Kertausharjoitukset

  • 245 415
  • 674

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei tule joka päivältä kertauspäivää. Palkallinen työ puolustusvoimissa sekä toimiminen rauhanturvatehtävissä tuo tietyssä suhteessa kertauspäiviä, mutta ne eivät mene suinkaan yksi yhteen. Lisätietoa osoitteesta: www.mil.fi

Jaetaanko näistä nykyään kertauspäiviä? En jaksa sen enempää tuota PV:n linkkiä kahlata. Itse vain en saanut yhtään "kertauspäivää" reilun 5 vuoden palveluksesta kantahenkilökuntana (opiskelevana ja palkallisena).

Mutta eipä tuolla ole juurikaan väliä. Kahden oikean kertausharjoituksen jälkeen sain vihdoin lappusen kotiin, ja nyt 14v varusmieskotiutumisen ja 9v virasta eroamisen jälkeen olen vihdoin siinä samassa reserviläisarvossa, mihin minut olisi ylennetty virassa ollessani, jos olisin vielä vajaan vuoden jaksanut tehdä PV:n hommia.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Ei tule joka päivältä kertauspäivää. Palkallinen työ puolustusvoimissa sekä toimiminen rauhanturvatehtävissä tuo tietyssä suhteessa kertauspäiviä, mutta ne eivät mene suinkaan yksi yhteen. Lisätietoa osoitteesta: www.mil.fi

Eiku joo se mennikin niin, että treenipäiviltä tuli jokaiselta kertauspäivä ja palvelusajalta jokatoiselta päivältä, no on niitä silti yli 100 kerättynä.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Sunnuntaina sitten pitäisi lähteä kertaamaan, 9 kuukautta kotiutumisen jälkeen. En tajua edelleenkään mikä funktio minulla on siellä, en osaa tetsata, en kaivaa poteroa en hälytyksiä en mitään! Istuin varusmiesaikani kuljetuskeskuksessa ajojärjestelijänä b-kelpoisuusluokassa komennuspaikkamiehenä.

Kysymys kuuluukin, onko paikalla vielä jokin lääkärintarkastus? Ajattelin vähän sanoa näistä terveydellisistä seikoista, minkä takia ensinnäkin sain b-paperit. Ja muutenkin on kaikkea pientä tässä. En ole tuhlannut omia rahojani menemällä lääkäriin, sillä ne paperit mitä sieltä saisin, eivät välttämättä kuitenkaan olisi oikeuttaneet vapautukseen kertauksesta.

Suunnilleen masentaa lähteä, kun tietää, ettei tule olemaan kovinkaan hyödyksi eikä siellä ole minulle tuttuja ihmisiä, sillä omasta komennusjoukkueesta ei käskyn saaneita ole kuin pari kappaletta.

Vitutusketjukamaa.
 

Myyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Spurs
Kysymys kuuluukin, onko paikalla vielä jokin lääkärintarkastus? Ajattelin vähän sanoa näistä terveydellisistä seikoista, minkä takia ensinnäkin sain b-paperit. Ja muutenkin on kaikkea pientä tässä. En ole tuhlannut omia rahojani menemällä lääkäriin, sillä ne paperit mitä sieltä saisin, eivät välttämättä kuitenkaan olisi oikeuttaneet vapautukseen kertauksesta.
Alussa täytetään papereita ja pitää laittaa rasti ruutuun, jos on terve. Siinä lääkärintarkastukset. Jos ei laita rastia, niin ilmeisesti sitten seuraa jotain muuta. Koita sitä.
 

Krupieeri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Detroit Red Wings
Istuin varusmiesaikani kuljetuskeskuksessa ajojärjestelijänä b-kelpoisuusluokassa komennuspaikkamiehenä.

Miten mä olen ollut näihin päiviin asti siinä ymmärryksessä, että "bemareiden" ei tarvitse kerrata? Tämä lienee muuttunut jossain vaiheessa vuosien saatossa tai sitten olen ollut ihan kuutamolla kaiken aikaa.
 

hihhu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Suunnilleen masentaa lähteä, kun tietää, ettei tule olemaan kovinkaan hyödyksi eikä siellä ole minulle tuttuja ihmisiä, sillä omasta komennusjoukkueesta ei käskyn saaneita ole kuin pari kappaletta.

Vitutusketjukamaa.

Käsittääkseni kertausharjoitusten organisaatiossa on paljon kertaajia muutenkin kuin tetsaushommissa, muistaakseni kaikenlaiset varustejaot ja muut vastaavat järjestelyasiat olivat kertaajien hoidossa myöskin. Saattaa siis olla, että joku sellainen nakki on tiedossa. Ja kahden kertauksen kokemuksella sanon, että jos omalla panoksellasi olet edesauttamassa sitä, että ne järjestelyt eivät kuse, niin olet taatusti hyödyllisempi kuin 95% paikallaolijoista.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten mä olen ollut näihin päiviin asti siinä ymmärryksessä, että "bemareiden" ei tarvitse kerrata? Tämä lienee muuttunut jossain vaiheessa vuosien saatossa tai sitten olen ollut ihan kuutamolla kaiken aikaa.
Ainakaan tämän bemarin ei ole tarvinnut koskaan lähteä kertaamaan (palveluksen päättymisestä 10 vuotta). Kerran tuli kutsu vapaaehtoiseen, vuorokauden mittaiseen(!), kertaukseen, mutta toki jätin senkin väliin.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Sunnuntaina sitten pitäisi lähteä kertaamaan, 9 kuukautta kotiutumisen jälkeen. En tajua edelleenkään mikä funktio minulla on siellä, en osaa tetsata, en kaivaa poteroa en hälytyksiä en mitään! Istuin varusmiesaikani kuljetuskeskuksessa ajojärjestelijänä b-kelpoisuusluokassa komennuspaikkamiehenä.

Kysymys kuuluukin, onko paikalla vielä jokin lääkärintarkastus? Ajattelin vähän sanoa näistä terveydellisistä seikoista, minkä takia ensinnäkin sain b-paperit. Ja muutenkin on kaikkea pientä tässä. En ole tuhlannut omia rahojani menemällä lääkäriin, sillä ne paperit mitä sieltä saisin, eivät välttämättä kuitenkaan olisi oikeuttaneet vapautukseen kertauksesta.

Suunnilleen masentaa lähteä, kun tietää, ettei tule olemaan kovinkaan hyödyksi eikä siellä ole minulle tuttuja ihmisiä, sillä omasta komennusjoukkueesta ei käskyn saaneita ole kuin pari kappaletta.

Vitutusketjukamaa.
Viime kesänä maakuntajoukkojen kartauksessa oli kunnon lääkärin tarkastus. Paperit täytettiin, kuunneltiin sydän ja keuhkot, verenpaine mitattiin. Sitten lääkäri kysyi tunnenko olevani terve, allekirjoitus papereihin ja kertaamaan.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mites ulkomailla asuvat suomalaiset? Itse olin alkuvuodesta 2002 armeijassa ja saman komppanian kavereille, joiden kanssa viela yhteytta pidan, on alkanut pudota kertauskutsuja. Itse kuitenkin asun siis muualla kuin Suomessa enka taalta todellakaan ole minnekaan kertauksiin lahdossa ja kayttamassa esim. lomapaivia siihen. Tuskin ne taalta mitaan erikoislomaakaan antavat, jos sanoisin, etta nyt tuli kutsu pyssyleikkeihin Suomen metsiin. Siinapa aloittavat sitten sodan Saksan kanssa, etta saavat mut kertaamaan.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Mites ulkomailla asuvat suomalaiset? Itse olin alkuvuodesta 2002 armeijassa ja saman komppanian kavereille, joiden kanssa viela yhteytta pidan, on alkanut pudota kertauskutsuja. Itse kuitenkin asun siis muualla kuin Suomessa enka taalta todellakaan ole minnekaan kertauksiin lahdossa ja kayttamassa esim. lomapaivia siihen. Tuskin ne taalta mitaan erikoislomaakaan antavat, jos sanoisin, etta nyt tuli kutsu pyssyleikkeihin Suomen metsiin. Siinapa aloittavat sitten sodan Saksan kanssa, etta saavat mut kertaamaan.

Ulkomailla asuvat eivät saa kertauskäskyjä, joten ei pelkoa.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ulkomailla asuvat eivät saa kertauskäskyjä, joten ei pelkoa.

Jos oikeasti noin paljon vituttaa mennä, niin ainakin töissä käyvillä on mahdollisuus työtilanteeseen vedoten kieltäytyä. Varsinkin sellaisissa tapauksissa, että saat siitä todistuksen työnantajalta.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Jos oikeasti noin paljon vituttaa mennä, niin ainakin töissä käyvillä on mahdollisuus työtilanteeseen vedoten kieltäytyä. Varsinkin sellaisissa tapauksissa, että saat siitä todistuksen työnantajalta.

Eikä sekään silti välttämättä auta. Perustelut voivat olla hyvät työnantajalta ja silti tulee käsky lähteä. Ei ole mahdollisuutta kieltäytyä kertauksista, voi vain anoa vapautusta hyvästä syystä.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Jos oikeasti noin paljon vituttaa mennä, niin ainakin töissä käyvillä on mahdollisuus työtilanteeseen vedoten kieltäytyä. Varsinkin sellaisissa tapauksissa, että saat siitä todistuksen työnantajalta.

Yritettiin työnantajan kanssa anoa, ei mennyt läpi. Ja siis kyllä vituttaa enemmän kuin vitusti. Jos olisin edes joku tärkeä osa suomen maanpuolustusta, niin ymmärtäisin. Kun sain kertauskäskyn, soitin harjoituksesta vastaavalle kapteenille ja selitin että olin b-mies ja komennuspaikalla kuljetuskeskuksessa palvelusaikani. Vastaus oli "No hyviä kirjureita tarvitaan aina". Jees.. Kellään hajua mitä virkaa kirjuri toimittaa kertausharjoituksissa?
 

Konnamuori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Se mikä johtaa.
Kellään hajua mitä virkaa kirjuri toimittaa kertausharjoituksissa?

Lukeeko sinulla siinä kertausharjoituslapussa tehtävää?Esim kirjuri.
Jos siinä lukee lkp-mies niin rento reissu tulossa. Itse oli jonkin aikaa sitten kertausharjoituksissa lkp-miehenä, ja kaikki yöt kasarmilla ja syöminen ruokalassa. Pakkailtiin vaan kamoja metsään meneville kertaajille ja sitten varustettiin ne. Viimeisenä aamuna käytiin vähän ampumassa ampumaradalla.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Lukeeko sinulla siinä kertausharjoituslapussa tehtävää?Esim kirjuri.
Jos siinä lukee lkp-mies niin rento reissu tulossa. Itse oli jonkin aikaa sitten kertausharjoituksissa lkp-miehenä, ja kaikki yöt kasarmilla ja syöminen ruokalassa. Pakkailtiin vaan kamoja metsään meneville kertaajille ja sitten varustettiin ne. Viimeisenä aamuna käytiin vähän ampumassa ampumaradalla.

Ei lue moista, vaan kun soitin aiemmin mainitsemalleni kapteenille ja sanoin olevani b-mies ja että palvelukseni suoritin toimistossa, sanoi hän "hyviä kirjureita tarvitaan aina". Pitäisiköhän kysellä tälläistä LKP-miehen virkaa sitten? Ei todellkaan mitään kiintoa mennä tetsaamaan ja niin edelleen.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sunnuntaina sitten pitäisi lähteä kertaamaan, 9 kuukautta kotiutumisen jälkeen. En tajua edelleenkään mikä funktio minulla on siellä, en osaa tetsata, en kaivaa poteroa en hälytyksiä en mitään!

Aluksi totean että en ole kapiainen tai muukaan intti-intoilija. Ja en väitä että nimim. Jussi olisi näitä kavereita joita nyt edellä kuvailen.

Mutta lainauksestani tulee mieleen ylpeä huoltopatterin kirjuri joka menetti mielenterveytensä kun sai komennuksen loppusotaan. Kaveri oli liki kolmikymppinen maisterismies joka jaksoi kuittailla metsäreissuille lähteville tyypeille. Terveysongelmia piisasi ja leirivapautukset juoksi mutta jossain vaiheessa totuus unohtui kunnes eräs kokelas kysyi (tupakaveriltaan kirjurilta) "Aiotkos lähteä loppusotaan, kuten kaikki muutkin 8 kk jätkät?" Vastaus kuului " Miksi helvetissä Minä sinne lähtisin?" Tässä vaiheessa vapautukset eivät olleet enää lääkärimajurin toteamia.

Loppusotaan tuli komennus. No sehän ei sopinut kuvioon ja eikun Tilkkaan harmituksen takia. Ja niin siinä sitten kävi että paperit johkaantuivat päällimmäiseksi kertauspinoon. Eli jos ei perushommat ole hallussa niin kai niitä sitten pitää harjoitella. Aitoa SaInt logiikkaa.

edit. Tästä tarinasta on aikaa liki parikymmentä vuotta jolloin meininki saattoi olla muutenkin erilaista kuin nykyään.
 
Viimeksi muokattu:

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Sunnuntaina sitten pitäisi lähteä kertaamaan.

Tunnin päästä olin jo ulkona porteista. Mulla oli mukana vuosi sitten saatu lääkärin lausunto, ja siellä oli joku lääkäri kertaamassa ja totesi vaan että ei tällä diagnoosilla sua tänne oteta. Kasarmilla käväisemisestä saan sitten rapiat 66 euroa. Jos vielä tulee kertauskäskyjä niin parempi varmaan käydä lääkärissä hakemassa joku tuore todistus. Vammani on nimittäin sellaista laatua, ettei se koskaan käytännössä parane/katoa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Tänään napsahti tornikirje postiluukusta. Ihmettelin suuresti, koska meille sanottiin edellisessä kertaussessiossa, ettei tarvitse enää koskaan tulla takaisin. Onneksi tuo oli vapaaehtoinen, joten ruksasin "en osallistu" ja hengähdin syvään.

Toivottavasti ne RakH89:t on jo kierrätetty tonnikalapurkkeihin. Taitaa olla turha toivo. Jossain ne odottaa hyvin rasvattuna käskyä. Turhaan ammuttiin viime kerralla Rovajärvellä täysiä settejä, kun päiväys oli menossa umpeen. Johonkin ne on kumminkin jemmanneet niitä 122mm raketinperkeleitä ja upeita neliakselisia V12 Tatroja.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mulle tuli sama ja kyllä mä ajattelin mennä :) Jos sais houkuteltua muitakin rakhptrin porukkaa ja vedettäis edeltävänä perjantaina pieni kokoontumisajo Kouvolassa. Nyt otat ja ruksaat siihen lappuun että olet tulossa.

Olisin ehkä sattanut osallistuakin, mutta olen tuolloin kesälomalla ja pois Suomesta.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuli viime perjantaina sitten mullekkin käsky lähteä kertaamaan, eihän inttiajoista olekkaan kuin 18 vuotta.
Mulla on tosin verenpainetauti, joka ei parane millään...ellei uusia kikkoja keksitä, miten altosteronin tuontoa vois hillitä lisämunuaisissa.

Aion kuitenkin hakea vapautusta, enkä kertaamaan lähde.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Kotiovella odotti tänään iloinen yllätys, sota alkaa kesäkuussa ja allekirjoittanut päätyy Santahaminaan esikunnan johtamisharjoitukseen.
Sinänsä itsetuntoa kovasti kolhaisee aktiiviyksiköistä tiputus, nyt tehtävä olisi jonkinlainen kahvinkeittäjä-TSTOUPS (ltn siis arvona), sinne meni se nuoruus ja hiiviskely vihollisen selustassa :(

Mutta ilmeisesti intillä on taas fyrkkaa, mikäs siinä, vaikka olisin mieluummin mennyt tuollaiseen sisätilasotaan vaikka marraskuussa. Mutta ties vaikka noista saa jopa ihan iltalomaa, kun kesäisin olisi iltaisin kaikenlaista rientoa.

Niin ja olennaisena speksinä siis kotiutuminen 10v sitten, tai siis ko. harjoitus on vähän niinkuin oman varusmies-loppusodan 10v-juhla :)
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Tuli viime perjantaina sitten mullekkin käsky lähteä kertaamaan, eihän inttiajoista olekkaan kuin 18 vuotta.

Ai hitto, mä olen jo ehtinyt pitkään luulla ettei mua sinne enää haluta kun ei ole kutsua tullut (nyt intistä aikaa 16 vuotta). No, näköjään voi vielä tulla. Onko noissa muuten mitään logiikkaa miten usein kertauskutsuja tulee? Riippuuko se puolustushaarasta ja aselajista tai sotilasarvosta?
 

Pub_Winston

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Jalkaväen mitalilla palkittu rynnäkköjääkäri (KVKK), tuskin koskaan tulee osallistumaan kertauksiin, vaikka kutsu kävisikin niin ei taida fysiikka kestää, haluja kyllä olisi.
 

Ervasti

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onko noissa muuten mitään logiikkaa miten usein kertauskutsuja tulee? Riippuuko se puolustushaarasta ja aselajista tai sotilasarvosta?

Suoranaista laskentakaavaa noille ei ole. Sodanajan joukkojen "tuotantoa" suunnittelevat esikunnat tekevät vuosisuunnitelmat siitä mitkä prikaatit ja pataljoonat (siis sodanajan, ei nämä varuskunnat) kertautetaan määrärahojen puitteissa. Pataljoonassa voi olla eri ikäisiä yksiköitä, joista pyrkimys on vaihtaa nuorempaa tilalle kun miehistön keski-ikä on riittävän korkea. Joskus kutsutaan vain pataljoonaan liitetty uusi yksikkö oppimaan uusi tehtävänsä, tai sitten kutsutaan koko pataljoona. Voi olla myös että kaluston muutos aiheuttaa kertauskutsun, mitä teknisempi aselaji, sitä todennäköisempää päivitysharjoitukset ovat.

Jossakin sotilasläänissä perustettavat joukot kertautetaan vuorotellen, ja jos määrärahat ovat vähissä, jää jokin pataljoona kertauttamatta kokonaan ja se korvataan "tuoreilla" joukoilla myöhemmin.

Näin siis vierestä katsoneena.
 
Viimeksi muokattu:

mice

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Flames, Juventus, Parma
Viime kesänä tuli käytyä kertaamassa 10 vuotta intistä pääsyn jälkeen. Ihmetys oli suuri, kun kertaamassa ei ollut ensimmäistäkään tuttua kasvoa omalta armeija-ajaltani, vaan suurin osa oli noin 5 vuotta nuorempaa jantteria. Muutama "yksinäinen susi" oli sitten erotettu omista armeija-aikaisista hengenheimolaisistaan ja otettu mukaan. En tiedä, mistä tällainen johtuu tai miten nämä "ylimääräiset" sitten poimitaan, mutta ihan kivaahan tuolla oli.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös