Onkohan tässä kuitenkin hiukan stereotyyppinen käsitys sekä maaseudusta että vihreistä taustalla? Suuri osa maaseudun asukkaista elää ihan muusta kuin maa- ja metsätaloudesta ja asuu maaseututaajamissa, joissa arvot eivät välttämättä ole niinkään kaukana kaupungeista. Toisaalta monet (ainakin minun tuntemani) vihreät arvostavat kotimaista lähiruokaa mukaan lukien riistalihaa. Jotkut metsästävät itse, mikä heillä liittyy myös luontoharrastukseen ja eräilyyn. Toki ihmiset myös äänestävät stereotypioiden mukaan ja se vihreiden demonisointi, jota maaseudulla on erityisesti kepun tehokkaan koneiston toimesta pyöritetty 80-luvulta lähtien, on varmasti myös kantanut hedelmää. Olet sinänsä varmasti oikeassa siinä, että kepusta siirtymät persuhin ja kokoomukseen, ovat ne vahvimmat nuolet, mutta katsopa vaikka Lapin tilannetta. Siellä vihreiden eduskuntavaaliehdokas jäi niukasti korkean äänikynnyksen (12,5%) alapuolelle, itse asiassa yhdeksän äänen päähän tullakseen valituksi, ja saman trendin jatkuessa tulee seuraavissa vaaleissa menemään läpi. Kuka olisi uskonut tällaisen olevan mahdollista kymmenen vuotta sitten?
Kyllä minäkin uskon, että vihreät tulee kasvamaan myös maaseudulla. En kuitenkaan usko, että vihreistä tulee maaseudulla isoa puoluetta .
Vihreäthän on nimenomaan syntynyt luonnonsuojeluaatteelle, jolle on paikkansa ja arvostuksensa totta kai myös maaseudulla. Paljon on kuitenkin nyös ristivetoa poliittisissa linjauksissa nimenomaan maaseudun kanssa. Tuoreimpana esimerkkinä polttoaineveron korotus, jossa liikkuminen kallistuu entisestään ja maaseudulla ei ole valittavana toimivaa joukkoliikennettä.
Mainitsemasi esimerkki Lapista on kiinnostava. Lappi nojaa turismiin, jolloin mahdollisimman koskematon luonto ja puhdas ympäristö on tärkeää ja sen ymmärtävät erityisen hyvin paikalliset yrittäjät. Mahdollisuuksia kasvuun on.