K
kiwipilot
EDIT: Aloin tässä miettimään kun olen ostanut Vaasa - Helsinki ja Helsinki - Tukholma liput erikseen, saanko jo suoraan Vaasasta kamat Tukholmaan?
Saat jos kyseessä on sama yhtiö tai sama allianssi.
EDIT: Aloin tässä miettimään kun olen ostanut Vaasa - Helsinki ja Helsinki - Tukholma liput erikseen, saanko jo suoraan Vaasasta kamat Tukholmaan?
Kuinka korkealla tuo matka yleensä lennetään noin suurin piirtein ja millaista vauhtia kone menee?
Riippuu koneesta: TKU-HEL väliä lennetään pääasiassa ATR72 potkuriturbiinikoneella jonka service ceiling (maksimi käytettävissä oleva taloudellisesti järkevä lentokorkeus) on 25 000 jalkaa eli noin 7600m. Eli ainakaan tuon ylitse ei usein mennä, riippuen tietenkin tuulioloista. Toisaalta, noin lyhyellä pätkällä ei ehditä kovin korkealta suotuisia tuulia hakemaankaan. Matkalentonopeus tuollaisella atikalla on noin 280 solmua (n. 520km/h). Yleensä homma toimii lyhyehköillä reiteillä niin, että polttoaineen säästämiseksi noustaan mahdollisimman nopeasti sinne lentokorkeuteen (moottorit suorittavat paremmin yläilmoissa) ja sitten tullaan alas pienillä tehoilla kun ns. Top of descent on saavutettu. Tuon TOD:n pystyy muuten huomaamaan helposti n. puolituntia ennen laskeutumista moottorien melun hiljentymisenä.
Tähän löyhästi liittyen: Jokunen vuosi sitten jouduin työn puolesta käymään meidän Viron tehtaalla. Lennot olivat TPE - HEL, HEL-TLL ja illalla takaisin. Oli korville vittumainen trippi. Jokainen lento kun tuntui olevan vaan ylös - alas. Miten lentohenkilökunnan korvat yms. paikat kestävät noita lyhyitä lentoja? Onko jotain rajoituksia siitä, paljonko nousuja ja laskuja saa yleensä olla?
t. hanu
Tuo kuuluttaminenkin tuntuu hieman erikoiselta, varsinkin kun kyseessä on ollut normaali reittilento täynnä tavismatkustajia.
Kapteenilla on oikeus kutsua ohjaamoon tuntemansa ja turvalliseksi tietämänsä henkilö, mutta sellaista puupäätä tuskin löytyy joka antaisi ohjat ulkopuolisen käsiin. Tuo kuuluttaminenkin tuntuu hieman erikoiselta, varsinkin kun kyseessä on ollut normaali reittilento täynnä tavismatkustajia.
Tuossa Aeroflotin onnettomuudessa taisi olla myös sellainen juttu, että itäkoneisiin tottuneet pilotit eivät yksinkertaisesti osanneet saada airbusia hallintaansa. Muistaakseni Airbusin omat koelentäjät simuloivat tilanteen ja onnistuivat korjaamaan virheen suhteellisen helposti. Mutta joo, ei tuo EU:n musta lista ole ihan huvikseen laadittu.
Muistelen tuossa taannoin lukeneneeni EU:n mustalle listalle joutuneista yhtiöistä ja niitä on aivan tolkuton määrä niin Afrikassa kuin myös entisen Neuvostoliiton alueella sekä osassa Aasiaa. Jonnekin Keski-Aasian entiseen neuvostotasavaltaan jos lähtee lentäen niin maan sisäisiä lentoja ei kovinkaan moni turvalliseksi luokiteltu yhtiö lennä - joissain maissa ei taida olla yhtäkään täysin turvallista yhtiötä jotain valtiollista yhtiötä lukuunottamatta, joiden niidenkin toimintakulttuuri on hiukan arvelluttava.
Jonnekin Keski-Aasian entiseen neuvostotasavaltaan jos lähtee lentäen niin maan sisäisiä lentoja ei kovinkaan moni turvalliseksi luokiteltu yhtiö lennä - joissain maissa ei taida olla yhtäkään täysin turvallista yhtiötä jotain valtiollista yhtiötä lukuunottamatta, joiden niidenkin toimintakulttuuri on hiukan arvelluttava.
Neljättä päivää jumissa Tampassa, kiitos itärannikon lumimyrskyjen ja sen, ettei millään lennoilla ole ollut tilaa kahdelle hengelle, holiday seasonin lopusta johtuen...
... Huomenna lennot Suomeen, Atlantan kautta tällä kertaa, niin ei tarvitse pelätä JFK:n mustaa aukkoa...
... ilmeisesti ongelmat itärannikolla jatkuvat, sillä juuri äsken pelmahti hotellin lobbyyn porukkaa, joiden lentoja oli peruttu Nykiin jne. Ilmeisesti ainakin JetBlue peruuttanut NYKin lentonsa..
Muistetaan silti sitten taas se, että siellä katutasossa esimerkiksi suojatiellä on aivan helvetin paljon vaarallisempaa monessa maassa. Vaikka maan kaikki lentoyhtiöt olisivat kaikilla maailman kieltolistoilla.
Muistetaan silti sitten taas se, että siellä katutasossa esimerkiksi suojatiellä on aivan helvetin paljon vaarallisempaa monessa maassa. Vaikka maan kaikki lentoyhtiöt olisivat kaikilla maailman kieltolistoilla.
Kapteenilla on oikeus kutsua ohjaamoon tuntemansa ja turvalliseksi tietämänsä henkilö
Päteeköhän tuo muuten USAssa vai onko tuota oikeutta ikinä poistettukaan vai onko tuo lentoyhtiö kohtaista?