Hieman aihetta sivuten, vituttaa vieläkin ala-asteen kuudennen luokan päättötodistus.
Kävin ala-asteen pienessä kyläkoulussa, jossa miesopettaja opetti luokkia 4-6. Satuin kerran tokaisemaan luokallani olleille tytöille, että "*Jokke (opettaja) selvästi lellii *Juskaa (luokallamme ollut poika), kun Juskan äiti on koulun johtokunnassa".
Kyseinen opettaja oli salakuuntelemassa meitä korva kiinni ovessa paksun, kaksi ja puoli metriä korkean oven takana. Tästä lauseestani Jokke-opettaja veti järjettömät palkokasvit sieraimeen ja huusi minulle ainakin 20 minuuttia yhteen putkeen opettajanhuoneessa. Tuloksena oli käyttäytymisestä kuutonen todistukseen, vaikka en edes istunut kertaakaan jälki-istunnossa kyseisenä lukuvuotena.
Muistaakseni aikanaan todistuksen numeroa sai laskea tai nostaa vain kaksi numeroa ylös- tai alaspäin, mutta jotenkin kummasti ylä-asteen ensimmäiseen todistukseen käyttäytymisnumeroni oli noussut kuutosesta ysiin, vaikka tämä oli vastoin sen aikaisia ohjeita.
Toinen lyhyt tarina on se mistä tämä avautumiseni tytöille sitten johtui. Kuudennella luokalla meillä oli kansalaistaitoa aineena, josta oli vain kaksi koetta. Sain kokeista arvosanat 10- ja 10. Saimme tietää kansalaistaidon arvosanat jo hyvissä ajoin ennen lukukauden päättymistä. Arvosanani oli 8, vaikka olin kyseisessä aineessa mielestäni kympin oppilas. Juska sai molemmista kokeista 8- arvosanaksi, ja silti sai todistukseen ysin. Mielestäni koin selkeää vääryyttä silloin.
Opettajan kusipäisyys näkyi myös toisessa aineessa eli maantiedossa. Nolottaa jopa hieman sanoa, mutta suosikkikirjani ala-asteen viitos- ja kuutosluokalla oli Taskuatlas, eli ns. karttakirja, jonka osasin silloin kuin omat taskuni. Johtuen kiinnostuksesta maailmaa ja maantietoa kohtaan sain kokeista viitos- ja kuutosluokalla kymppejä tai kymppimiinuksia. Silti en saanut todistukseen maantiedosta kuin ysin. Yläasteella tämä muuttui, ja ainoa kymppi liikunnan lisäksi tulikin maantiedosta.
Ala-asteen maantiedon tunnilla siis tämä sama kyseinen opettaja piti meille tuntia aiheesta maailman valtiot ja niiden pinta-alat. Siinä kohtaa, kun opettaja kertoi Kiinan olevan pinta-alaltaan maailman suurin valtio ja Yhdysvaltojen toiseksi suurin - nostin pienen metelin. Totesin, että asia ei ole noin ja, että Venäjä/Neuvostoliitto on suurin ja Kanada toiseksi suurin. Opettaja käski olla hiljaa ja toisti Kiinan olevan pinta-alaltaan suurin valtio. Sanoin ääneen, että opettaja on väärässä. Sitten opettaja alkoi huutaa minulle täyttä kurkkua ja tarttui kädestäni kiinni ja riuhtoi minut opettajanhuoneeseen ja matkalla huusi, että nyt mennään katsomaan, kun Kiina on maailman suurin valtio ja kuinka hän on oikeassa.
Muistan ikuisesti, kun opettaja avasi karttakirjan ja huusi minulle, että nyt katsotaan tästä, kun hän on oikeassa. Opettajan ilme oli todellakin näkemisen arvoinen, kun hän vei sormensa kohtaan valtiot pinta-alan mukaan, ja sen jälkeen tuli hiljaisuus, sekä listaus:
1. Neuvostoliitto 2. Kanada 3. Kiina 4. Yhdysvallat
Hiljaisuutta kesti vajaat kolme päivää, kun opettaja ei puhunut minulle sanaakaan edes opetustilanteessa. Muistan vieläkin sen hetkisen tunteen, kun luokkaan palatessa olo oli kuin voittajalla. Koulun hiihtokisat eivät olleet mitään tuohon hetkeen verrattuna.
*nimet ehkä muutettu