Keskustelua lentomatkailusta

  • 675 052
  • 3 387

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tätä ei ole tainnutkaan vielä kukaan mainita: Ryanairin uusin rahastus.

Eli jos ostat tax-free -viinaksia tai suklaata ja aiot Ryanairilla lentää, ei kannata paljoa muita käsimatkatavaroita ottaa mukaan. Ja kaikkien on mahduttava yhteen laukkuun.

Ja uutta nokitusta vaan putkeen: Vessat maksullisiksi?

Mitäs jos ottaa oman purnukan mukaan ja kuljettaa tuotokset käsimatkatavaroissa ulos koneesta? Olen kyllä sitä mieltä, että halpalentoyhtiöt ovat hyvä asia, mutta kyllä tuo Ryanin touhu rupeaa olemaan jo niin surkuhupaisaa, etten kovin helpolla sitä käytä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja uutta nokitusta vaan putkeen: Vessat maksullisiksi?

Mitäs jos ottaa oman purnukan mukaan ja kuljettaa tuotokset käsimatkatavaroissa ulos koneesta? Olen kyllä sitä mieltä, että halpalentoyhtiöt ovat hyvä asia, mutta kyllä tuo Ryanin touhu rupeaa olemaan jo niin surkuhupaisaa, etten kovin helpolla sitä käytä.

Tällä menolla käy niin, että uutisissa ei enää puhuta siitä, kuinka lentokoneelle sattui hätälasku. Tulevaisuudessa se muutetaan muotoon "Lentokoneessa sattui hätälasku".

Jos ihan vakavasti miettii asiaa, niin onhan tuo toki naurettavaa. Mieluusti silti lentelen Ryanilla jatkossakin, jos lentojen hinnat vaan pysyvät alhaisina. WC-maksu on kuitenkin niin alhainen, että säästöä tulee joka tapauksessa, vaikka kävisi muutamaan otteeseenkin helpottamassa oloaan. Periaatetasolla tuo on toki kyseenalaista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ja kun köyhällä/nuukalla/periaatteita omaavalla perheen äidillä ei ole varaa vessamaksuun, hän vaihtaa vauvansa paskavaipan omalla paikallaan. Eihän ketään voi pakottaa maksulliseen vessaan vastoin tahtoaan? Toinen mikä tuli mieleen on pahoinvoivat. Varmaan kaikki toivoisivat, että edes osa laatasta heitettäisi vessassa eikä pussiin aivan siinä sinun vieressäsi.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Onkos kellään kokemusta noista ulkomaalaisista lentojen bookkaussysteemeistä, esim. expedia jne.
Eihän ebookersissa mitään vikaa ole, mutta jos samat lennot saa dollarihintoina 50€ halvella toisen tahon kautta niin panee miettimään...Vai onko noissa sitten jotain sudenkuoppia, koska ymmärtääkseni lentoyhtiön kannalta on aivan sama mistä liput on hankittu ja e-tickettien osalta ne ovat jo nyt niin kansainvälisiä ettei varauspalvelulla ole suurtakaan vaikutusta lopputulokseen, eli siihen meililaatikkoon kolahtavaan lippuun.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onkos kellään kokemusta noista ulkomaalaisista lentojen bookkaussysteemeistä, esim. expedia jne.
Eihän ebookersissa mitään vikaa ole, mutta jos samat lennot saa dollarihintoina 50€ halvella toisen tahon kautta niin panee miettimään...Vai onko noissa sitten jotain sudenkuoppia, koska ymmärtääkseni lentoyhtiön kannalta on aivan sama mistä liput on hankittu ja e-tickettien osalta ne ovat jo nyt niin kansainvälisiä ettei varauspalvelulla ole suurtakaan vaikutusta lopputulokseen, eli siihen meililaatikkoon kolahtavaan lippuun.

Riippuu ulkomaisesta, olen minä useinkin ruotsalaisilta yhtiöiltä ostanut lippuja. Lähinnä kun noita vertailupalveluita käyttää, ei oikein edes huomaa, mistä lippu lopulta tulee.
 

Tuamas

Jäsen
Ja uutta nokitusta vaan putkeen: Vessat maksullisiksi?

Mitäs jos ottaa oman purnukan mukaan ja kuljettaa tuotokset käsimatkatavaroissa ulos koneesta? Olen kyllä sitä mieltä, että halpalentoyhtiöt ovat hyvä asia, mutta kyllä tuo Ryanin touhu rupeaa olemaan jo niin surkuhupaisaa, etten kovin helpolla sitä käytä.

Ryanair:han on tehnyt noita mielenkiintoisia liikkeita kaytannossa koko O'Learyn aikakauden ajan. Ainoa lisamaksu jonka ovat jattaneet kayttamatta on ollut tama polttoainelisa, jonka he sitten varsin hienosti kaansivatkin markkinoinnissa edukseen.
Kaytannossa kaikki muut lisamaksut mita kuvitella saattaa on lanseerattu Ryanairin toimesta O'Learyn aikakaudella.

Nyt O'Leary selvasti koittaa kepilla jaata, etta kuinka pitkalle he voivat menna, kunnes nama rahastuskikkailut alkavat vaikuttaa matkustajamaariin.
Tahan saakka ihmisten puhinoista ja kitinoista huolimatta nailla toimilla ei ole ollut mitaan vaikutusta Ryanairin markkinaosuuteen, pikemminkin painvastoin. Koska Ryanair on kuitenkin ilmailualalla ollut ainakin tahan asti se suurin voittaja, niin matkustajamaarissa kuin voitollisuudessakin mitattuna.

Toki konsepti ja toimintavat ovat niin paljon tehokkaampia kuin "normaaleilla" lentoyhtioilla ja jopa verrattuna muihin halpalentoyhtioihin, niin eipa tuo ole edes mikaan ihme.
 

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
Toinen mikä tuli mieleen on pahoinvoivat. Varmaan kaikki toivoisivat, että edes osa laatasta heitettäisi vessassa eikä pussiin aivan siinä sinun vieressäsi.

Kuinka moni muuten on nähnyt / kuullut / haistanut jonkun voineen pahoin lentokoneessa? Kävin juuri miettimään, että takana on kymmeniä lentoja ja ainakin parisataa tuntia ilmassa, eikä vierustoveri koskaan ole alkanut hapuilla pussia tai sännännyt pää kolmantena jalkana vessaan ja palannut oksentaneen näköisenä.
 
K

kiwipilot

Onkos kellään kokemusta noista ulkomaalaisista lentojen bookkaussysteemeistä, esim. expedia jne.

Samanlaisiahan nuo enimmäkseen ovat. Expedialla piti vielä jokunen vuosi takaperin olla Yhdysvaltalainen luottokortti lentoja ostettaessa, mutta ilmeisesti sekin on nyt muuttunut. Itse olen varaillut lähinnä hotelleja Expedian kautta eikä pahaa sanottavaa firmasta ole. Yleisesti ottaen, samapa tuo mistä firmasta liput on hankittu; niin kauan kun lippu vain sähköpostiin kolahtaa.
 

thv294

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Tottenham Hotspur
Kuinka moni muuten on nähnyt / kuullut / haistanut jonkun voineen pahoin lentokoneessa? Kävin juuri miettimään, että takana on kymmeniä lentoja ja ainakin parisataa tuntia ilmassa, eikä vierustoveri koskaan ole alkanut hapuilla pussia tai sännännyt pää kolmantena jalkana vessaan ja palannut oksentaneen näköisenä.

Paikalla!

Elokuu 1991, lento Helsingistä Lontooseen, Finnairin MD-11:sta (muistaakseni) kyydissä. Takanani istunut mieshenkilö oksensi syliinsä nousun aikana, noin minuutti kiitoradan jäätyä taakse. Oli hieno lento, luonnollisesti oksennus hieman haiskahti vanhalle viinalle.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Kuinka moni muuten on nähnyt / kuullut / haistanut jonkun voineen pahoin lentokoneessa? Kävin juuri miettimään, että takana on kymmeniä lentoja ja ainakin parisataa tuntia ilmassa, eikä vierustoveri koskaan ole alkanut hapuilla pussia tai sännännyt pää kolmantena jalkana vessaan ja palannut oksentaneen näköisenä.
Muutaman kerran olen todistanut tapauksia, mutta onneksi aina muutaman penkkirivin päästä. Viimeksi muutama viikko sitten aamulennolla Amsteriin.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tjoh, tulipahan sitten leikittyä vähän parempaa ihmistä ja tuhlattua pisteitä.
Suurimmat hyödyt ehkä olivat ne, että vaikka Finskin Helsingin Lounge oli vähän kulahtanut ja Heatrowlla Cathay Pacificin Business-puolen Luonge aika ankea huonon sijaintinsa johdosta niin kyllähän sitä noita "ilmaisia" pisteitä mielellään käyttää siihen, että odottelun voi tehdä rauhassa ja samalla kiskoa naamaan erilaisia syötäviä. Kun vielä käynnissä oleva OW-kampanja antaa ilmaiset 5000 lisäpistettä ja ao. syy, niin lopputulos oli pisteitten osalta +-0.

Bostonista Lontooseen BA jostain syystä vielä upgreidasi allekirjoittanutta ja kollegaa ylöspäin, 4 hengen seurueestamme 2/4 jäi ilman tätä kunniaa, joten oletimme että juttu johtui siitä että me olimme Finnairin plussa-asiakkaita tällaisella ylibuukatulla Code-share-lennolla, joten sen takia identtisillä lipuilla (jatkolennot ml. paitsi tietenkin omalla kohdallani joka jatkoi bisneksessä Helsinkiin) matkustaneet muut jäsenet jäivät karjan sekaan. No, BA:n E-Xtra on loppupeleissä ihan kätevä vaihtoehto, joo, ei se ihan sama ole kuin aiemmin koettu Club World mutta varsin varteenotettava vaihtoehto hintatietoiselle, koska ainakin juuri tuossa bulk-head-rivillä jalkatilaa oli ruhtinaallisesti ja penkin jalkatuki mahdollistaa kohtalaisen hyvän rötväysasennon. Muuten ero Economyyn sitten onkin toki näennäinen, kun ei tälleen atleettisena kaverina penkkien leveys ole koskaan ollut ongelma (pl. lomalento 757).

Huomionarvoista kyllä oli se, että huolimatta taloustilanteesta, 70% BA:n 777:sta oli varattu premium-istuimille, jotka olivat vieläpä aivan täysiä, eli kai talouskriisi ei koske BA:n matkustajia. Samoin Finskin bisnekset olivat täysiä.

Jatkoa sitten seuraakin huhtikuun lopulla, kun pitäisi lähteä Thaimaaseen sukeltelemaan ja väistämätön paha onkin lentää sinne mädärillä...hyi saatana.
Joten kysymys onkin, onko Finskin MD-11:n karjaosastossa mitään hyvää/hieman toisia parempia paikkoja, joita kannattaa kärkkyä, vaiko vain alistua kohtaloonsa ja tuudittautua siihen ajatukseen, että lomalentojen 757 on vielä mädäriäkin enemmän perseestä.

Kun on viimeiset 10 mannertenvälistä lentänyt uusissa/semiuusissa laajarungoissa henk. koht. viihdekeskuksineen, Club-seatit ja Economy Extrat sitten erikseen, niin odotukset eivät ole kauhean korkealla konemelun yms. suhteen.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jatkoa sitten seuraakin huhtikuun lopulla, kun pitäisi lähteä Thaimaaseen sukeltelemaan ja väistämätön paha onkin lentää sinne mädärillä...hyi saatana.
Joten kysymys onkin, onko Finskin MD-11:n karjaosastossa mitään hyvää/hieman toisia parempia paikkoja, joita kannattaa kärkkyä, vaiko vain alistua kohtaloonsa ja tuudittautua siihen ajatukseen, että lomalentojen 757 on vielä mädäriäkin enemmän perseestä.

Tammikuussa tuli testattua tuo sivu ja muutaman havainnon tein.
Mennessä oli paikat ihan takaa oikealta laidalta, siellä on vain 2 penkkiä vierekkäin ja vieressä emojen lepotila, sai olla rauhassa. Toinen puolisko sai nojailla ikkunaan ja minä sain jalat tarvittaessa suoraksi käytävälle, hyvät paikat siis. Tullessa oltiin n. rivillä 24 ja keskellä, taittuvat niskatuet ainoastaan erotti paikat taaemmista normipaikoista. Oikealla laidalla olisi ollut tuollakin kahden istuttavia mutta eipä ollut moiset varattavissa enää kun itseäni checkasin. Jos tasokortteja löytyy niin varmaan paremmat mahdollisuudet valitsemiseen. Känniset hurrit piti hereillä tullessa, mennessä nukuin kuin pieni vauva koko lennon. Tässä vielä karttaa.
Ihan ok mahduin minäkin lentelemään, n. 188 mittaa.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tammikuussa tuli testattua tuo sivu ja muutaman havainnon tein.
Mennessä oli paikat ihan takaa oikealta laidalta, siellä on vain 2 penkkiä vierekkäin ja vieressä emojen lepotila, sai olla rauhassa. Toinen puolisko sai nojailla ikkunaan ja minä sain jalat tarvittaessa suoraksi käytävälle, hyvät paikat siis. Tullessa oltiin n. rivillä 24 ja keskellä, taittuvat niskatuet ainoastaan erotti paikat taaemmista normipaikoista. Oikealla laidalla olisi ollut tuollakin kahden istuttavia mutta eipä ollut moiset varattavissa enää kun itseäni checkasin. Jos tasokortteja löytyy niin varmaan paremmat mahdollisuudet valitsemiseen. Känniset hurrit piti hereillä tullessa, mennessä nukuin kuin pieni vauva koko lennon. Tässä vielä karttaa.
Ihan ok mahduin minäkin lentelemään, n. 188 mittaa.

Tjoo, tuota matkustamokarttaa olen vähän ihmetellyt, kun Finskillähän ei ole (vielä käytössä) mitään väliluokkaa rahvaan ja parempien ihmisten välillä, joten miksi tuossa istuinkartassa esim. tuo mainitsemasi rivi 24 näyttää kuitenkin erilaisilta? Ja onhan istuinsysteemikin erilainen...eli pitääkö vain olla haukkana liikenteessä penkkejä varatessa, koska paikat ovat muuten tasa-arvoiset, mutta nopeimmat syövät hitaat ja hitaat istuvat sitten takana 3-4-3 konffiksessa...siinähän tulee penkkienkin leveyteen ihan havaittava ero jos edempänä systeemi on 3-4-2
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tjoo, tuota matkustamokarttaa olen vähän ihmetellyt, kun Finskillähän ei ole (vielä käytössä) mitään väliluokkaa rahvaan ja parempien ihmisten välillä, joten miksi tuossa istuinkartassa esim. tuo mainitsemasi rivi 24 näyttää kuitenkin erilaisilta? Ja onhan istuinsysteemikin erilainen...eli pitääkö vain olla haukkana liikenteessä penkkejä varatessa, koska paikat ovat muuten tasa-arvoiset, mutta nopeimmat syövät hitaat ja hitaat istuvat sitten takana 3-4-3 konffiksessa...siinähän tulee penkkienkin leveyteen ihan havaittava ero jos edempänä systeemi on 3-4-2

Minä en ainakaan huomannut penkkien leveydessä tai jalkatilassa mitään eroa takaosaan. Ainoa ero oli se taitettava niskatuki, eipä tuokaan nyt niin erikoinen juttu ollut joten pelkästään näiden penkkien takia ei kannata paikkoja päivystää. No ehkä siinä mielessä että koska tämä osio on vähän pienempi ja vessoihin mennään taakse päin ei trafiikkia ollut kauheasti vieressä, eli jalkoja ei pahemmin potkittu vaikka ne käytävälle välillä eksyivät. Paitsi ne edellä mainitut pari vanhempaa hieman humaltunutta ruåtsalaista herrasmiestä joista toinen kerran syliinkin asti rojahti...

Riippuen matkustajien määrästä tietysti, mutta niihin etuosan kahden istuttaviin minä silti tähtäisin.
 

Tommy

Jäsen
Suosikkijoukkue
#17
Kesällä olisi tarkoitus matkustaa Australiaan, todennäköisesti Lontoon kautta.
Lontoosta Sydneyhyn minut kuljettaisi Malaysian Airlines, ja tarkoitus ostaa suoraan lennot heidän kauttaan.

Kuala Lumpurissa on reilun 1,5 tunnin vaihtoaika. Todennäköisesti tuo riittää, mutta voi olla ettei riitä. Korvaako Malaysian Airlines minulle lennon jos myöhästyn tuosta koneesta, mitäs sanotte?
 

HABS #11

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Pelicans, Antikale Lahko
Kesällä olisi tarkoitus matkustaa Australiaan, todennäköisesti Lontoon kautta.
Lontoosta Sydneyhyn minut kuljettaisi Malaysian Airlines, ja tarkoitus ostaa suoraan lennot heidän kauttaan.

Kuala Lumpurissa on reilun 1,5 tunnin vaihtoaika. Todennäköisesti tuo riittää, mutta voi olla ettei riitä. Korvaako Malaysian Airlines minulle lennon jos myöhästyn tuosta koneesta, mitäs sanotte?

Sanoisin että jos ovat samalla lipulla niin "korvaa" Eli jos myöhästyt niin pääset seuraavalla koneella missä on tilaa.
 

Mogly

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinka moni muuten on nähnyt / kuullut / haistanut jonkun voineen pahoin lentokoneessa? Kävin juuri miettimään, että takana on kymmeniä lentoja ja ainakin parisataa tuntia ilmassa, eikä vierustoveri koskaan ole alkanut hapuilla pussia tai sännännyt pää kolmantena jalkana vessaan ja palannut oksentaneen näköisenä.

Juuri edellisellä lennolla vierustoveri alkoi voimaan pahoin, tämä tietenkin tapahtui juuri kun sain aamupalan eteeni ja sitä kuolailin kun en kotoolta lähtiessä tajunnut aamulla mitään syödä.

Jäipä aamupala syömättä, ei ole kovinkaan hienon näköstä kun kone nousee ja kaveri oksentaa samaa aikaa:/
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kesällä olisi tarkoitus matkustaa Australiaan, todennäköisesti Lontoon kautta.
Lontoosta Sydneyhyn minut kuljettaisi Malaysian Airlines, ja tarkoitus ostaa suoraan lennot heidän kauttaan.

Kuala Lumpurissa on reilun 1,5 tunnin vaihtoaika. Todennäköisesti tuo riittää, mutta voi olla ettei riitä. Korvaako Malaysian Airlines minulle lennon jos myöhästyn tuosta koneesta, mitäs sanotte?

Korvaa, jos ja kun ei ole kyseessä point-to-point-lentoyhtiö ja vielä saman yhtiön sisällä lennot. Hoitavat sinut seuraavalla koneella eteenpäin, jos tilaa on. Saman allianssin sisälläkin tämä kuvio toimii normaalisti.
 

huppumies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Ottawa, Leeds Utd
Mulla murtui isovarvas tuossa 3 viikkoa sitten ja se leikattiin noin 2 viikkoa sitten.

Siinä ei ole kipsiä eikä leikkaushaavassa enää tikkejä, mutta piikit on vielä noin 3 viikkoa.

Nyt kyselisinkin onko palstaveljillä kokemusta lentomatkailusta vastaavanlaisessa tilanteessa?

Eli turpoaako varvas pahasti lentäessä ja onko odotetavissa myös jotain muutakin?

Alkaa vaan tämä kotona makaaminen hajoittamaan ja tekisi mieli lähteä johonkin lämpimään, mutta tuo lentäminen vaan vähän epäillyttää tuon murtuman kanssa.

kiitoksia vastauksistanne.
 

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, Steve Clarkes tartan army
Pistetäänpäs tänne itse itseäni lainaten toisesta ketjusta. Eli:

Kysymys olisi Pariisin kävijöille. Lennetään tyttöystävän kanssa Barcelonasta Beauvaisin kentälle, jossa ollaan kuuden aikaan illalla. Seuraavana päivänä lähtisi lento Nantesiin 12.30 Charles de Gaullelta. Eli kannattaisiko vaihtaa hotelli tuonne De Gaullen lähelle, vai kuinka helposti tuolta Beauvaisista pääsee siirtymään sinne? Tällä hetkellä siis hotelli varattuna yhdeksi yöksi Beauvaisista... Kiitos jo etukäteen!

Ja yläpuolelle olevalle kysymykselle. Meikäläinen lensi Uuteen-Seelantiin nilkka paskana, eli pahasti nyrjähtäneenä. Jalka oli perille päästyä kyllä jännän värinen, mutta ei muuta kummempaa tullut.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Jatkoa sitten seuraakin huhtikuun lopulla, kun pitäisi lähteä Thaimaaseen sukeltelemaan ja väistämätön paha onkin lentää sinne mädärillä...hyi saatana.

Noista ykstoistasista tulikin mieleen, että vähiin käyvät ennen kuin loppuu. Eilisen jälkeen niitä on jäljellä liikenteessä enää 5 kappaletta. Näillä näkymin viimeinen Finskin reittilento MD-11:sta on 28.2.2010 HKI-BKK ja totta kai paluu 1.3.2010 BKK-HKI. Sen jälkeen korvaavana tuotteena käypi tietyillä reiteillä esim. tämä vielä tehtaan hoivissa oleva Airbus A333. tai sitten Isoveikka A343.
Mutta rehellisyyden nimissä täytyy myöntää olevan aikakin siirtyä uuteen aikaan. Finnair on KLM:n kanssa käytännössä viimeiset yhtiöt, jotka tuota M11:sta käyttävät ja KLM on sentään viitsinyt sisustaa ne uuteen uskoon.
 

#3

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK
Noista ykstoistasista tulikin mieleen, että vähiin käyvät ennen kuin loppuu. Eilisen jälkeen niitä on jäljellä liikenteessä enää 5 kappaletta. Näillä näkymin viimeinen Finskin reittilento MD-11:sta on 28.2.2010 HKI-BKK ja totta kai paluu 1.3.2010 BKK-HKI. Sen jälkeen korvaavana tuotteena käypi tietyillä reiteillä esim. tämä vielä tehtaan hoivissa oleva Airbus A333. tai sitten Isoveikka A343.
Mutta rehellisyyden nimissä täytyy myöntää olevan aikakin siirtyä uuteen aikaan. Finnair on KLM:n kanssa käytännössä viimeiset yhtiöt, jotka tuota M11:sta käyttävät ja KLM on sentään viitsinyt sisustaa ne uuteen uskoon.

Onhan Finskillä ollut niitä pitkään. Finskihän oli ensimmäinen lentoyhtyö joka otti sen käyttöön vuonna 1990. Jossain olen myös lukenut että viimeinen matkustaja MD11 olisi myös tullut Finskille.
 

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä ainakaan nostanut intoa lentää Ryanilla tuollainen "mainos". Tosin, Helsingistä käsin ei muutenkaan ensimmäisenä Ryanairia harkitse. Säästö palaa äkkiä siinä, kun hankkiutuu Tampereelle ja kun kohteiden kentätkin on usein jossain hevonkuusessa, niin kentälle ja kentältä matkustamiseen kuluu kohtuuttomasti aikaa ja rahaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös