Kertausharjoitukset

  • 246 261
  • 674
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Onhan tuo turhaa pullistelua, mutta Timppa on syntynyt juuri sotien jälkeiseen Suomeen niin ymmärtää tuon miehen asenteen maanpuolustukseen.
Kuten pääosa 70-luvun taistolaisista sun muista vanhanvaltaajista on syntynyt noilla main...

Huonoa käytöstä Mikkoselta, sama vanha minäitte. Timo Tyyne Aladobin kaltaiset tärkeilijät ovat lähinnä jonkinlainen painolasti armeijalle. Puolustusvoimat on käyttänyt paljon aikaa ja rahaa kitkeäkseen tuollaiset öykkärielkeet pois käytännöistä ja julkisuuskuvasta. Esimerkkinä nyt vaikkapa nollatoleranssi simputusta kohtaan, kaikki asiattomuudet pyritään tonkimaan esiin ja hoitamaan pykälien mukaan. Myös ulkoiseen viestintään ja yleensäkin julkisuuskuvaan panostetaan tornifirmassa ihan eri tavalla kuin vielä 90-luvulla.

Kaiken tuon panostuksen jälkeen voin hyvin kuvitella, että vitutuksen vuolas vaahto pursuaa pääesikunnassa kun kenraalit lukevat Mikkosen profiilinnostosta. Tuollainen öykkäröinti on lähinnä vettä myllyyn maanpuolustusvastaisille tahoille, suoranaista mainosta aseistakieltäytymisen ja sivarin puolesta.
 

Viljuri

Jäsen
Voisi tietysti jälkiviisaasti sanoa, että tässä tapauksessa on tehty virhearviointeja, sillä Timo T.A on jo aiemmin käytöksellään ja mielipiteillään antanut osviittaa siitä, ettei ainakaan yleisiä syitä ole voitu käyttää ylentämisperusteina.

Valtiotieteen maisteri, toimittaja, mediahahmo, salaliittoekspertti ja reservin majurihan kävi ilmoittautumassa pääesikunnassakin ylennyksensä johdosta, mikä on melkoisen ainutkertaista ja uniikkia, eikä välttämättä yleistä luottamusta herättävällä tavalla.

No, ei tässä kuitenkaan mitään suurempaa vahinkoa ole päässyt syntymään, ei edes puolustusvoimille.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jaahas, alle vuosi kotiutumisesta ja heti napsahti. Kevätreissua Lohtajan rannoille siis pukkaisi, vaikka olisihan sitä voinut vähän kauemminkin siviilissä odotella ennen uutta käskyä. Hyvää Joulua vaan! No lompakko kiittää.
 

Finisher

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olet reservissä, et sivilissä. RESERVI.
Heh, siviilissä vai reservissä, so not. Erittäin hyvin sanottu kuitenkin siellä takana! Näköjään ihan hyvä käydä taas laittamassa termitkin kohdilleen että puhuisi edes oikeilla sanoilla asioista.
 

H.Incandenza

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, KuPS, SiiPe, Chelsea FC
Voi jumaleisson. Olin jo aivan varma, että maanpuollustukselliset temppuset ovat osaltani ohi ellei satu tulemaan jotain rajaselkkausta ystävällismielisen naapurivaltion kanssa. Olen ihan tavallinen spollejääkäri ja käynyt kertaamassa jo kahdesti. Kaikenlisäksi palveluspaikkani, eli Savonprikaati Mikkelissä on laitettu lihoiksi eli lakkautettu. Kuitenkin tänään putkahti postiluukusta kutsu kertaamaan Vekaralle toukokuun puolessavälin. Ei totta puhuen enää tässä iässä napostaisi gonapappaa. Kolmekymppisetkin olisivat sitten pari viikkoa kertausten jälkeen. Mitä ne enää vanhaa miestä. Kun ei ole noita natsojakaan...

Käsittääkseni vielä joutuisin olemaan palkattomalla virkavapaalla mikä tarkoittaisi palkanalennusta noille päiville.

Ja kyseessä on viiden päivän reissu. Luultavasti leiritystä. Minulla ei ollut edes inttiaikana niin pitkää leiriä...

No, ei kai se auta. Piti vain hieman avautua. Ihan inttityyliin.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kolmekymppisetkin olisivat sitten pari viikkoa kertausten jälkeen. Mitä ne enää vanhaa miestä. Kun ei ole noita natsojakaan...

Todennäköisesti saat natsan kertauksen jälkeen, jos sitä kaipaat.

Vai että gonapappa tuon ikäisenä. Köhöm, nulikkahan sinä vielä olet noihin hommiin. Mukavaa vaihteluahan se vain on arkeen. Itse lähtisin kyllä, jos vielä kutsu käy. Saisin todennäköisesti vapautuksen terveydellisistä syistä, mutta enpä viitsisi edes anoa. Eikä ole psyykkinen syy, vaikka joku voisi niinkin ajatella tämän kirjoituksen perusteella. Kolme kertaa on tullut käytyä ja oikeasti homma on ollut joka kerta sen verran asiallista, että hanttiin en panisi.

Yksi tuttava on käynyt kaksi kertaa vuoden sisällä ja ikää yli 40. Esikuntahommiin kun kouluttavat iäkkäämpiäkin reserviupseereita.
 
Suosikkijoukkue
Sydämellä pelaavat
Kertauskutsu napsahti sitten tännekkin. Ei olisi uskonut, että Vmtk-alikin täytyy vielä vihreää pukea päälle. Hauskinta tässä on, ettei läheskään kaikille joukkueenjohtajille ole tullut kutsua. Eli 8.6 Tikkakoskelle käy tie. Suunniteltu koulutus: Tsto-AU :).
 

Nickelback

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NHL yleisesti
Käsittääkseni vielä joutuisin olemaan palkattomalla virkavapaalla mikä tarkoittaisi palkanalennusta noille päiville.

En tiedä firmasi politiikkaa, mutta kyllä periaatteessa sun pitäisi saada normi palkka ja sitten intin päivärahat (n.50€x5=250€). Eli ei siinä puilla paljailla tarvii olla. Itselläkin napsahti, ja ikää on hieman alta 30. Kertaakaan aiemmin en oo ollu kertaamassa. Kyllä itseäkin hieman ihmetytti. Ja jos totta puhutaan, niin kyllä kolmikymppisenä on muutakin tekemistä, kun jäkittää jossain männyn alla viikon ajan. Mielestäni olen kyllä sotani sotinu, viisi vuotta sitten olisi voinut kiinnostaakin. Mut eipä auta...
 

True Blue

Jäsen
Suosikkijoukkue
New York Rangers, TPS
Itseä kiinnostaisi mennä kertaamaan, mutta ei sitä kutsua kyllä tule. Vapaaehtoisena voisi mennä mutta ei hajuakaan miten sinne haetaan.
 

Viljuri

Jäsen
Itseä kiinnostaisi mennä kertaamaan, mutta ei sitä kutsua kyllä tule. Vapaaehtoisena voisi mennä mutta ei hajuakaan miten sinne haetaan.

Siitä vaan ilmoittamaan halukkuudesta kotipaikkasi mukaan määräytyvään aluetoimistoon (ent. sotilasläänin esikunta), jos siis sinulla ei vielä ole sodanajan sijoitusta.

Mikäli on, niin sitten palveluspaikkasi mukaan määräytyneeseen aluetoimistoon.

Voi tietysti olla, että ensiksi tarjolla tulisi olemaan PV:n järjestämiä vapaaehtoisia harjoituksia, joista ei siis saa reserviläispalkkaa, mutta matkakulut korvataan ja päivärahan saa.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
En tiedä firmasi politiikkaa, mutta kyllä periaatteessa sun pitäisi saada normi palkka ja sitten intin päivärahat (n.50€x5=250€).

Ei pidä paikkaansa. Olen ollut useasti kertaamassa, ja homma on aina mennyt samalla tavalla, eli työnantajalle toimitetaan kertauksista saatu reserviläispalkkatodistus, ja tämän perusteella työnantaja maksaa normipalkan ja reserviläispalkan erotuksen. Eli taloudellista tappiota noilta päiviltä ei sinulle tule.

Päivärahat muuten ovat eri asia kuin tuo sotilaskoulutuksen tasosta riippuva reserviläispalkka. Lisätietoa asiasta on puolustusvoimien sivuilla.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Tänään se pamahti, mitä olen nyt 3,5 vuotta joka päivä postin haun yhteydessä pelännyt. PV:n logolla varustettu kirjekuori. Viideksi päiväksi vapun jälkeen pääsee taas ihmettelemään tätä aina niin mukavaa touhua.

Sekin on juuri sopivasti eka tenttiviikko ja näin nopeasti katsottuna tenttiä menee sivu suun. Vituttaa vielä lisää, kun sitä pitäisi pikkuhiljaa noita suht viimeisiä kurssejakin päästä läpi. En tiedä, suostuisivatkohan pitämään mulle jotain ekstratenttejä seuraavalla viikolla tai aiemmin.

Hyvä asia on, että kortissa ilmoitetaan majoituksen olevan sisätiloissa. Ja saa tosta viiden päivän reissusta yli kuukauden opintotuenkin.

Montako päivää mun pitää kerrata noin, jotta voisin ylennyksestä haaveilla?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tänään se pamahti, mitä olen nyt 3,5 vuotta joka päivä postin haun yhteydessä pelännyt. PV:n logolla varustettu kirjekuori. Viideksi päiväksi vapun jälkeen pääsee taas ihmettelemään tätä aina niin mukavaa touhua.

Sekin on juuri sopivasti eka tenttiviikko ja näin nopeasti katsottuna tenttiä menee sivu suun. Vituttaa vielä lisää, kun sitä pitäisi pikkuhiljaa noita suht viimeisiä kurssejakin päästä läpi. En tiedä, suostuisivatkohan pitämään mulle jotain ekstratenttejä seuraavalla viikolla tai aiemmin.

Hyvä asia on, että kortissa ilmoitetaan majoituksen olevan sisätiloissa. Ja saa tosta viiden päivän reissusta yli kuukauden opintotuenkin.

Montako päivää mun pitää kerrata noin, jotta voisin ylennyksestä haaveilla?

Ylennykseen tarvittavat vuorokaudet riippuvat sinun sotilasarvostasi. Mielestäni koulun pitää järjestää sinulle mahdollisuus tentteihin esim. uusintatenttipäivinä.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Ylennykseen tarvittavat vuorokaudet riippuvat sinun sotilasarvostasi. Mielestäni koulun pitää järjestää sinulle mahdollisuus tentteihin esim. uusintatenttipäivinä.
Joo löysin juuri guuglettamalla ton päivävaatimuksen. Toinen mokoma reissu vaadittaisiin vielä tässä parin vuoden sisällä, niin voisi odotella, vaikka ei sillä mitään merkitystä kyllä ole.

Ainakin yhden kurssin opettaja vain nauttii siitä, kun joku ei pääse läpi tentistä, niin todennäköisesti ei anna edes mahdollisuutta vaihtaa tenttipäivää. Muutenkin suhtautuvat aika nihkeästi noihin, niin luulen että on turha toivo. Kai sitä täytyy kuitenkin yrittää sitten kun ko. kurssit alkavat.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ainakin yhden kurssin opettaja vain nauttii siitä, kun joku ei pääse läpi tentistä, niin todennäköisesti ei anna edes mahdollisuutta vaihtaa tenttipäivää. Muutenkin suhtautuvat aika nihkeästi noihin, niin luulen että on turha toivo. Kai sitä täytyy kuitenkin yrittää sitten kun ko. kurssit alkavat.

Mitenköhän puolustusvoimat tässä tapauksessa suhtautuisi lykkäyshakemukseen? Vai millä nimellä sitä nyt kertausharjoituksien suhteen kutsutaankaan? Mikäli ymmärsin, nuo tentit olisivat sinun opintojesi viimeisiä tenttejä ja kertausharjoituksen takia valmistumisesi voisi lykkääntyä. Tällä voisi irrotakin lykkäys.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Ylennykseen tarvittavat vuorokaudet riippuvat sinun sotilasarvostasi. Mielestäni koulun pitää järjestää sinulle mahdollisuus tentteihin esim. uusintatenttipäivinä.

Ylennykset eivät ainakaan omassa aselajissani tule automaattisesti, vaan niihin tarvitaan esitys. Itselläni on jo moninkertaisesti vaadittava määrä kertauspäiviä mutta niin vaan vain yhdet kulmat kaulassa. Näin monella muullakin.

Periaatteessa kai marssijärjestys noissa tenttiasioissa on, että ensin selvitetään uusintatenttimahdollisuudet, ja jos sellaisia ei ole, pyydetään koululta todistus asiasta. Tällä perusteella sitten voi saada lykkäystä.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ylennykset eivät ainakaan omassa aselajissani tule automaattisesti, vaan niihin tarvitaan esitys. Itselläni on jo moninkertaisesti vaadittava määrä kertauspäiviä mutta niin vaan vain yhdet kulmat kaulassa. Näin monella muullakin.

Periaatteessa kai marssijärjestys noissa tenttiasioissa on, että ensin selvitetään uusintatenttimahdollisuudet, ja jos sellaisia ei ole, pyydetään koululta todistus asiasta. Tällä perusteella sitten voi saada lykkäystä.

Taas tämä riippuu arvostasi. Alemmat ylennykset tulevat käytännössä automaattisesti, mutta myöhemmin vaikuttaa myös SA sijoitus.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Taas tämä riippuu arvostasi. Alemmat ylennykset tulevat käytännössä automaattisesti, mutta myöhemmin vaikuttaa myös SA sijoitus.

Eivät ainakaan omassa tapauksessani ole tulleet 'automaattisesti'. Jos olisi, niin olisin jo ALIK, mutta edelleen olen ilman nakkinatsoja.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Erikoista, en ole moisesta ennen kuullut, mutta asiat ovat saattaneet muuttua omista ylennysajoista.

Niin kahdesti olen kerrannut ja olisiko vuorokausia takana nyt yhteensä 16. Kertausten välillä viisi vuotta ja toisella kerralla tapasin ekalla kerralla mukana olleita ja meitä natsattomia oli muitakin kuin minä. Kertaukset siis vuosina 2000 ja 2005.
 

Snaipperi #16

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Flames, Leijonat&Team Canada
Erikoista, en ole moisesta ennen kuullut, mutta asiat ovat saattaneet muuttua omista ylennysajoista.

En tiedä, mutta ei ne välttämättä helposti ylennä miehistöstä aliupseeristoon. Jos olet miehistön korpaali niin alikin jämät voi olla tiukassa. Se on minusta aika reilua, koska pidempi palvelusaika on silloin hyödyksi.

Sitten jos olet AUK:n käynyt alikersantti niin tietty määrä kertauksia ylentää arvosi kersanttiin.

Toki en ole ihan 100% varma.
 

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
En tiedä, mutta ei ne välttämättä helposti ylennä miehistöstä aliupseeristoon. Jos olet miehistön korpaali niin alikin jämät voi olla tiukassa. Se on minusta aika reilua, koska pidempi palvelusaika on silloin hyödyksi.

Sitten jos olet AUK:n käynyt alikersantti niin tietty määrä kertauksia ylentää arvosi kersanttiin.

Toki en ole ihan 100% varma.

http://www.mil.fi/reservilainen/asevelvollisuus/reservin_ylennykset.dsp

Linkin takaa löytyy ylennyksistä tietoa suoraan PV:n sivuilta. Sivuilla mainitaan mm. ettei ylennys ole automaatio.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
En tiedä, mutta ei ne välttämättä helposti ylennä miehistöstä aliupseeristoon. Jos olet miehistön korpaali niin alikin jämät voi olla tiukassa. Se on minusta aika reilua, koska pidempi palvelusaika on silloin hyödyksi.

Sitten jos olet AUK:n käynyt alikersantti niin tietty määrä kertauksia ylentää arvosi kersanttiin.

Toki en ole ihan 100% varma.

Yllättävän helposti minut ylennettiin korpraalista alikiksi, kaksi kertauskertaa ja yht 11 aamua siihen tarvittiin. Tosin toisella kerralla toimin ryhmänjohtajana. Luulin, etten tästä enää voi yletäkään kun ei ole johtajakoulutusta, mutta joku minulle sanoi, että se on kyllä mahdollista. Mitenköhän?
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Yllättävän helposti minut ylennettiin korpraalista alikiksi, kaksi kertauskertaa ja yht 11 aamua siihen tarvittiin. Tosin toisella kerralla toimin ryhmänjohtajana. Luulin, etten tästä enää voi yletäkään kun ei ole johtajakoulutusta, mutta joku minulle sanoi, että se on kyllä mahdollista. Mitenköhän?
Mitenkäs tuossa laitoksessa yleensä edetään? Slurps slurps.

Osaltaan homma menee tosin niin, että esimiehet arvioivat alaistensa toimintaa ja harjoituksen päätteeksi käydään läpi kunkin taistelijan edesottamuksia harjoituksen aikana. Arvostelukriteerit ovat pääsääntöisesti aivan peruskauraa, jolla ihmisiä armeijassa arvioidaan. Ainakin käymissäni harjoituksissa rajalla homma on mennyt siten, että joukkueenjohtaja pitää harjoituksen loppupuolella ryhmänjohtajien kanssa palaverin, jossa miehistöön kuuluvien edesottamuksia käydään läpi. Joukkueenjohtaja sitten tekee kustakin taistelijasta arviointikortin, jonka saa nähdä kotiutuksen yhteydessä. Joukkueenjohtaja tekee esitykset ylennettävistä ja yleensä niitä pääsääntöisesti noudatetaan.

Arvioinneissa käydään läpi mm suhtautumista touhuun yleisesti, esimiesten käskyjen noudattamista, oma-aloitteisuutta, varomääräysten noudattamista, yleistä taistelukelpoisuutta, maastokelpoisuutta jne.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös