Kertausharjoitukset

  • 245 293
  • 674

Iceman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit
Re: Re: Re: Re: Kertausharjoitukset

Viestin lähetti Stone Cold
Ennen vaikutti käsittääkseni myös työpaikka, tiedä sitten onko nyt niin merkitystä.

On duunilla vieläkin merkitystä. Itse olen sellaisessa duunissa että armeija ei saa kutsua kertaamaan. Sinänsä sääli koska olen innokas reserviläinen ja kellepä ei kelpaisi ylimääräinen opastettu vapaa-ajanvietto tasapaksujen duunien vaihteluksi.
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Viestin lähetti Morrison
Itse kotiuduin tammikuussa 2002 ja olen ollut kerran kertaamassa, 2002 kesällä! Arvatkaa vaan oliko V-käyrä korkealla. Kuukausi sitten tuli uus kertauskutsu. Pitäs reilun kuukauden päästä lähtee kertailee kuorma-autolla ajoa. kuulemma pohjustelee kesän/talven isompaa kertausta. V-käyrä nousi taas. Jos hyviä puoli pitää etsiä, niin kertausTJ on "enää" 90. Kuulemma kertauspäiviä voi olla enintään 100. Kymmenen päivää olen jo suorittanut.
Rupee tuntuu siltä, että jos sota syttyis meidän prikaati ois rähinöissä ekana. Sen verran usein käytetään kertaamassa.

Olisi ehkä kannattanut opetella inttihommat kerralla kunnolla, että ei tarvitsisi kertailla jatkuvalla syötöllä vanhoja asioita. Ja mitä prikaatiiisi tulee, niin kyseessä on varmaan se kuuluisa miinanpolkijaprikaati, joka selvittelee saappaillaan edessä olevat miinakentät valtakunnanrajan ja "Petrusakosken" välimaastossa.

Ihan vakavissaan, niin teillä kuljettajilla on kyllä aivan liikaa kertauksia. Yksi kaverini joutui kuljetustehtäviin välittömästi inttiaikansa jatkoksi. On käynyt pari kertaa kertailemassa sen jälkeenkin. Itse kävin kertaamassa pari vuotta sitten, ja meinasin joutua viime syksynä uudelleen, mutta pari päivää myöhemmin oma osuuteni peruttiin, koska useita äijiä oli kuulemma sijoitettu erehdyksessä samoihin tehtäviin. Ei kyllä harmittanut, vaikka edelliskerta oli ihan ok kokemus.

Yhdellä työkaverillani oli erikoinen kertaus viime vuonna. Hänen kertauspaikkansa oli omassa työpaikassa. Ainoa erottava tekijä verrattuna meihin muihin työntekijöihin oli se, että tehtävät olivat hieman normaalista poikkeavia ja hänellä oli maastopuku päällänsä.
 

vision

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
-98 syksyllä reserviin eikä ole kutsua tipahdellut, eikä tarvitse. Samasta tuvasta on pari jamppaa käynyt kertaamassa, joten omalle kohdalle kutsua tuskin edes tulee. Taisi vänrikin lupaus pitää ettemme nää edes kertauksissa.
 

Myers

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Dallas Stars
97 Reserviin ja olin jo vahvasti siinä uskossa, etten kertaamaan enää joudu. No uutena vuotena koitti ihmetys kotiin tullessa. Laatikossa odotti firman kirje, jossa ilmoitettiin kertausharjoituksista. 17.5 pitäis sitte lähtä tuonne Rovajärven suuntaan leikkimään. No kivahan se on vanhoja kavereita nähdä pitkästä aikaa.
 

Torsti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kai mä olen vähän outo, kun en panisi ollenkaan pahaksi kertauskutsua. Ei siellä intissä niin hirveetä ollut, tai ehkä mulla vaan ei oo muuta elämää?

Skapparit lupailivat tossa tammikuussa kun pois pääsin, että 07-keväällä Lohtaja kutsuis. Se Lohtaja ei hirveesti innosta, mutta sielläkin tuli koettua niitä parhaita hetkiä, jotka mieliin ovat syöpyneet.
 

Vteich

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Osaisko joku valaista, että minkähänlaisia sanktioita on luvassa jos pakollisesta kertauskutsusta kieltäytyy? Tai minkä veroinen syy on riittävä ja hyväksyttävä peruste kieltäytymiselle? Riittääkö esim. "kiireet" tai "henk.koht. elämäntilanne", vai vaatiiko jotain tarkempaakin selvitystä?
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse en ole tietenkään käynyt armeijaa, enkä siitä touhusta kovin paljon tiedä, mutta muistelen joskus kuulleeni että kertausharjoituksilta välttyy kun ei käy lunastamassa kertauskutsukirjettä. Olenko aivan hakoteillä?
 
Viimeksi muokattu:

Pateettinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & Kiekko-Vantaa
Viestin lähetti Gellner
Itse en ole tietenkään käynyt armeijaa, enkä siitä touhusta kovin paljon tiedä, mutta muistelen joskus kuulleeni että kertausharjoituksilta välttyy kun ei käy lunastamassa kertauskutsukirjettä. Olenko aivan hakoteillä?

Sitten saa toisen kirjeen, ja sen jälkeen soitetaan. Mm. ex-pomoa tultiin hakemaan työpaikalta. Eli kyllä sieltä jotenkin saadaan kiinni. Viime kertausharjoituksessa eräs skappari kertoi, että vuosittain käsitellään kymmeniä tapauksia lakituvassa, kun ei ole saapunut harjoituksiin.

Mm. eräälle kaverin selitys "työskentelen tutkijana Hollannissa", ei riittänyt selitykseksi viime keväänä. Käsittääkseni riippuu paljolti työstä, eräs äijä lähti kesken harjoituksen takaisin rakennusfirmansa hommiin, kun ei pienessä yrityksessä muuta osaajaa ollut. Isommissa firmoissa kai lykkäysluvat riippuvat siitä, kuinka vakuuttavasti esimiehet osaavat selittää, kuinka tärkeä tämä kaveri on juuri tähän aikaan vuodesta. :)

Viestin lähetti mission16w
Tuo korpiksi ylennys on hieman erikoinen tapaus, nimittäin sen pitäisi ihan majuritasolta asti vahvistettuna olla aika automaaginen juttu. Siitä ylöspäin voi tavallinen mopo yletä alikersantiksikin, mutta se vaatii poikkeuksellisia johtajakykyjä, sekä SA-tehtävää, jossa tuota alikin arvoa tarvitaan.

Pari viikkoa sitten kertauksessa esikuntaan ilmestyi alikersantti kyselemään arvoaan, hän oli ylennetty 15 vuotta sitten alikersantiksi harjoituksen päätteeksi. Sen jälkeen ei kutsua tullut ennen tätä sessiota, jossa huomasi olevansa kersantti. Kantahenkilökunnan kaveri totesi, ettei tässä nyt viitsitä kessujämiä poiskaan ottaa. Eli taisi olla harvinainen tapaus, jossa kotona olemisella saa lisää rautaa kaulaan. :)
 

ÄssienÄssä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
2 vrk takana

1½ vuotta sitten vietin mukavan viikonlopun vapaaehtoisessa kertausharjoituksessa ja viime syksynä olin menossa vastaavalle kurssille kunnes työmatka esti ko. tapahtuman osaltani.

Kurssi oli vallan mainio, lauantai-illan tietenkin kruunasi sauna ja rattoisa illanvietto upseerikerholla. Ja kaksi kertausharjoitusvuorokautta tällaisesta uhrauksesta.

Ja tottakai päästiin myös ampumaan ampumataitotesti. Mukavaa, suosittelen lämpimästi kaikille.
 

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Käyty on

Päästyäni pois keväällä 1996 olin sitä mieltä, että takaisin en mene, mutta syksyllä 2002 tuli viikko oltua sotimassa. Kokemus oli positiivisempi mitä odotin, mutta kaikesta huolimatta toivottavasti uutta kutsua ei tule. Kovasti uhkailivat, että 2007 olisi saman porukan kertaukset, mutta saa nähdä. Ilmeisesti seuraavan keikan jälkeen olisi tiedossa ylennys alikersantiksi.
 

Eddie

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät & kaikki karsintasarjat
Joo kyllä yksi kidutuskertaus on tullut koettua. Kaikki isojen poikien kertomat jutut helpoista kertauksista menivät romukoppaan sillä ei ikinä varusmiehenä joutunut kyntämään poronpaskojen ja mustikoiden päällä yhtä intensitiivisesti kuin tuossa kertauksessa. Nukkuakaan siellä ei saanu kuin sen vajaat 2 tuntia yössä jos tsäkä kävi. Mutta taidankin kuulua niihin onnekkaisiin, jotka kuuluvat näihin itsemurhapataljooniin. Eli vastahyökkäysosastoihin.

Oli juttua autokuskeista ja niiden suurista kertausmääristä. Minun tuntemat kuljettajat ovat saaneet elellä ihan rauhassa firman kutsukorteilta. Tunnen pari vanhempaa autosotamiestä, jotka jo 50 iässä vieläkin odottelevat kertauskutsua.
 

Kidd

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alaska Aces
Intistä pääsin keväällä -95, ja ensimmäinen kertauskäsky tipahti pari vuotta myöhemmin. Mikäs siinä, kertausharjoituksethan oli puheitten mukaan leppoisaa haahuilua, joten ei kun matkaan.
Totuus olikin sitten hieman erilainen, kasarmin näki ilmoittautuessa ja poislähtiessä, muuten oltiin tiiviisti metsässä ja telttamajoituksessa. Juostiin, tetsattiin, valvottiin, hyökättiin, puolustettiin, ammuttiin ja vittuunnuttiin lähes kuin inttiaikanakin. Seitsemän päivää tuli kerrattua kuumana kesänä -97.

Seuraavaksi, muutaman vuoden päästä, luukusta tipahti ns. vapaaehtoinen kertauskutsu. Sattuneesta syystä jätin homman väliin.
Seuraavaksi tulikin sitten jo ihan kertauskäsky, siis toinen laatuaan, ja kertaamaan olisi pitänyt lähteä viime kesänä. Kiitos reistailevan terveyteni, sotilaspassi tuli muutama viikko ennen lähtöä takaisin c-merkinnällä, joten hyvästi armeija, pärjäilkää.
 

DeS

Jäsen
Suosikkijoukkue
ÄSSÄT
Toukokuussa -93 reserviin Turun it:sta, seuraavan vuoden marraskuussa kertaamaan, viikko vierähti mukavasti kun könyttiin pitkin Hellssinkiä. Nykyisin työn takia vapautettu palveluksesta, hieman harmittaa kun olen tällainen isänmaan ystävä
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Viestin lähetti jpet
Olisi ehkä kannattanut opetella inttihommat kerralla kunnolla, että ei tarvitsisi kertailla jatkuvalla syötöllä vanhoja asioita.

kyllä tuo sama asia on tullut omaankin päähän. Ollaan varmaan kunnolla perseilty. Jos käydään asiaa tarkemmin ajattelemaan, niin tämä ensimmäinen kertaus johtui siitä että olin toiseksi viimeisessä porukkassa, jolle opettiin tietty viestijärjestelmä. (Olen siis kuski JA viestiliikennealiupseeri.) Joten meitä tarvittiin, että viimeisen saapumiserän loppusotaan olisi saatu täydellinen komppania. Sykittiin yhtä kovaan kuin varusmiesaikana. Tähän kyllä saattoi vaikuttaa se, että oli varusmiesaika niin hyvin muistissa.

Jos haluaa välttyä kertausharjoituksilta, niin soittaa/käy sotilasläänin esikunnanssa ja ilmoittaa että vakaumus on muuttunut. Eli periaatteet kieltävät osallistumasta mihinkään armeijan touhuihin. Tässä kyllä on miinuksena se, että ne ottavat sotilaspassin pois. Voi olla kiva selittää työhaastattelussa miksi ei ole passia, vaikka on käynyt armeijan.

EDIT: Vielä yks juttu: Onko kellään tietoa miten innokkaasti firma uudelleen kouluttaa reserviläisiä? Sitä vaan aattelin, että pääsenkö joskus tulevaisuudessa vielä kantelemaan kösseliä vai saavuttaako edistys meidän pikku viestikeskuksen.
 
Viimeksi muokattu:

ELÄKELÄINEN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Keski- Uudenmaan muoviseurat
Minulle joku kertoi,että jos siihen johonkin lopussa täytettyyn lappuun pistää ruksin kohtaan ´en tunne olevani yhtä terve kuin varusmiespalvelun alussa´niin kertaamaan ei kutsuta.On toiminut nyt ainakin 20 vuotta.
Asiaan saattaa vaikuttaa myös johdonmukainen tarkoituksellinen törppöily kaikissa mahdollista henkistä tilaa kartoittaneissa kirjallisissa testeissä.Vanne kiristi tosin päätä vain kerran.
 

mission16W

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, MUFC (sympatiat TPS)
Viestin lähetti Torsti
Kai mä olen vähän outo, kun en panisi ollenkaan pahaksi kertauskutsua. Ei siellä intissä niin hirveetä ollut, tai ehkä mulla vaan ei oo muuta elämää?

Lähden kyllä itsekin mielelläni kun kutsutaan ja ehkä jopa vapaaehtoisenakin. Nautin armeija-ajastani, eikä kertauspalkasta haittaakaan ole. Lappua vain tulemaan, Puolustusvoimat.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti Morrison
Tässä kyllä on miinuksena se, että ne ottavat sotilaspassin pois. Voi olla kiva selittää työhaastattelussa miksi ei ole passia, vaikka on käynyt armeijan.

Kai uskovaisetkin duunia saa? Sanoo haastattelijalle miten asia on.
 

Moto

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Morrison
Tässä kyllä on miinuksena se, että ne ottavat sotilaspassin pois. Voi olla kiva selittää työhaastattelussa miksi ei ole passia, vaikka on käynyt armeijan.

Onko joltain tosiaan kutsuttu sotilaspassia työhaastattelussa? Aika monessa kymmenessä haastattelussa sitä on tullut elämän aikana käytyä, eikä ole koskaan kysytty. Luulenpa, että jos joku militanttityönantaja haluaa jotain armeijapapereita nähdä, palvelustodistus on parempi vaihtoehto. Itselleni on vallan mainiosti riittänyt CV:n maininta asepalveluksesta, eikä muistaakseni kukaan haastattelija ole ollut siitäkään mitenkään kiinnostunut.
 

Morrison

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Boston Bruins
Moto: Onko joltain tosiaan kutsuttu sotilaspassia työhaastattelussa? Aika monessa kymmenessä haastattelussa sitä on tullut elämän aikana käytyä, eikä ole koskaan kysytty. Luulenpa, että jos joku militanttityönantaja haluaa jotain armeijapapereita nähdä, palvelustodistus on parempi vaihtoehto. Itselleni on vallan mainiosti riittänyt CV:n maininta asepalveluksesta, eikä muistaakseni kukaan haastattelija ole ollut siitäkään mitenkään kiinnostunut.

Itse en ole paljon töitä haeskellut ja niihinkin paikkoihin mihin olen hakenut ei kauheita papereita ole täytetty, joten omat tietoni ovat rajalliset. Ainakin kaveriltani oli passia kysytty kun hän haki töihin. Tietysti nykyisin ei enää suurta virkaa taida passilla olla, kunhan on armeijan käynyt ja siitä on maininta papereissa. En käy epäilemään kokemuksiasi.

Pernaveikko: Kai uskovaisetkin duunia saa? Sanoo haastattelijalle miten asia on.

Lähinnä tarkoitin jos Et ole uskovainen ja haluat sillä tavalla vain välttää kertauksen. Mutta eihän siinä mitään jos oikeasti uskoo niin. Jokaisen oma asiahan se on.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
-97 intissä eikä vieläkään kertauskutsua. Outoa?

Nuoremmat ovat käyneet jo useamman kerran.

Ihan mielellään lähtis vanhoja frendejä moikkaan ja vähän kuppia ottaan..
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Viestin lähetti InSideHockey
-97 intissä eikä vieläkään kertauskutsua. Outoa?

-92 intissä, eikä vieläkään kertauskutsua. Ihanaa!

Tupakaverit on olleet jo kerran, mulle vain ei kutsua kuulunut.. Olisiko syynä komppanian vääpeliin käsiksi käyminen... eipä haittaa.. toivottavasti ovat tietoni kadottaneet..


K
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Viestin lähetti Moto
Onko joltain tosiaan kutsuttu sotilaspassia työhaastattelussa? Aika monessa kymmenessä haastattelussa sitä on tullut elämän aikana käytyä, eikä ole koskaan kysytty.

Ei ole työhaastattelussa kysytty, mutta sen jälkeen kyllä. Varusmiespalveluksella saa nimittäin valtion palveluksessa kartutettua ikälisiä! Omalla kohdallani - juuri äsken virkaan nimitettynä virkamiehenä - sain yhden ikälisän enemmän, eli vajaat sata euroa kuussa enemmän palkkaa.

edit: Ps. -93 intissä, eikä kertaakaan kertaamassa!
 

jpet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ducks
Mieli maassa

Arvatkaapa mikä tipahti postiluukusta tänään? Ei kuulunut riemunkiljahduksia meillä, ei todellakaan. Lappiin lähdetään syksyllä ryynäämään, vaikka edellisestä keikasta ei ole kun neljä vuotta. Eikä siitä ole pitkään, kun kuittailin jollekin täällä siitä, että olisi kannattanut opetella inttihommat kunnolla. Edelliskerralla ei harmittanut, mutta nyt aikuisempana harmittaa, kun perhettäkin on jo ilmaantunut, ja nyt tiedän jo millaista se tulee olemaan.
 
Suosikkijoukkue
Turun Palloseura
Ei ole ihan mahdoton ajatus, että lähtisin vaikka vapaaehtoisestikin joskus kertaamaan, mutta ongelmana olisi harjoitusten sovittaminen aikatauluun, kun opiskelu ja työt täyttävät kalenterin aika totaalisesti vielä useita vuosia.

Palvelusvaruskuntani on lakkautettu, mitenköhän se vaikuttaa näihin kertauskutsuihin..
 

AnaKonda

Jäsen
Suosikkijoukkue
NFL, Kärpät, NJ Devils, Kraken
Elo-syyskuun vaihteessa pitäisi mennä kertaamaan taas vanhoja taitoja Vekarajärvelle. Joku patteriston harjoitus siellä on tällöin. Armeijasta pääsin heinäkuussa -99, joten viisi vuotta siinä meni, ennen kuin kertaamaan joutui =) Ihan mielenkiinnolla sinne mennään :)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös