Sovinistien metsäläisjunttien luvattu maa
Solmu Salmiselta tuli siis kolumni koskien naiskiekkoilua ja sitä koskevaa keskustelua.
Nyt lipsahti Solmulta "niin minä mieleni pahoitin" -kolumni, joka kyllä syö miehen mainetta ainakin omissa silmissäni, vaikka häntä aiemmin tässäkin ketjussa kehaisin. Lienee reilua, että perustelen näkemykseni.
1) Mun mielestä ollaan aina tulenaralla alueella, kun lähdetään kertomaan yleisölle: noille maksaville asiakkaille, mistä tulisi pitää ja mistä ei. "It`s all about fans" : jääkiekko ei olisi nykypäivänä niin suuri bisnes tahi laji, jos sillä olisi näkyvyyttä ja faneja yhtä vähän, kuin vaikkapa jääpallolla.
Jos katselijat todellakin pitävät tuota rusettiluisteluna, onko se mielipide, jota ei nykypäivän suvaitsevassa maailmassa sallita? Vai eikö sitä sitten saisi sanoa ääneen? Miksi ei, eikös mielipiteenvapaus ole nykypäivän yksi tärkeimmistä arvoista? Vai olivatko väärämielisten urheilunkatsojien kommentit laittomia – kiihottamista kansanryhmää kohtaan, ei kai Solmu, eihän?
2) Syyllistit kommentoijia sovinismista. Varmasti on niitäkin, jotka teilaavat naisjääkiekon siksi, että pelaajat ovat "naisia", se on minunkin mielestäni typerää. En usko, että tuo on kuitenkaan päällimmäinen syy naisjääkiekon dumaamiseen. Se nyt vain on empiirinen tosiasia, että pelaajat luistelevat hitaammin ja peli ei ole niin kontrolloitua. Laukauksetkin ovat usein kaaliperhosia, kysy vaikka
Noora Rädyltä, jonka muuten unohdit haukkua!
3) Argumenttisi suhteellisuudentajusta on kaikista vakavamminotettava. Eli naisten kiekkoa ei tulisi verrata miesten kiekkoon. Oletan, että kolumnisi pohjautuu ainakin osittain twitter-kommentteihin. Olen itsekin seuraillut #sotshi-tägin alla kulkevaa keskustelua. Hyvin moni twiittaaja kommentoi tuolla sekä naisten kiekkoa, että naisten hiihtoa, slopestylea jne. Urheiluihmiset eivät ole naisten urheilusta ottanut siis kantaa vain naisjääkiekkoon. Miksi en ole sitten nähnyt näitä mielestäsi halventavia kommentteja esimerkiksi naisten hiihdosta? Eikös sovinisti voisi noihinkin ottaa kiinni? Hyvin harva piti norjalaisten naisten hiihtoa puuhasteluna! Slopestyle-kilpailuakin nämä samat sovinistit seurasivat tosissaan ja vilpittömästi kannustaen Enniä ja ihailemalla muiden suorituksia.
Pahoitit Solmu mielesi tällä kertaa aivan turhasta.
Solmu Salminen kirjoitti:
Kertokaa, mikä tekee kymmenen miljoonaa vuodessa tienaavien lihasmassamörköjen viihdesirkuksesta oikeaa urheilua, jos naisten olympialätkä ei sitä ole.
Mielestäni naisten jääkiekko on oikeaa urheilua ja kuuluu ehdottomasti olympiatasolle. Olkoon tämä kirjoitus nyt vastaus haukkumiesi sovinistipullasorsien puolesta, vaikka en mielestäni tuohon ryhmään kuulu.
Sitäpaitsi puuhastelukommentteja kirvoitti myös lähes ex-kansallislaji mäkihyppy-suoritukset miesten osalta ja kompastelu miesten sprintissä: niin minä mieleni niistä pahoitin!
Annetaan kaikkien (kommentti)kukkien kukkia ja suvaitaan niin nais- kuin miesurheilijatkin, mutta niin myös positiiviset kuin negatiiviset kommentitkin, vai mitä Solmu?