Kertausharjoitukset

  • 245 507
  • 674

tigger

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti yellow
Joo, ei niitä ylennyksiä niitten päivien perusteella välttämättä tipu. Sain ylennyksen korpraaliksi vasta n.20 kertauspäivän jälkeen. Ja sen toisen natsan eteen saakin sitten kuulemma kunnostautua tulevissa mahdollisissa kertauksissa oikein kunnolla.

SOTILASARVO - KOULUTUSVAATIMUS
korpraali - kertausharjoitus
alikersantti - 7 kh vrk
kersantti - es-au, 10 kh vrk
ylikersantti - res-au, 20 kh vrk (varusmieskers 10 kh vrk)
vääpeli - res-au, 40 kh vrk (varusmieskers 30 kh vrk)
sotilasmestari - res-au + koulutus, sijoitus ja sopivuus vast SA- tehtävään
vänrikki - es-ups
luutnantti - res-ups, 10 kh vrk
yliluutnantti - es-ups, 30 kh vrk
kapteeni r - es-ups, 60 kh vrk
majuri - es-ups + koulutus, sijoitus ja sopivuus vast SA-tehtävään
everstiluutnantti - kuten edellä, vain erikoistapauksena ´

(www.mil.fi)

reservi on tällä hetkellä maailman ehkä kaunein sana,
45 aamua ja sitten napsahtaa nolla.

Luojan kiitos että en tule saamaan sodanaikaista sijoitusta
-> ei kertausharjoituskutsuja ;)

vaikka toisaalta tyyliin 5 vuoden päästä voi harmittaa
et ois ollu kuitenkin kiva nähdä vanhoja
inttikavereita uudelleen kertauksissa....
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Enpä löytänyt tälle säväyttävälle aiheelle omaa ketjua, joten aloitan sellaisen.

Isä Valtio muisti minua äskettäin kutsulla kertausharjoituksiin. Valitettavasti minulla on juuri samaan aikaan huomattavasti tärkeämpääkin tekemistä, joten aion laittaa arvon herra sotaherroille lykkäysanomuksen.

Onko kanssa-JA:laisilla tietoa/mutua/mitä vaan siitä, millainen hakemus takaa lykkäyksen onnistumisen? Heittäkää tänne muutenkin juttua kertausharjoituskokemuksistanne. Legendaarisia tapauksia löytynee siltäkin rintamalta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Riippuu kovasti siitä "muusta tärkeämmästä tekemisestä"; työnantajan kirje yleensä riittää. Oma selvitys saa olla kyllä todella hyvä, että sillä lykkäyksen saisi.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Eipä ole pakollista lappua vielä postiluukusta tipahtanut, vaikka kotiuduin jo joulukussa -96. Sodanajansijoitus on olemassa.
Vapaaehtoinen tuossa syksyllä kuitenkin tuli ja ajattelinkin käydä maaliskuussa ihmettelemässä, josko jotain muistais vai tarviiko muistaa mitään?!
Sotilasarvo edelleen vänrikki.
 

Tulppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Itse olen ollut kertaamassa yli neljä vuotta sitten päättyneen varusmiespalveluni jälkeen nyt kahdesti. Jälkimmäinen päättyi eilen.

Sen verran onnistuin sähläämään, että tuskin kutsutaan ihan heti uudestaan. Ja ylennyksestäkään lienee turha haaveilla.

Aselajina on siis soittaja ja korpraaliksi ylennettiin jo varusmiesaikana.
 

Haipakka

Jäsen
Haipakka palveli 90-luvun alussa rannikkotykistössä hankkien esimerkillisellä rannikkopalveluksella kessun jämät. Hyvä aselaji, hyvä varusmiesporukka. Hienot saariston maisemat kaupan päälle.

2000-luvun alkaessa olin jo varma että ovat unohtaneet - MUTTA yhtena perskuleen päivänä tuli kutsu MAAVOIMIEN (jääkäriporukka) kertausharjoitukseen. Olivat muuttaneet sijoituspaikkaani armeijan "rosterissa".

Hajosin - mutta menin kuitenkin.

Itse kertaus ei ollut mitenkään "kovaa" vaikka mettässä oltiinkin. Itse asiassa helevetin löysää ja tylsistyttävää. Enimmäkseen nukkumista ja piereskelyä.

Varusmiesaikana esim. Rannikkotykistön AUK:ssa oli paljon, paljon kovempaa kun tetsailtiin Rannikkojääkärien malliin.

Muutenkin kertauskeikka äärimmäisen epämotivoiva kokemus. Kaiken huippuna paskat maavoimien ääliökapiaiset, jotka eivät edes hallinneet hommiaan. Kämmäreitä.
 

avatar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aidosti Sysipaska
Kovasti olen tässä odotellut kohta 4 vuotta, josko ne keksisivät joskus vaikka sijoittaa meikäläisen johonkin, kun olen vielä sijoittamaton, eli ei paljon kertauksia tule sitä ennen, näin olen asian käsittänyt.
 
Suosikkijoukkue
Susanna Pöykiö
Alik/Radisti II/98 joka ei 99,9% varmuudella joudu kertaamaan.

Syy: loppuvaiheessa taivalta "astma" yllätti. 2 askia röökiä astmatestien alla (en polta), johan henki korisi ja pihisi. B-mieheksi muuttivat sitten, aamuja taisi olla jäljellä jotakuinkin 10, tai sellaista. Eli sota-ajansijoitus mahtanee olla tuolla jossain kodinturvajoukkojen tai muuten vain halveksittavien rötvääjien seassa.

Tai sitten ne poistumiskiellot ja -rangaistukset (ei tultu komppanian päällikön kanssa juurikaan toimeen) muistuttavat, että "Tätä miestä SA ei kaipaa!", enkä minä SA:a. hymiö.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Itselläni oli järjestyksessä toinen kertaus pari kuukautta sitten. Jos edellinen kertaus meni rötväten, niin nyt tetsattiin ja hajottiin oikein kunnolla. Sää oli kolea, ja räntää tuli niskaan reippaan tuulen kera. Yöt sujuivat päivystäen, ja päivät joko taistellen tai aikaa tappaen. Kaikkein hajottavinta oli se, että joka päivä teimme muutaman tunnin mittaisia siirtymisiä kuorma-autolla, mikä ei miellyttänyt reserviläiselämään tottunutta. Lavalla 24 äijää jopa neljättä tuntia ilman kusitaukoa!

Porukka oli monenkirjavaa, mikä toikin harjoitukseen aitouden tunnetta. Joukkoon mahtui jermuja ja lammiomaisia pikkuhitlereitä. Erikoista harjoituksessa oli myös, se että se tapahtui aivan rajan pinnassa hetkellisesti rajavyöhykkeen tuntumassa. Ei puhuttukaan a2-keltaisesta, vaan kaikille kävi selväksi mistä päin oletettava vihollinen tulisi.

Nälkäkin siellä tuli, joten aitous oli kohdallaan. En tiedä oliko se suunniteltu juttu, kun elintarvikehuolto takkuili. Kaikesta kärsimyksestä huolimatta harjoituksesta jäi sellainen kuva, että ainakin rajajoukkojen miehistöaines on ainakin lappilaisittain erinomaista tasoa. Eli tykärit ja muut älkää pelätkö, vihollinen ei selviä rajaa pidemmälle.
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Eilen se tipahti postiluukusta..

Kauan pelätty kirje sitten tuli. Jos joku sitä ei vielä ole saanut, niin se on yllättävän pienikokoinen valkoinen kuori, jossa vas.yläkulmassa lukee 'Puolustusvoimat' ja sotilasläänin osoite. Mun tapauksessa Kymen sotilaslääni.

Huhtikuussa 2005 olis lähdettävä eka kertaa kertaamaan. Varusmiespalvelukseni saapumiserä oli 1/96. Mikkelin kranaatinheitinkomppaniassa ja Haminassa tuli oltua. Nyt kävi käsky Lappeenrantaan, jossa 'taisteluosaston kertausharjoitus' toteutetaan Taipalsaaren ja Lappeenrannan lähimaastossa.
Neljä yötä se kestää, joten ei paha nakki eka kerraks, vaikka kyllähän siihenkin aikaan jo paljon saadaan jos toimintaa on 24h/vrk.

Saa nähdä.. Oikeestaan ei edes vituta koko asia. Pari vuotta sitten oli asenne aika vastainen, ja olis varmaan yrittänyt kaikki keinot ettei tarviis mennä. Nyt meen ihan mielelläni katteleen. Siihen osaa kuitenkin jo tässä iässä suhtautua vähän rennommin, mitä vielä parikymppisenä..
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itsehän syksyllä vasta olin viikon, nyt tipahti toinen viikko huhtikuulle. Mikäs siinä, lomastahan se käy työpaineiden keskellä. En oikein koskaan ole jaksanut ymmärtää niiden motiiveja, jotka viimeiseen asti pyrkivät välttelemään kertausharjoituksia. Todellakin mukavaa vaihtelua arjen harmauteen. Tunnelmakin on aivan toista luokkaa kuin varusmiehenä.
 

tigger

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Suomi-Salama
Todellakin mukavaa vaihtelua arjen harmauteen.

Ja ainakin opiskelijalle tollanen reissu on varsin
"tuottelias", eikös sieltä joku 50 escudoa tule per päivä...
Kelpais mulle.

+Näkee vanhoja kavereita!
 

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Viestin lähetti Suomi-Salama
Itsehän syksyllä vasta olin viikon, nyt tipahti toinen viikko huhtikuulle. Mikäs siinä, lomastahan se käy työpaineiden keskellä. En oikein koskaan ole jaksanut ymmärtää niiden motiiveja, jotka viimeiseen asti pyrkivät välttelemään kertausharjoituksia. Todellakin mukavaa vaihtelua arjen harmauteen. Tunnelmakin on aivan toista luokkaa kuin varusmiehenä.

Todellakin, olen kateellinen Sinulle ja ymmärrän täysin katsontakantasi. Itsekin olen halunnut kertaamaan jo pitemmän aikaa mutta asialle ei voi mitään - niin kauan kun olen nykyisessä duunissani en voi saada kertauskutsua vaikka se todellakin kiinnostaisi. Ei muuta kun mukavaa reissua!
 

Jape

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Viestin lähetti tigger
Ja ainakin opiskelijalle tollanen reissu on varsin
"tuottelias", eikös sieltä joku 50 escudoa tule per päivä...
Kelpais mulle.
Tässä tulee tuoreet reserviläispalkat: Upseerit 54.15€/vrk, aliupseerit 51,55€/vrk ja miehistö 49,20€/vrk.
Lisäksi jokaiselle maksetaan 3,60€/vrk verotonta päivärahaa.

Siitä vaan jokainen laskekoon omat tienestinsä reservin sotilasarvonsa mukaan..
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viestin lähetti Jape
Tässä tulee tuoreet reserviläispalkat: Upseerit 54.15€/vrk, aliupseerit 51,55€/vrk ja miehistö 49,20€/vrk.
Lisäksi jokaiselle maksetaan 3,60€/vrk verotonta päivärahaa.

Siitä vaan jokainen laskekoon omat tienestinsä reservin sotilasarvonsa mukaan..

Lisäksi hyvin monet työnantajat (sopimuksista ja käytännöistä riippuen) maksavat erotuksen, joka jää palkan ja reserviläispalkan väliin. Eli käytännössä persnettoa ei synny. Työttömille ja opiskelijoille kertausharjoitukset ovat todellakin suorastaan rahakkaita keikkoja.

Tarkennettakoon vielä tuota edellistä viestiäni, että tietenkin on tilanteita, ettei kertausharjoituksiin yksinkertaisesti esimerkiksi työesteiden vuoksi voi irrottautua. Ymmärrän täysin. Eikä minulle kuulu sekään, jos joku nyt haluaa viimeiseen asti muuten vain ne välttää. Ihmettelen vain sitä, koska omat kokemukseni kertausharjoituksista ovat todellakin hyvin positiivisia.
 
Suosikkijoukkue
Haukat
Minusta on jokseenkin aika huvittavaa, että nyt kertaaminen ei oikeastaan tuntuisi lainkaan niin pahalta ajatukselta kuin joskus puoli vuotta tai vuosi sitten. Kotiuduin viime kesänä alikersanttina, aselaji oli viesti. Meille uhkailtiin, että ekat kutsut saattavat tulla jo ensi kesänä. Saapa nähdä. Oikeastaan ihan sama. Raha kelpaa, kavereita on ihan kiva nähdä ja hiuksia ei tartte leikata - siinä kolme hyvää juttua kertauksiin liittyen. Toisinaan on kuitenkin revittävä vitutusta pienistä asioista, ja kerratessa siihen lienee oiva tilaisuus.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Nämä kinkerit ovat sitten historiaa, eilen tuli vapautus rauhanajan palveluksesta terveydellisistä syistä. Fiilis on vähän ristiriitainen, toisaalta on homma nyt selvä molemmin puolin, toisaalta luokituksen mukaan olo on kuin c-luokan kansalaisella. No, ei se mitään.

Päätöksentekoprosessi on vain sellainen byrokratian helmi, että ihmettellä täytyy. Lääkärin lausunto ei riitä puolustusvoimille, vaan henkilö täytyy käskyttää paikanpäälle erityiseen tarkastukseen, ennenkuin palvelusluokitusta voidaan muuttaa.

Mitä tämä tarkastus sitten pitää sisällään?

No, käytännössä 2h jonotusta ja 5 minuuttia tarkastusta. Hienoa. Lääkäri selasi paperit minuutissa, sanoi että asia pihvi hänen puolestaan, mene odottamaan komitean käsittelyä. Siitä hetken päästä huoneeseen, jossa on kaksi upseeria, joista toinen tarvitaan kertomaan toiselle että minkä takia muutos pitäisi tehdä. Kysyy myös samalla onko asiaan kommentoitavaa. No eipä siihen ollut paljon sanomista.

Toinen upseeri mutisee itsekseen, ottaa sotilaspassin ja kirjoittaa siihen luokituksen muutoksen ja lyö leiman päälle. Ensimmäinen upseeri pyytää allekirjoituksen johonkin vihkoon. Sitten kättä päälle, passi kouraan ja näkemiin.

Tämän tarkastuksen takia puolustusvoimat ajatti allekirjoittanutta 435km edestakaisin (reilu 5h matka-ajassa) ja maksaa sitten jonkinlaisen matkakorvauksen.

Olisikohan toimintatavoissa jotain viilaamisen varaa?
 

Kraztog

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa,Ac Milan,ManU,KuPS, Penguins
Syksyllä olin ensimäisissä kertausharjoituksissa,oli semmoinen reissu että sen taas muistaa ja pitkään! Kaikki luulivat sen olevan rentoa meininkiä....eeeeih....pahempaa kuin rovalla aikoinaan,koko tykistä ei muistanut yhtään mitään ja käytännössä kylmiltään laitettin ampumaan,realistista tosin.Vettä satoi kaatamalla koko ajan,kaikki vaatteet ja tavarat märkinä,sen olisi vielä kestänyt mutta taivaan lahjana meillä oli spolle luutnantti jaos upseerina....kusipäisyyden mukaanko niitä valitaan kahlekoiriksi???Jatkuvaa vittuilua ja huutamista,alokkaille se sopii mutta ei reserviläisille.Muut kapiaiset olivat rentoja.Kaiken lisäksi poskionteloni menivät tukkoon kesken kaiken...ja eeeii....ei päässyt lääkäriin,buranoita sai kyllä.Viikon olin sairaana kotona,muutama päivä terveenä ja sitten iski keuhkoputki ja sen perään vielä oikea flussa.
Kaikesta huolimatta uudestaan jos kutsu tulee!!:) mutta se spolle ei selviä kyllä sodasta,omat ampuvat sen heti....;)
 

rectum

Jäsen
Suosikkijoukkue
jokerit
Kertaamaan, jee!

Joulukuun alussa postilaatikosta tipahti kauan odotettu kirje puolustuvoimista. Ystävällisesti he tarjosivat maaliskuulle mahdollisuutta viettää 7.3.2005 alkaen viikko luonnonhelmassa Santahaminan kuvankauniilla paratiisisaarella. Lupasivat tarjota vaatetuksen, muonituksen sekä ohjattua toimintaa koko viikon ajaksi. Kaiken kukkuraksi he maksavat tästä suunnattomasta lystinpidosta vielä runsaskätisesti palkkaa - yli 50 € vuorokaudelta. Eihän tälläista unelmien tilaisuutta voi ohittaa!

TJ 10 tuntia. Vituttaa.
 

Rocco

Jäsen
Tuli postissa kutsu kertauksiin muutama päivä sitten. En kuitenkaan ihan virallisiin kertauksiin mene, vaan kurssin järjestää paikallinen maanpuolustusjärjestö, tosin kouluttajat tulevat itse armeijasta. Kaksi päivää kohteensuojausta luvassa. Jah jah.
 

tigger

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Stonecold
Olisikohan toimintatavoissa jotain viilaamisen varaa?

Häkissä on viisi apinaa. Laitetaan banaani roikkumaan häkin katosta ja tikkaat banaanin alapuolelle. Jonkin ajan kuluttua joku apinoista lähtee kiipeämään banaania kohti. Heti, kun apina koskettaa tikkaita, muita apinoita ruiskutetaan kylmällä vedellä.

Jonkin ajan kuluttua joku toinen apina lähtee kohti banaania samoin tuloksin - muita apinoita ruiskutetaan kylmällä vedellä. Kohtapuoliin tikkaille pyrkivän kolmannen apinan aikeet estetään toisten toimesta.

Nyt luovutaan kylmästä vedestä. Yksi apina otetaan häkistä pois, ja tilalle laitetaan uusi. Uusi apina haluaa kiivetä tikkaille ja hakea banaanin.

Kauhukseen apina huomaa, että muut käyvät sen kimppuun. Parin yrityksen jälkeen apina ymmärtää, että yritys kiivetä tikkaita johtaa joukkokuritukseen.

Seuraavaksi korvataan taas yksi alkuperäisistä apinoista uudella. Edellisellä kerralla vaihdettu apina osallistuu kuritukseen nyt innolla!

Näin toimitaan kaikkien alkuperäisten apinoiden kanssa. Joka kerta, kun uusi tulokas yrittää tikkaille, muut kurittavat tätä. Useimmilla ei ole mitään käsitystä, miksi ne eivät saa kiivetä tikkaille tai miksi ne osallistuvat tulokkaan kurittamiseen.

Kun kaikki alkuperäiset apinat on korvattu, ei yhtäkään häkissä olevaa apinaa ole ruiskutettu kylmällä vedellä. Kuitenkaan yksikään apina ei enää yritä tavoitella banaania. Miksi???? koska niiden mielestä täällä on aina toimittu näin. Ja näin, armeijan toimintamalli syntyy...

***

Menee ehkä vähän off-topiciksi mutta löysin tälläisen
aamukampa.netistä ja sehän sopii tähän kuin sialle
otsatukka.
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Viestin lähetti AnaKonda
Elo-syyskuun vaihteessa pitäisi mennä kertaamaan taas vanhoja taitoja Vekarajärvelle. Joku patteriston harjoitus siellä on tällöin. Armeijasta pääsin heinäkuussa -99, joten viisi vuotta siinä meni, ennen kuin kertaamaan joutui =) Ihan mielenkiinnolla sinne mennään :)

Itse itseäni lainaten, jälleen matka käy Vekarajärvelle elokuun lopulla. 6 päivää telttaelämää ja paskanjauhantaa armeijasta tuttujen tyyppien kanssa, välillä kai sitä ammutaan tykilläkin =) vaan tätä ne uhkaskin jo viime syksynä, että vuoden päästä homma uusiksi! Vaan ihan hyvällä mielellä sitä taas mennään :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös