Nyt Oinonen oikeesti. En tiedä, oletko itse löytänyt nuo advanced statsit ja alat linjata änäriä uusiksi vai onko joku vaan syöttänyt ne sulle ja alat jauhaa omasta vinoutuneen maailmankatsomuksen kaapistasi?
Gudbranson on tilastollisesti ja itse asiassa ihan silminkin katsottuna ollut jo pitkään todella huono, mutta täytti Penguinsissa siirtotakarajalla Flyersin sairaalaan lähettämän ykköspakkiparin luoman huutavan pelipaikkatarpeen. Pakkipulaa piti täyttää tyyliin ”sydän lyö, hengittää, liikkuu ja on joskus pelannut isoissa valoissa”-tyyppisellä hätäratkaisulla idän playoffs-kisaa varten. Pearson ei puolestaan istunut systeemiin ja vaikka muutaman matsin saavuttuaan pirteästi pelasikin, päätyi sittemmin kausikorttilaiseksi popparikatsomoon eli ei mahtunut pelaavaan kokoonpanoon. Tällä muotoa kaupalle oli siis edes oikea syy. Gudbranson on täyttänyt ruutunsa pelaamissaan otteluissa itse asiassa ”ihan hyvin” joka on n. 4000% paremmin kuin kukaan odotti. Eikä Penguinsissa haittaa lainkaan, että kentällä on myös vähän fyysisempääkin pelaajaa. Tähän mennessä kokeilu on ainakin Penguinsin kannalta ollut onnistunut, mutta toki vasta seuraavat viikko-pari määrittävät sitten tarkemmin, oliko Gudbranson riittävästi oikean muotoinen palanen playoffs-paikan jahtiin vai ei. En siis väitä Gudbransonin olevan parasta sitten siivutetun leivän, mutta ainakin tällä hetkellä näyttäisi siltä, että pahin kriisi on tällä siirrolla selätetty siihen saakka, että ykköspari palaa lasareetista.
Justin Schultz on toinen puolustaja, joka pelkästään tilastoja lukemalla piti olla ihan tuhoon tuomittu tapaus, mutta niin vain reklamaatioprojekti onnistui, kun työkalupakkinsa valjastettiin sopivampaan käyttöön. Schultz on saapumisestaan lähtien kuulunut joukkueen luottopuolustajiin ja tilastotkin näyttävät täysin erilaiselta.
Jack Johnsonista puolestaan sen verran, että juuri tuosta Flyers-matsista lähtien mies on ollut erittäinkin paikallaan. Jätän sinulle kotitehtäväksi selvittää, mistä se johtuu.
Seuraavan kerran, kun päätät kirjoitella NHL-joukkueista, ota nyt jumalauta edes vähän selvää asioista ettei aina tarvitse hävetä kun jotakin näppäimistöltäsi julkisuuteen pääsee.