Kesän festarit

  • 527 178
  • 3 032

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Biisi tehdään
Eikös konemusiikin idea ole että biisejä ei tehdä vaan otetaan muiden tekemistä biiseistä sampleja ja muokataan niistä "biisi"? Toki siihen saa varmasti aikaa tuherrettua valtavasti jos haluaa. Toisaalta käytetty aika tuskin korreloi laatuun.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Toisaalta käytetty aika tuskin korreloi laatuun.
No totuuden nimissä on sanottava, että sellaisen kaluston haaliminen, joka ennen on vaatinut suuria panostuksia tuohipuolella, on nykyisin saatavissa paljon vähemmällä vaivalla softien syrjäyttäessä raudan ja analogin. Myöskään julkaisukynnystä ei käytännössä ole, kun digiloikka on mahdollistanut sen, että kuka tahansa voi perustaa netti"levy-yhtiön", eikä biisejä enää prässätä vinyylille (paitsi puristisempi tekno ja house ja rumpubasso), eikä enää julkaista myöskään cd:nä pahemmin (paitsi psy-trance). Näkyykö tämä kehitys sitten positiivisena julkaisujen laadussa, niin ei todellakaan. Iso osa on ihan karmeata skeidaa ja me selektorit sitä soundia joudutaan kahlaamaan sen minkä pystytään. Eli kehitys ja asioiden helppous ei aina ole hyvästä. Mutta niillä, joilla on jotain annettavaakin siihen touhuun, niin he yleensä saavat pihallekin hyvää tavaraa ruuvaa ne sitä biisiä sitten vähän, tai paljon. Yleensä paljon.

Mutta joo, blame it on the boogie..
 
Viimeksi muokattu:

Barney

Jäsen
En minäkään ole ilahtunut yhdenkään esiintyjän perumisesta. Kommentoin ainoastaan Weekend-festareiden järjestäjän perseilyä, joka sitä paitsi tuntuu vielä toistuvan vuosi toisensa jälkeen.
Ainakaan tänne tuo viesti ei oikein välittynyt. Itse ainakin ymmärsin asian niin, että haukuit "konemusiikkia" kuuntelevat henkilöt junteiksi ja pidit "kaikkea heidän niskaansa satavaa paskaa" hyvänä asiana. Kai sinä siis kommentoit vähän muutakin kuin festivaalien järjestäjien "perseilyä"?
Ihan oikein. Rehellisesti sanottuna pidän konemusiikkia kuuntelevia ihmisiä juntteina ja vähän myös yksinkertaisina, joten kaikki paska mikä heidän niskaan sataa on vain ja ainoastaan hyvä.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Ainakaan tänne tuo viesti ei oikein välittynyt. Itse ainakin ymmärsin asian niin, että haukuit "konemusiikkia" kuuntelevat henkilöt junteiksi ja pidit "kaikkea heidän niskaansa satavaa paskaa" hyvänä asiana. Kai sinä siis kommentoit vähän muutakin kuin festivaalien järjestäjien "perseilyä"?
Kommentoin sitä uutista jossa kerrottiin järjestäjien perseilystä, en kuitenkaan kommentoinut mitään artistien perumista tms. Myönnetään toki että alkuperäinen viestini oli ehkä vähän turhan asiaton, mitään henkilövahinkoja tai muuta en toki missään nimessä toivo kenellekään.

Näkemykseni konemusiikkia kuuntelevista ihmisistä perustuu työkaveriini joka on ihan rehellisesti sanottuna yksinkertainen ja junttikin. Mutta eiköhän näitäkin toki mahdu ihan kaikenlaista musiikkia kuunteliviin. Jopa HEAVYÄIJJJJJJJIIN.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Tuli käytyä ekaa ja vikaa kertaa Weekendeillä. Kaveri pyysi mukaan ja tykkäsin kyllä Pyhimyksestä jne. mutta miten päin helvettiä nuo festarit on järjestetty jäi vain päällimmäisenä mieleen. Ensinnäkin narikat, narikoihin eivät uskaltaneet ottaa enää laukkuja, kun narikat ei kestä niiden painoa ja on kuulema näin työturvallisuusriski. Narikat oli muutenkin määrältään alimitoitetut ja jouduttiin 15min odottelemaan ja selittelemään yhden kassin takia, kun narikan henkilöstö kieltäytyi ottamasta vastaan. Sitten nämä eri staget. En hirveästi tuosta musiikista tiedä, mutta jopa minä tajuan. että Alan Walker on todella iso nimi. Se oli laitettu pienelle lavalle esiintymään, koska ei osattu arvioida miten suosittu artisti on. Kaiken lisäksi tuolle pienemmälle lavalle täytyi kulkea semmoisen "pullonkaulan" läpi jossa ihmisillä oli melkoinen ahdistus päällä ja osa oli siellä tunnin ajan kun ei vaan eteenpäin päässyt. Jätettiin Alan Walker väliin, kun ei vaan päässyt alueelle. Tämän lisäksi narikat, rahojen lataukset, kaljajonot jne oli aivan tolkuttoman hitaita. Eka ja vika kerta tuolla. Tikkurilafestivaaleilla olin viime viikonloppuna ja ne oli tosi toimivat festarit kaikin puolin!

Ja lisäksi jäi ärsyttämään nuo pullonkerääjät. Miksi niiden täytyy olla niin röyhkeitä? Kävelin alueen ulkopuolella 300m tölkkikädessä ja kaksi pysäytti minut ja kysyi saako tölkin vaikka en mitenkään näyttänyt että se olisi tyhjä.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ellipsille oli kyllä varattuna harmillisen lyhyt aika ja kun biisit venyvät livenä entisestään, ei 45 minuuttiin ehtinyt vetää kuin 6 biisiä. Klubeilla vedot ovat olleet parhaimmillaan lähemmäs kahta tuntia. Olisiko tuossa ollut mahdoton nakki aloittaa soitto 15 minuuttia aiemmin, että olisi ehtinyt soittaa edes sen tunnin? Harmi, että aiempien kokemieni keikkojen kohokohdat Leijona ja kaksoisliekki, Kyykäärmeen valtatie ja Juice-laina Myrkytyksen oireet oli jätetty setistä pois. Tuo taustabändi on kyllä ihan käsittämätön, suosittelen käymään myös "oikealla keikalla"
.

Juu Ellips oli musiikillisesti päivän paras. Elli päästeli ihan täysillä vaikka oli leppoinen aurinkoinen iltapäivä ja tyhjä kenttä ja bändi on tosiaan kova. Täytyy ehdottomasti nähdä uudelleen pidempi setti. Eput oli letkeän hyvä ja rento, Ville Valo vähän väärässä ympäristössä aurinkoisena festaripäivänä. Toimisi varmasti paremmin pimeässä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aina ihmettelen näitä festareiden narikkajuttuja, kun en ole ikinä sellaista tarvinnut. Mitä ihmettä te oikein kuljetatte mukana, mikä pitää jättää pois kyydistä? Ja miksi?
 
Näkemykseni konemusiikkia kuuntelevista ihmisistä perustuu työkaveriini joka on ihan rehellisesti sanottuna yksinkertainen ja junttikin. Mutta eiköhän näitäkin toki mahdu ihan kaikenlaista musiikkia kuunteliviin. Jopa HEAVYÄIJJJJJJJIIN.
Siis muodostat yhden ihmisen perusteella mielipiteen, että kaikki konemusiikkia kuuntelevat ovat juntteja ja vähän yksinkertaisia? Voisi tuon perusteella saada enemmänkin sinusta juntin ja vähän yksinkertaisen kuvan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Siis muodostat yhden ihmisen perusteella mielipiteen, että kaikki konemusiikkia kuuntelevat ovat juntteja ja vähän yksinkertaisia? Voisi tuon perusteella saada enemmänkin sinusta juntin ja vähän yksinkertaisen kuvan.
Niin, hän on ainoa tuntemani henkilö joka sitä kuuntelee noinkin intensiivisesti. Tokihan tämä konemusafestariväen käytös antaa myös erittäin juntin ja yksinkertaisen kuvan heistä, ainakin jos miettii että kuseksivat hautausmaalle ja rikkovat siellä paikkoja. Mutta kun en henkilökohtaisesti muita tunne niin paha sanoa.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niin, hän on ainoa tuntemani henkilö joka sitä kuuntelee noinkin intensiivisesti. Tokihan tämä konemusafestariväen käytös antaa myös erittäin juntin ja yksinkertaisen kuvan heistä, ainakin jos miettii että kuseksivat hautausmaalle ja rikkovat siellä paikkoja. Mutta kun en henkilökohtaisesti muita tunne niin paha sanoa.
Kai tuota kuseskelemistä tapahtuu vähän kaikilla musiikin ystävillä, eikä vain konemusafestariväen keskuudessa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kai tuota kuseskelemistä tapahtuu vähän kaikilla musiikin ystävillä, eikä vain konemusafestariväen keskuudessa.
En kyllä itse muista että olisi koskaan minkään muun festivaalin yhteydessä puhuttu hautausmaalle kusemisesta ja siellä paikkojen rikkomisesta. Esim. Sonisphere oli aikoinaan samassa paikassa kuin tuo Weekend ja mitään vastaavaa ei siellä kyllä sattunut.
 

SMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
En kyllä itse muista että olisi koskaan minkään muun festivaalin yhteydessä puhuttu hautausmaalle kusemisesta ja siellä paikkojen rikkomisesta. Esim. Sonisphere oli aikoinaan samassa paikassa kuin tuo Weekend ja mitään vastaavaa ei siellä kyllä sattunut.
Tarkoitin lähinnä, että kyllä varmasti muillakin festareilla osataan hölmöillä kännissä. Toki tuollainen hautausmaalle virtsaaminen on todella typerää. Mutta toisaalta ei mulle edes aukea, miksi jotkut haluaa mennä keikalle joten jätän asian tähän.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tarkoitin lähinnä, että kyllä varmasti muillakin festareilla osataan hölmöillä kännissä. Toki tuollainen hautausmaalle virtsaaminen on todella typerää. Mutta toisaalta ei mulle edes aukea, miksi jotkut haluaa mennä keikalle joten jätän asian tähän.
Joo ja tokihan Weekend taitaa järjestyshäiriöiden osalta olla siellä ihan listan peräpäässä. Vastaavasti Seinäjoen Tangomarkkinat työllistää poliisia eniten. Toki tämäkään ei sinänsä yllätä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: SMT

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Aina ihmettelen näitä festareiden narikkajuttuja, kun en ole ikinä sellaista tarvinnut. Mitä ihmettä te oikein kuljetatte mukana, mikä pitää jättää pois kyydistä? Ja miksi?
Me käytettiin narikkaa siihen, että otettiin omaa juomaa mukaan reppuun, jota sitten nautittiin festarialueen läheisyydessä, kun artistivuorossa oli esiintyjä joka ei kiinnostanut. Repussa oli toki myös pidempää paitaa, housua, aurinkorasvaa yms. Narikalla käynti maksoi kolme euroa, ja kahdelta ihmiseltä säästö oli kohtalainen kolmessa päivässä juoda omia alueen ulkopuolella versus hörppiä alueen sisäpuolella.

Edit. Tulihan toki alueellakin osteltua ihan riittävästi. Malagassa olis käyty halvemmalla viikko, kuin mitä meni nyt kolmeen päivään.
 

Pavlikovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Calgary Flames sekä Manchester United.
Weekend - festivaalin kohderyhmä ovat ensimmäisiä votkaryyppyjään ottavia jonneja sekä puberteetti-iän hormooniturbulenssissa eläviä "näyttämisen" haluisia teroja, joilta ei voi liikaa odottaa, mutta siis jo tuota taustaa vasten ei pitäisi olla mikään neuropsykologi, jotta ymmärtää miksi tämän puhekone-festivaalin aikaan tapahtuu kaikkea vastenmielistä. Selvästi festivaalin järjestäjät tuntuvat olevan myös vastikään valmistuneita merkonomeja, joilla ei myöskään ole eikä ehkä voikaan olla kokemusta miten yleisömassoille rakennetaan palvelut. Aikuisten festivaaleillakin tapahtuu ylilyöntejä, mutta pahimmat höyryt on jo ulos päästelty. Noille weekendeille voisi ottaa poliisikin hieman tiukemman linjan, luulen ettei kevarilla keulita ja nivusten välissä roikkuvaa värkkiä esitellä sopimattomissa paikoissa, jos virkavalta varautuisi mellakka-varustuksessa paikalle tervehtimään juhlakansaa.
 
Suosikkijoukkue
Turkoosi kevät 2024, Dallas Stars, Leksands IF
Mutta toisaalta ei mulle edes aukea, miksi jotkut haluaa mennä keikalle joten jätän asian tähän.
No esimerkiksi vaikkapa siksi että livenä nautittu musiikkiesitys on aivan toista maata kuin joku Spotifyn suoratoisto. Adrenaliinin täyteinen kokemus jollaista ei kotisohvalta saa.
 
Viimeksi muokattu:

PokerJoker

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Itsellä on tämän kesän osalta takana muutama tuollainen isompi rock-keikka (Metallica, Bon Jovi, Muse), yhdet festarit (Lollapalooza Tukholmassa) ja ihan ilahduttavasti voin sanoa, että noilla kahdella kotimaan keikalla järjestelyt ovat menneet eteenpäin.

Metallican keikasta iso plussa siitä, että takseille oli oma jättöpaikka, josta oli ehkä 300 metrin kävelymatka sisäänkäynnille. Vastaavaa ei ollut AC/DC:n keikalla kun viimeksi tuolla Kantolassa olin. Tuolloin otettiin toki taksi myös ja pyydettiin kuskia heittämään niin lähelle kuin pääsee, mutta siitäkin oli "vielä" 20 minuutin vaellusmatka sisäänkäynnille. Toki se ulospääsy oli taas yksi iso työmaa kun meidät ohjattiin suoraan sinne tielle, missä kaikki bussit olivat jonossa. Tuo nyt oli ehkä se ainoa miinus koko kokemuksesta, mutta tuohon osasi toki jo hiukan varautua. Juomia ei tarvinnut jonottaa kertaakaan viittä minuuttia kauempaa, ruokateltoilla oli tosin vähän pidemmät jonot. Bajamajoille oli jonoa kyllä, mutta kyllä itse näin junttina voin myöntää, että menin pari kertaa sinne pöpelikköön kuselle. Shame on me. Noin järjestelyjen osalta sellainen hyvä seiskapuoli, jotain sille ulospääsylle pitäisi kyllä keksiä ja seurueen naisoletetut valittivat pitkää jonoa bajamajoihin.

Muse oli myös oikein onnistunut kokemus, sama alue kun tuolla WKND-festareilla. Sisään pääsi jonottamatta (mentiin hetki ennen ensimmäisen lämppärin alkua alueelle), tuolloin myös vessajonot ja juomajonot olivat erittäin lyhyet. Toki sitten Musen aikaan oli huomattavasti pitemmät jonot ja vaikka rakko täyttyi uhkaavasti niin alueelta meni sellainen vartti ennen kuin pääsi anniskeluravintolaan Kallioon, jossa oli hyvä käydä ottamassa illan viimeiset juomat kusitauon ohella. Ruokapuoleen en kiinnittänyt pahemmin huomiota kun tuli ennen keikkaa syötyä. Vahva kasi, kyllä tuolla hyviä keikkoja ja festareita näemmä pystyy järjestämään, jos on osaava taho järjestämässä.

Lollapalooza oli loistava kokemus. Iso alue hyvällä sijainnilla (T-Centralenista kaksi pysäkkiä paikallisella metukalla), siitä vielä löntystellen ja Systembolagetista ostettua lonkeroa (!) nautiskellen festarialueelle vartissa, joskin ripeämmällä kävelyllä oltaisiin päästy varmaan 10 minuutissa. Lääniä oli vaikka millä mitalla, keikkojen aikana oli myös melko väljää ja ei mennyt missään vaiheessa tönimiseksi. Toki Foo Fightersin esiintyessä tunnelma tiivistyi hiukan, mutta hyvässä hengessä nautittiin rock-musiikista. Anniskelualue oli ehkä vähän huonosti sijoitettu, ei oikein ollut sellaista suoraa näköyhteyttä kuin päälavalle, mutta toisaalta alueella tuli oltua vain silloin kuin ei itselle mieluisia yhtyeitä esiintynyt. Hyvä valikoima eri oluita, ruokapuoli oli myös laaja ja jonot maltillisen lyhyitä. Ainoa miinus se poistuminen, koska paikallistuntemus ei riittänyt pitemmälle kuin suunnistamaan samalle metroasemalle, jonne oli myös muutama muu ihminen matkalla. Toki aika moni nappasi sellaisen sähköpotkulaudan siitä itsellensä ja munamankeleita oli myös hyvin tarjolla. Vahva ysi kuitenkin ja jos ensi vuonna on tarjolla joku isompi, itseä kiinnostava rock-orkesteri niin aivan varmasti voisin mennä uudestaan tuonne. Festareilla menevät kaljarahat tienaa myös kätevästi sillä kun tuo kavereille sitä paikallista nikotiinivalmistetta Kungstobakista. Ysin arvoinen suoritus noin järjestelyineen.

Ja viimeisenä sitten Bon Jovi Tallinnan Laululavalla. Iso kumarrus etelänaapurin suuntaan, koska kyllähän siellä nuo järjestelyt ovat vain joka kerta aivan priimaa. Uber kuljetti suoraan yhden sisäänkäynnin eteen (tuolla taisi olla kahdesta kolmeen sisäänkäyntiä, aika hyvä tapa välttää niitä ruuhkia myös). Kävellen sisään, jonoja ei ollut oikeastaan kuin vasta toisen lämppärin keikan jälkeen. Bajamajoja en käyttänyt kun oli tarjolla sisävessa (euron per käynti). Isona plussana se, että ihan siellä Laululavan nurmikkoalueella oli ainakin yksi myyntipiste, josta sai haettua juomaa. Kieltämättä ihan mukavaa kun voi kävellä viisitoista metriä, hakea uudet kylmät oluet käteen ja nauttia auringosta hyvässä seurassa. Ja no, kuten kaikissa isoimmissa tapahtumissa niin se ulospääsy laittaa usein pienen ragen päälle, mutta kun oli monta porttia niin se ulospääsykin menee aika mukavasti. Tällä kertaa majoittuminen tapahtui Airbnb:n kautta, jonne pääsi ihan mukavasti kävellen. Ihan täyttä kymppiä ei kuitenkaan voi antaa, mutta sellainen yhdeksän plussa/puoli lienee paikallaan.

Olen myös käynyt WKND-festareilla kolme kertaa kun ne on järkätty tuolla Kalasatamassa/Kyläsaaressa. Molempina vuosina ja joka päivänä ongelmat ovat alkaneet jo heti siinä sisäänkäynnin kohdalla. Viimeisenä vuotena taisin maksaa jopa itse lipuista jotain ja no, kuluttajan on helppo äänestää jaloilla, jos ei miellytä.

Moni kaveri, joka on käynyt sitten isoimmilla EDM/Hardstyle-festareilla Euroopassa (Tomorrowland, Ultra, Defqon), eivät ole pahemmin valittaneet järjestelyistä. Kaupunki ei oikein tunnu sopivan näille festareille hyvin miljööksi, joten sitä voisi ihan pohtia, että kannattaisiko nuo siirtää keskelle ei mitään (kuten ilmeisesti ainakin osa noista isoimmista festareista Euroopassa on jo), isot majoitusalueet ja K-18 -leimaa perään. Kysyntää tällaiselle festarille kuitenkin on ja vaikka järjestelyt tuntuvat joka vuosi tökkivän jollain tapaa niin kävijöitä riittää.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Moni kaveri, joka on käynyt sitten isoimmilla EDM/Hardstyle-festareilla Euroopassa (Tomorrowland, Ultra, Defqon), eivät ole pahemmin valittaneet järjestelyistä. Kaupunki ei oikein tunnu sopivan näille festareille hyvin miljööksi, joten sitä voisi ihan pohtia, että kannattaisiko nuo siirtää keskelle ei mitään (kuten ilmeisesti ainakin osa noista isoimmista festareista Euroopassa on jo), isot majoitusalueet ja K-18 -leimaa perään. Kysyntää tällaiselle festarille kuitenkin on ja vaikka järjestelyt tuntuvat joka vuosi tökkivän jollain tapaa niin kävijöitä riittää.
Pari työkaveria oli tuolla Defqonissa (tai no toinen heistä on pomo ja toinen työkaveri) ja ainakaan heidän suusta ei pahemmin mitään negatiivista kuulunut järjestelyistä. Tapahtuma tosiaan järjestetään vissiin melkoisen skutsissa mutta tilaa ainakin on.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Siis hetkinen. Enhän minä missään ole sanonut että biisit tehdään viidessä minuutissa ja että sen tekeminen on helppoa. Varmastihan se vaatii aikaa, ei siinä mitään. Silti minä voin pitää sitä musiikkia ihan täytenä paskana.
Mielestäni musiikillisesti yleissivistynyt ihminen ei pidä mitään genreä täytenä paskana, vaikka genreä näkyvästi hallitsisikin erittäin kaupallinen musiikki. Se on vain osa genrestä. Lisäksi paljastan että konemusan esittäminen ei ole pelkästään muistitikun tunkemista laitteeseen ja playn painamista. Osalla kyllä muttei lähellekään kaikilla. Nämä on näitä juttuja että koska Amanda Harkimo tekee jotain, kaikki DJ:t on samanlaisia. Nimet voi korvata muilla mutta tässä ymmärrät absurdiuden.

Weekendin suurin ongelma on että kun otetaan sisään todella iso joukko teinejä joilla ei ole juuri kokemusta yleisötapahtumista, samanlaista ennakoint- tai arviointikykyä kuin monilla vanhemmilla ihmisillä ja lisätään siihen vielä vähän jännä asia - alkoholi sekä toiselle puolelle festarijärjestäjät jotka ei ihan handlaa hommaa niin lopputulos on tämä. Ja toisaalta samat teinit siellä on uudestaan vaikka kaiken järjestää vähän miten sattuu niin eipä järjestäjien ole pakko panostaakaan niin hirveästi.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta jos sitä vähän omiakin festarimuisteloita tähän laittaa nyt kun kesän kovimmat reissut on tullut tehtyä. Eli kärkifestareina on tietysti Savonlinnan Oopperajuhlat ja Pori Jazz. Tällä kertaa oli lyhyitä reissuja, Savonlinnassa tuli tehtyä viikonlopun mittainen pyörähdys pari viikkoa takaperin Rigoleton ja Sevillan Parturin parissa. Meininki on juuri niin kova kun tuolla on aina, yhtä tasokkaita esiintyjiä samaan aikaan lavalla ei juuri Suomessa muuten ole tarjolla. Parturin ohjaus oli aivan mieletön, vietin noin puolet ajasta penkin alla...

Mutta enemmän siitä Porista. Päiväreissuksi meni muiden kiireiden takia mutta lauantai oli kyllä ihan tiukka kattaus. Toki erityisesti torstai olis ollut myös kiva nähdä Kingston Wallin sekä Ron Carterin ja Archie Sheppin kvarteteiden johdolla. Ja itse asiassa koko lokkilavan tarjonta olis ollu aika tiukkaa sillä päivällä. Mutta välistä jäi, ei mahda mitään.

Saavuttaessa paikalle oli Ina Forsman aloittanut settinsä. Ei ollut tuttu entuudestaan mutta oli kyllä niin hyvä että siihen jäätiin koko keikan ajaksi. Helvetin hyvä laulaja, vahva esiintyjä jonka olemus kantaa pitkälle ja musakin oli hyvää. Vahva aloitus. Siitä perään päälavalle Young Gun Silver Foxia kattomaan. Taitavia soittajia kyllä mutta musiikki oli aika yhdentekevää. Sen biisin-pari jakso sitä mutta näitä tällasia bändejä on maailma täynnä. Lisäksi esiintyminen ei kantanut päälavalla vaan kaverit todella jäi sinne kauas. Ja oltiin aika lähellä lavaa. Lähdettiin jossain puolivälissä vetoa eteenpäin.

Ricky-Tick Big Band & Julkinen Sana likin sitten todella tiukkaa kamaa. Aivan huippuluokan keikka. Ja onhan se konsepti todella hyvä. Kolme erityylistä räppäriä ja big band jotenkin kummasti toimii. Ja kun biisitkään ei oo semmosta "ryypätään ja nussitaan" -höttöä vaan niitä juttuja jaksaa kuunnella koko keikan. Tai pidempäänkin. Mutta sitä on ilo katsoa kun on parikymmentä huippumuusikkoa lavalla ja musassakin on jotain järkeä. Tässä välissä oli sitten hyvä jättää festarikansa kuuntelemaan Ville Valoa ja Agentsia ja lähteä itse syömään.

Festareiden perinteiset ongelmat on tietysti päällekkäisyydet. Nytkin joutui pari keikkaa joita olisi halunnut kuulla jättämään välistä. Heti alussa oli Mopon Mopo on the moon -konseptikeikka. Linda Fredriksson on objektiivisesti ehkä kovin(pia) suomalaismuusikoita tällä hetkellä kaikki genret huomioiden ja sitä olis ollut kiva kuulla enemmänkin. Toki Ricky-Tickin joukoissa oli myös mukana rouhimassa muttei niin solistisessa roolissa. No, loppui kuulemma siellä aika kesken ja Mopo jäi kuuhun. (Eli laskeutuminen jäi soittamatta)

Toinen mielenkiintoinen mikä piti jättää välistä oli Louis Cole Big Band. Huomas että kun lähti Ricky-Tickin jälkeen sinne suuntaan syömään niin hirveä määrä muusikkokavereita tuli vastaan. Oli vähän huvittava festarikokemus ylipäätään kun mentiin reilusti toiselle sadalla kavereiden määrässä joihin tuli törmättyä. Viimeinen missattu oli Timo Lassy & Ricky-Tick Brass. Mutta se johtui lähinnä siitä ettei Snarky Puppyn ja Toton välissä enää kehdannut lähteä väkijoukkoon tunkemaan kun oli päälavasta vaan reilun kymmenen metrin päästä.

Mistä päästääkin illan päänumeroon. Eli Snarky Puppyyn. En ollut ehtinyt kyseistä yhtyettä koskaan livenä nähdä ja tähän vääntöön että sai yhden päivän järkätyksi se oli ratkaiseva tekijä. Aivan tajuttoman hyvä pumppu. Varmaan itselle kovin aktiivisesti musaa tekevä porukka. Kaikki kunnia vaikka sille Totolle mutta bändit joiden hitit on sieltä menneiltä vuosikymmeniltä ei nyt tähän vertailuun mahdu. Ja veti Snarkkarit kovemman setin. Tästä ei musa paljoa parane.

Toto oli paluu lukioon. Ne musalukiobileet kun aina soi muutamat artistit: Toto, Ultra Bra, usein Snarky Puppy kyllä myös ja sitten vaihtelevasti vähän kaikkea muuta. Mutta Toto oli kyllä oman lukioajan - tai sen loppuajan soundtrack. Ja tämä se kahden vikan keikan kuva olikin itselle. Oli nostalgia/menneisyys eli Toto ja nykyisyys: Snarky Puppy. Hurja ilta.

Snarky Puppyn tyylissä on se kiva että musa oikeesti puhuu. Biisistä siirryttiin toiseen suoraan, eka spiikki tuli jossain puolivälissä settiä. Siinäkin sisältö oli lähinnä että jännittää esiintyä ennen Totoa ja toiveissa oli ettei he kuulisi mutta tuolla sivuverhoilla ne seisoo. Ja se päälava on siis semmonen että sieltä yleisöstäkin nähtiin että siellä sivustoilla ne tosiaan oikeesti on. Mutta todella kiva meininki tuolla on. Toto veti hyvän setin, muutama vähän yhdentekevä rockimpi biisi mutta se kuuluu asiaan. Hold the Line heti tokana ja bileet oli pystyssä. Tosin ei ollut lavan edessä ihan niin kovat bileet kun yleensä on tottunut että tällasilla keikoilla on mutta siihen vaikuttanee että tästä nuoremmasta muusikkojengistä moni siirtyi Snarky Puppyn jälkeen anniskelualueen puolelle ja siin etualalla oli sitten tätä vähän vanhempaakin jengiä joka ei enää samalla menolla hypi. Että kun Snarky Puppyn aikaan pystyin nimeämään noin joka kolmannen ihmisen (vähän karrikoiden) lavan edestä niin enää Toton aikana ei tätä jengiä niin paljoa näkynyt.

Paras puoli sen musan lisäksi näissä artisteissa on se että ne tyypit lavalla on teknisesti niin taitavia soittajia ja kovan luokan muusikoita monipuolisella taustalla. Että voi nauttia paitsi hyvästä musasta niin myös hyvistä esiintyjistä. Sinne kärkikaartiin ei vaan näin muusikon korvissa pääse jos jompi kumpi puuttuu. Nyt ei todellakaan puuttunut.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mielestäni musiikillisesti yleissivistynyt ihminen ei pidä mitään genreä täytenä paskana
Miksi en voi pitää? Voin minä toki neutraalimminkin asian ilmaista, eli en pidä kyseisestä musiikista. Ja tämähän ei tarkoita sitä etteikö nämä konemusiikkia tekevät voisi ollakin hyviä työssään, mutta minun omasta mielestäni se musiikki vaan sattuu olemaan paskaa. Joku muu on sitten ihan toista mielestä asiasta.

vaikka genreä näkyvästi hallitsisikin erittäin kaupallinen musiikki
Käsittääkseni minä en kaupallisuudesta puhunutkaan mitään. Ja eipä sillä, itsekin kuuntelelen rockia ja metallia niin varmastikin kuuntelen enemmän sitä mikä on tunnetumpaa ja sitä kautta kaupallisempaa. Ei kaupallisuus ole synonyymi huonolle.
 

Huppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Miksi en voi pitää? Voin minä toki neutraalimminkin asian ilmaista, eli en pidä kyseisestä musiikista. Ja tämähän ei tarkoita sitä etteikö nämä konemusiikkia tekevät voisi ollakin hyviä työssään, mutta minun omasta mielestäni se musiikki vaan sattuu olemaan paskaa. Joku muu on sitten ihan toista mielestä asiasta.
Kun puhutaan näin laajoista genreistä niin "täyttä paskaa" on lähinnä teinien ilmaus. Lisäksi kun olen tutustunut itse laajemmin musaan niin yhtään näin laajaa genreä en ole joutunut tuomitsemaan huonoksi joten siksi pidän tällaisia sanovien ihmisten musiikillista yleissivistystä puutteellisena. Suppeampiin alagenreihin alkaa niitä tilanteita tulla että joku laji ei nappaa.

Käsittääkseni minä en kaupallisuudesta puhunutkaan mitään. Ja eipä sillä, itsekin kuuntelelen rockia ja metallia niin varmastikin kuuntelen enemmän sitä mikä on tunnetumpaa ja sitä kautta kaupallisempaa. Ei kaupallisuus ole synonyymi huonolle.
En minäkään sanonut että kaupallisuus on huonon synonyymi vaan laajan genren tuomitseminen sen kaupallisen puolen perusteella. Yksi kaupallisuuden lähes ääriesimerkkejä on tuossa mainitsemani Toto jossa on puhtaasti ollut kyse siitä että joukko studiomuusikkoja on päättänyt että ruvetaan tekemään rahaa perustamalla bändi jolla tehdään kaupallista musaa.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kun puhutaan näin laajoista genreistä niin "täyttä paskaa" on lähinnä teinien ilmaus.
Okei, puhutaan sitten korrektimmin ja aikuisemaisemmin niin kelpaa sinnekin. En pidä konemusiikista ja se on omaan makuuni huonoa musiikkia, mutta varmasti sen tekijät ovat lajissaan ihan taitavia ja siitä joku voi pitääkin. Joko kelpaa ilmaisu?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Voisimmeko väitellä mieluummin maailman kebabpääkaupungista?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös