Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 697 612
  • 3 484

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Käsittämätön moka. Miten ihmeessä niinkin hyvämaineisen firman pilotti voi tehdä noin perustavaa laatua olevan mokan.

Tässä laskeutuminen samalle kiitoradalle.

Ei voi näin maalaisjärjelläkään ymmärtää miten valaistu kiitorata ja pienillä sinisillä valoilla merkattu rullaustie voi mennä sekaisin.

Sama kenttä, jolle laskeutuessaan Asiana-yhtiön pilotti katkaisi koneensa v. 2013 ja on siellä ollut muitakin läheltä piti-tilanteita. Ihan kuin olisi jossain sanottu, että mereltä päin lähestyminen tekee ko. kentästä vaikean.
 

Rocco

Jäsen
Ainut millä loogisesti selittäisi tämän, on se että lentokoneen navigointilaitteisto oli pielessä ja ohjasi koneen sivuun. Siltikin ILS-lähestymisen olisi pitänyt ohjata kone oikealle kaistalle kiitotietä ajatellen. Jos nämäkään kaksi ei riitä, olisi jommankumman pilotin pitänyt edes valoista hoksata ja ohjata oikeaan paikkaan.

Noita väärälle kentälle laskeutumisia on muutama tullut kohdalle, mutta ne ovat usein miehittämättömiä pikkukenttiä minne kone on manuaalisesti lennetty. Toinen oli Wichitassa ja toinen Tampassa. Toinen taisi olla sotilaskone ja toinen rahtikone.
 

Morgoth

Jäsen
Ainut millä loogisesti selittäisi tämän, on se että lentokoneen navigointilaitteisto oli pielessä ja ohjasi koneen sivuun. Siltikin ILS-lähestymisen olisi pitänyt ohjata kone oikealle kaistalle kiitotietä ajatellen. Jos nämäkään kaksi ei riitä, olisi jommankumman pilotin pitänyt edes valoista hoksata ja ohjata oikeaan paikkaan.

Ei. Kyseinen kone seurasi "FMS Bridge Visual 28R", joka on näkölähestyminen, ei ILS. Tämä ilmeisesti yleinen käytäntö SFOssa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ihmisiä nekin ovat. Onhan ihmeellisiä tapauksia jossa ollaan laskeudettu ihan väärälle lentokentällekin. Lentokentät siis toki olleet lähekkäin, jotta on jotenkin mahdollista sotkea ne keskenään. Ohjaamossa on kaksi pilottia ja vaikka toinen nyt sekoilee niin luulisi ainakin toisen huomaavan?! Tosin tuo sekoilu tuntuu helposti tarttuvan toiseenkin. Toivottavasti miehistön lepoajat sun muut ovat olleet kunnossa eikä siellä olla missään puoliunessa lennelty.

Mitä noita Lentoturmatutkintoja on tullut katsottua niin ainakin taannoin noissa Aasian suunnan lentoyhtiöissä oli käytäntö että "kapteeni käskee" ja siinä perämies pitää turpansa kiinni. Vaikka vedetään toista konetta päin niin se on kapteeni joka käskee....
Sittemmin siitäkin tyylistä on luovuttu kun pari kertaa ollaan tultu "tonttiin"...

Muuten se historian toistaiseksi tuhoisin onnettomuus johtui mm. siitä että sumussa kun vedettiin niin perämies ei "uskaltanut" sanoa kokeneelle kapteenille et se kiitorata ei taida vielä olla vapaa meille ? Siinä kyllä oli sillä sumulla osuutta, ja taisi olla ruuhkaa ja se toinen konekkin taisi mennä vähän väärästä kohdasta. Mutta pää syy taisi tosiaan olla se et KLM koneen kapteenilla oli kiire kotiin....


Ainut millä loogisesti selittäisi tämän, on se että lentokoneen navigointilaitteisto oli pielessä ja ohjasi koneen sivuun. Siltikin ILS-lähestymisen olisi pitänyt ohjata kone oikealle kaistalle kiitotietä ajatellen. Jos nämäkään kaksi ei riitä, olisi jommankumman pilotin pitänyt edes valoista hoksata ja ohjata oikeaan paikkaan.

Noita väärälle kentälle laskeutumisia on muutama tullut kohdalle, mutta ne ovat usein miehittämättömiä pikkukenttiä minne kone on manuaalisesti lennetty. Toinen oli Wichitassa ja toinen Tampassa. Toinen taisi olla sotilaskone ja toinen rahtikone.


Jostain olin lukevinani et kapteeni lensi "manuaalisesti" eikä autopilotin kanssa ? Tuskin autopilotti ohjaisi sinne rullaustielle ?
 

Morgoth

Jäsen
Vaikka vedetään toista konetta päin niin se on kapteeni joka käskee....

ATC pätkä - Air Canada tuntuu olevan vähän epävarma, mutta jääräpäisesti tullaan laskuun eikä ilmeisesti huomaa yhtään mitään ennen kuin rullastiellä odottava pilotti alkaa huutamaan radioon ja lennonjohto käskee tekemään go-aroundin. Mielenkiintosta joskus kun tästä tulee raportti ulos...
 

Rocco

Jäsen
Jostain olin lukevinani et kapteeni lensi "manuaalisesti" eikä autopilotin kanssa ? Tuskin autopilotti ohjaisi sinne rullaustielle ?
Paitsi jos se navigaattori kertoo, että kiitotie on tuossa, ja manuaalisesti pilotti lentää sitä kohden. Jos koneen paikannusta ei ole kalibroitu lähtökentällä, voi olla määränpäässä "kiitotie väärässä kohdassa." Mutta, sitä enemmän ihmettelen pilotin manuaalilentämistä, jos ei erota mereltä lähestyessään kiitotien valoja.
 

Morgoth

Jäsen
Paitsi jos se navigaattori kertoo, että kiitotie on tuossa, ja manuaalisesti pilotti lentää sitä kohden.

ILS-lähestyminen taas perustuu puhtaasti radiosignaaliin. ILS-lähetin kiitotien tuntumassa lähettää radiosignaalia jossa on korkeus/sivuttaisdata ja lentokoneen "ILS-radio" pitää virittää oikealla taajuudelle kuuntelemaan signaalia ja tämä piirtyy sitten koneen mittaristoon josta on helppo seurata "liukupolkua" laskuun, vaikka ohjaamosta ei näkyisi ulos yhtään mitään. Vaikka koneen "navigaattori" eli GPS tai inertiajärjestelmä olisivat pielessä niin jos ILS toimii niin ei se haittaa. Toki ILSn voi virittää väärälle taajudelle.

Tässä tosin lennettiin vain ikkunasta ulos katsomalla. Sitä en ihan tiedä miksi USAssa käytetään matkustajaliikenteessä todella paljon näkölähestymistä. Ilmeisesti se vähentää lennonjohdon kuormaa ("keep visual separation"), pitää liikennevirran sujuvana ja tietysti kenties ylläpitää pilottien lentotaitoakin. Tosin Air Canadalle, joka luultavasti lentää paljon USAssa tuossa ei pitäisi olla uutta ja ihmeellistä kuten ehkä jollekin aasialaisille piloteille.
 
Viimeksi muokattu:

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
En nyt jaksa kelata koko ketjua. Newbie-kysymyksiä. Eli varasin keväälle lennot Hki-Amsterdam-Detroit-Dallas. Alle 600 eurolla sai meno-paluun, niin mielestäni halpa. Takaisin Atlantan kautta. Ei ole kokemusta reittikoneilla matkustamisesta Yhdysvaltoihin sitten nimeksikään, joten ihan peruskysymyksiä.

1. Yksin kun meen tuon matkan Jenkeissä olevien tuttujen luokse, niin ovatko matkan kentät kuinka helppoja tällaiselle aloittelijalle? Ainakin Amsterdam ja Detroit pitäisi juttujen mukaan olla hyviä "aloittelijan" kenttiä.

2. Lennot ovat Deltan allianssin alla. Ensimmäinen lento on KLM, toinen Delta ja kolmas jokin jenkeissä. Varmaan ihan ok koneita?

3. Kun Helsingissä matkalaukku laitetaan ruumaan, niin ilmeisesti se menee siellä Detroitiin saakka automaattisesti vaihtaen konetta? Yhdysvalloissa se pitää taas itse ottaa mukaan sisääntarkastukseen??

Vaihtoaikaa on Amsterdamissa ja Detroitissa riittävästi, eli yli 3 tuntia molemmissa. Pitäisi ainakin riittää...

Tämä matka on nyt ollut jo hetken muistoissa ja elävänä selvisi takaisin. Kyllähän sitä melkoisia uusia kokemuksia tuli.

Menomatka oli Helsinki-Amsterdam-Detroit-Dallas.
Atlantin lennolla oli Deltan kone ja tarjotun ruuan määrä oli uskomaton. Koko ajan kannettiin jotain eteen ennen kuin oli kunnolla edellisen ehtinyt nielemään. Paluumatkalla Atlantin lentona oli KLM, jossa tarjoilu oli todella paljon vähäisempää. Menomatkan oikeastaan ainoa haasteellinen paikka oli Detroit-Dallas lennolla Dallasin lähellä ollut ukkosmyrsky. Alle 100 paikkainen, neuvostoaikaiselta vaikuttanut Deltan partnerin kone yritti kovasti kiertää ukkosta, mutta lopulta kun välkkyi joka suunnassa, niin mentiin läpi. Melkoinen tärinä näin vähän matkustavalle, mutta sekunnin välein välkkynyt salamointi lentokoneen ikkunasta oli hieno kokemus. Amsterdamin ja Detroitin lentokentät olivat todella helppoja. Muutenkaan tarkastuksissa ei mennyt juurikaan aikaa. Palumatkalla Amsterdamissa jouduttiin tosin odottamaan tunti karjajonossa passintarkastusta, koska Lontoon terroristi-iskun vuoksi automaattilukijat olivat pois käytöstä. Ensimmäisellä jenkkikentällä Detroitissa maahantulokuulustelussa meni alle minuutti. Odotin jotain ihan muuta. Laukku tosiaan haettiin Detroitissa maahantulokuulustelun jälkeen linjalta ja kannettiin muutama kymmenen metriä toiselle linjalle. Laukun olivat jossain vaiheessa avanneet, koska sisälle oli laitettu turvallisuusviraston lappu.

Paluun piti olla Dallas-Atlanta-Amsterdam-Helsinki
Atlantassa vaihtoajaksi oli laitettu vain 45 minuuttia. No vituiksihan se meni. Dallasista lähtenyt kone ei päässyt matkaan, vaan vedottiin huonoihin sääolosuhteisiin. Ei oikein selitys uponnut, koska tullessa lennettiin ukkosmyrskyssä ja nyt paistoi aurinko. Sanoivat heti, että ette varmasti ehdi vaihtoon ja tänään ei muita koneita mene. Katsotaan lippu huomiselle. No kaiken säätämisen jälkeen saatiin paluuliput Minneapoliksen kautta Amsterdamiin. Deltan selityksen mukaan heillä ei ollut mitään vastuuta majoittaa ketään, koska kyse oli sääolosuhteista (ilmeisesti liian kirkas auringonpaiste). Meidät jätettiin kaverin kanssa iltayhdeksältä kentälle ja siitä sitten hankkimaan jostain majoitusta. Lopulta löytyi yksi vapaa paikka, mutta vitutuskäyrä oli tässä vaiheessa melkoisen korkea. Onneksi sentään matkavakuutus maksaa pahasta mielestäkin bonusta :D

Kaikki piti muuten olla kunnossa, mutta matkalaukkumme olivatkin lähteneet alkuperäisen koneen mukana Atlantaan. Näiden selvityksessä käytiin ainakin viiden eri henkilön luona. Osaa ei kiinnostanut pätkääkään, vaan lykättiin jotain numeroa, johon voitte itse soittaa. Lopulta kun tarpeeksi avautui, niin yksi virkailija hoiti asian - siihen meni lopulta noin minuutti. Tämä amerikkalaisten lentoyhtiöiden asiakaspalveluasenne on aika onneton (ainakin Deltan). Kaikki on kivaa kun menee hyvin, mutta jos tulee vähänkin ongelmia, niin ollaan naama norsunvitulla ja ketään ei kiinnosta. Jälkeenpäin kuulin, että olisi pitänyt heti vaatia esimiestä paikalle ja homma olisi toiminut. Kuulemma maan tapa. Lopulta kun pääsimme Amsterdamiin, niin KLM:n kanssa kaikki sujui hyvin. Saivat laukkumme kaiken kiertelyn jälkeen Minneapoliksesta Suomeen ja Amsterdamissa palvelu oli erittäin sujuvaa. KLM:n koneet ovat hieman kulahtaneita, mutta heillä muuten homma tuntuu toimivan. Deltalla asiakas palvelee ongelmien tullessa ensin itseään.

Lopuksi vielä se suurin vitutuksen aihe. Mikä pakko se penkki on lennolla vetäistä ihan taakse, että takana istuva joutuu olemaan polvet suussa? Sitten kun asiasta mainitsee, niin vedetään aivan jäätävät herneet.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lopuksi vielä se suurin vitutuksen aihe. Mikä pakko se penkki on lennolla vetäistä ihan taakse, että takana istuva joutuu olemaan polvet suussa? Sitten kun asiasta mainitsee, niin vedetään aivan jäätävät herneet.

Tämä. Useimmiten kohtelias pyyntö menee perille. Ainoastaan kerran olen törmännyt tyyppiin joka alkoi vänkäämään että hänellä on oikeus pitää penkkiään takana koska on lipusta maksanut. Kyseessä oli vielä joku 170cm hukkapätkä joka olisi mahtunut vaikka hattuhyllylle.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
JOs joudun matkustamaan ns kääpiöille mitoitetuille penkeillä, tarkoittaen pitch 32" tai alle, kuten käytännössa kaikissa Finskin koneilla, ei edessä oleva voi laskea penkkiä koska polveni ottavat kiinni selkänojaan. Aina välillä yrittävät.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Junnuna sen ainoan kerran kun lensin, edellä istuva nainen nosti hiuksensa niskanojan yli roikkumaan siihen silmieni eteen. En tykännyt. Tuolloin en asiasta mitään uskaltanut sanoa, mutta vastaavassa tilanteessa nyt avautuisin aiheesta varmasti. Yhtään selkänojanlaskijaa ei ole tullut eteeni onneksi tähän saakka.
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, BC Lions
Tämä. Useimmiten kohtelias pyyntö menee perille. Ainoastaan kerran olen törmännyt tyyppiin joka alkoi vänkäämään että hänellä on oikeus pitää penkkiään takana koska on lipusta maksanut. Kyseessä oli vielä joku 170cm hukkapätkä joka olisi mahtunut vaikka hattuhyllylle.

Tottakai hänellä on oikeus pitää penkkiään takana. Ja sinulla on oikeus kopauttaa hänen penkkinsä selkänojaan polvellasi aina, kun vaihdat asentoa, eli 1-3 kertaa minuutissa. Ethän sinä edes mahda tilanteelle mitään, kun se selkänoja on asetettu siihen polviisi kiinni.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
Tuo oli tosiaan lähellä. Taksilla odotteli a340, 2x787-9 ja yksi 737-9. Siihen kun olisi rysähtänyt niin tämäkin Teneriffan lento-onnettomuus – Wikipedia olisi jäänyt toiseksi. Onneksi joku oli hereillä.
NTSB And FAA Investigating Air Canada Incident At SFO - YouTube
 

Blöö

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, Blues, Kiekko-Espoo
@SamSpade @ernestipotsi Mulla on pari kertaa istunut edessä joku kersa, joka on kumartuneena eteenpäin ja fiflaa jotain tablettia, mutta istuimen tämä on läväyttänyt niin takaviistoon kuin mahdollista. Huomautin asiasta ja se riitti. Kerran taas joku Pikku-Kalle potkia pompotteli mun istuinta typerä virne naamallaan. Huomautin nätisti vanhemmille kun olivat mestoilla. Ei mitään vaikutusta, viikari oli näköjään perheen pää. Vasta kun sanoin, että jos he eivät onnistu, niin minä kyllä saan potkimisen loppumaan. Taisi Pikku-Kalle saada elämänsä ensimmäistä kertaa negatiivista palautetta vanhemmiltaan.

Miksi muuten se ruokailutaso tulee niin saatanan lähelle matkustajaa? Isona ihmisenä mua vituttaa kun turistiluokassa se tarjotin on kiinni mun pikkuisessa masussani. Lisäksi yleensä riittäisi paljon pienempi taso kuin kokonainen tarjotin. Joo mä ymmärrän miten se on kiinnitetty, penkin kallistaminen ei vaikuta tarjottimen kulmaan. Mutta se tarjotin vaan tulee niin saatanan lähelle että vituttaa.
 

Rocco

Jäsen
Saa vain nähdä miten tämä vaikuttaa hintoihin. Kuulostaa hienolta, mutta... halpalentoyhtiöt eivät omien lentoreittienkään sisällä myy jatkolentoja, koska mahdolliset myöhästymiset ja niiden hoitaminen tulee todella kalliksi. Lennät halpalentoyhtiöllä vaikkapa Turusta Gdanskin kautta Edinburghiin, joudut ostamaan molemmat lennot erikseen, tai jos saat samalla ostokerralla molemmat liput, olet itse vastuussa siitä että olet jatkolennolla mukana, ja että myös matkatavarasi ovat.

Nyt jos yhteistyön voimin lentää Norwegianilla New Yorkiin, ja siellä WestJetillä vaikka Detroitiin, ja Norwegian on myöhässä. Jatkolennon järkkääminen on aikaavievää, saattaa sisältää majoituksen yön yli tai ehkä siirtää matkustaja toisen lentoyhtiön koneeseen samana päivänä, matkatavaroiden siirto yms yms.

Vaihtoehtona on tietysti todella pitkät vaihtoajat lentokentillä, että riski pienenee ja lentokentän myymälät kiittää, mutta en ihan heti usko ennenkuin näen. Mieluusti olen väärässä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Lennät halpalentoyhtiöllä vaikkapa Turusta Gdanskin kautta Edinburghiin, joudut ostamaan molemmat lennot erikseen, tai jos saat samalla ostokerralla molemmat liput, olet itse vastuussa siitä että olet jatkolennolla mukana, ja että myös matkatavarasi ovat.

Vaan jos juuri se tapahtuisi, että saisit edes yhdellä ostokerralla ne liput hankittua. Mennään pienin askelin eteenpäin, vaikka olisit vieläkin itse vastuussa omista tavaroistasi, niin sinulla kuitenkin olisi täysin kelvollinen lippu molemmille lennoille. Eikun niin tässähän tulee tietenkin kuluttajansuojalaki vastaan. Ei ole mahdollista myydä samalle lipulle ja keksiä omia heikennyksiä vastuiseen.

Jos ihan oikeasti saisit kerralla ne ostettua sillä samalla nettimaksulla. Ainakin omien kokemusten mukaan on se kyllä tosi hyvin merkitty ymmärrätkö mistä tässä on kyse. Ymmärrän ja ostan ne liput, jos tarvitsen niitä.

Voisin kuitenkin kuvitella aika monen miettivän "okei joo, jaa niin ai tää menee näin vai, ei jaksa säätää" ja selain kiinni. Sitten on myös niitä mitkä ei mitenkään ymmärrä mitä tässä nyt tapahtuu ja eri syystä selain kiinni.

Eli nykytilanteeseen on mahdoton saada muutosta, vaikka monet asiakkaat siitä varmaankin tykkäisi.
 

Rocco

Jäsen
Vaan jos juuri se tapahtuisi, että saisit edes yhdellä ostokerralla ne liput hankittua. Mennään pienin askelin eteenpäin, vaikka olisit vieläkin itse vastuussa omista tavaroistasi, niin sinulla kuitenkin olisi täysin kelvollinen lippu molemmille lennoille. Eikun niin tässähän tulee tietenkin kuluttajansuojalaki vastaan. Ei ole mahdollista myydä samalle lipulle ja keksiä omia heikennyksiä vastuiseen.

Jos ihan oikeasti saisit kerralla ne ostettua sillä samalla nettimaksulla. Ainakin omien kokemusten mukaan on se kyllä tosi hyvin merkitty ymmärrätkö mistä tässä on kyse. Ymmärrän ja ostan ne liput, jos tarvitsen niitä.

Voisin kuitenkin kuvitella aika monen miettivän "okei joo, jaa niin ai tää menee näin vai, ei jaksa säätää" ja selain kiinni. Sitten on myös niitä mitkä ei mitenkään ymmärrä mitä tässä nyt tapahtuu ja eri syystä selain kiinni.

Eli nykytilanteeseen on mahdoton saada muutosta, vaikka monet asiakkaat siitä varmaankin tykkäisi.
Uskon että tähän mennään halpalentoyhtiöillä, eli myydään jatkossa molemmat lennot, jatkolentoina. Norwegianilla Atlantin yli, WestJetillä P-Amerikassa. Kuluttajansuojat tulee tässä vastaan jos myöhästymisiä tulee, ja ne on tottakai kestettävä, mutta koska halpalentoyhtiät usein lentävät pienemmille kentille ja pois ruuhka-ajoista, heille tuskin tulee isompia ongelmia. Halpalentoyhtiöt monesti lentävät myös sen ensimmäisen lennon mantereen sisällä pieniltä kentiltä, missä muuta palvelua kohteeseen/vaihtokentälle ei välttämättä ole, eli sellaiselta lennolta isolle kentälle asiakkaat äärimmäisen harvoin myöhästyvät tai jäävät pois.

Enemmän tästä kärsii normaalit lentoyhtiöt, mitkä lentävät pääkentille, ruuhka-aikoina, kohtalaisen lyhyillä vaihtoajoilla. Riskit jatkolennolta myöhästymisiin on isoja. Vastaavasti heillä on tarjota korvaavia yhteyksiä ja lentoja paljon enemmän.

No, itse en halpalentoyhtiöillä juurikaan lennä, koska Suomessa niiden tarjonta on aika vähäistä, eikä niillä pääse minun kohteisiin muuten kuin parin vaihtokentän kautta. Ja ostamalla kaikki liput erikseen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Puolan sisäinen lento ja valtionyhtiö LOT Polish Airlines. Ei mitään mahdollisuutta päästä sisään ilman papereita, mutta uskoakseni myös botswanalainen kirjastokortti olisi käynyt.

Onkohan turvatarkastuksiin tullut uusia ohjeita. Huorasaappaat ja niiden näköiset piti ottaa pois ja kipittää sukkasillaan.

Onneksi käytän tavallisia kenkiä, mutta olihan se vähän hölmöä nähdä 78-vuotias rouva ja noin kolmekymppinen mies selvittämässä asioita sukkasillaan. Joltain neekeriltä myös kollattiin koko laukku.

Eikä tässä vielä kaikki. Lehtikaupan sporttilehdet ostaakseen piti olla boarding pass. En tiedä olisiko saanut ilman ja mikäs siinä, jos tekevät jotain tilastointiaan, mutta ei näin. Ei se nyt voi niin mennä, että ei saa ilman hämminkiä ostaa lehtiä.

Gate Barissa kukaan ei kysynyt mitään (paitsi rahaa) ja hintakin oli melkein sama kuin kaupungilla.
 
Suosikkijoukkue
Ilves
En nyt ihan tiedä mitä tarkoitat noilla saappailla, mutta turvatarkastuksessa on normaalia ottaa pois jalkineet,joissa epäillääm olevan jotain metallia tms. Näin ne eivät aiheuta turhaa hälytystä ja toisaalta läpivalaisussa nähdän rakenteesta enemmän.

Lennän LOT:lla aika monta kertaa vuodessa ja usein portilla kysytään henkkareita tms.

Lehtikaupan boarding pass kyselyyn on ihan oma syynsä. Sama käytäntö monella kentällä, johtuen verotuksesta. Gate Bar on kallis, mutta kerro lentokenttä missä olut tms on ns halpaa....
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Käytäntö ottaa turvatarkastuksessa pois kengät, joissa epäillään olevan rakenteessa tai korossa metallia, on ollut käytössä monilla kentillä jo ainakin kymmenen vuotta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Gate Bar on kallis, mutta kerro lentokenttä missä olut tms on ns halpaa....
Sellainen mielikuva jäi Schipholin kentältä että siellä ei ollut mitään riistohintoja oluelle määrätty. En kyllä muista paljonko tuoppi oikeasti maksoi... Toki saattoi olla että se vain tuntui edulliselta verrattuna satunnaiseen Helsinki-Vantaan baariin.
 

Rocco

Jäsen
Toronton lentokenttä on varmasti kallein missä olen koskaan ollut. Kahvi ja sämpylä ei irronnut alle 20€. Olut oli yli 10€, mutta sentään oli aito pint-koko. Kallista silti.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Käytäntö ottaa turvatarkastuksessa pois kengät, joissa epäillään olevan rakenteessa tai korossa metallia, on ollut käytössä monilla kentillä jo ainakin kymmenen vuotta.

Ahaa, mutta kun tästä juuri yritetään luopua. Ja jotkut vetää sen överiksi vieläkin ilman syytä.

Ehkä jonain päivänä tai sitten kuljen paljain jaloin niin kuin pienenä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös