Keskiarvosi 15-vuotiaana?

  • 33 543
  • 281

Keskiarvo 15 vuotiaana

  • yli 9.0

    Ääniä: 81 15,1%
  • 8.5-9.0

    Ääniä: 124 23,1%
  • 8.0-8.5

    Ääniä: 129 24,0%
  • 7.5-8.0

    Ääniä: 77 14,3%
  • 7.0-7.5

    Ääniä: 71 13,2%
  • 6.5-7.0

    Ääniä: 35 6,5%
  • 6.0-6.5

    Ääniä: 13 2,4%
  • 5.5-6.0

    Ääniä: 3 0,6%
  • 5.0-5.5

    Ääniä: 2 0,4%
  • alle 5.0

    Ääniä: 2 0,4%

  • Äänestäjiä
    537

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Mutta mielenkiinnosta nykymenoon kysyn: Onko vieläkin niin, että munien omistaminen laskee kouluarvosanoja n. numerolla. Tämä aikanaan hieman laski motivaatiota, kun tiesi, ettei tietyiltä opettajilta kasia parempaan arvosanaan ollut mitään mahdollisuutta johtuen sukupuolesta.

Piti paikkansa ainakin meidän luokan poikien keskuudessa. Äidinkieli oli hyvä esimerkki; tytöt saivat lähes jokaisesta kokeesta 8-, kun pojat saivat aina 7+. Toki se opettaja oli muutenkin ihan ulapalla, mutta oli tuota havaittavissa muillakin naisopettajilla.

Tämä äidinkielen opettaja oli suorastaan reppana. Teimme mukaelman seitsemästä veljeksestä elokuvaversiona ja siitä tuli erittäin hyvä. Opettaja sanoi: "Tämä oli kyllä kympin työ, mutta teidän taso ei kymppiin riitä." Saimme kasin. Abivuonna sitten oli joku kirjoitustehtävä, jossa sieltä pamahti se tuttu 7+. Perustelut luki paperissa ja kaikki ne asiat luki kuitenkin minulla tehtävässä, mitä oltiin vaadittukin. Menin tästä opettajalle sanomaan niin hän hetken mietti ja sanoi, että olen oikeassa.. Kysyin, että mikset sitten nosta myös numeroani, kun olen kuitenkin tehnyt tehtävän ihan niinkuin on pitänytkin. Vastauksena kuului seuraavaa: "Sinun käsialasi ei ole riittävän selvää." Maalaisjärki sanoi mulle, että siitä olisi nyt joku 8½ siitä olisi kuulunut antaa vähintään, jos opettaja on pystynyt sen lukemaan jakolmen numeron pudotus on aika rajua pelkän käsialan vuoksi, tuskin se oli syynä, syynä taisi olla vain opettajan laiskuus uudelleen arvosanojen syötämiseen netissä.
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Ysiluokalla taisin ruotsin kuutosesta huolimatta tempoa lukuaineet ysin pintaan, ehkä karvan alle. Koko keskiarvo oli 8,6 kun en osaa piirtää, laulaa tai tehdä käsitöitä. Tai jotain, mutta niistä tuonne mälläysketjuun sitten. Lukiossa keskiarvo nousi ekalla luokalla yli ysin, mm. se ruotsi nousi ysiin. Loppua kohti hiipui into lukiossakin ja 8,5 oli päättötodistuksen keskiarvo. Kyllähän sitä nykyään katuu noitakin vuosia. Siellä oli kuitenkin pakko olla ja käytännössä jokaisesta kokeesta, mihin halusi yrittää, sai vähintään sen ysin. Eihän se ollut kuin lukemisesta kiinni, pitkä matematiikka oli ainoa jossa tuli välillä tiputtua kärryiltä. Ajan olisi voinut käyttää hyödyksi tai sitten laiskotellen, kuten minä. Urheilu oli kivempaa.

Jälkikäteen tulee koulumaailmasta mietittyä myös sitä, miten kovina auktoriteetteina omissa aineissaan niitä opettajia piti silloin. Käytösnumero mulla oli aina 6-8, mutta silti minä pidin paria poikkeusta lukuunottamatta opettajia ihan helvetin pätevinä, arvostin ja uskoin, mitä he opettivat. Pieneltä kylältä kun olen, samojen opettajien kanssa on sitten tullut aikuisiällä oltua yhteydessä urheilun tiimoilta. Esimerkkinä äidinkielen opettaja yläasteelta tai luokanopettaja ala-asteen luokilta 3-5: ei helvetti, eihän ne saisi Jatkoaikaan kirjoitusoikeuksia tuolla oikeinkirjoituksella! Puhumattakaan kielten opettajista yläasteella, liikunnanopettajista koko kouluiän jne. Älkää suuttuko opet, mutta kyllä noille pikkukouluille puskee semmoista suharia opettajiksi vieläkin, että oksat pois. Aika paljon on joutunut joissain asioissa nuorena opittua muuttamaan, kun on suureen maailmaan tullut.

(Olin muuten itsekin puoli vuotta yläasteella valinnaisaineita opettamassa vailla mitään koulutusta edes opettamiini aineisiin)... Tai no, molemmat aineet oli mullakin valinnaisena yläasteella :)
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Tulipa sellainen mieleen kun katselin ettei ainakaan toistaiseksi ole kellään nelosella tai vitosella alkavaa numeroa, että meillä oli koulussa sellainen arjen sankari, joka yritti saada joka aineesta nelosen, siinä kuitenkaan onnistumatta. Istui köksäntunteja myöden klinikalla kaiket päivät jos jaksoi kouluun asti tulla. Huomasi kyllä, että opettajakunta halusi kaverista eroon. Eräs legendaarinen vitonen tuli historiasta, jossa sai kokeesta 5-, kun vastasi kysymykseen miksi suomalaiset muuttivat massoina 60-luvulla Ruotsiin, että siellä oli halvemmat matkapuhelinliittymien hinnat. Oli kuulemma hyvä yritys. Pääsi peruskoulusta ja nykyään on AMK:n käynyt mies. Niin se elämä heittelee.

Onko muilla kokemuksia tällaisistä tapauksista?
 
Suosikkijoukkue
Arsenal
Onko muilla kokemuksia tällaisistä tapauksista?

Kuten kerroin, olen pikkukyliltä. Lukioon ei ollut joka vuosi keskiarvorajaa, joten minun saapumiserän aikaan kylälle muutti ruuhka-Suomesta yksi suhari, jonka vanhemmat pakotti jannun lukioon ja asumaan jonkun isotädin luokse susirajalle. Kaveri kävi lukiota vissiin kolme vuotta, tuplaten siis ykkösluokkaa kahdesti. En muista saiko se yhtään kielten tai matematiikan kurssia suoritettua, ei se ainakaan yrittänyt. Silti sillä oli lukujärjestyksessä pitkä matematiikka, fysiikka ja kolmas kieli. Opintolainat nosti kaikki. En oikein tiedä mitä kaveri teki kun se ei ollut liikunnallinen, musiikillinen, taiteellinen eikä edes erakko. Ihan se sosiaalinen oli ruokatunneilla, niillä se oli läsnä.

Ei, ei ole Facebook-kaveri. En tiedä mitä kuuluu.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Kerran ratkaisin päässälaskuna yhden matikan kokeen tehtävän, kirjoitin oikean vastauksen paperille ja sain kokonaista 1 pistettä kuudesta. Opettaja väitti, ettei sitä laskua voi laskea päässälaskuna vaan olet saanut tämän vastauksen joltain. Helvetti että vitutti tuo tapaus! En osannut niitä älyttömiä välivaiheita piirtää paperiin, vaikka olisi kai tuossa tapauksessa pitänyt yrittää kirjottaa sitä miten niitä lukuja mielessään pyöritteli.

Tuttu tunne. Itselläni on pienestä pitäen ollut erittäin hyvä päässälaskutaito ja kertotaulut tms. on menneet jo ekalla luokalla (vaikka niitä ei silloin opetettukaan) kuin vettä vaan. Kaikki välivaiheita vaativat tehtävät ovat olleet myrkkyä. Kahdeksannella luokalla, kun siirryttiin yhtälöihin, matikka tippui kympistä kutoseen. Osasin kyllä ratkaista X:t ja Y:t, mutta ei hajuakaan (ei siis vieläkään) kuinka ne välivaiheet ja todistelut menee. No, tosielämässä hyvästä päässälaskutaidosta on ollut paljon hyötyä eikä välivaiheiden puuttuminen ole muodostunut ongelmaksi.
 

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Peruskoulun spettarin ka oli 6,9 ja johtui ihan silkasta tyhmyydestä. Taisin olla viimeinen tai toiseksi viimeinen joka pääsi hakemaani lukioon tuolla keskiarvolla. Onneksi kuitenkin lukiossa tuli vähän skarpattua ja lukion spettarin ka olikin sitten 8,7 ja yo-skaboista tuloksena kolme laudaturia ja yksi magna cum laude approbatur aikana, jolloin eximia cum laude approbatur-arvosana ei ollut käytössä.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Peruskoulu?!?

Minun kouluaikanani ei moisesta vielä edes haaveiltu. Oli kansakoulu, kansalaiskoulu, oppikoulu, johon piti pyrkiä kirjallisissa kokeissa aikaisintaan kansakoulun neljänneltä. Viisi luokkaa oppikoulua ja lukio, jos rahkeet eli keskiarvo oli riittävä.

Nykyään koulutus on tasapuolistunut mutta myös tasapäistynyt, kun peruskouluun lykätään päivähoitoon kaikki, jotka lämpimän paskan tekevät.
 

KiVi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nanna Karalahti
9.3:lla lukioon.
Sama. Lukiossa taisin tiristää vielä puoli desimaalia ylöspäin.

Lukuaineet olivat aina kymppejä, kielet kymppejä tai ysejä, matematiikka juoksenteli kympin ja seiskan väliä ja taideaineet olivat säälistä seiskaa tai kasia. Liikunta oli muistaakseni aina ysi, koska en pelannut paikallisessa lätkä- tai fudisseurassa.

Lukiosta on hauska muisto filosofian kurssilta, kun höpsähtänyt opettaja teki liian helpon kokeen ja kaikki saivat kovia arvosanoja. Hän päätti korjata virheensä tiputtamalla pärstäkert... tuntiaktiivisuuden perusteella osan koekympeistä todistukseen kaseiksi. Tytöillä oli edessä itku ja hammasten kiristys, kun numeroa oli tiputettu niin ikävästi. Minä sain reippaana poikana kuitenkin kympin.

Opettajat ovat aivan myytyjä, jos joku poika sanoo tunnilla joskus jotain aiheeseen liittyvääkin. Sen ansiosta sai melko rauhassa pyörittää omaa sivushowtakin.

***

Mazaayupin kertomus oli huikea! Voin kuvitella sen jäisen hetken, kun opettaja avaa karttakirjan suutuspäissään.
 

Jackie Moon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreet ja punaset.
Tasan 6.0

Mielestäni olin mallioppilas, mutta esim koulunjoukkueeseen en futiksessa yasteella päässyt vaikka olin ykkösissä pelannut jo vuosia. Tunneilla jotkut pelaili maiharit jalassa tai tupakki suussa. He pääsi. En ilmeisesti ollut (senkään) opettajan suosikki.

A-asteella olisi yksi opettaja saanut kenkää kun kohteli mua niin kovin ottein että olin mustelmilla, yms, mutta mulkku sai suhteilla pidettyä työpaikkansa. Kuudetta luokkaa kävin ainoastaan muutaman viikon, koska minut laitattiin takas kolmannelle. Rehtorin silmien alle, koska oli heidän opettajansa, eli siksi.

Hienoja aikoja.
 

Hawk #22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Ilves, Tampa Bay Buccaneers
Noin 9.1 taisi olla lukuaineiden keskiarvo ja 9.0 sitten kaikkien aineiden keskiarvo, joten sain ihan vapaasti valita mihin lukioon menen. Valinta osuikin (opettajien mielestä yllättäen) sellaiseen keskiverto kouluun, jonka raja oli vähän yli 8, vaikka valittavana olisi ollut mm. Tampereen Lyseon lukio, jonka raja oli 8.67. Vahvimmat aineet olivat yhteiskuntaoppi ja historia, jotka myös kirjoitan tänä vuonna lukiossa. Huomaa kyllä, että tämä lukion kurssipohjainen opetussuunnitelma sopii meikäläiselle paljon paremmin, kun olen saanut jopa nostettua keskiarvoa parilla desimaalilla.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muistelisin, että 8.8 oli päättötodistuksen keskiarvo. Luulen, että tämä oli nimenomaan lukuaineiden ka, koska en osaa laulaa tai piirtää ja olen lihava.
Lukiossa se varmaan tuosta vähän laski, koska olen myös laiska.

Mutta silti olen älykkäämpi kuin te, menestynyt elämässäni, ja jos oikeesti olisin halunnut niin olisin saanut ainakin ysin joka aineesta. Vaimollani on sitäpaitsi punaiset pillukarvat.
 

Henkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liiga, NHL, CHL, SHL
Apuva. Eihän tuota meinaa enää edes muistaa. Olisikohan ollut 8.6 tai 8.7 ?

Matematiikka, Kemia ja Musiikki tais olla ne saletit kympit aina. Seiskat vitutti, piti olla kasia kaikki vähintään ja niinhän ne tais olla.

Se jäi mieleen, että maantieto kiinnosti biologiaan verrattuna noin 100 kertaa enemmän ja aina siitä sai huonommat numerot (noin kasia) ja biologiasta tuli jotenkin ihme tuurilla reilua ysiä, vaikka kuinka olisi yrittänyt kokeissa perseillä.

Semmoinekin tuli huomattua, että hemmetin ärsyttävällä naisopettajalla oli kumma vaikutus saada numerot laskemaan, esim Englannin osalta. Vaikkei osaamisessa sen kummoisempaa vikaa ollut, mutta motivaation tappajana eräät tapaukset olivat varsin osaavia.
 

kamik

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En kyllä muista tarkkaan päättötodistuksen keskiarvoa, muistaakseni 7,5 noin suunnilleen. Silloinhan ka. sentään näkyi paperissa toisin kuin nykyisin. Kumoan osaltani käsitystä siitä, että opettajat itse olisivat olleet ns. huippuoppilaita omina kouluaikoinaan. Minä en ollut. Motivaatiota koulunkäyntiin en löytänyt, vaan siitä mentiin mistä aita oli matalin. Olin aika tulinen luonne kouluikäisenä ja tapeltuakin tuli aika usein. Harrastuksiin ja kavereille riitti aikaa, ei kirjoille.
 

Obloquy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bluesit, ManUtd, Jets
Tasan 9.0 se taisi olla. 7. ja 8. luokan keskiarvot olivat huomattavasti heikommat , mutta päätin panostaa ysillä, jotta pääsisin samaan lukioon useimpien ystävieni kanssa.
 

Zborik_

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Päättötodistuksen keskiarvo oli 7.2. Sillä pääsi kuin pääsikin lukioon. Vahvimmat aineet olivat ja ovat edelleen englanti ja liikunta. Motivaation parantumisen ansiosta lukiossa on sujunut paljon paremmin kuin peruskoulussa. Toinen vuosi lukiota menossa, tarkoitus olisi kirjoittaa luultavasti ensi vuonna.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
8,5 ala-asteelta lukioon asti. Opiskelutekniikkakin pysyi samana: sitä ei ollut.
 

Schadowan

Jäsen
Tasan 8, eli erittäin keskiverto ottaen huomioon, että tein jopa joskus läksyjäkin. Edelleen muistan sen suuren vitutuksen, kun englanninopettaja antoi päättötodistuksen arvosanaksi seiskan. Muistaakseni yhdestä kurssista sain ysin, kahdesta seiskan ja lopuista kasin. Mitä vittua? Vitutti erityisesti sen takia, että tulevan lukioni keskiarvo arvioitiin olevan siellä 7,9-8,1 hujakoilla. No, onneksi lukion keskiarvo jäi tuohon 8,0 joten pääsin sisään. Rima heiluu tosin vieläkin.
 

Rouva Vee

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Keskiarvo oli 8,2 tai 8,3. Olin vielä peruskoulussa sellainen haaveilija, että arvosanat tuli osaksi pärstäkertoimella ilman todellista osaamista ja osaksi säälistä. Älynlahjoja olisi ollut varsinkin matemaattisissa aineissa vaikka muille jakaan, mutta kun keskittyminen oli meikäläiselle mahdotonta. Jälkikäteen ajateltuna, olisin kaivannut paljon konkreettisempia esimerkkejä sen kirjaviisauden sijaan, niin ehkä olisin jo nuorempana innostunut läksyjen luvusta!
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Tahtoi nuorella klopilla kadota hieman ajatus siitä, että mikä on elämässä tärkeää noina vuosina. 6,9 oli keskiarvo yhdeksänneltä vuosiluokalta poistuessa... joka oli kyllä melkoinen pudotus aiempiin nähden. Kymppiluokkaa ei kunnassa järjestetty, joten ei muuta kuin tuplaamaan yhdeksäs luokka. 8,1 oli sitten toisella yrittämällä, johon riitti edes välttävästi paikalle saapuminen.

Lukiossa numerot olivat sitten mitä olivat, kun olin enimmäkseen (taas) "naisten" (voiko niitä nyt vielä siinä 17-20 ikävuosissa naisiksi sanoa?) perässä, harrastelemassa tai töissä. Jäikin sitten kesken mokoma kalenterintäyte.
 

alwahla

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flames, Canadiens, Kraken, HIFK
Keskiarvo oli jossain siinä 7,5:n paikkeilla. Oikeastaan samoissa arvoissa meni jokaikinen kouluvuosi peruskoulussa. Matematiikka sekä fysiikka ja kemia olivat heikoimmat, äidinkieli tasaisesti ysin paikkeilla.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Olin ala-asteelta yläasteelle saakka sellainen on/off-opiskelija. Jos jokin aine ei kiinnostanut minua tippaakaan tai en tullut toimeen opettajan kanssa erityisen hyvin se näkyi välittömästi opintosuorituksessa. Tämän ohella ala-asteen lopulla ja koko yläasteen uinti kiinnosti niin paljon, että se vei kaiken aikani ja loppujen lopulta tulos oli nolla - panostettu aika ei tuottanut tulosta.

Voinen mainita joitain esimerkkejä opiskelutavoistani. Jo ala-asteelta lähtien maantiede kiinnosti minua todella paljon. Kun oppikirja ja työkirja jaettiin lukuvuoden alussa niin ei ehtinyt mennä viikkoakaan kun olin jo lukenut koko kirjan läpi ja tehnyt kaikki tehtävät ennakkoon. Sama biologian suhteen. Tosin ala-asteella luokanvalvoja ei koskaan antanut biologiasta tai maantiedosta ysiä parempaa vaikka käytännössä taisin olla luokkamme paras maantiedossa, en vaan ollut opettajan suosikki. Yläasteella kaikki muuttui hetkessä ja siellä todistukseen tuli kymppejä. Maantiede ja biologia yksinkertaisesti kiinnostivat niin tolkuttomasti, joten ne olivat helppoja enkä koskaan kokenut, että olisin panostanut niiden opiskeluun. Kaikki sujui luonnostaan ja todella vaivattomasti!

Olen myös aina tykännyt piirtämisestä ja kuvaamataidosta mutta jostain kummallisesta syystä ala-asteella en saanut koskaan kasia parempaa arvosanaa todistukseen. Tosin kinastelin opettajan kanssa useammankin kerran ja ensimmäisellä sekä toisella luokalla, kun opettaja ei jostain kumman syystä tykännyt työstäni, yksintein revin sen ja heitin roskiin. Enkä tehnyt uutta työtä. Näkyi kenties numerossa! Yläasteella todistukseen tuli ensin ysi ja sitten se nousi kymppiin pysytellen siinä koko yläasteen ajan. Opettajani, joka oli myös ammattitaiteilija, ilmeisesti ymmärsi kuvallista ilmaisuani hiukan ala-asteen opettajaa paremmin ja se sitten myös näkyi numerossa korottavana tekijänä. En nimittäin koskaan kokenut, että tekniikkani olisi ottanut aimoharppausta eteenpäin ala-asteen ja yläasteen välillä.

Opettajalla on myös suuren suuri merkitys siihen millainen opiskelija minä olen. Ala-asteella inhosin englantia ylikaiken ja numeroni oli siellä viitosen rajamailla. Viidennen kevällä nelosen uhka riippui hetken ilmassa mutta viimeinen koe kuutosen myötä pelasti homman ja sain armosta viitosen. Yläasteella opettajanamme oli sitten todella innostava ja taitava opettaja - Kostaja nimeltään. Yhdeksännellä englanti oli ysi ja opettaja sanoi rehellisesti, että hän olisi antanut kympin jos olisin ollut hiukan aktiivisempi tunnilla mutta en ollut, koska olin niin pirun ujo.

Musiikista en ole pitänyt koskaan. En osaa laulaa enkä soittaa mitään instrumenttia. Niinpä laulukoe - luokan edessä muiden kuunnellessa - oli yhtä tuskaa mutta onneksi tämä tuska loppui yleensä jo ensimmäisen kappaleen jälkeen opettajan todetessa sen suuntaisesti, että nyt tämä surkeus saa riittää. Eivätkä kokeetkaan menneet sen paremmin. Yläasteella taso tippui, jos mahdollista. Minun ei juuri tarvinnut laulaa eikä soittaa mitään instrumenttia. En nyt muista monennenko luokan jälkeen musiikki tuli valinnaiseksi, enkä tietenkään valinnut sitä. Mutta päättötodistuksessani komeilee musiikista viitonen. Itseasiassa opettaja antoi armosta tämän viitosen, koska laulu ja soittokokeeni olivat täysin nollan arvoiset. Teoriakokeista, joita oli useampi, sain nelosia ja viimeisestä kokeesta huikaisevat nolla pistettä ja opettaja antoi numeroksi nollan! Olin varma, että joudun kesällä tekemään hiukan kertausopintoja mutta onnekseni numero oli viisi. Ilmeisesti opettaja katsoi, että pääsee itse helpommalla jos antaa sen viitosen kuin pistää kertaamaan. Olisihan se nyt ollut noloa jäädä luokalle musiikista!

Olen aina ollut hyvä maantiedossa, biologiassa, liikunnassa, historiassa, kuvaamataidossa (kunhan opettaja vaan ymmärsi taiteeni päälle) ja yläasteella sitten englannissa etc. Ja vastaavasti aina ollut huono musiikissa, käsitöissä, ruotsissa (opettaja oli mulkku, joten minähän en tunnilla viitannut tai kokeisiin lukenut - idiotismia tämäkin). Uskonnossakin olin hyvä mutta sitä en laske joukkoon koska oli niin paska aine!

Sama metodi jatkui jatko-opinnoissakin Lappeenrannan kauppaoppilaitoksessa. Huomasin jo ensimmäisen kuukauden jälkeen olevani aivan väärässä paikassa, mutta lusmuillen opiskelin aikani ja valmistuin ihan hyvin arvosanoin. Oikeastaan vasta nyt aikuisiällä opinnot ovat maistuneet, tai en nytkään ole töitä joutunut tekemään juuri yhtään mutta opinnot vaan oli yksinkertaisesti niin helppoja. Jopa ruotsista tuli kiitettävä arvosana! Puhumattakaan matematiikasta, kiitettävä arvosana sekä lääkeopinnot ensimmäisellä yrittämällä läpi. Lääkelaskutentti tarkoitti sitä, että yksikin virhe tiesi nolla-tulosta. Ja virheeksi riitti se, että vastausta ei oltu erikseen kirjoitettu.

Mutta se yhdeksännen luokan kevätlukukauden todistuksen arvosana, vain 7,8.

vlad.
 
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Tasuno Tasalakki
7,9 ja lukuaineet 8,25.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös