Kertausharjoitukset

  • 245 421
  • 674

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
10 ja puoli vuotta siinä meni, että pamahti ensimmäinen kertausharjoituskutsu(määräys?)
Jos se on kutsu niin silloin se on nimenomaan kutsu josta voi kieltäytyä, mutta jos se on määräys niin silloin se tosiaan on määräys ja siitä ei kieltäydytä. Ellei nyt sitten esim. työnantajan suunnalta tule jotain ihan helvetin hyvää perustelua miksi et voi missään tapauksessa irtautua.

Meikäläistä kyselivät 2020 ensiksi keväällä johonkin lyhyeen tilaisuuteen missä olisi ohjeistettu siitä jos joutuu koronan vuoksi johonkin tehtäviin esim. virka-apuun ja sitten myöhemmin ihan kertausharjoituksiin. Molemmat oli kutsuja ja kummallakin kerralla vastasin kutsuun kieltävästi, tämän jälkeen ei ole kutsuja tullut. Kotiutumisesta on nyt n. 12,5 vuotta.
 

hooceebruins

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, Janette Lepistö
Onko muuten kenellekkään tullut kertauskutsuja, kun on siviilipalvelusmies? Eno kävi aikoinaan Lapinjärvellä viikon jotain touhuamassa, mutta ei ole minulle tullut mitään. Voipi tosin olla syynä nuo minun moneen kertaan leikatut polvetkin.
 

Sassa Barkov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Riihimäellä viestirykmentissä ja olin huoltojoukoissa talous-au:na. Vielä kun ottaa huomioon aselajin niin tuo kertauskutsu tuntuu vielä vähän erikoisemmalta.
Minkäslainen kokemus oli?
Itse kotiuduin -06 parolannummelta ja myöskin viestirykmentissä toimisto/talous au:na. Aattelin, että tuskin koskaan tarvis kerrata, siksi kiinnostaa minkälainen retki oli?

Sodanajanpaikka tais olla ittellä esikunnan toimisto tms, vaikka loppusodassa johdin huoltoryhmää kentällä.
 

Glove

Jäsen
Voisin minä käydä 5 vrk kertaamassa niin saisin varmaankin yhden väkäsen lisää kaulukseen. Ylikersantti taitaa olla aika harvinainen arvo nykyään.
 

Saskatoon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Bruins, Wild, HIFK, Hyvinkään Tahko
Minkäslainen kokemus oli?
Itse kotiuduin -06 parolannummelta ja myöskin viestirykmentissä toimisto/talous au:na. Aattelin, että tuskin koskaan tarvis kerrata, siksi kiinnostaa minkälainen retki oli?

Sodanajanpaikka tais olla ittellä esikunnan toimisto tms, vaikka loppusodassa johdin huoltoryhmää kentällä.
Käytännössä tuo oli neljän päivän suunnitteluharjoitus, jossa istuttiin pääosin luokassa ja suunniteltiin tiettyjen kohteiden puolustusta, logistiikkaa jne. Samalla tehtiin vähän suunnitelmia isompaa harjoitusta varten, jossa näitä asioita harjoitellaan sitten vuoden kuluttua syksyllä. Tiedossa on siis jo seuraavien kertausharjoitusten ajankohta, mikäli vain sodanajan sijoitus ei muutu ennen sitä.
 

Mäyräkoira

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK En gång-alltid-aina
Pääsin reserviin kohta 30 vuotta sitten, ja olen osallistunut pariin kertausharjoituksiin,
ne oli vuosina 1995 ja 2000.

Vuoden 1995 keikka oli mielenkiintoinen kun pääsi mukaan kokeiluun miten joukkojen siirto
Ahvenanmaalle tapahtuisi jos olisi tilanne päällä, todellisuudessa matkattiin noin 1000 äijää
ja muutama kymmenen ajoneuvoa Turusta Raumalle Finnlinesin Ro-ro aluksella.

Näissä kertausharjoituksissa oli vielä sellainen mukava lisäys, että silloinen työnantaja oli
sen verran kiva että maksoi täyden palkankin , joten siinä jopa nettosi vähän rahaa
kun sai vielä reserviläispalkankin päälle,.

Vuonna 2008 tuli kutsu, mutta silloisessa duunissa oli samaan aikaan tärkeä kuvio meneillään,
joten sain vapautuksen kun esimieheni kirjoitti lausunnon että minua ei mielellään saisi ottaa
pois työpaikan miesvahvuudesta sinä ajankohtana, ja siihen tulikin aika nopeasti hyväskyntä.

Sen jälkeen ei ole tullut kutsuja, eikä varmaan enää tulekaan kun ikä on jo yli vuoden verran
alkanut numerolla 5, eikä sotilasarvokaan ole korkeampi kun korpraali.

Ne oli kyllä ihan mukavaa vaihtelua arkeen, en mennyt mitenkään pitkin hampain kertaamaan,
ja molemmilla kerroilla oli mukana myös vanhoja inttikavereita, joita ei ollut tavannut siviilissä
eri asuinpaikkojen takia, joten siinä oli vähän luokkakokouksenkin makua.

Ja kun kertausharjoitukset alkoivat samassa paikassa kun missä kävi intin, niin mukana
oli myös vanhoja tuttuja skappareita, ekalla kerrallla vanha komppanianpäällikkö oli porukan
vetäjä, ja se herätti aluksi vähän vanhoja traumoja kun hän ei ollut ihan niitä mukavimpia
kavereita, mutta kun alaisina olikin reserviläisiä niin hänkin vaikutti jopa ihan leppoisalta mieheltä.
 
Viimeksi muokattu:

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Jos se on kutsu niin silloin se on nimenomaan kutsu josta voi kieltäytyä, mutta jos se on määräys niin silloin se tosiaan on määräys ja siitä ei kieltäydytä. Ellei nyt sitten esim. työnantajan suunnalta tule jotain ihan helvetin hyvää perustelua miksi et voi missään tapauksessa irtautua.
Tässä saa sitten olla aivan helvetin hyvä perustelu, että antavat vapautuksen. Mikään perus "on niin tärkeä työntekijä" ei tule riittämään. Sieltä iskee vastapalloon kysymys, että mites työntekijän loma-aika hoidetaan, jos ei kertaamaankaan pysty tulemaan. Käytännössä kai pitäisi yrittäjä olla taikka jokin todella iso pamppu, jotta nuo sen vapautuksen antavat.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Tässä saa sitten olla aivan helvetin hyvä perustelu, että antavat vapautuksen. Mikään perus "on niin tärkeä työntekijä" ei tule riittämään. Sieltä iskee vastapalloon kysymys, että mites työntekijän loma-aika hoidetaan, jos ei kertaamaankaan pysty tulemaan. Käytännössä kai pitäisi yrittäjä olla taikka jokin todella iso pamppu, jotta nuo sen vapautuksen antavat.
Joo tiedän, ei ole tosiaan mitenkään kovin helppoa saada puhuttua itseään tuolta pois.
 
Suosikkijoukkue
NHL, Liiga, Leijonat, U20,
Tässä saa sitten olla aivan helvetin hyvä perustelu, että antavat vapautuksen. Mikään perus "on niin tärkeä työntekijä" ei tule riittämään. Sieltä iskee vastapalloon kysymys, että mites työntekijän loma-aika hoidetaan, jos ei kertaamaankaan pysty tulemaan. Käytännössä kai pitäisi yrittäjä olla taikka jokin todella iso pamppu, jotta nuo sen vapautuksen antavat.
Joo pitää tyyliin olla semmonen tilanne että kyseisenä aikana vain kyseinen henkilö voi tehdä jotain ja se pitää tehdä juuri harjoituksen ainana. Esim. jos on pääsykokeet, niiden jälkeen pitää tulla heti seuraavana päivänä. Olin juuri kertaamassa ja noin 95% vahvuudesta oli paikalla, joten melko vaiketata tota on välttää.
 

iRobot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä saa sitten olla aivan helvetin hyvä perustelu, että antavat vapautuksen. Mikään perus "on niin tärkeä työntekijä" ei tule riittämään. Sieltä iskee vastapalloon kysymys, että mites työntekijän loma-aika hoidetaan, jos ei kertaamaankaan pysty tulemaan. Käytännössä kai pitäisi yrittäjä olla taikka jokin todella iso pamppu, jotta nuo sen vapautuksen antavat.
Lomakysymys vastapalloon on aika irrelevantti. Kyllähän firmoissa pyörii projektit omaan tahtiin ja joskus voi olla projektissa tilanne, että juuri kyseisellä kertausviikolla ei vain pysty olemaan pois. Lisäksi lomathan on tiedossa jo projektien alussa, joten niihin kyllä osataan varautua jo project planningissa.

Itse ollut kerran pakollisessa kertauksessa, oli kyllä sellaista perseilyä järjestelyjen osalta että ei ihan heti kiinnosta mennä uudestaan. Yksi "kohokohta" oli se, kun henkilökohtaiset varusteet ja bensakanisterit laitettiin samaan konttiin, konttia kuorma-auton kyytiin nostettaessa kanisterit nurin ja reput bensasta märkänä. Siinä oli kyllä mielyttävä alku viiden päivän metsäleirille.

Vapaaehtoisia kutsuja sadellut keskimäärin parin vuoden välein, niistä olen kohteliaasti kieltäytynyt (tai no eipä niistä ole tarvinnut erikseen kieltäytyä, laittanut kutsut suoraan polttojätteeseen).
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Joo pitää tyyliin olla semmonen tilanne että kyseisenä aikana vain kyseinen henkilö voi tehdä jotain ja se pitää tehdä juuri harjoituksen ainana. Esim. jos on pääsykokeet, niiden jälkeen pitää tulla heti seuraavana päivänä. Olin juuri kertaamassa ja noin 95% vahvuudesta oli paikalla, joten melko vaiketata tota on välttää.
Joskus aikanaan opiskellessa, vuosikymmeniä sitten, oli viimeinen kevät menossa, tuli kutsu. Siihen sai helposti lykkäyksen.
Sitten työelämässä tuli tilanne eteen, oma firma perustettu, alkuun tuli kutsu (kutsu tuli jo ennen firman aloitusta), ei lykkäystä, ei siitä sen isompaa haittaa ollut firmallekaan, joku projekti oli vasta alussa, se kirittiin kiinni sitten myöhemmin.
Se vain ihmetytti että jos olisin jatkanut edellisessä firmassa, niin firmat pomot "takasivat" lykkäyksen, heillä oli hyvät suhteet sotilaspiiriin, urheilusuhteiden kautta.

JOL
 

Kurt

Jäsen
Ajat ovat muuttuneet. Ennen ne firmoille korvaamattomat miehet sai lykkäyksiä. Nyt on paljon tiukempaa.

Ja ei siis ole olemassa erikseen kutsua ja käskyä. On olemassa VEH (vapaaehtoinen harjoitus) ja sitten on olemassa kutsu kertausharjoituksiin, ja tämä on siis käsky.

VEH:stä ei saa res palkkaa, vain päivärahaa. Ja VEH:iin ei työnantajan ole pakko laskea, sinne mennään omalla ajalla.

Molemmissa on tullut oltua monesti, omassa tehtävässä sisällöllisesti hyvin samanlaista. VEH on ollut valmistelua varsinaiseen harjoitukseen, joka on ollut 1-5 kuukauden kuluttua.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
10 ja puoli vuotta siinä meni, että pamahti ensimmäinen kertausharjoituskutsu(määräys?). Olin jo aika varma, etten tuollaista tule ikinä saamaan, ja oletin että sodanajan tehtäväkin olisi jo kerennyt muuttumaan, mutta niin vaan käy tie Lappeenrantaan elokuussa.

Taidetaan olla samassa veneessä. 2008 alkaen on onnistunut kutsujen välttely, mutta nyt muistivat sitten meikäläisen olemassaolon ja käskivät maasotakoululle jotain opiskelemaan elokuussa. Pitäisi ehkä selvittää, että pitääkö varautua minkälaisella varustuksella vai onko kyseinen tilaisuus jonkun sortin tapahtuma pääosin sisätiloissa.
 

Krepo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Málaga CF
Onneksi ei ole kertauskutsua kuulunut. Samoin tein laittaisin hakemuksen sivariin, tai mihinkä vain ettei tarvitsisi mennä.

3.1.2000 astuin palvelukseen ja sen puolivuotiseni suoritin, vaikka vitutti lähestulkoon kokoajan. Kenttäkeittäjänä maastoaamuja tuli ihan helvetisti. Aamulla helvetin aikaisin hakkaamaan halkoja ja keittämään puuroa, että taistelijat saavat aamupuuronsa. Pitkin päivää/ iltaa kenttäolosuhteissa kuuraat keitintä puhtaaksi, kaivat kuoppia, jonne jämäruuat kipataan. Ei vittu! Jos jotain hyvää voi sanoa, niin omia pöperöitä ei tarvinnut syödä ja makkarat, suklaapatukat yms. Tekivät hyvin kauppansa halukkaille. Leirin jälkeen kantahenkilöt hakivat ensin omansa ja jäljelle jääneet kiikutettiin kotia.

Omasta mielestäni tässä tasa arvon maassa suurin epäkohta on edelleen miesten asevelvollisuus! Aivan perseestä, että vasten tahtoani miun nuoruudesta vietiin puoli vuotta vankilan omaisessa laitoksessa väkisin vasten tahtoani, koska olen syntynyt mieheksi!



 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Ilmeisesti sitä vanhalle läskille c-kuskille on sitten vielä käyttöä. Ja olisihan se kovin tylsää vain pyörähtää, niin ollaan nyt sitten samantien 2 viikkoa. Ei siinä. Kai tuo ihan arkeen tuo vaihtelua. Pitää tsekata, että terveyden puolesta on vielä kelvollinen ja jos on, niin mikäs siinä. Ihan hyvillä mielin, kunhan ei tarvitse pokkuroida.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
kunhan ei tarvitse pokkuroida.
Tätä ei tarvitse pelätä. Itse en ainakaan omissa kertauksissa ole ketään pokkuroinut. Normaalit kohteliaat käytöstavat on riittänyt ja hyvä näin. Kyllä siellä kertauksissa luotetaan hyvin paljon siihen, että aikuiset ihmiset osaavat käyttäytyä ja myös selvittää itse asioita. Ei ole enää mitään varusmiesajan meininkiä tuo. Paitsi kiire odottamaan on kyllä kova, mutta muutoin sinänsä rentoa menoa nuo kertaukset ovat.
 

ndal88a

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooVee, Tampere
Tätä ei tarvitse pelätä. Itse en ainakaan omissa kertauksissa ole ketään pokkuroinut. Normaalit kohteliaat käytöstavat on riittänyt ja hyvä näin. Kyllä siellä kertauksissa luotetaan hyvin paljon siihen, että aikuiset ihmiset osaavat käyttäytyä ja myös selvittää itse asioita. Ei ole enää mitään varusmiesajan meininkiä tuo. Paitsi kiire odottamaan on kyllä kova, mutta muutoin sinänsä rentoa menoa nuo kertaukset ovat.
Nimenomaan, jos porukka käyttäytyy hyvin, niin ei pokkurointia. Jos on kasarmiharjoitus niin illalla istutaan kapiaisten kanssa kerholla.
Viimeiseksi jäänyt harjoitus Kauhavalla, meidät majoitettiin samaan rakennukseen kuin juuri tulleet lentäjäalokkaat. Ihmeteltiin että jos meidän rento käyttäytyminen haittaa heidän suhtautumista kuriin. Mutta ei huolta, niillä oli ilmeisesti sen verran motivaatiota, sitä ei haitannut mikään. Toinen seikka mikä pisti silmään oli se kuinka homogeenistä porukka oli, kaikki olivat suunnilleen sen 180 senttiä pitkiä, "normaalissa" yksikössä pituudet vaihtelevat jostain 2 metristä 1.5 metriin.

JOL
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meneekö teillä ne turvallisuusselvitykset läpi, että siis pääsette kertaamaan? Mulla vuosi sitten peruttiin käsky. Hiton Supo.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Taidetaan olla samassa veneessä. 2008 alkaen on onnistunut kutsujen välttely, mutta nyt muistivat sitten meikäläisen olemassaolon ja käskivät maasotakoululle jotain opiskelemaan elokuussa. Pitäisi ehkä selvittää, että pitääkö varautua minkälaisella varustuksella vai onko kyseinen tilaisuus jonkun sortin tapahtuma pääosin sisätiloissa.
Tervetuloa (tai siis -menoa) maakuntakomppaniaan, opettelemaan miten keltaisen valtion tankkiletkaa hidastetaan! ;D
 

Glove

Jäsen
Tervetuloa (tai siis -menoa) maakuntakomppaniaan, opettelemaan miten keltaisen valtion tankkiletkaa hidastetaan! ;D
Miinoilla, singoilla, pst-tykeillä, -ohjuksilla ja -droneilla, suurilla kivilohkareilla ja tarpeeksi leveillä kaivannoila, siltoja räjäyttämällä tai työntämällä tukinpätkä telektjun ja pyörän väliin. Varmaan on muitakin keinoja, mutta ei tule nyt mieleen.
 

Spitfire

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, SJS
Miinoilla, singoilla, pst-tykeillä, -ohjuksilla ja -droneilla, suurilla kivilohkareilla ja tarpeeksi leveillä kaivannoila, siltoja räjäyttämällä tai työntämällä tukinpätkä telektjun ja pyörän väliin. Varmaan on muitakin keinoja, mutta ei tule nyt mieleen.
Näillä, mutta ennenkaikkea makaamalla tuntikausia tähystämässä loskaisessa metsässä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös