Kertausharjoitukset

  • 245 454
  • 674

marse

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Morrison


Jos haluaa välttyä kertausharjoituksilta, niin soittaa/käy sotilasläänin esikunnanssa ja ilmoittaa että vakaumus on muuttunut. Eli periaatteet kieltävät osallistumasta mihinkään armeijan touhuihin. Tässä kyllä on miinuksena se, että ne ottavat sotilaspassin pois. Voi olla kiva selittää työhaastattelussa miksi ei ole passia, vaikka on käynyt armeijan.


Tätä kutsutaan reservistä kieltäytymiseksi ja tällöin reserviläinen periaatteessa muuttuu siviilipalvelusmieheksi ja hän on tästä eteenpäin täydennyspalvelusvelvollinen. Lain mukaan ne, jotka hakevat täydennyspalvelukseen silloin kun on voimassa oleva kutsu kertausharjoituksiin, kutsutaan automaattisesti täydennyspalvelukseen. Muut kutsutaan työministeriön harkinnan mukaan. Viime aikoina täydennyspalveluksen järjestämisestä vastaava Lapinjärven koulutuskeskus on harkinnut oikeaksi kutsua kaikki (lähteenä aseistakieltäytyjäliitto, en itse ole tutustunut kutsuttujen määrään).

Täydennyspalveluseriä on sellaiset seitsemän vuodessa ja palvelu suoritetaan joko Lapinjärvellä sivarikeskuksessa tai Kiuruvedellä. Täydennyspalvelus kestää viisi päivää ja koostuu erilaisista ulkotöistä, esimerkiksi luonnonsuojelualueiden kunnostus, virkistysalueiden rakentaminen, rakennusten kunnostus ja vesistöjen kunnostus voivat olla täydennyspalveluksen kohteena (tässäkin jälleen lähteenä aseistakieltäytyjäliitto, en ole itse kokeillut tätä palvelusmuotoa).
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Viestin lähetti Stonecold
Ei ole lappuja näkynyt viimeisen 15 vuoden aikana, joten eiköhän tässä olla mappi öössä näiden harjoitusten suhteen.

Jumaleissön! The Firma pisti postia ja käskytti kertauksiin syksyllä 3.9. - 9.9. Kinkerit ovat Kainuun Prikaatin alueella, ilmeisesti Puolangan-Suomussalmen suunnalla. Joku on siis kaivanut Ö-mapin esiin ja valiojengi raavitaan kasaan! Olipahan ylläri, heh.
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Itse en enään ammattini takia sodanajan kokoonpanoon kuulu, mutta tuossa kaverin kanssa mietittiin, että eikös sodanajan sijoituksen saa tietää jostain esikunnasta, mutta mistä sieltä?
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
neuvo kaikille kertausten välttelijöille

Intti käyty -92, ulos reservin vänrikkinä hyvin arvosanoin ja aselajista, joka joutuu kertaamaan hyvinkin paljon tavalista useammin. Lähtiäissanatkin olivat luokkaa; Näkemiin, teidät me tapaamme pian uudelleen...

Vuosi 2004. Ei ainuttakaan kertauskutsua, edes vapaaehtoista. Nyt elän jo vakaassa uskossa ettei sellaista tulekaan.

Todennäköinen syy; heti asepalveluksen jälkeen muutto toisen sotilasläänin alueeelle ja muutaman vuoden jälkeen jälleen uudelle paikkakunnalle muutto. Lisäksi varmistin asian siten, että käydessäni hiukan pidemmän reissun ulkomailla ilmoitin sotilasesikuntaan matkasta/poissaolosta (koska muistaakseni sellainen meiltä vaadittiin?). Kerroin viipyväni xx kuukautta pois ja palaavani takaisin suomen x kuukautena. Vanha ystävällinen rouva kirjasi ilmoitukseni kiltisti ylös ja juuri kun olin kiittänyt ystävällisestä asioinnista ja olin sulkemassa puhelinta, kuulin tämän vanhemman leidin huikkaavan puhelimeen; niin ja muistathan sitten ilmoittaa, kun palaat takaisin suomeen. ??? Arvatkaa vaan, olenko 'muistanut' :-)

Ja jos nyt tämän viestin kirjoitettuani joudun kertaamaan, pidän sitä puhtaasti Jatkoajan syynä...
 

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Elikä sotilasläänien esikunnat ovat paikkoja missä tiedetään sodanajansijoitukset.

Mutta kerratkaa te pojat vaan. Minun ei enään tarvitse.
 

Noutaja#9

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Itä-Helsingin Noutajat
-94 marraskuussa pääsin pois ja seuraavana kesänä jouduin kertausharjoituksiin. Syynä oli se, että olin varalla olevan varalla. Jotenkin näin eli muut kieltäytyi ja niin minä sitten jouduin sinne. Ei sen puoleen, ihan asiallista menoa, vielä kun jouduin samaan paikkaan, missä oli ollut. Pääsi antamaan hieman takaisin kapiaisille, mitä oli itse saanut kokea. Joku yritti tulla kokeilemaan onneaan komentamalla, mutta eihän meitä paljoa kiinnostanut mitä se siinä metelöi.
En tosin tiedä lähtisinkö enää uudestaan. Toisaalta mikä se on ollessa, kun ei mitään tarvitse tehdä ja siitä maksetaan. Ruuan ja vaatteet saat talon puolesta.
Muutaman kerran on tullut kutsu vapaaehtoiseen kertausharjoitukseen, mutta ne on mennyt suoraan roskiin. Nyt ei ole muutamaan vuoteen häiritty näillä typerillä kutsuilla.
 

tonderi

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Vuonna -96 koitti vapaus armeijasta. Ja ensimmäiset vapaat kertausharjoitukset ois ollu jo seuraavana vuonna. En menny. Sit siintä seuraavana vuonna tuli taas kahdet vapaat harjotukset. En menny taaskaa. Sit vajaa neljä vuotta sitte tuli ekat pakolliset ja siel oltii kuus päivää rämeessä. Ja nyt pitäs taas lähtee 3.10. Et jotakuinkii neljän vuoden välein noita näyttäs olevan.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Soitin esikuntaan ja kyselin harjoituksesta, kasaavat aika isoa harjoitusta syksylle; tuhatkunta miestä nauttii reippailusta Vuosangassa silloin. Joten läänin alueen ressut varautukaa kutsuihin. Kovapanosammunnat on ohjelmassa, joten korohoro laulaa taas pitkästä aikaa.
 

TDM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät Oulu
Viestin lähetti yellow
Kuinkas usein on arvon sotilaille tällainen nakki iskenyt? Itselläni on taas se aika, jolloin sopii odottaa sitä tiettyä kirjekuorta puolustusvoimista. Ja kyseessä on jo neljäs kerta 9 vuoden sisään.

Itsellä jälleen toukokuussa viikko kertausta. Nyt jo kolmas kerta, tämänkin jälkeen odotettavissa joka toinen vuosi ainakin seuraavat 10 vuotta. Voihan perkele.

Tuo kertausmäärä riippuu todella paljon mihin joukko-osastoon reserviläinen on sijoitettu. Jos on ns. läänin reservissä voi olla ettei tarvitse kerrata koskaan.

Puolustusvoimathan muutti tuossa jokin vuosi sitten tuota kertaussysteemiä. Tällä hetkellä odotettavissa oleva kertausmäärä on yhden kerran, n. 5 vuotta intin päättymisen jälkeen. Tämän jälkeen kertaukset hoidettaisiin sunnuntaisotimisella eli vapaaehtoisilla maanpuolustuskursseilla.

Sinänsä nuo kertaamiset ei hirveästi ota päähän, hommista johtuen joskus siellä on jopa ihan mukavaa, mutta jotenkin alkaa tuntua että eikö tämä jo ala riittämään tätä lajia.

Komppania. Aaaaseeeennnnto. Älkää ennakoiko.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lokakuun alussa viikon kertausharjoitus. Kyseessä on tehtäväkohtainen harjoitus, johon osallistuu sa-yksikön runkohenkilöstö. Miehistöä ei siis ole. Ei paha rasti, koska osa yöpymisistäkin on kasarmilla. Ihan positiivisella mielellä lähden, kyseessä on toinen kertausharjoitukseni.

Harjoituksen jälkeen itsenäisyyspäivää odotellessa..
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Mukavaa touhuamista toukokuun lopulla taas viikko. Olenko minä täällä ainoa, joka saa jatkuvaa syöttöä kertausharjoituskutsuja? Esim. tänä vuonna jo toinen kerta (vapaehtoinen + nyt tämä pakollinen), ja tästä taaksepäin, alkaen reserviin pääsemisestä 1995, on oltu kertaamassa jo kait neljästi-viidesti. Muutama kerta on jäänyt väliinkin.

Onneksi sentään ehtii Metallican konserttiin, muuten olisi käsi/jalka katkennut sopivasti...
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Viestin lähetti TBK
Itse en enään ammattini takia sodanajan kokoonpanoon kuulu

Sama vika. Hiukan ketuttaa kun isänmaan miehiä kuitenkin oon. Toukokuussa -93 reserviin ja puolitoista vuotta myöhemmin kertaamaan, oli kivaa könytä pitkin poikin pääkaupunkia ja lähialueiden metsiä. Puolitoista viikkoa meni mukavasti ja rahaakin siitä sai enemmän mitä silloin työttömänä ollessani
 

punsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
onks tietoo ???

tietääkö ketään et jos ei ilmoita mitään ja jättää menemättä kertauksiin niin tuleeko siit mitään saktioita?
 

Prosessori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Re: onks tietoo ???

Viestin lähetti punsi
tietääkö ketään et jos ei ilmoita mitään ja jättää menemättä kertauksiin niin tuleeko siit mitään saktioita?

Jos kertaukset on pakolliset, niin mun muistaakseni siitä saattaa napsahtaa jopa linnaa.
 

Tormentori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: onks tietoo ???

Viestin lähetti Prosessori
Jos kertaukset on pakolliset, niin mun muistaakseni siitä saattaa napsahtaa jopa linnaa.

Ei käsittääkseni tule linnaa. Oikeuteen ja sakkoja. Ja seuraavaan kertaukseen tms. Itselleni tuli käsky vekaralle kertaamaan elokuun lopulla. En ole menossa ja huomenna pitää soittaa esikuntaan asiasta.
 

Idefix

Jäsen
Viestin lähetti foobar
Vempat kertaa?

Urbaanilegenda. Herra vääpeli yritti vastaavaa potkimalla allekirjoittanutta persuksille siinä viimeisessä kuntotestissä lupaillen huonoimmille pikaista kertauskutsua.

Ei todellakaan sinä päivänä juoksututtanut ja tulihan tuota joskus vemppailtuakin. Polvi kyllä levisi lopussa ihan oikeastikin. III/93 eikä ole kutsu käynyt, eipä kyllä haittaa pätkääkään. Optimaalisen resurssiallokaation ihailijana luovutan minulle varatut patruunat ja näkkileivät niiden käyttöön joita ko. leikki vähääkään kiinnostaa.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Viestin lähetti Idefix
Urbaanilegenda.

Voin vahvistaa. Kutsu käy koko ajan, tai no, kerran kaksi aina parin vuoden aikana. Aselaji lienee suurempi syyllinen.

Nim. ei päivääkään vemppaa koko armeija-aikana.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Terveisiä kertausharjoituksista!

Kyllä, täältä minä kertausharjoituksista kirjoittelen viestiä. Kyseessähän on siis kuljettaijien kertaus, joten suurta sykkimistä ei ole. Kaikki yöt olemme kasarmilla tai kotona. Voimme mennä minne tahdomme kun palvelus loppuu. Lauantaina olisi kotiutuminen.
Mutta täytyy sanoa, että on tämä nykyisten varusmiesten elämä aika erilaista kuin omana aikanani pari vuotta sitten. Täällä komppanian käytävällä tämä kone on. Tietysti en ole nyt samassa prikaatissa kuin varusmies aikana, joten tämäkin vaikuttaa.
 

b2reds

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Intistä pois 92. Ekat kertaukset 99.
Nyt pääsee taas verestämään muistoja santahaminan
"paratiisisaarelle" 17.5-21.5.
 

kosh

Jäsen
Suosikkijoukkue
F2- sekä O-katsomo
Kesäkuussa, painopistealueena Saaristomeri, pidetään tämän vuoden suurimmat sotaharjoitukset Euroopassa. Itse osallistun työni puolesta, mutta on se ihme jos ei kukaan muu jatkislainen osallistu.
 

Ramses

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Poissaolo

Itselläni kertausharjoitukset alkaisivat huomenna. Olen kumminkin menossa tänään hammaslääkäriin jossa minulta poistetaan koko viikonlopun särkenyt viisudenhammas. Nyt tarttis tietää onko siitä saatu sairaustodistus riittävä syy kertauharjoituksen väliinjättämiseen?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös