Erkka Lapanen
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- HIFK - FC Liverpool
Missä viipyy kepulaisten anteeksipyynnöt? Missä luuraa anteeksipyyntö vaatimukset?
Ihmetelinkin eilen kun Saarikko ei lähtenyt kovinkaan Marinin toimintaa uutisten haastattelussa arvostelemaan. No olihan siellä tämä tapaus Lintilä silloin jo tiedossa.Missä viipyy kepulaisten anteeksipyynnöt? Missä luuraa anteeksipyyntö vaatimukset?
Mitäs tuossa on ihmeellistä?Keskusta, se kynnysmatto, totesi, että epistä jäädä sekoilussa paitsioon. Niinpä kyselytunnilla valtionvarainministeri hoiti homman kotiin.
Kommentti "jos ei varat riitä sähkölaskuun, hae toimeentulotukea" on irti todellisuudesta. Tällä hallituksella on käsijarru irronnut, mutta suunta kyllä näyttää olevan sama: jyrkänteen reunalta alas.
Mitäs tuossa on ihmeellistä?
Pitäisikö valtion osallistua kansalaisten sähkölaskujen kattamiseen myös siinä tapauksessa, että näillä on maksukykyä tai likvidiä omaisuutta laskujen maksamiseen? Tämä olisi ilmeisesti jonkinlainen asumislisä vol.2? En kannata.
Kuka vain voi saada toimeentulotukea, jos ehdot täyttyvät. Eikä tietenkään asunnon myymistä edellytetä välittömästi. Pitkällä aikavälillä tukea ei kuitenkaan makseta, jos omistat vaikka ullakkohuoneiston Bulevardilta, vaikka miten tekisi tiukkaa sähkölaskun kanssa. Tietenkään.Valtio osallistuu siihen jo nyt. Omistusasuja voi saada toimeentulotukea asumismenoihin. Ja myös rahoitusvastikkeen maksamiseen voi saada edelleen asumistukea. Sähkölasku menee osana asumismenoja, ja siihen saa tukea.
Nämä ovat jo kokonaan toisen keskustelun paikka, koska niitä myönnetään ilman tarveharkintaa.Itse kannatan tätä niin kauan kun tukia höveliäästi myönnetään. En tosin ole koskaan hakenut. Järkevintä olisi purkaa porrastetusti tuet. Ennen sitä esimerkiksi putkiremontit voivat olla osalle niin kalliita, että oikeus tukeen tulee tai tulisi olla. Ei voida mielestäni edellyttää, että esimerkiksi eläkettä varten ajateltu sijoitussalkku puretaan kokonaan, jotta putkiremonttia voidaan maksaa.
Tuollaiset tuet ovat puhdasta subventiota, jonka pitäisi perinteisen oikeistolaisen retoriikan mukaan olla suorastaan sosialismia.
Eli kuulut enemmän kuvailemaani ryhmään B? Eikö silloin pitäisi hurrata Saarikolle, kun hän lyö jauhot suuhun tukien vaatijoille?Ongelma tällä hetkellä on siinä, että vasemmisto haluaa yhä vain kasvattaa tukien määrää. Erityisesti se kohdistaa lisärahaa asumistukeen ja toimeentulotukeen. Vuoden 2022 budjettiin tehtiin jälleen korotukset.
Tuossahan sinä itse kuvailit, että eläkettä varten säästäneen sijoitussalkkua pitää suojella valtion pussista. Minä totesin, että tuo on perusteetonta ja että se menisi perinteisessä oikeistodiskurssissa suoraan sosialismi-lokeroon.Kuten ymmärrät, tukien jakamiseen puuttuminen ja tukien jakamisen tasa-arvoistaminen tietyissä tilanteissa on eri asia kuin tukikokonaisuuksien käsitteleminen.
Eli kuulut enemmän kuvailemaani ryhmään B? Eikö silloin pitäisi hurrata Saarikolle, kun hän lyö jauhot suuhun tukien vaatijoille?
Tuossahan sinä itse kuvailit, että eläkettä varten säästäneen sijoitussalkkua pitää suojella valtion pussista. Minä totesin, että tuo on perusteetonta ja että se menisi perinteisessä oikeistodiskurssissa suoraan sosialismi-lokeroon.
Miksi? Kiinnostavampaa olisi kuulla, mitä itse ajattelet asiasta. Kokoomuksen linjan tiedän politiikkaa seuraamalla.Kerroin Kokoomuksen linjasta.
Ymmärsin hyvinkin, mitä ajat takaa. Tosin, kuten totesin, se on silloin intressipolitiikkaa, jonka suhteen olen kriittinen.En suinkaan, vaan kerroin, että nykyisten tukien aikana tulee menetellä tasapuolisemmin. Kyllä sinä tämän ymmärsit.
Minä laitan. Markkinatalouden kannattajana vastustan ajatusta, että tukia jaellaan "meille myös"-periaatteella, eikä sen takia, että niille olisi jokin pätevä peruste.Otan silti esimerkin. Kun vastakkain ovat 73-84 prosenttisesti tukia koko Suomessa asumisaikansa saaneet humanitaariset maahanmuuttajat vapaalla asumisoikeudella ja ilman toimeentulotuen omavastuuta koko loppuelämänsä, en laita pahakseni tukia pienituloisille omistusasujille silloinkin, vaikka heillä olisi hiukan omaisuutta pienen tulevan eläkkeensä lisäksi.
Minä laitan. Markkinatalouden kannattajana vastustan ajatusta, että tukia jaellaan "meille myös"-periaatteella, eikä sen takia, että niille olisi jokin pätevä peruste.
Minulle ymmärtämättömyydestäni johtuen ei oikein aukene, mitä tarkoitat tuolla, että avustaminen toimii esim. 2500 euron rajaan asti, jos ihmisellä on 2000 euroa säästöjä.Kantasi toki on ymmärrettävä. Sen sijaan markkinatalouden kanssa sillä on kovin vähän tekemistä kun ylimääräinen hassuttelusi riisutaan pois.
Kirjoitin vähävaraisten tukemisesta omistusasunnoissa myös putkiremontin tai vastaavien isojen menoerien osalta. Ne voivat olla luokkaa 1 000 euroa neliömetri. Tällöin 50 neliön kämpässä asuva pienituloinen saaa 50 000 euron laskun, joka tasataan kuukausittaiselle lyhennykselle. Kuvitellaan, että hänellä on säästöjä esim osakerahastossa 2 000 edestä. Tulot ovat niin pienet, että ne ovat juuri toimeentulotuen ja asumistuen yläpuolella.
Minun markkinatalouteen kuuluu se, että häntä voidaan rajatusti avustaa ilman, että pakotetaan myymään asuntoaan. Ja myös niin, että avustaminen toimii esimerkiksi 2 500 euron rajaan asti eläkesäästöissä. Nykyinen malli taitaa tämän sallia ainakin sen osalta, että asuntoa ei ole pakko myydä, kun reaalitulot laskevat putkiremontin lyhennyksestä. Tulkinnat tosin ovat kiristyneet vasemmistohallituksen aikana omistamisen osalta.
Markkinatalouteen kuuluu ihmisten hyvinvoinnin mahdollistaminen. Ja siitä tuossakin on kysymys, vaikka vasemmisto ei asiaa samalla tavalla näe.
Minulle ymmärtämättömyydestäni johtuen ei oikein aukene, mitä tarkoitat tuolla, että avustaminen toimii esim. 2500 euron rajaan asti, jos ihmisellä on 2000 euroa säästöjä.
Siis jos tuohon YLE:n juttuun viittaat, siinähän on pohjana käytetty karttoja, jotka vääristävät kokonaiskuvaa. No toisaalta ymmärrettävää, että Radiopää uskoo kaiken mitä omat aatetoverit suoltavat ulosOnko teillä aikaa puhua keskustalaisten luontosuhteesta?
– En ole huolissani, että luonnon monimuotoisuus katoaisi. Se vain muuttaa muotoaan. Yksisilmäisyys ei sovi suomalaiseen metsäpolitiikkaan, hän sanoo.
Lepän vastaus liittyy eiliseen Ylen juttuun Suomen metsien tilasta.
Data-analyysi paljastaa: Kaikkein monimuotoisin metsämme on jatkuvasti avohakkuiden kohteena, ja se johtaa luontokatoon
Tietyissä maakunnissa yli 40 prosenttia avohakkuista kohdistuu suojeluarvoiltaan potentiaalisesti merkittäville luontokohteille. Yle selvitti kartta-analyysilla, että kaikkein monimuotoisimmista metsistämme katoaa noin prosentti joka vuosi.yle.fi
Tällaisen ihmisen äänestäjät ovat niitä, joiden mukaan Helsingissä ei ymmärretä mitään suomalaisesta ympäristöstä.
Siis jos tuohon YLE:n juttuun viittaat…
Voisikohan näiltä Helsingin herroilta siis kysyä neuvoa? Esimerkiksi Malmin kentän rakentaminen on todellinen ympäristöteko, ojitukseen löyhästi liittyy myös jätevesien käsittely, tuosta aiheestakin olisi kyseisillä herroilla varmasti hyviä neuvoja.Tämän voisi laittaa moneen keskusteluun mutta tämäkin kelpaa. Juttu on hyvä muistutus siitä kuinka me tarvitaan EU:ta ja “Helsingin herroja” suitsimaan näitä maaseutujen sankareita. Kepu, joka esiintyy ympäristöpuolueena aina vaalien aikaan, vastustaa kaikkea luonnonsuojeluun ja säilyttämiseen liittyvää muina aikoina. Näin se tämäkin aamu alkoi vitutuksella.
HS Ympäristö | ”Eikö tämä lopu ikinä?” – Luontoa tuhoava soiden ojittaminen jatkuu Suomessa kaikessa hiljaisuudessa, vaikka sen luultiin olevan jo historiaa
Metsien inventoinnin yhteydessä kävi ilmi, että Suomessa ojitetaan edelleen suuria määriä ennen ojittamatonta suota. Luontohaitat ovat suuret.www.hs.fi
Sen sijaan suuret kaupungit saisivat yhä jatkaa rakentamista vesistöjen ja vetisten maiden päälle, jos alueet on jo ehditty kaavoittaa rakentamiselle. Runsaspäästöistä paalutusta ei laskettaisi osaksi hiilijalanjäljen raja-arvoa.
Ei ympäristöpuoluetta taida löytyä mistään. Keskusta ei ole muita parempi tai huonompi, mutta alkutuottajan on vaikeampi viherpestä käsiään kuin urbaanin kaupunkilaisserkkunsa, joka ostaa jalostetun lopputuotteen. Sähkö tulee töpselistä ja ruoka kaupasta.
NImby-vihreys rehottaa - siirretään alkutuotanto muihin maihin ja voimme sen jälkeen patsastella, kuinka helvetin ekologisia olemmekaan.