Ala-asteella olin sellainen ysin-kympin oppilas kaikessa muussa paitsi taiteellisissa aineissa eli käsitöissä, musiikissa ja kuvaamataidossa. En saatana osaa vieläkään piirtää edes aurinkoa niin, että siitä tulisi symmetrinen - saati sitten laulaa tai nikkaroida jotain.
Yläasteella alku oli lupaava, mutta yhdeksänteen luokkaan mennessä arvosanat olivat tippuneet sen verran, että keskiarvo laski sinne nipin napin alle 8:n.
Lukiossa alku oli taas hyvä, mutta sitten innostus laski osittain myös opettajien takia. Äidinkielessä olin aina ihan perkeleen hyvä ja kirjoittelin muutenkin mielelläni, kunnes lukiossa sitten opettaja alkoi pudottamaan kaikilta pojilta pisteitä, jos aineessa esiintyi sanakin urheilua tai muuta äksöniä.
Muistan yhdenkin aineen - taisi olla preliminääri - jonka kirjoitin aiheesta "Maahanmuuttajat Suomessa" ja siihen aikaan mm. Shefki Kuqi oli juuri noussut jalkapallomaajoukkueeseen, joten mainitsin mm. tästä. Silmät pyöreänä sitten katsoin aineen takaisin saatuani, että kieliopillisesti se oli priimaa tavaraa, mutta silti pisteitä tuli vain 80 kommentilla "ei jalkapallolla ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa. Koita pysyä seuraavalla kerralla aiheessa."
Aineiden jakamisen jälkeen opettaja sitten aina luki omasta mielestään parhaan aiheen. Liisa (Marjan nimi muutettu Liisaksi) oli kirjoittanut samasta aiheesta ja kuvaillut kuinka hänen lemmikkikoiransa oli kuollut 12-vuotiaana viime vuoden puolella. 95 pistettä ja "olit loistavasti ja syvällisesti kuvaillut maahanmuuttajien tuntoja koirasi kohtaloa soveltaen".
Ai niin, se peruskoulun päättötodistus oli siis n. 7.8 tms.
Yläasteella alku oli lupaava, mutta yhdeksänteen luokkaan mennessä arvosanat olivat tippuneet sen verran, että keskiarvo laski sinne nipin napin alle 8:n.
Lukiossa alku oli taas hyvä, mutta sitten innostus laski osittain myös opettajien takia. Äidinkielessä olin aina ihan perkeleen hyvä ja kirjoittelin muutenkin mielelläni, kunnes lukiossa sitten opettaja alkoi pudottamaan kaikilta pojilta pisteitä, jos aineessa esiintyi sanakin urheilua tai muuta äksöniä.
Muistan yhdenkin aineen - taisi olla preliminääri - jonka kirjoitin aiheesta "Maahanmuuttajat Suomessa" ja siihen aikaan mm. Shefki Kuqi oli juuri noussut jalkapallomaajoukkueeseen, joten mainitsin mm. tästä. Silmät pyöreänä sitten katsoin aineen takaisin saatuani, että kieliopillisesti se oli priimaa tavaraa, mutta silti pisteitä tuli vain 80 kommentilla "ei jalkapallolla ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa. Koita pysyä seuraavalla kerralla aiheessa."
Aineiden jakamisen jälkeen opettaja sitten aina luki omasta mielestään parhaan aiheen. Liisa (Marjan nimi muutettu Liisaksi) oli kirjoittanut samasta aiheesta ja kuvaillut kuinka hänen lemmikkikoiransa oli kuollut 12-vuotiaana viime vuoden puolella. 95 pistettä ja "olit loistavasti ja syvällisesti kuvaillut maahanmuuttajien tuntoja koirasi kohtaloa soveltaen".
Ai niin, se peruskoulun päättötodistus oli siis n. 7.8 tms.