Mainos

Keskustelua lentomatkailusta

  • 701 715
  • 3 487
K

kiwipilot

No ihan miten vaan mutta oikeasti busineksessä voin dokata ihan niin paljon kuin haluaa. Joskus gin tonicit loppuu mutta kaljat riittää. Umpihumalaisille tarjoillaan aina, kunhan vain nappia painetaan.

Sulla on taipumusta maalailla lavealla pensselillä mutta ylläoleva on jo sen luokan sontaa, että oksat pois. Yksinkertaisesti: olet väärässä.

Tamitalkille kiitokset hienoista viesteistä.
 

Karpalovodka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kabinetti KooKoo
Norwegian tarjoaa ihan hyvän vaihtoehdon, varsinkin kun taidat asua Ruotsissa. Suomesta käsin matka-ajat vaihtoineen kasvaa aika pitkiksi ja toisekseen aivan 200€/suunta ei lentoja myöskään aina löydy.
Ihan Suomessa sitä tulee asuttua. Täältä Vaasasta kun lentää samassa ajassa Arlandaan kuin Helsinkiin niin on hieman enemmän vaihtoehtoja.

Osaakohan joku sanoa mikseivät nämä Lähi-Idän lentoyhtiöt ole aktivoituneet täällä päässä? Erityisesti Emirates näyttää lentävän kaikista pohjoismaista paitsi Suomesta. Itse veikkaisin, että Finnair ja Finavia eivät halua jakaa Aasian liikennettä näille isoille lentoyhtiöille. Tai sitten Suomen markkinat ovat liian pieniä näille yhtiöille.
 
K

kiwipilot

Itse veikkaisin, että Finnair ja Finavia eivät halua jakaa Aasian liikennettä näille isoille lentoyhtiöille. Tai sitten Suomen markkinat ovat liian pieniä näille yhtiöille.

Ei Finavialla ole mitään syytä olla jakelematta reittioikeuksia Finnairin hyväksi: jokainen uusi Seutulaan lentävä firma tuo massia Finavian pussiin. Totuus lienee juuri tuo viimeisessä lauseessa mainitsemasi. Ja kun Suomen lähialueilla Emirates lentää jo Pietariin, Tukholmaan ja Köpikseen; Oslon alkaessa syyskuussa, niin tuskin Helsinki on uusien reittien listalla kärkipäässä. Qatarin piti aloittaa Doha - Helsinki -lennot pikkubussilla (A319) muistaakseni viime vuonna mutta tuokin suunnitelma haudattiin kaikessa hiljaisuudessa.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ihan Suomessa sitä tulee asuttua. Täältä Vaasasta kun lentää samassa ajassa Arlandaan kuin Helsinkiin niin on hieman enemmän vaihtoehtoja.

Osaakohan joku sanoa mikseivät nämä Lähi-Idän lentoyhtiöt ole aktivoituneet täällä päässä? Erityisesti Emirates näyttää lentävän kaikista pohjoismaista paitsi Suomesta. Itse veikkaisin, että Finnair ja Finavia eivät halua jakaa Aasian liikennettä näille isoille lentoyhtiöille. Tai sitten Suomen markkinat ovat liian pieniä näille yhtiöille.

Tuskinpa sitä Finnairilta kysytään mikä lentoyhtiö saa lentää Helsingistä Aasiaan. Toisekseen, jokaiselle lentoyhtiölle Suomen markkinat ovat liian pienet.

Yksinkertaisuudessaan kyse taitaa olla siitä ettei se ole kannattavaa.
 

Anthero

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Symp. Jukurit
Tuskinpa sitä Finnairilta kysytään mikä lentoyhtiö saa lentää Helsingistä Aasiaan. Toisekseen, jokaiselle lentoyhtiölle Suomen markkinat ovat liian pienet.

Yksinkertaisuudessaan kyse taitaa olla siitä ettei se ole kannattavaa.

Eiköhän valtionyhtiöiden ja valtion herrat istu ihan samoissa saunoissa ja päätä näistä kaikessa hiljaisuudessaan.

Ja nyt siirryn vetämään foliohattuani tiukemmalle, jatkakaa.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Osaakohan joku sanoa mikseivät nämä Lähi-Idän lentoyhtiöt ole aktivoituneet täällä päässä? Erityisesti Emirates näyttää lentävän kaikista pohjoismaista paitsi Suomesta. Itse veikkaisin, että Finnair ja Finavia eivät halua jakaa Aasian liikennettä näille isoille lentoyhtiöille. Tai sitten Suomen markkinat ovat liian pieniä näille yhtiöille.

Kaveri on Emiratesilla töissä ja kyllä niillä jotain huhua siellä kiertää, että Helsinkikin on heillä suunnitelmissa tyyliin vuoden kahden sisään. Mutta pelkkä huhuhan tuo on.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Tuskinpa sitä Finnairilta kysytään mikä lentoyhtiö saa lentää Helsingistä Aasiaan. Toisekseen, jokaiselle lentoyhtiölle Suomen markkinat ovat liian pienet.

Yksinkertaisuudessaan kyse taitaa olla siitä ettei se ole kannattavaa.

Tosiasiassa Finnairin ja Finavian välit ovat viime vuosina olleet aika kireät... esimerkiksi Jukka Hienonen aikoinaan kritisoi asetelmaa, jossa liikennöivän yhtiön neuvotteluvoima monopoliasemassa olevaa palveluntarjoajaa vastaan on aika kehno.

Finaviahan on seurannut kansainvälistä kilpailua ja tarjonnut alennuksia uusille yhtiöille, jotka avaavat reittejä - eli periaatteessa ainakin alkuvaiheessa etu olisi nimenomaan Emiratesin puolella. Tunnetustihan Ryanair on juoksuttanut lentokenttäyhtiöitä Euroopassa avaamalla ja sulkemalla reittejä noiden alennusten perusteella. Reitti avataan alennushinnalla ja kun alennusaika päättyy, reitti suljetaan...

Suomi on pieni ja maksukyvyltään vaatimaton markkina, etäisyys on kaukana ja sitä kautta kulut (polttoaine, lentotunnit) väistämättä aika korkeat. Reittien saaminen kannattavaksi pidemmällä aikavälillä on vaikeaa. Investointi kannattaa tehdä markkinalle, josta saa voittoa helpommin. Vaikka asiakkaana olisi mukava saada hyvää palvelua, hyvillä aikatauluilla ja edullisilla lipunhinnat, niin valitettavasti yhtiöt eivät sitä tarjoa, jos viivan alle jää miinusta. Puheissa monet ovat valmiita maksamaan enemmän hyvästä palvelusta, mutta tosiasiassa useimmat etsivät lentoja halvimman hinnan perusteella. Ja halvimmalla hinnalla on aika vaikea kattaa kustannuksia.

Vanhan totuuden mukaanhan kaikki tietävät, millaisen hyvän lentoyhtiön tulisi olla. Näillä toimillahan kaikki pyörittäisivät menestyvää lentoyhtiötä:
- toimivat aikataulut
- uudet ja siistit koneet, hyvällä viihdejärjestelmällä, riittävästi jalkatilaa
- turvallinen ja aina aikataulussa pysyvä operointi
- hyvä palvelu matkustamossa, riittävästi ystävällistä henkilökuntaa, kunnon ruoat ja ilmaiset juomat
- edulliset lipunhinnat

Tuhansista mielipidepalstojen asiantuntijoista kukaan ei ole kuitenkaan tajunnut tarttua toimeen ja hoitaa hommaa kotiin. Se on kyllä harmi.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Norwegian on aika hyvää työtä tehnyt. Ilmaiset ruuat ja juomat ovat aika ainoita jotka puuttuvat listalta ja se on pieni vika (jos sen sellaiseksi haluaa ajatella). Minä en sitä lentokoneruokaa niin kaipaa ja parille viimeiselle lennolle olen suosiolla ostanut litran vesipullonkin kentältä. Ei tarvi odotella.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Norwegian on aika hyvää työtä tehnyt. Ilmaiset ruuat ja juomat ovat aika ainoita jotka puuttuvat listalta ja se on pieni vika (jos sen sellaiseksi haluaa ajatella). Minä en sitä lentokoneruokaa niin kaipaa ja parille viimeiselle lennolle olen suosiolla ostanut litran vesipullonkin kentältä. Ei tarvi odotella.

Eikös Norwegianilla maksa myös ruumaan menevät laukut?
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Norwegian on aika hyvää työtä tehnyt. Ilmaiset ruuat ja juomat ovat aika ainoita jotka puuttuvat listalta ja se on pieni vika (jos sen sellaiseksi haluaa ajatella). Minä en sitä lentokoneruokaa niin kaipaa ja parille viimeiselle lennolle olen suosiolla ostanut litran vesipullonkin kentältä. Ei tarvi odotella.

Euroopan ja kotimaan liikenteessä on tehnyt hyvää taloudellista tulosta. Kaukoliikenteen käynnistäminen on toistaiseksi mennyt käsittääkseni kymmeniä miljoonia tappiolle. Lähinä Dreamliner-ongelmien vuoksi.

Mielenkiintoinen episodi on edessä operaattorilupien ja muiden kansainvälisten säännösten kanssa. Toistaiseksi norjalainen (EU:n ulkopuolinen) yhtiö, irlantilaisella operaattoriluvalla ja thaimaalaisella henkilökunnalla ei ole vielä päässyt haluamalleen EU-USA markkinalle. Ja ainakin viimeisimmän tiedon mukaan se on joutunut laittamaan jäihin uusien koneiden hankinnan. Varmaa on, että juristit ainakin tienaavat, mutta kuka maksaa loppulaskun?

10 vuoden päähän ennustaminen taitaa olla aika vaikeaa, niin Norwegianin kuin Finnairin osalta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Sulla on taipumusta maalailla lavealla pensselillä mutta ylläoleva on jo sen luokan sontaa, että oksat pois. Yksinkertaisesti: olet väärässä.

Niin tämä ei ollut mikään mielipide. Olen nähnyt pari kertaa, kun Finnairin busineksessa tarjoillaan todella päihtyneille "ryhäsille" lisää paukkuja. Tokihan ne eivät olleet mitään business miehiä, vaan olivat ostaneet HEL-BKK-HEL businessjakkarat tarjouksesta 1499€ + pisteet. Tämä tietysti Bangkokin suuntaan. Takaisin päin suurin jano lienee jo sammutettu Thaimaassa.

Norwegianista sen verran, että olen ollut todella tyytyväinen parilla lyhyellä(HEL-PRG-HEL ja HEL-BUD-HEL) lennolla Norwegianin konseptiin. Parin-kolmen tunnin lennoilla ei sitä kuivaa sämpylää tai bisseä juuri kaipaa. Wi-fi toimii kohtalaisesti ja koneet ovat uusia(yhdellä legillä melko kuppainen B733). Lisäksi penkkien kanssa käynyt juhlava tuuri. Eturiviä ja exit-paikkoja tullut ilman etukäteisvarauksia useamman kerran.

Asiantuntijoilta/tietäviltä kysyisin, että miksiköhän Norwegian on tilannut 100kpl+50kpl optio Airbussin A320Neo koneita, pysyteltyään tähän asti Boeingin asiakkaana? Esim. Ryanairhan käyttää pelkästään B738.

Norwegianilla on myös tilauksessa 100+100 B737 MAX 8 koneita, jotka ovat tuohon bussiin nähden käytännössä identtisiä(kapasiteetti/toimintasäde). Eikö Boeingin linjalta tule tavaraa tarpeeksi nopeasti, vai mikähän tuossa on syynä? Luulisi jo huollonkin kannalta olevan kätevämpää käyttää vain 1-2 saman valmistajan mallia.
 

Broadstreet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Philadelphia Flyers
Halvalla Bangkokkiin!

http://www.lentodiilit.fi/2014/04/28/lennot-bangkokiin-345-euroa/

Tuosta lentodiilien linkistä lisää tietoa. Näyttäisi vertaa.fi:n kautta kun tekee haun, niin löytää noita lentoja n. 350e hintaan. Tosin pieni jännitysmomenttihan tuohon liittyy, eli lento Ukraine Internationalssilla ja välilasku Kiovassa. Tosin jos seikkailuhenkeä löytyy, niin tuohan on aivan mahtava.

Edit. Sen verran katsoin yhtiön omia sivuja, niin sieltäkin saa lennot 360e hintaan siis meno-paluuna kesäkuussa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tämä yo. asiantuntevuus siis tuli kahden lennon otannalla. Selvä. Laveat on pensselit.

No 2 on enemmän esimerkkejä kuin sinä olet esittänyt. Valitettavasti en tämän valtiollisen lentoyhtiön pitkillä lennoilla tämän enempää ole lentänyt ja tuskin tulen lentämäänkään, mutta molemmilla kerroilla busineksesta on tullut ulos erittäin humaltuneita asiakkaita, joten siksi "aina". Tämä siis välillä HEL-BKK.

Vastakkaisia kokemuksia otetaan vastaan, jos niitä löytyy. Dissata saa, mutta odottaisin vähän enemmän perusteluja kuin "täyttä paskaa".
 
K

kiwipilot

No 2 on enemmän esimerkkejä kuin sinä olet esittänyt. Valitettavasti en tämän valtiollisen lentoyhtiön pitkillä lennoilla tämän enempää ole lentänyt ja tuskin tulen lentämäänkään, mutta molemmilla kerroilla busineksesta on tullut ulos erittäin humaltuneita asiakkaita, joten siksi "aina". Tämä siis välillä HEL-BKK.

Vastakkaisia kokemuksia otetaan vastaan, jos niitä löytyy. Dissata saa, mutta odottaisin vähän enemmän perusteluja kuin "täyttä paskaa".

Ei ole omakohtaista kokemusta busineksen puolelta, mutta sen verran enemmän löytyy tietoa alalta yleensä, että voin aivan huoletta todeta 'karkeahkon' yleistyksesi olleen melkoista liioittelua: samat säännöt toimivat niin verhon edessä kuin takanakin ja viinan tarjoilulle tulee stoppi jos asiakas on liian humalassa. Turha tästä on sen enempää kuitenkaan tingata: voit aivan huoletta elää luulosi kanssa, ei se minulta ole pois.
 

Aamuetana

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse olen kerran lentänyt Finnairilla busineksessä Bangkokiin kun jostain syystä siirsivät minut muulipuolelta keulaan. Silloin ei kyllä humalaisia näkynyt ja meno oli todella rauhallista.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ei ole omakohtaista kokemusta busineksen puolelta

voit aivan huoletta elää luulosi kanssa, ei se minulta ole pois.

Ok. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta lällätät sellaisille, jolla on omakohtaista kokemusta. Joo eihän baareissakaan tarjoilla humaltuneille asiakkaille. Se että käyttäjänimessäsi on sana "pilot" ei nyt riittänyt jatkoon.

Edelleen pidän finnairin palvelua melko huonona. Alkoholia tarjoillaan vain ruoan kanssa muuliluokassa ja enää ei edes kuuluteta suomeksi, kuin tax free myynnin yhteydessä. Edelleen siis HEL-BKK-HEL lennoilla. Englanniksi ja thaimaaksi kyllä kuulutetaan. Lufthansalla kuulutetaan saksaksi ja KLM:lla hollaniksi muiden tarpeellisten kielten lisäksi.
 

SGD

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ei raha kiekkoa
Oja enää ei edes kuuluteta suomeksi, kuin tax free myynnin yhteydessä. Edelleen siis HEL-BKK-HEL lennoilla. Englanniksi ja thaimaaksi kyllä kuulutetaan. Lufthansalla kuulutetaan saksaksi ja KLM:lla hollaniksi muiden tarpeellisten kielten lisäksi.

Tuo on kyllä totta, kyseessä on kansallinen lentoyhtiö ainakin vielä. Pitäisi ottaa Lufthansasta mallia, siellä koneidenkin nimet ovat saksalaisia kaupunkeja pl. A380-laivasto, jossa taitaa joku Beijing olla. Viimeksi stuertti kuulutteli rallisuomeksi ja kaikilla oli kivaa. Ehkä olen patriootti, mutta jotenkin Suomea voisi ruotsalaissaksalaiseen tapaan tuoda enemmän esille kuin Muumeilla, Marimekolla ja Angry Birdsillä. Se ei nyt keneltäkään olisi poiskaan. Norskeillakin on Griegiä ynnä muita koneiden ahtereihin maalattuna.

Itse palvelusta en osaa juuri sanoa juuta tai jaata, kun vähemmän lentelen kaukolentoja. Ainoa poikkeus on ollut Turkish Airlines, jossa saa ihan oikean aterian ja A320-koneissa ainakin on leffasysteemikin. Muuten kaikki ovat samaa huttua.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tuo on kyllä totta, kyseessä on kansallinen lentoyhtiö ainakin vielä. Pitäisi ottaa Lufthansasta mallia, siellä koneidenkin nimet ovat saksalaisia kaupunkeja pl. A380-laivasto, jossa taitaa joku Beijing olla. Viimeksi stuertti kuulutteli rallisuomeksi ja kaikilla oli kivaa. Ehkä olen patriootti, mutta jotenkin Suomea voisi ruotsalaissaksalaiseen tapaan tuoda enemmän esille kuin Muumeilla, Marimekolla ja Angry Birdsillä. Se ei nyt keneltäkään olisi poiskaan. Norskeillakin on Griegiä ynnä muita koneiden ahtereihin maalattuna.

No onhan Norwegianilla pyrstössä "Minna Canthia" ja KLM:lla mm. kone nimeltä "Old Rauma" jne. Minulle on ihan sama miten koneet nimetään, mutta onhan se perseestä, jos norjalaiset ja hollantilaiset lentoperämiehet kuuluttelevat rallisuomeksi Helsingistä lähtevillä lennoilla, mutta suomalaiset vain rallienglanniksi kaukolennoilla. Henk. koht. ymmärrän kyllä kuulutukset, mutta nuo suomalaiset "ryhäset" eivät välttämättä ymmärrä ja voin ymmärtää, että heitä vituttaa tämä meidän national carrierin toimintaan.
 
K

kiwipilot

Ok. Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta lällätät sellaisille, jolla on omakohtaista kokemusta. Joo eihän baareissakaan tarjoilla humaltuneille asiakkaille. Se että käyttäjänimessäsi on sana "pilot" ei nyt riittänyt jatkoon.

En minä mitään lällätä: uskon, että tässä asiassa mulla löytyy tietoa sen verran, että voin kyseenalaistaa väitteesi. Jos taas kyseessä olisi asia - kuten vaikkapa thaimaalaiset huorat tai Pattayalla sekoilu - mistä minulla ei tietoa olisi, niin en lähtisi asiaa kommentoimaan. Nyt vain totesin, että puhut höpöjä yleistäessäsi kahden kerran kokemuksen tuomalla varmuudella kuinka "busineksessa tarjoillaan aina viinaa humalaisille". Turha sinun on siitä suuttua että kyseenalaistan moiset höpöjutut. Mutta, minulta alkaa pian rautalanka loppumaan joten eiköhän tämä tästä.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

tumba17

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit jo vuodesta 1971
En minä mitään lällätäNyt vain totesin, että puhut höpöjä yleistäessäsi kahden kerran kokemuksen tuomalla varmuudella kuinka "busineksessa tarjoillaan aina viinaa humalaisille". Turha sinun on siitä suuttua että kyseenalaistan moiset höpöjutut.

Finskin busineksessa erittäin usein lentäneenä, voin todistaa tuon faktan, että tarjoilu lopetetaan, mikäli humalatila nousee liian suureksi tai jos muuten käytös on huonoa. Mihin tuo raja vedetään on täysin lentohenkilökunnnan käsissä ja heillä on varsin hyvä havainnointikyky tähän. Humalaisia näkyy, mutta varsin harvoin. Enemmän busineksessa matkustavat keskittyvät nukkumiseen tai duunin tekoon, kun viinan juontiin.
 

vilho

Jäsen
Onko jollain tietoa Finnairin ja Meridianan codeshare-lennoista - ollaan nimittäin menossa syyskuun alussa Sardiniaan ja lennetään Helsingistä Rooman kautta Olbiaan. Roomaan asti on ihan rehellinen finskin lento, mutta siitä sitten Olbiaan Meridianan MD-80:lla. Joudutaanko tekemään Roomassa uusi lähtöselvitys vai selvitäänkö yhdellä? Paluu on samaa reittiä. Sinänsä ei ongelmaa, vaihtoaikaa reilut neljä tuntia mennessä ja kaksi palatessa.. Ja Rooman Fiumicinon kentälle lennot.

Toinen juttu, liput on ostettu Kilroyltä ja olisi jonkun verran vuoden lopussa vanhentumassa olevia finskin plus-pisteitä joilla voisi vaikka paluulennolle korottaa paikat business-puolelle, vaikuttaako tuo lippujen osto Kilroyn kautta tähän? Järjellä ajateltuna ei, mutta ei nämä aina järjellä menekään.

EDIT: tai eihän tuo taida itseasiassa ollakaan codeshare-lento, kun ihan lipussakin lukee IG 1120 tuolle Rooma-Olbia välille..
 
Suosikkijoukkue
Ilves
Meridiana on itsenäinen yhtiö, ei kuulu alliansseihin. Tuo heidän MD-82 kalusto on melko ahdas, muistelen että istuinväli on 30 tuumaa, kun yleensä turistissa on 31 tuumaa joka sekin on ahdas.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна
Tuli viikon sisällä lennettyä yhteensä 4 eri lentoa yhtiöllä nimelta Vueling. Voin suositella kyseista yhtiötä jokaiselle, joka Suomesta Espanjaan haluaa. Koneet hyvässä kunnossa, lennot ajallaan, palvelu ystävällistä.
Toki halpalentoyhtion konseptiin kuuluu, etta kaikki istuinpaikkojen valintaa ja ruumaan menevia matkatavaroita myoten maksaa. Mutta minulla oli vain käsimatkatavaroita, niin sekään ei haitannut.
Enkä ole elämässäni lentänyt niin uudella koneella kuin eilen.

Barcelona-Sevilla-lennon eilen illalla operoinut EC-MAN oli toimitettu viime viikon maanantaina. Sehän on tietysti sattumaa, mutta oli mukava yllätys.
 

vilho

Jäsen
Meridiana on itsenäinen yhtiö, ei kuulu alliansseihin. Tuo heidän MD-82 kalusto on melko ahdas, muistelen että istuinväli on 30 tuumaa, kun yleensä turistissa on 31 tuumaa joka sekin on ahdas.
Näin on, mutta Finskillä ja Meridianalla on aiemminkin ollut codeshare-lentoja.. Samaa reittiä tarjoaa myös Finnairin nettisivut.

Onneks tuo ei ole kuin 55 minuutin lento, joten kai siinä kevyessä lentokenttähumalassa vähän aikaa istuskelee. Onneksi meillä on muutenkin matkaseurue pelkkiä huippu-urheilijoita täynnä niin ei ole ahdasta..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös