Keskustelua lentomatkailusta

  • 705 915
  • 3 518

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kuinka tarkkoja eri lentoyhtiöt ovat käsimatkatavaroiden viimeisistä senteistä?

Tuli tarve hankkia käsimatkatavarana kulkeva matkalaukku ja aika monessa katsotussa vaihtoehdossa leveys (vai mikä mittasuunta se onkaan) näyttää olevan 24 tai 25 cm. Esim. Finnair kertoo, että mitat saa olla enintään 55 x 40 x 23 cm. Saako Finskin lennolle vietyä laukun, jonka koko on 55 x 37,5 x 25,5 cm? Meneekö läpi vai joutuuko tuollaisesta ylisuuresta maksamaan lisämaksua? Ja riippuuko päivästä ja virkailijasta?
Ei ole Finnairilla kyllä itsellä kertaakaan näitä tsekattu mitenkään, kunhan ei ole superlight-lippu. Suosittelen kyllä ostamaan suoraan sellaisen, jonka voi laajentaa ja kapea mitta menee tuohon. Esim oma Roncato näyttää olevan speksattu 20/25cm. Ei tarvitse sitten arpoa tai maksaa ylimääräistä.
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Tätä on varmaan joku muukin ihmetellyt, mutta jos jollain on vastauksia tai jotain infoa niin innolla odottelen.
Miksi ei ole mahdollista varata nuorisolippua aikuisten lipun yhteydessä. Tämä on tilanne nyt esim SAS, Finnair yms. Onko tämä joku Amadeus järjestelmän rajoite joka vuona 2024 luusi saatavan poistettua, ATK:ta kun on. Aivan käsittämätöntä että ei onnistu. Toki saahan sitä varattua erikseen, mutta aivan turhaa lisäsäätöä aiheuttaa.

Noihin lentolaukkuihin sinänsä toivoisi vähän napakampaa suhtautumista kun niistä kerran joutuu maksamaan. Viime viikolla näyttivät Oulussa ja Helsingissä vähän tarkastelevan. Tosin esim Finskin 8kg on aika naurettava rajoitus vaikka sitä ei toistaiseksi näy punnittavan. Ei tarvi haaveilla ottavansa läppäriä mukaan noilla painoilla kun menee jo vaatteilla ja muilla pakollisilla helposti yli.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Tätä on varmaan joku muukin ihmetellyt, mutta jos jollain on vastauksia tai jotain infoa niin innolla odottelen.
Miksi ei ole mahdollista varata nuorisolippua aikuisten lipun yhteydessä. Tämä on tilanne nyt esim SAS, Finnair yms. Onko tämä joku Amadeus järjestelmän rajoite joka vuona 2024 luusi saatavan poistettua, ATK:ta kun on. Aivan käsittämätöntä että ei onnistu. Toki saahan sitä varattua erikseen, mutta aivan turhaa lisäsäätöä aiheuttaa.

Noihin lentolaukkuihin sinänsä toivoisi vähän napakampaa suhtautumista kun niistä kerran joutuu maksamaan. Viime viikolla näyttivät Oulussa ja Helsingissä vähän tarkastelevan. Tosin esim Finskin 8kg on aika naurettava rajoitus vaikka sitä ei toistaiseksi näy punnittavan. Ei tarvi haaveilla ottavansa läppäriä mukaan noilla painoilla kun menee jo vaatteilla ja muilla pakollisilla helposti yli.
Pakko kysyä, kun en ole koskaan kuullutkaan: mikä on ja millaisin ehdoin myydään nuorisolippu?

Olen samaa mieltä kanssasi kabiin tuotavista laukuista. Niitä voitaisi mitata ahkerammin ja lentolaukun painoraja nostaa myös karjapuolella vaikka 10 kiloon.
 

OsmoK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Manchester United
Pakko kysyä, kun en ole koskaan kuullutkaan: mikä on ja millaisin ehdoin myydään nuorisolippu?

Olen samaa mieltä kanssasi kabiin tuotavista laukuista. Niitä voitaisi mitata ahkerammin ja lentolaukun painoraja nostaa myös karjapuolella vaikka 10 kiloon.
Ainakin Norwegian myi ennen lippuja nuorisolle koodilla NUORI24. Eli piti olla alle 24-vuotias ja muistaakseni portilla todistaa ikä. Tämä oli ennen koronaa, näinköhän näitä enää on myynnissä?
 

mekabyte

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilmajoki HT, sympatiat Kärpille
Sassilla näyttää olevan 12-26 nuorisolippuja. Ja näyttää olevan oikeasti halvempia. Finskillä on näköjään loppunut moinen hapatus, harmi homma.

Ja tosiaan tuo 8kg painoraja on aika koominen kun jopa karjavaunu Ryanair sallii 10kg.

Muutenkin hämmästelen usein tuota Ryanin karsastamista, etenkin lyhyillä lennoilla. Se on hyvin selkeä hinnoittelussa eikä sitä palvelua nyt kovin paljon ole muillakaan tarjolla. Osin varmaan historialliset syyt kun se varaaminen ja muu säätö oli hieman hankalampaa, mutta nykyään on varsin toimivat sivut ja mobiili. Lentoajat on about perseestä keskimäärin, mutta kermailijana mä huomioinkin vaan ne järjelliset ajat.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Mielenkiintoista tuo yhden suunnan lentojen hinnoittelu. Olen suunnittelemassa matkaa Kanadaan ensi kesäksi ja koska siellä etäisyydet ovat niin pitkät ja mielenkiintoisia paikkoja paljon, ajattelin tehdä Kanadan sisällä jonkun sisäisen lennon ja tulla sitten eri kaupungista takaisin Suomeen. Hinta kirjaimellisesti tuplaantuu tai enemmänkin. Suurten järvien kaupunkireissu siten, että lennät Chicagoon, ajat sieltä Torontoon ja Torontosta takaisin Suomeen ei käy järkeen kun meno-paluu Chicagoon maksaa n. 700€, yksi suunta yli 800€. Kai tässä joku kenties bisnesmatkailuun liittyvä logiikka on, mutta reissusuunnittelua tällainen kyllä hankaloittaa. Käytännössä aina halvemmaksi tulee palata siihen kaupunkiin, johon Suomesta on lentänyt.
 

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Mielenkiintoista tuo yhden suunnan lentojen hinnoittelu. Olen suunnittelemassa matkaa Kanadaan ensi kesäksi ja koska siellä etäisyydet ovat niin pitkät ja mielenkiintoisia paikkoja paljon, ajattelin tehdä Kanadan sisällä jonkun sisäisen lennon ja tulla sitten eri kaupungista takaisin Suomeen. Hinta kirjaimellisesti tuplaantuu tai enemmänkin. Suurten järvien kaupunkireissu siten, että lennät Chicagoon, ajat sieltä Torontoon ja Torontosta takaisin Suomeen ei käy järkeen kun meno-paluu Chicagoon maksaa n. 700€, yksi suunta yli 800€. Kai tässä joku kenties bisnesmatkailuun liittyvä logiikka on, mutta reissusuunnittelua tällainen kyllä hankaloittaa. Käytännössä aina halvemmaksi tulee palata siihen kaupunkiin, johon Suomesta on lentänyt.
Kannattaa kokeilla etsiä lentoyhtiöiden Multi-city/Open jaw lippuja, voi saada paluun eri kohteesta ihan järkevään hintaan verrattuna siihen että ostaa menon ja paluun erikseen. Skyscanner tai vastaava hakukone auttaa vaihtoehtojen löytämisessä.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kannattaa kokeilla etsiä lentoyhtiöiden Multi-city/Open jaw lippuja, voi saada paluun eri kohteesta ihan järkevään hintaan verrattuna siihen että ostaa menon ja paluun erikseen. Skyscanner tai vastaava hakukone auttaa vaihtoehtojen löytämisessä.
Jep, tämä on hyvä. Olisiko ollut juuri SkyScannerilla multi-city option ja muistaakseni Google Flights kertoo, minne eri kaupungeista pääsee milloinkin halvalla, jos kohteen ei tarvitse olla juuri jokin tietty.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
Kannattaa kokeilla etsiä lentoyhtiöiden Multi-city/Open jaw lippuja, voi saada paluun eri kohteesta ihan järkevään hintaan verrattuna siihen että ostaa menon ja paluun erikseen. Skyscanner tai vastaava hakukone auttaa vaihtoehtojen löytämisessä.
Aivan erinomainen vinkki! Lennoista lähti satasia pois. Tarjoan kaljan tästä hyvästä :D
 

Cream

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Jesse Niinimäki
Thaimaahan matkalla ja välistoppi Singaporessa. Lueskelin, että nikotiinipussit ovat Singaporessa laittomia. Linnaa ja kuolemanrangaistus tiedossa, jos sekä ruuma- että käsimatkatavaroissa nikotiinipusseja?

Kokemuksia? Vai ostanko Thaimaasta, saako sieltä?
 

Bunder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Coyotes, Thrashers
American Airlines ei anna sovelluksessaan maksaa suomalaisella kortilla vaan ohjaa suomenkielisille sivulle, jos näin haluaa tehdä. Suomenkielisellä sivustolla ei kuitenkaan voi ostaa lippua johon kuuluu ruumalaukku, ellei osta businesslippua. Tietääkö joku voiko tämän ruumalaukun ostaa jälkikäteen tuolta suomenkieliseltä sivustolta?
Toki Paypalilla saisi maksettua koko setin sovelluksella, mutta ei huvittaisi tuota asentaa vain tuon yhden maksutapahtuman vuoksi.
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Thaimaahan matkalla ja välistoppi Singaporessa. Lueskelin, että nikotiinipussit ovat Singaporessa laittomia. Linnaa ja kuolemanrangaistus tiedossa, jos sekä ruuma- että käsimatkatavaroissa nikotiinipusseja?

Kokemuksia? Vai ostanko Thaimaasta, saako sieltä?
Layover Singaporessa vai vain koneenvaihto tms? En ehkä ottaisi mukaan, tiukat lait. Muistaakseni 7-eleveneissä myydään veloa zynniä etc. Mihinpäin olet menossa? Myös nuuskaa löytyy pohjoismaalaisten kaupoista/kojuista
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Etelä-Koreassa on tapahtunut paha lento-onnettomuus. Paikallisen halpalentoyhtiön kone suistunut laskussa pois kiitoradalta, ja paljon tullut ruumiita. Lintuparvea epäillään aiheuttajaksi.

 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Etelä-Koreassa on tapahtunut paha lento-onnettomuus. Paikallisen halpalentoyhtiön kone suistunut laskussa pois kiitoradalta, ja paljon tullut ruumiita. Lintuparvea epäillään aiheuttajaksi.


Irvokasta, että lintuparvea syytettiin Venäjän alas ampunan koneen putoamisesta vain muutama päivä sitten, ja nyt ilmeisesti tuo on oikeasti ihan varteenotettava syy. Tulee mieleen se vanha tarina pojasta, joka huusi turhaan sutta...

Eikä siinä vielä kaikki, samanlainen kiitotieltä suistuminen ja osittainen koneen palaminen on tapahtunut Kanadassakin, mutta lopputulos oli paljon onnellisempi:

 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Irvokasta, että lintuparvea syytettiin Venäjän alas ampunan koneen putoamisesta vain muutama päivä sitten, ja nyt ilmeisesti tuo on oikeasti ihan varteenotettava syy. Tulee mieleen se vanha tarina pojasta, joka huusi turhaan sutta...

Eikä siinä vielä kaikki, samanlainen kiitotieltä suistuminen ja osittainen koneen palaminen on tapahtunut Kanadassakin, mutta lopputulos oli paljon onnellisempi:

Lintuparvi on kyllä erikoinen "taas". Kone näyttää tehneen kuitenkin videon perusteella onnistuneen mahalaskun sileänä ja liukuu vielä kiitotien suuntaisesti hienosti. Moottorijarrutkin ovat päällä, joten onnistunut laskeutuminen kyseessä.

Laskutelineet lasketaan yleisesti 650m korkeudessa n. 3 minuuttia ennen touchdownia. Laskutelineet jos on onnistuttu saamaan alas ja lukittua vihreälle, niin aikamoinen parvi saa olla, jotta ne eivät tulisi alas?

Näkisin ainoana vaihtoehtona, että kone olisi lintuparvesta ottanut osumaa josta jokin laskutelineisen hydraulijärjestelmä olisi ottanut siipeensä - tosin laskutelineet saadaan myös ilman näitäkin tiputettua manuaalisesti.

Todella erikoinen on tämä tapaus.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Lintuparvi on kyllä erikoinen "taas". Kone näyttää tehneen kuitenkin videon perusteella onnistuneen mahalaskun sileänä ja liukuu vielä kiitotien suuntaisesti hienosti. Moottorijarrutkin ovat päällä, joten onnistunut laskeutuminen kyseessä.

Laskutelineet lasketaan yleisesti 650m korkeudessa n. 3 minuuttia ennen touchdownia. Laskutelineet jos on onnistuttu saamaan alas ja lukittua vihreälle, niin aikamoinen parvi saa olla, jotta ne eivät tulisi alas?

Näkisin ainoana vaihtoehtona, että kone olisi lintuparvesta ottanut osumaa josta jokin laskutelineisen hydraulijärjestelmä olisi ottanut siipeensä - tosin laskutelineet saadaan myös ilman näitäkin tiputettua manuaalisesti.

Todella erikoinen on tämä tapaus.

Kyllä. Tämä artikkeli on itse asiassa lukemisen arvoinen. Tämän perusteella lintuparvi on myös ensimmäinen selitys, mutta se joudutaan tässäkin vielä melko suurella todennäköisyydellä hautaamaan.


Sinänsä lintuparvi olisi osuva selitys, koska tuolla kentällä linnut ovat aito ja vakava ongelma (luin tänään aiheesta uutisen, mutten muista enää, että mistä). Mutta koneen käyttäytyminen on kyllä sellaista, ettei oikein lintutörmäys kuulosta uskottavalta. Ainoa kaukaa hakeva teoria voisi olla se, että koneen ohjaamo on saanut linnuista osuman, ja miehistö olisi osittain toimintakyvytön, ja kokematon henkilö yrittää laskua esim. mittareiden avulla. Mutta tästä pitäisi olla jo tieto lennonjohdossa, ja muutenkin tuon todennäköisyys lienee neljän peräkkäisen lottovoiton luokkaa...
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kyllä. Tämä artikkeli on itse asiassa lukemisen arvoinen. Tämän perusteella lintuparvi on myös ensimmäinen selitys, mutta se joudutaan tässäkin vielä melko suurella todennäköisyydellä hautaamaan.


Sinänsä lintuparvi olisi osuva selitys, koska tuolla kentällä linnut ovat aito ja vakava ongelma (luin tänään aiheesta uutisen, mutten muista enää, että mistä). Mutta koneen käyttäytyminen on kyllä sellaista, ettei oikein lintutörmäys kuulosta uskottavalta. Ainoa kaukaa hakeva teoria voisi olla se, että koneen ohjaamo on saanut linnuista osuman, ja miehistö olisi osittain toimintakyvytön, ja kokematon henkilö yrittää laskua esim. mittareiden avulla. Mutta tästä pitäisi olla jo tieto lennonjohdossa, ja muutenkin tuon todennäköisyys lienee neljän peräkkäisen lottovoiton luokkaa...
Ja käytännössä en laskisi tuon osuman varaan. Koska siellä tehty videoiden perusteella onnistunut laskeutuminen kiitotien suuntaisesti ja reversethrustitkin onnistuttu laittamaan päälle, joten kyllä siellä ohjaajat elossa ovat ainakin olleet. Ilman betoniseinää olisi varmasti enemmän selviytyjiä, mutta en tiedä sitten tuosta asutuksesta kiitotien jälkeen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja käytännössä en laskisi tuon osuman varaan. Koska siellä tehty videoiden perusteella onnistunut laskeutuminen kiitotien suuntaisesti ja reversethrustitkin onnistuttu laittamaan päälle, joten kyllä siellä ohjaajat elossa ovat ainakin olleet. Ilman betoniseinää olisi varmasti enemmän selviytyjiä, mutta en tiedä sitten tuosta asutuksesta kiitotien jälkeen.

Toisaalta tässä on taas hyvinkin vahvasti lintutörmäystä puoltavaa havaintoa.


Katsotaan nyt rauhassa, vähän on epäselvä tilanne. Mustat laatikot on onneksi nyt saatu analysoitaviksi. Toivottavasti sieltä selviää jotain.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Lintuosuma tappaa moottorit, lentäjät lähtevät tekemään uutta lähestymistä, huomaavat ettei tehoa ole -> kone sileäksi maksimoiden liitoluvun ja lähestyminen siitä suunnasta sillä vauhdilla mitä on. Loppupaniikissa sitten manuaalisia vipuja ei kerkeä vääntelemään ja siivet ovat apun hajottua (tämä siis spekulaatio, eli se varsinainen tekninen vika) ilman hydrauliikkaa > Crash. Gimli glider ja Sully antavat ehkä harhaanjohtavan kuvan tehottoman laskeutumisen helppoudesta joten ihan jo vain 80% suoritus voi tuoda koneen päin seinää kun vauhtia oli aivan liikaa ja syystä tai toisesta renkaita eikä laippoja saatu esiin. Ja toki betoniseinä radan päädyssä hyvä design-ratkaisu.
 

MHPeg

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Lintuosuma tappaa moottorit, lentäjät lähtevät tekemään uutta lähestymistä, huomaavat ettei tehoa ole -> kone sileäksi maksimoiden liitoluvun ja lähestyminen siitä suunnasta sillä vauhdilla mitä on. Loppupaniikissa sitten manuaalisia vipuja ei kerkeä vääntelemään ja siivet ovat apun hajottua (tämä siis spekulaatio, eli se varsinainen tekninen vika) ilman hydrauliikkaa > Crash. Gimli glider ja Sully antavat ehkä harhaanjohtavan kuvan tehottoman laskeutumisen helppoudesta joten ihan jo vain 80% suoritus voi tuoda koneen päin seinää kun vauhtia oli aivan liikaa ja syystä tai toisesta renkaita eikä laippoja saatu esiin. Ja toki betoniseinä radan päädyssä hyvä design-ratkaisu.
Hyvää pohditaa ja lienee selvää myös osuman tulleen ennen laskeutumistelineiden alasottoa. Reverset ovat videoiden mukaan kyllä päällä, joten jotain toimintaa moottoreissa on kuitenkin ollut.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Etelä-Korean ja Norjan tapauksissa kone oli molemmissa Boeing 737-800, ja molemmissa periaatteessa mediatietojen mukaan hieman samanlainen ilmiö, eli hydrauliikassa on tullut ongelmia... Tässä olisi hyvä paikka kaikenlaisille spekulaatioille...

Mutta todellisuudessa kyseessä on erittäin paljon käytetty konetyyppi, ja hydrauliikkavika on laaja käsite, joten näiden tietojen perusteella on vain sattunut kaksi harvinaista tapausta samaan aikaan. Koreassa analysoidaan jo mustia laatikoita, ja Norjan tapauksessa kone säilyi ehjänä, joten eiköhän näistä jossain vaiheessa kuulla lisää.

Kanadassa kone oli De Havilland DHC-8-402, joten se vie terän kovimmilta spekulaatioilta.
 

Bruno

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingfors IFK, NP#4, Україна

Finavian muija puhuu totuttuun tapaan potaskaa. Fasiliteetit eivät ole lähellekään riittävät tuolle matkustajamäärälle.
Lähtöselvitystiskejä on liian vähän, turvatarkastuksessa on kaksi linjaa ja porttialue on 3-4 samanaikaisella lennolla aivan tukossa. Jengiä on voinut olla saikulla, mutta määräänsä enempää ei työntekijöitäkään sinne mahdu.
Matkatavarankäsittelyjärjestelmässä on saattanut olla tekninen vika, mutta se ei poista sitä, ettei laukkuaulassa pysty käsittelemään noin älytöntä määrää matkatavaraa samaan aikaan. Tilat eivät vain yksinkertaisesti riitä. Toki tekninen vika on voinut johtua myös ylikuormituksesta.
Sama pätee toiseen suuntaan. Saapuville matkatavaroille on käytössä vain kaksi hihnaa. Ei ihan riitä sekään.
Totta kai iso osa turisteja lentävistä yhtiöistä haluaa lentää viikonloppuisin, mutta ahneuksissaan ei pitäisi antaa kapasiteetin ylittyä noin räikeästi. Kun ei riitä niin ei riitä ja pitäisi jakaa tasaisemmin tai sanoa, ettei mahdu enempää, menkää Ivaloon tai Enontekiölle.
Ja miksei sitä vanhaa terminaalia otettu odotustilaksi käyttöön? Jengi sinne odottelemaan ja lentojen lähtöajan mukaan porrastetaan porukkaa lähtöselvitykseen. Saisi venailla ainakin sisätiloissa.
 

Zeta03

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiat KooKoo
Etelä-Korean ja Norjan tapauksissa kone oli molemmissa Boeing 737-800, ja molemmissa periaatteessa mediatietojen mukaan hieman samanlainen ilmiö, eli hydrauliikassa on tullut ongelmia... Tässä olisi hyvä paikka kaikenlaisille spekulaatioille...

Olin tänään aamulla radiosta kuulevinani, että Etelä-Koreassa oli toinenkin 737-800 jossa sama hydrauliikka ongelma mutta se huomattiin ajoissa ja kone kääntyi takaisin lähtökentälle. Ei kovin hyvää mainosta nämä
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös