Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 701 690
  • 3 487

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tuli tuossa puhetta lennosta helsingin ja turun välillä. Matkahan kestää sen 25 minuuttia about ja kyseessä on joku pieni alle 100-paikkainen kone yleensä.

Kuinka korkealla tuo matka yleensä lennetään noin suurin piirtein ja millaista vauhtia kone menee?

Entä jos mennään turusta/helsingistä tukholmaan. Mihin korkeuteen kone nousee noin keskimäärin ja millä nopeudella matka lennetään?

Nämähän vaihtelevat tietysti tapauskohtaisesti, mutta miten noin yleisesti.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Nyt kun olen vihdoinkin päässyt (kovalla työllä ja onnella) bisnesmatkustajien luokkaan, niin siihen liittyen huomasin äsken hauskan yksityiskohdan. Olen juuri nyt Philippine Airlinesin loungessa Manilan kentällä ja asiakkaille tarkoitetun tietokoneen näytöllä oli auki Ilta-sanomien nettisivut. Täällä ei ole muutenkaan paljoa porukkaa kellon ollessa 6 aamulla ja siksi todennäköisyys kahden suomalaisen osumiseen paikalle samaan aikaan lienee reilusti alle prosentin luokkaa.
 
K

kiwipilot

Kuinka korkealla tuo matka yleensä lennetään noin suurin piirtein ja millaista vauhtia kone menee?

Riippuu koneesta: TKU-HEL väliä lennetään pääasiassa ATR72 potkuriturbiinikoneella jonka service ceiling (maksimi käytettävissä oleva taloudellisesti järkevä lentokorkeus) on 25 000 jalkaa eli noin 7600m. Eli ainakaan tuon ylitse ei usein mennä, riippuen tietenkin tuulioloista. Toisaalta, noin lyhyellä pätkällä ei ehditä kovin korkealta suotuisia tuulia hakemaankaan. Matkalentonopeus tuollaisella atikalla on noin 280 solmua (n. 520km/h). Yleensä homma toimii lyhyehköillä reiteillä niin, että polttoaineen säästämiseksi noustaan mahdollisimman nopeasti sinne lentokorkeuteen (moottorit suorittavat paremmin yläilmoissa) ja sitten tullaan alas pienillä tehoilla kun ns. Top of descent on saavutettu. Tuon TOD:n pystyy muuten huomaamaan helposti n. puolituntia ennen laskeutumista moottorien melun hiljentymisenä.
 

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Riippuu koneesta: TKU-HEL väliä lennetään pääasiassa ATR72 potkuriturbiinikoneella jonka service ceiling (maksimi käytettävissä oleva taloudellisesti järkevä lentokorkeus) on 25 000 jalkaa eli noin 7600m. Eli ainakaan tuon ylitse ei usein mennä, riippuen tietenkin tuulioloista. Toisaalta, noin lyhyellä pätkällä ei ehditä kovin korkealta suotuisia tuulia hakemaankaan. Matkalentonopeus tuollaisella atikalla on noin 280 solmua (n. 520km/h). Yleensä homma toimii lyhyehköillä reiteillä niin, että polttoaineen säästämiseksi noustaan mahdollisimman nopeasti sinne lentokorkeuteen (moottorit suorittavat paremmin yläilmoissa) ja sitten tullaan alas pienillä tehoilla kun ns. Top of descent on saavutettu. Tuon TOD:n pystyy muuten huomaamaan helposti n. puolituntia ennen laskeutumista moottorien melun hiljentymisenä.

Tähän löyhästi liittyen: Jokunen vuosi sitten jouduin työn puolesta käymään meidän Viron tehtaalla. Lennot olivat TPE - HEL, HEL-TLL ja illalla takaisin. Oli korville vittumainen trippi. Jokainen lento kun tuntui olevan vaan ylös - alas. Miten lentohenkilökunnan korvat yms. paikat kestävät noita lyhyitä lentoja? Onko jotain rajoituksia siitä, paljonko nousuja ja laskuja saa yleensä olla?

t. hanu
 
K

kiwipilot

Tähän löyhästi liittyen: Jokunen vuosi sitten jouduin työn puolesta käymään meidän Viron tehtaalla. Lennot olivat TPE - HEL, HEL-TLL ja illalla takaisin. Oli korville vittumainen trippi. Jokainen lento kun tuntui olevan vaan ylös - alas. Miten lentohenkilökunnan korvat yms. paikat kestävät noita lyhyitä lentoja? Onko jotain rajoituksia siitä, paljonko nousuja ja laskuja saa yleensä olla?

t. hanu

Siihen tottuu enkä pahemmin muista kenenkään lentäjätutun korvakivuista valittavan. Mä luulen, että paikat - lähinnä korvasta kurkkuun johtava eustchian tube - löystyy tai tottuu jatkuviin paineenvaihteluihin. Mullakin joskus nuorempana särki korvia mutta sitten kun aloitin koulutuksen niin aika äkkiä särky hävisi eikä se ole enää takaisin palannut. Toki jossain armottomassa nuhassa lentäessä välillä tuntuu kipua mutta ei mitään pahempaa. Silloin tällöin laskuvarjokeikkoja tehdessä pokan pudotettuani korvissa paukkuu kun tullaan alas 2000 jalkaa minuutissa. Mitään rajoituksia nousuille ja laskuille ei ole liittyen näinhin paineenmuutosjuttuihin pl. laitesukelluksen jälkeinen vuorokauden lentokielto mikä taas on toinen juttu.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mainitsin tuolla "Bongaa liigakiekkoilija"-ketjussa, että Teuvo Teräväinen oli ilmeisesti ohjaamossa, kun AY666 laskeutui tänään Helsinkiin. Hesarin uutinen tukee tätä:

Joukkueen kapteeni oli myös ohjaajan paikalla, kun leijonien kone saapui Suomeen. Tuttu ohjaaja kutsui Teräväisen ohjaamoon, jossa hän kuulutti joukkueen saapuvan kohta Helsinkiin. "Meikäläinen periaatteessa laski koneen maahan. Olin siellä ohjaamossa ja kuulutinkin pojille, että täällä kapteeni Teräväinen ja kohta ollaan perillä", Teräväinen kertasi.

Tuli jälkikäteen kylmä hiki, mutta eihän tuo nyt hitto soikoon voi sellaisenaan pitää paikkaansa? Tai sitten kohta on jollain kapteenilla mononkuva perseessä - enkä tarkoita Teräväistä. Ehkä ohjaamossa saa olla jollain jumpseatilla, mutta tuskin nyt sentään kuka tahansa amatööri saa ohjaajan paikalle mennä? Kone kyllä tuli vähän levottomasti maahan ja jarrutti aika kovaa, mutta toivon sen johtuneen vaan siitä, että lento oli ilmeisesti loppuunmyyty ja ruumassa oli arvatenkin iso kasa lätkäkamoja eli varmasti keskiverto A320:tä painavampi.
 
K

kiwipilot

Ei todellakaan voi pitää paikkaansa. Varmasti on voinut olla ohjaamossa, myös laskun aikana, mutta ei missään nimessä ohjaimissa missään vaiheessa lentoa. Eli eiköhän Teukka hieman vedättänyt tuossa haastattelussa.

Kapteenilla on oikeus kutsua ohjaamoon tuntemansa ja turvalliseksi tietämänsä henkilö, mutta sellaista puupäätä tuskin löytyy joka antaisi ohjat ulkopuolisen käsiin. Tuo kuuluttaminenkin tuntuu hieman erikoiselta, varsinkin kun kyseessä on ollut normaali reittilento täynnä tavismatkustajia.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuo kuuluttaminenkin tuntuu hieman erikoiselta, varsinkin kun kyseessä on ollut normaali reittilento täynnä tavismatkustajia.

Kuulutus siellä tuli, mutta lentokapteeni kyllä jo teki jo Kööpenhaminassa selväksi kahdella kielellä, että mestarijoukkue on kyydissä - jos se nyt muutenkaan jäi kenellekään epäselväksi. Koko kone sai sen kunniaksi jopa kakunpalat, mutta maailmasta löytyy luultavasti niitä suurempia postimerkkejäkin.

No, tuskin kukaan tuosta traumoja sai, mutta ehkä kapulle voi vilahtaa keltaista korttia...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Kapteenilla on oikeus kutsua ohjaamoon tuntemansa ja turvalliseksi tietämänsä henkilö, mutta sellaista puupäätä tuskin löytyy joka antaisi ohjat ulkopuolisen käsiin. Tuo kuuluttaminenkin tuntuu hieman erikoiselta, varsinkin kun kyseessä on ollut normaali reittilento täynnä tavismatkustajia.

Aeroflotin lennon 593 (Moskova-Hong Kong) pilotti laski lapsensa koneen ohjaimiin ja hänen poikansa kytki vahingossa autopilotin osittain pois päältä, jonka seurauksena kone kallistui ja joutui syöksykierteeseen - ja syöksyi lopulta maahan Etelä-Siperiassa. Kaikki koneen matkustajat ja henkilökunta menehtyivät tässä turmassa.

Turvallisuustekijät olivat silloin, ja ovat osittain vieläkin, monessa entisen Neuvostoliiton alueen yhtiössä mitä sattuu, joten ainakin tuntemattomammilla yhtiöillä lennettäessä minua hiukan epäilyttäisi lentäjien osaaminen ja se, että onko heillä voimassa olevat lentolupakirjat, jotka oikeuttavat lentämään kyseistä konetyyppiä. Vast' ikää tapahtuneessa Kazanin turmassakin epäillään ettei lentäjällä ole tyyppikoulutusta ja koulutus on ilmeisesti ollut muutoinkin varsin puutteellinen.

Sama pätee kymmeniin (satoihin) Afrikan-mantereella toimiviin yhtiöihin.

vlad.
 
K

kiwipilot

Niin, olisi varmaan pitäisi muotoilla ei pitäisi löytyä. Tiedän kyllä kaikenlaisia pilotteja, jotkut kovinkin vastuuntunnottomia joiden kyydissä en oloani turvalliseksi tuntisi enkä lapsiani suostuisi heidän kyytiinsä laittamaan. Lähinnä tarkoitin itselle normaalia, länsimaalaista ilmailukulttuuria jossa tietyt asiat taotaan kalloon ihan alusta lähtien. Ja yksi on tuo ohjaimien luovuttaminen osaamattomiin käsiin. Jonkun cesnapiiperön "ohjaamista" voi ihan hyvin antaa kokeilla hyvällä säällä, mutta silloin kun lentäjä on duunissa niin tuollainen on tietenkin täysi mahdottomuus.

Tuossa Aeroflotin onnettomuudessa taisi olla myös sellainen juttu, että itäkoneisiin tottuneet pilotit eivät yksinkertaisesti osanneet saada airbusia hallintaansa. Muistaakseni Airbusin omat koelentäjät simuloivat tilanteen ja onnistuivat korjaamaan virheen suhteellisen helposti. Mutta joo, ei tuo EU:n musta lista ole ihan huvikseen laadittu.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Tuossa Aeroflotin onnettomuudessa taisi olla myös sellainen juttu, että itäkoneisiin tottuneet pilotit eivät yksinkertaisesti osanneet saada airbusia hallintaansa. Muistaakseni Airbusin omat koelentäjät simuloivat tilanteen ja onnistuivat korjaamaan virheen suhteellisen helposti. Mutta joo, ei tuo EU:n musta lista ole ihan huvikseen laadittu.

Kyllä, muistat aivan oikein. Autopilotti toiminnot olivat erilaiset neuvotokoneissa verrattuna Airbusiin, joten pilotit eivät hallinneet tilannetta vaan se päättyi lopulta nähtyyn katastoriin. Olisikohan tyyppikoulutus onnettomuuslentäjillä jäänyt hiukan vajavaiseksi vai missä liene vika.

Muistelen tuossa taannoin lukeneneeni EU:n mustalle listalle joutuneista yhtiöistä ja niitä on aivan tolkuton määrä niin Afrikassa kuin myös entisen Neuvostoliiton alueella sekä osassa Aasiaa. Jonnekin Keski-Aasian entiseen neuvostotasavaltaan jos lähtee lentäen niin maan sisäisiä lentoja ei kovinkaan moni turvalliseksi luokiteltu yhtiö lennä - joissain maissa ei taida olla yhtäkään täysin turvallista yhtiötä jotain valtiollista yhtiötä lukuunottamatta, joiden niidenkin toimintakulttuuri on hiukan arvelluttava.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Minä olin kesällä 07 ohjaamossa, kun laskeuduttiin Ateenaan, mutta minua ei todellakaan päästetty lähellekkään hallintalaitteita, ellei kuulokkeita moisiksi lasketa.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Muistelen tuossa taannoin lukeneneeni EU:n mustalle listalle joutuneista yhtiöistä ja niitä on aivan tolkuton määrä niin Afrikassa kuin myös entisen Neuvostoliiton alueella sekä osassa Aasiaa. Jonnekin Keski-Aasian entiseen neuvostotasavaltaan jos lähtee lentäen niin maan sisäisiä lentoja ei kovinkaan moni turvalliseksi luokiteltu yhtiö lennä - joissain maissa ei taida olla yhtäkään täysin turvallista yhtiötä jotain valtiollista yhtiötä lukuunottamatta, joiden niidenkin toimintakulttuuri on hiukan arvelluttava.

Sikäli muistat kyllä väärin, että entisen Neuvostoliiton alueella EU:n mustalla listalla on vain kazakkiyhtiöitä (tosin ei Air Astana, joka on kansallinen yhtiö ja ylivoimaisesti isoin) ja kirgiisiyhtiöitä. Niitä yhden-kahden bisnesjettiyhtiöitä listalla sitten onkin useita, mutta ovat osittain päällekkäisiä.

Muista 13/15 ex-neuvostotasavalloista EU-bännissä ei yhtiöitä ole - joskus aiemmin kyllä oli mm. Ukrainasta listalla joku yhtiö.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Neljättä päivää jumissa Tampassa, kiitos itärannikon lumimyrskyjen ja sen, ettei millään lennoilla ole ollut tilaa kahdelle hengelle, holiday seasonin lopusta johtuen...

Kallistakin, kun ei mihinkään lääviin ole viitsinyt mennä naisseurassa majoittumaan. Iso kiitos Marriott-hotellille siitä, että antoivat alennusta kunnon huoneesta kingsize-sängyllä, ainakin majoitus on ollut tosi jees.

Huomenna lennot Suomeen, Atlantan kautta tällä kertaa, niin ei tarvitse pelätä JFK:n mustaa aukkoa...

ps. ilmeisesti ongelmat itärannikolla jatkuvat, sillä juuri äsken pelmahti hotellin lobbyyn porukkaa, joiden lentoja oli peruttu Nykiin jne. Ilmeisesti ainakin JetBlue peruuttanut NYKin lentonsa..
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Jonnekin Keski-Aasian entiseen neuvostotasavaltaan jos lähtee lentäen niin maan sisäisiä lentoja ei kovinkaan moni turvalliseksi luokiteltu yhtiö lennä - joissain maissa ei taida olla yhtäkään täysin turvallista yhtiötä jotain valtiollista yhtiötä lukuunottamatta, joiden niidenkin toimintakulttuuri on hiukan arvelluttava.

Muistetaan silti sitten taas se, että siellä katutasossa esimerkiksi suojatiellä on aivan helvetin paljon vaarallisempaa monessa maassa. Vaikka maan kaikki lentoyhtiöt olisivat kaikilla maailman kieltolistoilla.
 

redcat

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, SAFC, Denver Broncos, LA Kings, TB Rays
Neljättä päivää jumissa Tampassa, kiitos itärannikon lumimyrskyjen ja sen, ettei millään lennoilla ole ollut tilaa kahdelle hengelle, holiday seasonin lopusta johtuen...

... Huomenna lennot Suomeen, Atlantan kautta tällä kertaa, niin ei tarvitse pelätä JFK:n mustaa aukkoa...

... ilmeisesti ongelmat itärannikolla jatkuvat, sillä juuri äsken pelmahti hotellin lobbyyn porukkaa, joiden lentoja oli peruttu Nykiin jne. Ilmeisesti ainakin JetBlue peruuttanut NYKin lentonsa..

Hiukan jänskättää omalla kohdallani tämä, kun olemme menossa tammikuun lopulla jenkkilään. Lennot ovat... ensin Finskillä JFK:lle... puolentoista tunnin vaihtoajalla jatkolennolle Miamiin... paluu on pari viikkoa myöhemmin samalla reitityksellä ja vaihtoajoilla. Mieluimmin olisin halunnut reitityksen keskisen Euroopan kautta suoraan Miamiin, mutta -yllättävää kyllä- edullisin ja samalla myös nopein yhteys oli lippuja ostettaessa Finskillä Nykin kautta.

Hyvin todennäköistä on, että kaikki menee täysin niin kuin pitääkin. Vaan kun on kokemusta vuodelta 2007 vastaavanlaisesta sään aiheuttamasta souvista itärannikolla, niin sitä aluetta on pyrkinyt välttämään talvella jenkkeihin matkatessa.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Muistetaan silti sitten taas se, että siellä katutasossa esimerkiksi suojatiellä on aivan helvetin paljon vaarallisempaa monessa maassa. Vaikka maan kaikki lentoyhtiöt olisivat kaikilla maailman kieltolistoilla.

Viestillä ei mielestäni ole pointtia tällaisessa keskustelussa, jossa puhutaan mustista listoista ja tiettyjen maiden lentoturvallisuudesta. Jokainen tilastoja tutkinut tietää kuitenkin sen, että lentäminen on matkustusmuodoista turvallisimpia, turvallisempi kuin autoilu missä maassa tahansa.

Mutta kun puhutaan lentämisestä - kuten tarkoitus oli ja on - mielummin valitsen sellaisen yhtiön, joka ei ole mustalla listalla kuin sellaisen joka sille on päässyt.

***

Kiitokset DAF korjauksesta! Muistelin niitä mustalla listalla olevia lentoyhtiöitä tulevan enemmänkin entisistä neuvostotasavalloista, mutta ilmeisesti ne listalle päässeet yhtiöt olivat sitten niitä "bisnesjet-yhtiöitä".

vlad.
 
K

kiwipilot

Muistetaan silti sitten taas se, että siellä katutasossa esimerkiksi suojatiellä on aivan helvetin paljon vaarallisempaa monessa maassa. Vaikka maan kaikki lentoyhtiöt olisivat kaikilla maailman kieltolistoilla.

Kuten vlad tuossa totesikin niin vertauksesi ei ole kovin relevantti: nyt vertaillaan lentoyhtiöiden keskinäistä turvallisuutta, ei jalankulun ja lentämisen turvallisuutta. Jonkun verran noita hommia seuranneena voin perstuntumalla sanoa, että tuo EU:n mustalista on ihan paikallaan eivätkä nuo yhtiöt siellä aivan suotta ole. Toki 95 prosenttia noista puljuista ei tulisi ikinä Eurooppaan lentämään vaikka mahdollisuuden saisivatkin. Ja jos turvallisuuskulttuuri paranee niin kyllähän se firma sieltä listalta pois pääsee, esimerkiksi Indonesian valtion lentoyhtiö Garuda. Muut Indojen yhtiöt siellä taitavat ollakin, pl Air Asia Indonesia.
 

Turnipsi

Jäsen
Tuosta mustasta listasta tuleekin mieleen parin vuoden takainen edellinen Filippiineille, Manilaan, kohdistunut työmatka. Varaukset hoidettiin tuohon aikaan siten että eräs matkatoimisto varasi meille matkan sen mukaan mitä ilmoitimme lähtö ja paluupäiviksi jne.

Tein heille varauspyynnön ihan normaalisti ja liput tulivatkin normaalia vauhtia meikäläiselle asti. Myöhemmin huomasin sitten että jatkolento Aasiassa on firmalla joka on sekä Euroopassa että USA:ssa mustalla listalla. Pistin tästä välittömästi postia matkatoimistoon ja heidän vastaus kyllä lennätti perseelleen. Sieltä tuli kaikenmaailman selotekoa että ei tämän firman koneita ole hetkeen tullut alas (linkin kera johonkin onnettomuustilastointi-dataan) ja että turvallista niillä on mennä. Ja vaikka miten selitin että kun minähän en niillä lennä, niin silti ei meinannut mennä perille vaan tuli lisää vaan tilastoa.

Lopulta pitkän jankkaamisen jälkeen sain lennot vaihdettua.

Manilassa sitten juttelin paikalliselle työkaverille ko. tapauksesta ja hän mainitsi että oli lentänyt ko. puljun koneella muutamaa viikkoa aikaisemmin. Laskeutumisen jälkeen koneeseen oli tullut blackout..5min aiemmin niin kone olisi ollut tontissa hieman erilaisella tavalla.

Turvallista, joo-o..
 
Viimeksi muokattu:

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Täällä Tampan lentokentällä kun katsoo lähteviä lentoja, niin varsin paljon on peruttuja lentoja taas kerran, ainakin New Yorkiin, Bostoniin, Buffaloon etc.

Oma lentomme Atlantaan sen sijaan näyttäisi vielä olevan aikataulussa..kopkop.
 
K

kiwipilot

Päteeköhän tuo muuten USAssa vai onko tuota oikeutta ikinä poistettukaan vai onko tuo lentoyhtiö kohtaista?

Voisin kuvitella että ei välttämättä päde mutta voi olla lentoyhtiökohtaista. Hyvä kaveri on perämiehenä Singapore Airlinesilla ja hänen mukaansa ei ole mitään mahdollisuuksia päästä ohjaamoon lennon aikana. Company policy nääs.
 

Rocco

Jäsen
Aika tavalla lentoyhtiökohtaista. Ohjaimiin tai hallintalaitteisiin ei pääse kukaan koskemaan ikinä, mutta kapteenilla on aina viimeinen sana tässä asiassa pääseekö ohjaamoon kukaan. Joskus harvoin on turvalliseksi luokiteltu henkilö päässyt ohjaamon jump seatilla paikasta toiseen, mutta tällaiset on aika lentoyhtiön luvalla ohjaamossa matkustaneet. Lennon aikana lienee kaikilla lentoyhtiöillä täysi kielto päästää ketään ohjaamoon, ellei juuri etukäteen ole asiasta sovittu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös