Tässähän ne ongelmat tiivistettynä. Lentoyhtiöt vaativat ihmisiä saapumaan kentälle ajoissa, mutta esim ruumakamat pystyy droppaamaan yleensä vasta sen pari tuntia ennen koneen lähtöä. Siihen päälle parin tunnin turvatarkastusjono ja avot. Mutta kyllä myös jokaisen matkaan lähtevän vastuulla on olla perillä siitä mitä porteista voi viedä läpi ja mitä ei.
Tätä ihmettelin itsekin. Ne sanoo, että on asiakkaan velvollisuus saapua kentälle ajoissa (niinkuin toki onkin), mutta jos ruumaan haluat jotain laittaa niin ne pisteet avautuu sen kaksi tuntia ennen lähtöä. Niin miten se hyödyttää tulla kentälle vaikka neljä tuntia ennen lähtöä? Turvatarkastukseen kun pääset jonottamaan vasta kun olet laukkusi ruumaan jättänyt.
Toki, aina jaksaa yllättää kuinka vaikeaa turvatarkastus on hyvin monelle ihmiselle. En nyt puhu pienten lasten kanssa matkaavista tai niistä vanhimmista eläkeläisistä jotka tykkäävät pukea 4 kerrosta vaatteita ylleen ja niiden riisumisessa menee aikaa, vaan ihan perustallaajista joille se tarkastus tuntuu jotenkin aina tulevan yllätyksenä, vaikka ensin on 15min seisty jonossa. Vasta laatikon käteen saadessa aletaan tutustumaan omien taskujen sisältöön ja miettimään että niin oliko niitä nesteitä tai pädiä laukussa. Uudet masiinat Helsinki-Vantaalla ovat tähän auttaneet kyllä, mutta silti. Kaiken mennessä hyvin, kamojen latominen laatikoihin ja portista läpikävely pitäisi viedä maksimissaan 30 sekuntia, mutta joillekin jopa 3 minuuttia on liian lyhyt aika.
Samaa mieltä noin yleensä, kyllä kaikkien pitäisi ainakin ne perussäännöt osata, miten se turvatarkastus menee mahdollisimman kivuttomasti ja nopeasti. Tässä Helsinki-Vantaan tapauksessa en kuitenkaan osoita syyttävää sormea matkustajiin, vaan niihin läpivalaisulaitteisiin. Ne vaikuttaa olevan todella surkeita, tai ne on säädetty pikkasen liian herkälle. Joka tapauksessa tuossa on se suurin syy miksi nuo jonot ei vedä. Kirjoitin
tähän ketjuun n. kuukausi sitten omista kokemuksistani Helsinki-Vantaan turvatarkastuksesta. Silloin ei isoja jonoja ollut, mutta silloinkin koko hommaan meni reilusti yli puoli tuntia. Hihnalle pääsi toki nopeasti, mutta kun siitä ohjattiin noin kolme neljästä laatikosta manuaaliseen tarkastukseen, niin se hihna oli koko ajan täynnä, ja kun se on täynnä, niin mikään ei linjalla liiku. Vaikka minun laukkuani ei manuaalisesti tarkistettu, niin silti odottelin sitä siellä hihnan päässä sen puoli tuntia.
Helsingin Sanomien jutussa matkustajat kertovat vähän samanlaista tarinaa. Sellaistakin kommenttia on netissä tullut vastaan, että nuo skannauslaitteet olisivat erityisen herkkiä jollekin tietyille meikkituotteille, jotka ei muualla aiheuta mitään ongelmaa. Ja kun aika monella naisoletetulla jonkinlainen meikkipussi on mukana, niin äkkiähän ne linjat on jumissa. Henkilökuntaa ovat jo ilmeisesti palkkaamassa lisää, mutta hoitakaa nyt jumalauta nuo vehkeenne kuntoon myöskin.
Vai kävikö nyt niin, että ne sijoitti hirveät summat rahaa noihin skannereihin, ja vasta sitten tajusivat, että ne ei sovellukaan siihen käyttöön kuin mihin ne hankittiin. Ja nyt sitten syyttävät matkustajia.