa Dubain lentokentästä ja näyttää olevan välimatkat aivan tajuttoman pitkiä porttien välillä.

Tarkoitit varmaan National Geographic Channelia:

http://natgeotv.com/fi/dubain-lentokentta

Travel Channel näyttää puolestaan ohjelmaa Miamin lentoasemasta:

http://www.travelchannel.com/tv-shows/airport-24-7-miami?layout=desktop
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jahas. Nalkissa Kastrupissa, kun koneen hätäuloskäyntivalo ei toimi. Olisi varmaan pitänyt jäädä suosiolla Malmöhön koko kisojen ajaksi. Sitten ei kun itkemään Iltalehdelle ja korvauksia vaatimaan...

E: Kone menee vaihtoon ja mukava 5 tunnin myöhästyminen alkuperäiseen lähtöaikaan. Kuinka tällaista voi tapahtua Suomessa, Katainen? Eiku, Tanskassahan tässä ollaan.
 
Viimeksi muokattu:

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Tarkoitit varmaan National Geographic Channelia:

http://natgeotv.com/fi/dubain-lentokentta

Travel Channel näyttää puolestaan ohjelmaa Miamin lentoasemasta:

http://www.travelchannel.com/tv-shows/airport-24-7-miami?layout=desktop

Joo näinhän se olikin. Ihan mielenkiintoinen ohjelma jos vertaa tähän Helsinki-Vantaan samanlaiseen ohjelmaan mikä pyöri joskus Jimillä.

EDIT: Aloin tässä miettimään kun olen ostanut Vaasa - Helsinki ja Helsinki - Tukholma liput erikseen, saanko jo suoraan Vaasasta kamat Tukholmaan?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös