Itsekin meinasin tuosta Oinosen ylläolevasta Saros-jutusta mainita pari sanaa.
Tähän saman suuntaiseen keskusteluun törmää paljon keskustelupalstoilla kuten tälläkin palstalla. Ja kaipa nuo Jatkoajan toimittajien jutut täytyisikin ottaa enemmän ikään kuin yhtenä mielipiteenä keskustelupalstalla kuin sen vakavampana toimituksellisena työnä.
En nimittäin oikein osta tuota ajatusta, että Saros joutuisi nyt etsimään ykkösmaalivahdin paikkaa muualta. Ja hämmentävästi Oinonen itse tuossa jutussa tuo ilmi ne faktat, joiden puolesta minäkin voisin liputtaa ja nimenomaan niiden perusteella Saros saa paikan ykkösmaalivahtina Nashvillessa.
Ensinnäkin, Rinteellä on enää yksi vuosi sopimusta jäljellä ja jo päättyneellä kaudella Saros nousi Rinteen ohi joukkueen ykkösmaalivahdiksi. Oletettavasti sama asetelma on ensi kaudellakin. Jos Saros lunastaa odotukset eli vakiinnuttaa entistä vahvemmin ykkösmaalivahdin paikkansa tulevalla kaudelle, niin on helppo nähdä, että Rinteen sopimuksen päättyessä sinne tuodaan uusi kakkosmolari Saroksen taakse, ellei sitten Rinne intoudu jatkamaan halvalla sopimuksella vielä kautta tai kahta Saroksen taustalla.
Toiseksi, Oinonen nostaa tuon lupaavan venäläismaalivahdin varaamisen esteeksi Saroksen ykkösmaalivahdin asemalle. Askarov on 18-vuotias maalivahti ja jopa Oinosen omien esimerkkien valossa maalivahdilla menee varauksesta ainakin se 2-3 kautta ennen kuin tulee Pohjois-Amerikkaan ylipäätään. Siitä menee vielä helposti kausi tai kaksi AHL:ssä tai muualla ennen kuin nousee ykkösmaalivahdiksi NHL:ssä. Näin ollen minun laskuopilla tässä on aika monta vuotta vielä edessä, jolloin Saros on oletettavasti Nashvillen ykkösmaalivahti. Näkisin, että Askarov voisi olla Predsin ykkösmaalivahtina ihan aikaisintaan kaudella 2023-24 ja todennäköisemmin vasta myöhemmin. Siihen mennessä Saros on pelannut ykkösmaalivahtina jo ainakin neljä kautta. Se mitä sen jälkeen tapahtuu onkin toinen juttu, mutta eihän kukaan oikein vakavissaan voi sanoa, että nyt kyllä Saros joutuu etsimään uuden työnantajan muualta. Toki jos Saros esimerkiksi tulevalla kaudella ei pysty kehittymään ja ottamaan Rinteeltä ykkösmaalivahdin paikkaa, niin voi olla, että pelaaja itse ja myös seura toteavat, että maisemanvaihto ja uusi alku muualla. Se ei kuitenkaan johdu Askarovin varaamisestä ja siitä, että venäläinen on muutaman vuoden päästä tulossa, vaan siitä, että Saroksella ei nyt ihan riittänyt. Kaikki on Saroksesta itsestä kiinni eikä asetelma minun mielestäni muuttunut yhtään mihinkään Askarovin varauksen myötä.