Keskiarvosi 15-vuotiaana?

  • 33 542
  • 281

Keskiarvo 15 vuotiaana

  • yli 9.0

    Ääniä: 81 15,1%
  • 8.5-9.0

    Ääniä: 124 23,1%
  • 8.0-8.5

    Ääniä: 129 24,0%
  • 7.5-8.0

    Ääniä: 77 14,3%
  • 7.0-7.5

    Ääniä: 71 13,2%
  • 6.5-7.0

    Ääniä: 35 6,5%
  • 6.0-6.5

    Ääniä: 13 2,4%
  • 5.5-6.0

    Ääniä: 3 0,6%
  • 5.0-5.5

    Ääniä: 2 0,4%
  • alle 5.0

    Ääniä: 2 0,4%

  • Äänestäjiä
    537

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ala-asteella olin sellainen ysin-kympin oppilas kaikessa muussa paitsi taiteellisissa aineissa eli käsitöissä, musiikissa ja kuvaamataidossa. En saatana osaa vieläkään piirtää edes aurinkoa niin, että siitä tulisi symmetrinen - saati sitten laulaa tai nikkaroida jotain.

Yläasteella alku oli lupaava, mutta yhdeksänteen luokkaan mennessä arvosanat olivat tippuneet sen verran, että keskiarvo laski sinne nipin napin alle 8:n.

Lukiossa alku oli taas hyvä, mutta sitten innostus laski osittain myös opettajien takia. Äidinkielessä olin aina ihan perkeleen hyvä ja kirjoittelin muutenkin mielelläni, kunnes lukiossa sitten opettaja alkoi pudottamaan kaikilta pojilta pisteitä, jos aineessa esiintyi sanakin urheilua tai muuta äksöniä.

Muistan yhdenkin aineen - taisi olla preliminääri - jonka kirjoitin aiheesta "Maahanmuuttajat Suomessa" ja siihen aikaan mm. Shefki Kuqi oli juuri noussut jalkapallomaajoukkueeseen, joten mainitsin mm. tästä. Silmät pyöreänä sitten katsoin aineen takaisin saatuani, että kieliopillisesti se oli priimaa tavaraa, mutta silti pisteitä tuli vain 80 kommentilla "ei jalkapallolla ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa. Koita pysyä seuraavalla kerralla aiheessa."

Aineiden jakamisen jälkeen opettaja sitten aina luki omasta mielestään parhaan aiheen. Liisa (Marjan nimi muutettu Liisaksi) oli kirjoittanut samasta aiheesta ja kuvaillut kuinka hänen lemmikkikoiransa oli kuollut 12-vuotiaana viime vuoden puolella. 95 pistettä ja "olit loistavasti ja syvällisesti kuvaillut maahanmuuttajien tuntoja koirasi kohtaloa soveltaen".

Ai niin, se peruskoulun päättötodistus oli siis n. 7.8 tms.
 
Keskityin silloin ainoastaan lukuaineiden keskiarvoon, koska vain sillä oli merkitystä lukioon pyrittäessä. Koko todistuksen keskiarvoa en muista, mutta lukuaineissa se oli 8,8 ja joukkoon mahtui myös yksi kymppi, saksasta.

Ylä-asteella ja lukiossa tykkäsin aloittaa uuden kielen ja yleensä ne jäivät kohtalaisen hyvin nuppiin. Into laantui siinä kohtaa, kun olisi pitänyt paneutua hieman enemmän. Saksa jäi lukiossa kolmeen kurssiin, italia kahteen ja venäjä yhteen. Fiksumpaa olisi kenties ollut panostaa perusteellisemmin saksaan, mutta näin tällä kertaa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Se oli jotain kasi pilkku kuus tai seitsemän, mutta minua on jäänyt nakertamaan saamani surkea numero käytöksestä, joka oli vain kahdeksan. Käsittääkseni kasin saaminen käytöksestä tarkoittaa, että on käyttäytynyt melko huonosti, ja siitähän ei ollut kyse...

Numero kahdeksan tarkoittaa hyvää suorittamista, joten olet käyttäytynyt hyvin. Yhdeksän ja kymmenen vaativat yleensä aktiivisuutta, joten mikäli olet ollut tunnilla passiivinen, olet saanut ihan oikean numeron. Koulun opetussuunnitelmasta löytyy käyttäytymisnumeron perusteet, joten sieltä tarkistamaan.

Itse tuplasin ysin, koska jääkiekko kiinnosti koulua enemmän. Tuplauksen ansiosta 7,3 nousi 8,4 ilman suuri ponnistuksia.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Peruskoulun päästötodistuksesta on niin hemmetin kauan aikaa, ettei voi muistaa oikeaa vastausta kovinkaan tarkasti. Heh, tajusin juuri, että olin elänyt silloin hyvinkin lähelle puolet tähänastisesta elämästäni. Eli olen nyt tuplasti kokeneempi ja kypsempi keski-ikäinen käppänä.

Mutta joo, utuinen muistikuva on, että lukuaineiden osalta keskiarvo olisi ollut 9.3. Liikunta, kotitalous ja käsityöt pudottivat tuon kokonaiskeskiarvon sitten juuri ja juuri yhdeksikön huonommalle puolelle - etenkin siksi, että kotitaloudestsa sain sekä pakollisesta että valinnaisesta molemmista kahdeksikot.

Lukion keskiarvoni oli muistaakseni 8.3. Silloin otin eniten takkiin näissä aineissa, jotka eivät enää olleet niin tärkeitä silloisten suunnitelmieni kannalta, ja joihin en siksi jaksanut panostaa. Uskonto ja kemia putosivat kympistä kahdeksikkoon... Biologia ja englanti taas yhdeksästä seitsemään. Englantia pidin periaatteessa tärkeänä, mutta siinä pudotuksesta menee iso osa huonon opettajan piikkiin - hänen ansiostaan luulin monta vuotta olevani huono puhumaan englantia, ja olinkin siksi arka käyttämään kyseistä kieltä. Terveiset vain Väiskille! Onneksi opiskeluaikana tuli sitten oltua töissä työpaikassa, jossa suurin osa oli ulkomaalaisia, ja englannin kieli oli käytössä, joten nykyään hallitsen kyseisen kielen varsin hyvin.

Yksi syy tuossa huonosti menneessä englannin opiskelussa lukiossa oli taas siinä, että en ehtinyt panostaa tuohon niin kamalasti. Matematiikka, fysiikka ja musiikki saivat suurimman panostukseni. Matematiikan (pitkä) numeroni nousi peruskoulun yhdeksiköstä kymppiin. Tästä kiitokset taas opettajalle.

Yliopistossa keskiarvo taas putosi rutkasti... olisiko se lopulta ollut noin 3.85. Parhaat numerot olivat silloin enää vitosia... parempaan ei pystynyt, vaikka kaikkensa antoi.

Meni vähän aiheen sivuun... mutta nuo tuoreemmat asiat muistaa paremmin.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
KA taisi olla 9. Lukuaineet jotain 9.4.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Keskiarvo 6,7. Ei johtunut tyhmyydestä vaan ehkä päinvastoin. Ei juuri kiinnostanut hitaalla tahdilla etenevä opetus massalle, ja ehkä laiskuuskin oli mukana.
Sen jälkeen taas jatko-opinnoissa kauppiksessa 1-5 arvosanoin keskiarvo taisi olla 4,6 hujakoilla ja sen jälkeiset pari tutkintoa menivät kiitettävin kokonaisarvosanoin. Voisi kai sanoa että tarkemmin suuntautunut opiskelu motivoituuneessa ryhmässä sopi minulle paremmin.
 

Seymon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punakeltaiset och världens bästa Karlsson
Karvan päälle kahdeksan oli ysin päättötodistus (olisko lukuaineet ollu 8,4). Yleensä olin seiskan oppilas, mutta pusersin keskiarvon peruskoulun viimeisellä luokalla reilusti ylöspäin helvetin kovalla duunilla.

Lukiossa tulikin sitten totuus (eli oma tyhmyys) eteen ja keskiarvo tipahti alle seiskan. Vasta yliopistossa oman alan löydettyäni alkoi sitten kiitettäviä paukkua ja tajusin, etten kuitenkaan oo ihan lahopää.
 

pehtoori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, HPK
Lukuaineet oli 9,5 ja kun siihen lisättiin piirustustaito, tekniset työt, ruoanlaitto, liikunta ja mitä näitä nyt olikaan, niin laski 9,2:een. Ihan ok, mutta ei noilla elämässä mitään tee tai ainakaan naista saa. Heille on sitten muut keinot.

Ala-asteen päästötodistus oli kutakuinkin sanasta sanaan noin. Peruskoulusta päästessä oli laskenut sitten 8,6:teen ja lukiosta tulikin sitten jo 7:lla alkava.

Tuohon mazaayup:n tarinaan liittyen, meillä yritettiin ala-asteen viimeisen päivän tötöilyjen takia pudottaa noin 15 pojan käytös kutoseen, mutta eivätpä pirut siinä onnistuneet. Tosin meidän mielestä se olisi ollut vain siistiä, jos olisi kutonen löytynyt käytösnumerona torkasta. Oltaisiin oltu polleana niin kovaa jätkää että!

Pärstäkerroin oli varsinkin yläasteella merkittävä osa keskiarvoa, järjestään sain parempia numeroita kuin kokeista. Tajusin tosin niihin aikoihin, että mitä paremmin on tunnilla mukana, sitä vähemmän tarvitsee kotona tehdä töitä. Tuntiaktiivisuus oli kova sana. Eikä läksyihin kyllä aikaa oikeasti ollutkaan, reenejä taisi olla parhaimmillaan 8 viikossa ja pelit päälle.

Meidän musiikinmaikka oli kyllä hieman tuohon edelliseen liittyen aika vahvasti talutusnuorassa. Meinasi kerran antaa ruoja mulle ysin välitodistuksessa. Samana päivänä oli maikan harmiksi koulun bändin keikka vanhainkodissa, jonka sitten ilmoitin peruuntuvan, ellei numero kipua ylöspäin. Kipusihan se. Päivänselvää kiristystä, mutta kai se kuului sen ajan egoiluun.

Meillä ei myöskään voinut saada liikunnasta kymppiä jos poltteli tupakkia, joka oli meidän mielestä täysi vääryys. Kyllä hiihtäjät ja yleisurheilijat sai kun olivat kunnon ihmisiä, vaikkakin huonommilla tuloksilla.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Yliopistossa keskiarvo taas putosi rutkasti... olisiko se lopulta ollut noin 3.85. Parhaat numerot olivat silloin enää vitosia... parempaan ei pystynyt, vaikka kaikkensa antoi.

Yrittakaas muuten Saksassa selittaa tyohaastattelussa, etta miten olette saaneet koulusta edes mitaan papereita niin monella vitosella. Saksassa kun arvosteluasteikko menee juuri toisinpain eli 1 on loistava ja 5 on valttava.

"muutaman" kerran olen joutunut vaantamaan rautalangasta, etta se todistus on oikeasti hyva juuri niiden vitosten vuoksi.

pehtoori kirjoitti:
Meillä ei myöskään voinut saada liikunnasta kymppiä jos poltteli tupakkia, joka oli meidän mielestä täysi vääryys. Kyllä hiihtäjät ja yleisurheilijat sai kun olivat kunnon ihmisiä, vaikkakin huonommilla tuloksilla.

Meilla taas liikunnanopettaja oli myos paikallisen naisten SM-lentopallojoukkueen valmentaja, joka voitti mm. Suomen mestaruuden koulussa ollessani. No kaikki ne, jotka pelasivat lentopalloa saivat sitten tietty numeroon aina +1.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Seiskalla se alkoi, en muista tarkemmin.

Vääryyttä tunsin kokeneeni etenkin matematiikassa, josta annettiin seiskoja ja kaseja. Vedin kuitenkin rahapalkintoja päässälaskukilpailuista ja vastaavista. Kerran ratkaisin päässälaskuna yhden matikan kokeen tehtävän, kirjoitin oikean vastauksen paperille ja sain kokonaista 1 pistettä kuudesta. Opettaja väitti, ettei sitä laskua voi laskea päässälaskuna vaan olet saanut tämän vastauksen joltain. Helvetti että vitutti tuo tapaus! En osannut niitä älyttömiä välivaiheita piirtää paperiin, vaikka olisi kai tuossa tapauksessa pitänyt yrittää kirjottaa sitä miten niitä lukuja mielessään pyöritteli.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllä se taisi olla jotakuinkin 7,5 (desimaalin heitto sinne tänne). Tuo keskiarvo "saavutettiin" jotakuinkin niin kovin tsemppaamalla kuin suinkin, eli harmittavan keskinkertainen koulumenestyjä olin, vaikka yritin parhaani (no jokunen aine meni ehkä vähän lekkeripelillä läpi).

Lähinnä hyviä numeroita sain kuviksesta (joka oli ainoa kymppi), biologiasta ja maantieteestä sekä historiasta. Muuten oli aika keskinkertaista tai sen alle.
 

puuha-pete

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho, Minnesota, Hollanti
Peruskoulussa muistaakseni alkoi kasilla. Sellainen semi ok oppilas olin. Läksyjä en paljon tehnyt, mutta tunneilla pyrin kuuntelemaan, ainakin silloin kun kiinnosti aihe. Historia ollut aina kaikkein kiinnostavin aihe yhdessä maantiedon kanssa.
 

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Entä jos ei ole käynyt peruskoulua? Minä olen käynyt neljä luokkaa kansakoulua ja viisi luokkaa keskikoulua (johon oli pääsykokeet kansakoulun jälkeen). Sen jälkeen lukio ja akateemiset opinnot.

Yleensä keskiarvo pyöri enimmäkseen niukasti kahdeksikon yläpuolella, kunnes lukiossa nousi hieman yli yhdeksään. Parhaiten sujuivat matikka, fysiikka, kielet ja liikunta. Kuvaamataito ja musiikki olivat hanurista, mutta kai niistäkin lopulta joku kahdeksikko tuli.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Opettaja väitti, ettei sitä laskua voi laskea päässälaskuna vaan olet saanut tämän vastauksen joltain. Helvetti että vitutti tuo tapaus! En osannut niitä älyttömiä välivaiheita piirtää paperiin, vaikka olisi kai tuossa tapauksessa pitänyt yrittää kirjottaa sitä miten niitä lukuja mielessään pyöritteli.

Eli arvaamalla kymppi kokeesta? Välivaiheiden vaatimisella on kaksi perustetta. Ensinnäkin tarkistetaan, että oppilas osaa aiheen, toiseksi tehdään lunttaamisesta vaikeampaa.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Eli arvaamalla kymppi kokeesta? Välivaiheiden vaatimisella on kaksi perustetta. Ensinnäkin tarkistetaan, että oppilas osaa aiheen, toiseksi tehdään lunttaamisesta vaikeampaa.

En arvannut vaan tiesin vastauksen, kun olin lukuja ainakin 10-20 minuuttia päässäni pyörittänyt. En muista enää millainen se tehtävä oli, mutta "kokeilin" erilaisia lukuja ja pystyin siten rajaamaan liian isoja ja liian pieniä arvoja pois kunnes jäi enää yksi jäljelle. Tietysti olisin voinut tätä tapaa yrittää kirjata paperiin, että jos se luku olisi tämä niin sitten tulisi näin ja näin... Tuskin siitä silti olisi täysiä pinnoja tullut, muttei olisi ehkä alettu syyttämään lunttaamisesta, kuten nyt annettiin ymmärtää.

Noi välivaiheet ei ole olleet vahvinta alaani. Ala-asteen alussa istuin laiskanläksyllä siitä, kun en osannut vetää jotain 4x3 -laskua välivaiheen kautta (3+3+3+3), kun olin sitä mieltä että 4x3 nyt vaan on 12, että mihin vittuun mitään välivaihetta nyt enää tarvitaan.

Ei näillä asioilla enää ole merkitystä, kun työssäni saan pyöritellä lukuja miten tykkään, mutta silloin joskus nuo oli isoja asioita.
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Keskiarvo taisi olla hieman kutosen päälle. Monesta aineesta tuli säälivitonen, kun kävin tekemässä itkutanssit, eikä opettaja jaksanut katsella meitin pärstää enää yhtä vuotta.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
En arvannut vaan tiesin vastauksen, kun olin lukuja ainakin 10-20 minuuttia päässäni pyörittänyt. En muista enää millainen se tehtävä oli, mutta "kokeilin" erilaisia lukuja ja pystyin siten rajaamaan liian isoja ja liian pieniä arvoja pois kunnes jäi enää yksi jäljelle. Tietysti olisin voinut tätä tapaa yrittää kirjata paperiin, että jos se luku olisi tämä niin sitten tulisi näin ja näin... Tuskin siitä silti olisi täysiä pinnoja tullut, muttei olisi ehkä alettu syyttämään lunttaamisesta, kuten nyt annettiin ymmärtää.

Muistelisin joskus lukiossa päätyneeni matikan kokeessa ihan oikeaan lopputulokseen (tai riittävään tarkkuuteen ainakin) sellaisella köyhän miehen iteroinnilla, poissulkemalla vääriä vastauksia. Kai siitä jonkun säälipisteen sai, mutta ei paljon muuta, kun ei se vaadittuja taitoja osoittanut.
 

Zous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ryan Reaves
Oma keskiarvo oli 5,9. Yleensä jos tuli luettua kokeisiin, niin tuli ihan hyviä numeroita, mutta kun ei kiinnostanut sitä tehdä, niin numerot oli yleensä mitä oli. Muut asiat kiinnosti koulua enemmän. Liikunta oli aina hyvä, mutta lukuaineet 5-6. Läksyt ei kiinnostanut, mutta paikalla kyllä olin oikeastaan aina. Jälkeenpäin vähän harmittanut, että ei viittinyt tehdä yhtään yläasteella töitä numeroiden eteen, koska nyt käyn kolmatta vuotta amiksessa sellaista alaa, mikä ei voisi vähempää kiinnostaa. Tiedän myöskin, että sen alan hommia en tule työkseni tekemään.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Yli yhdeksän. Kunnostauduin erityisesti matematiikassa ja muissa luonnontieteissä.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
En arvannut vaan tiesin vastauksen, kun olin lukuja ainakin 10-20 minuuttia päässäni pyörittänyt. En muista enää millainen se tehtävä oli, mutta "kokeilin" erilaisia lukuja ja pystyin siten rajaamaan liian isoja ja liian pieniä arvoja pois kunnes jäi enää yksi jäljelle. Tietysti olisin voinut tätä tapaa yrittää kirjata paperiin, että jos se luku olisi tämä niin sitten tulisi näin ja näin... Tuskin siitä silti olisi täysiä pinnoja tullut, muttei olisi ehkä alettu syyttämään lunttaamisesta, kuten nyt annettiin ymmärtää.

Noi välivaiheet ei ole olleet vahvinta alaani. Ala-asteen alussa istuin laiskanläksyllä siitä, kun en osannut vetää jotain 4x3 -laskua välivaiheen kautta (3+3+3+3), kun olin sitä mieltä että 4x3 nyt vaan on 12, että mihin vittuun mitään välivaihetta nyt enää tarvitaan.

Ei näillä asioilla enää ole merkitystä, kun työssäni saan pyöritellä lukuja miten tykkään, mutta silloin joskus nuo oli isoja asioita.
Tuohan oli kuin omasta kynästäni. Matikassa usein kokeessä päättelin vastauksen joko päässäni, tai erilaisia vaihtoehtoja paperilla pyöritellen. Oli myös selittelemistä etten luntannut kun vastaus oli oikein monesti, mutta kaava tai ns välivaihetta ei ollut.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mistä opettaja tämän voisi tietää, mikäli et sitä mitenkään avaa?

Ei varmaan mistään, mutta siinä vaiheessa kun tehtävää ratkaisin, en voinut tietää että se on mukamas "mahdoton" päässälaskettavaksi. Jos olisin sen tiennyt, niin varmaan olisin koittanut jotain kirjottaa. Jälkeenpäin ei selittelyt enää auttaneet. Mutta helppohan tässä on olla jälkiviisas.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
7.8 oli keskiarvo, olinkin koko peruskoulun ajan arvosanojen puolesta niin harmaata keskitason massaa kuin vain kukaan olla voi. Yläasteella jokaisessa todistuksessa yli 90% numeroista oli aina seiskoja ja kaseja. Sitten siellä oli mausteena ne pari aikalailla vakiintunutta yhdeksikköä (historia ja uskonto), ja ruotsista se "standardinomainen" kutonen.. kunnes ruotsin numerokin sitten nousi seiskaan juuri sopivasti peruskoulun päästötodistukseen

Mutta eihän sitä elämässä pelkillä papereilla mennä, hyvin tässä on porskutettu noinkin keskinkertaiseksi mieheksi :D
 

Nume

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, FC Bayern München, SoJy
Keskiarvoa en ole päättötodistuksesta tai lukion päättötodistuksesta ylioppilaaksi pääsemisen jälkeen katsonut ja ihan mahanpohjasta kouraisi, kun ei se nyt niin hyvä ollutkaan mitä muistelin. Peruskoulussa meni mukavasti ja sain ainoastaan musikista, kuvataiteesta, venäjästä ja ruotsista seiskan, suurin osa ysejä ja keskiarvo oli 8,4. lukuaineiden keskiarvo 8,3.

Lukion keskiarvo oli vain 7,7, kun muistelin olleen sen siinä kasin pinnassa. Ilman muuta eniten harmittaa tuo englanti ja ruotsi, kutoset on molemmista. En ole ikinä laskenut pelkkiä lukuaineiden keskiarvoja lukiosta ja lukiossa keskiarvo oli 7,6, voivoi.. Kirjoituksetkin meni penkin alle, kun yhteiskuntaopista sain jokaisesta kurssista kympin, mutta kirjoituksissa tuli vain C, lisäksi sain C:n myös matematiikasta ja terveystiedosta. A tuli englannista ja terveystiedosta.

Olen kuitenkin aina tiennyt suunnilleen mitä haluan elämältä ja jäin yhden paikan päähän yliopistopaikasta ensimmäisellä yrittämällä, mutta seuraavana vuonna kirkkaasti sisälle. Yliopistossa on mennyt hyvin ja oma ala on löytynyt, sehän se tärkein juttu kaiken kaikkiaan on kuitenkin. Toki en ole osannut arvostaa kaikkia oppiaineita niin paljon kuin olisi pitänyt, kaikista olisi varmasti hyötyä jossain tilanteessa ja se laajentaisi ajattelua sekä tietenkin tietämystä. Englantia olen kovasti yrittänyt parantaa itsenäisestikin.

Tuli sellainen fiilis vanhoja todistuksia katsellessa, että täytyypä lukea seuraavan tenttiin vielä lisää, vielä paremmin ja vielä kunnianhimoisemmin!
 
Viimeksi muokattu:

hanu

Jäsen
Suosikkijoukkue
raitapaita
Minäkään en ole peruskoulua käynyt, keskikoulun päästötodistuksessa taisi lukuaineiden keskiarvo olla karvan verran kasin päällä.

Mutta mielenkiinnosta nykymenoon kysyn: Onko vieläkin niin, että munien omistaminen laskee kouluarvosanoja n. numerolla. Tämä aikanaan hieman laski motivaatiota, kun tiesi, ettei tietyiltä opettajilta kasia parempaan arvosanaan ollut mitään mahdollisuutta johtuen sukupuolesta.

t. hanu
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös