Kertausharjoitukset

  • 245 695
  • 674

DummBell

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, NJD
Tuli kutsu sotilasalueen runkohenkilöstön kertauksiin. Kolme päivää kestäs tuo reissu. Osaako joku kertoa, mitä on odotettavissa? Oppituntia vai metsää? On nimittäin eka kertaus itelle, joskin vastahan tässä tulee viis vuotta täyteen reservissä...
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Joku viikko sitten tuli määräys kertausharjoituksiin Sodankylään 19.3-23.3. Kyseessä on ensimmäinen kertausreissu ja olisi muutama kysymys.Tuossa palautettavassa lapussa pyydetään merkkaamaan vaatteiden kokonumerot ja ajattelin jättää ne merkitsemättä kun en niitä tiedä. Joutuuko tästä sotaoikeuteen? Juostaanko kertausharjoituksissa cooper-testiä ja onko kuntotestiä? Haluttaisi kyllä kovasti koittaa paljon menisi, intissä vielä 3310m. Nyt tosin hyvä jos juoksisin sen 12-minuuttiin. Ja vielä tärkein: kannattaako varata rommipulloa mukaan?

Vermeet kyllä tulevat oikeaa kokoa, ellet sitten ole "erikoisen" kokoinen missään suhteessa. Intin vehkeethän ovat tätä nykyä todella hyvät, eli palella ei tarvitse, jos vain osaa kerrospukeutumisen alkeet.

Cooperia ei juosta, mutta ammunnat ovat olleet molemmissa kertauksissa. perselleenhän ne meni, mutta mitäpä siitä, ei ole vielä vanjaa tullut tähtäimien eteen.

Rommipulloa ei kannattane ottaa mukaan, sillä nykyään kertauksissa ei yleensä ole aikaa tissutella, ellei ole todellinen alan mies. Kannattaa ennemmin keskittyä nukkumaan ne muutamat vapaat tunnit, niin ehkä jaksat nuo muutamat päivät ilman suurempaa vitutusta läpi.

Nykyään tuo kertaus on todella kustannustehokasta lähes joka aselajissa, eli kaikki liikenevä aika on todellakin suunnattu koulutukseen, eikä taannoisia kossu/rommijuhlia enää pysty viettämään. Jos ryyppääminen on mielessä, kannattaa jo alkajaisiksi mainita lääkärintarkastuksessa asiasta ja mennä paluujunalla samana päivänä himaan jatkamaan harrastuksia.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Eipä taida kannattaa. Kun olin kertaamassa, niin kantamukset sun muut tarkistettiin aika perusteellisesti spollien toimesta. Mutta kyllä taskumatin olisi halutessaan kalsareissa ehkä pystynyt perille muiluttamaan. Veikkaisin nollatoleranssin olevan tämän päivän sotaharjoituksissa lähtökohtana.

Tuohon yhteen kertaan on kertaukset jääneet joten sen yleisemmin käytännöistä osaa sanoa. Ainakin ennen vanhaan kertausreissut ovat tainneet ollakin melkoisia ryyppyreissuja? Vai ovatkohan isot pojat värittäneet juttuja.
Aikamoista värittämistä värittämistä on varmasti ollut, kuten tuohon firmaan liittyviin juttuihin kuuluukin. Riippuu tietenkin paikasta ja porukasta millaista meininki on ollut. Hurjia huhujahan noista toki kuuluu. Itsellä takana useammat rajan harjoitukset aikavälillä 90-03. En ole ainakaan noilla reissuilla ketään kännissä nähnyt. Tahti kovapanosammunnoissa on ollut sellaista, ettei siellä olisi kyllä ryyppäämään ehtinytkään.

Tuli kutsu sotilasalueen runkohenkilöstön kertauksiin. Kolme päivää kestäs tuo reissu. Osaako joku kertoa, mitä on odotettavissa? Oppituntia vai metsää? On nimittäin eka kertaus itelle, joskin vastahan tässä tulee viis vuotta täyteen reservissä...
Kolmen päivän reissulla tuskin metsään ehtii. Oppituntia ja ehkä ampumaradalla käyntiä, veikkaisin. Saattaa toki olla myös osa isompaa kokonaisuutta, esim jonkin suuremman harjoituksen suunnittelua, jolloin surempi nakki saattaa pamahtaa lyhyenkin ajan sisään.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Löytyykö vapaaehtoisissa käyneitä? Kannattiko kohdallasi ilmoittautuminen?

Kerran olen ollut vapaaehtoisessa sodan ajan yksikölle suunnatussa harjoituksessa, parin päivän mittainen oli. Lähinnähän se on hengennostatusta tyyliin muutama oppitunti taistelutekniikoista ja katsaus tämän päivän puolustusvoimiin, toki RK-ammunnat tuo oikeatakin sisältöä.

Tuli kutsu sotilasalueen runkohenkilöstön kertauksiin. Kolme päivää kestäs tuo reissu. Osaako joku kertoa, mitä on odotettavissa? Oppituntia vai metsää?

Tuossa on jo muilta tullut kommentteja mutta lisäisin vielä, että kyseessä voi olla karttaharjoituskin, jos harjoitus on suunnattu nimen omaan yksikön runkohenkilöstölle. Ne ovat ihan mielenkiintoisia. Esim. tiedustellaan asemia, tehdään niistä peitepiirroksia, jne. Tuommoisen itse kävin muutamia vuosia sitten, oli tosin viikon sessio.
 

laiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
...Vaatimaton 10pv rupeama tiedossa Rovajärvellä (alkuosa tosin Sodankylässä) 26.1.-4.2.2010...

No niin, kertaus lähestyy. Pakkasetkin on parhaillaan oikein sopivia.
Onkos tuonne tulossa ketään palstalaisia? Kyseessä siis Kainuun Prikaatin organiseeraama harjoitus, tykistöähän tuo taitaa olla joten osaisiko joku kertoa mitä on tulossa. Itsellä jakso jakautuu 3pv Sodankylässä ja 6pv Rovajärvellä, jotain kuljetuskertausta tai perehdytystä kai tuo alkuaika. Kokonaisuutena huumorilla ja rennolla asenteellahan tuosta selviää.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Kokonaisuutena huumorilla ja rennolla asenteellahan tuosta selviää.

Huumoria kannattaa tosiaan ottaa mukaa roppakaupalla ja jättää kossu- ja jallupullot kotiin. Runtua tulee koko rahan edestä ja yöunet ovat nihkeät. Toki tykistössä yleensä voi nukkua siellä Masin/Rasin lavalla.

Kaikkiaan nykyään kertaus on täyttä inttikokemusta poislukien sen, että myös kapiaisia vituttaa ja heidän kanssaan voi tuon vitutuksen jakaa ihan kapteenitasoa myöten. Kapteenista ylemmäs voidaan puhua Tamista ja Sihvosesta, eli ei mitään tehtävissä, vaikka kaikki hommat kusee.
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Joo, omallakin kohdalla oli niin, että ei siellä kyllä ryyppäämään olisi ehtinyt. Kun Niinisaloon päästiin niin sitten mentiinkin tosissaan. Itse asiassa yksi päivä oli sellainen, että en edes intissä tetsannut niin paljoa päivää kohden. Ja kuitenkin panssarijääkärinä sitä tetsausta tuli ihan tarpeeksi.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Ainakin meillä Santahaminassa B-miehet saivat valita kouluttautuvatko A-miesten mukana kevennetyllä palveluksella vai menevätkö komennusmieheksi. Ensin mainitut kutsutaan kertaamaan ja komennusmiehiä (lähetit, polkupyöränkorjaajat yms.) ei luonnollisestikaan.

Itselleni santiksen homeiset kassut palauttivat lapsuuden astman, joten takaisin en ole menossa edes käväisemään.

Itsehän olin komennusmiehenä Santahaminassa I/09, ja nyt joulukuussa napsahti kertausharjoituskirje ensi huhtikuulle. Soitin sitten jollekkin kapteenille, joka sanoi että "no täällä sinut on sijoitettu ihan RK-mieheksi" ja "kyllä hyviä kirjureita tarvitaan aina".

Homman nimihän on, että olin koko intin aikana metsässä 3 yötä, enkä ole edes sotilaan perustutkintoa suorittanut, enkä tiedä tetsaamisesta juuri mitään. Miksi perkeleessä saan kertauskutsun? Ei kiinnostaisi yhtään mennä tuolle saarelle takaisin. Tuon B-luokituksen aiheuttama vamma nyt ei kuitenkaan estä minua osallistumasta harjoitukseen. Voisin kyllä ihan huvikseni mennä komennuspaikalleni kertaamaan, hah!
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Huhtikuussa vasta tämä poika joutuu taasen nöyrtymään suomen ankeiden harmaiden kutsuun, mutta mentävä on kunnia ei anna periksi.
 

Jindebyne

Jäsen
Huhtikuussa vasta tämä poika joutuu taasen nöyrtymään suomen ankeiden harmaiden kutsuun, mutta mentävä on kunnia ei anna periksi.

Sama homma. Huhtikuulle tipahti kolmen päivän kertaukset Syndalenissa. Itse kävin intin Santiksessa ja sinne pari frendiä menee huhtikuussa kertaamaan, olisi itsellenikin maistunut paremmin.
 

Kyynikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK / HJK + Porin Ässien sympatiakannattaja
Sama homma. Huhtikuulle tipahti kolmen päivän kertaukset Syndalenissa. Itse kävin intin Santiksessa ja sinne pari frendiä menee huhtikuussa kertaamaan, olisi itsellenikin maistunut paremmin.

Syndalen on hieno mesta, ei ehkä vielä huhtikuussa, mutta ainakin kesäaikaan. Ai helvetti niitä hienoja hiekkarantoja jne. Siellä on ainakin helppo kaivaa potero.

Tsemppiä vaan!

Nimimerkillä "kokemusta Syndalenista n. 50 yötä"
 

Taze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Red Wings
Meininki ylipäätään asiallisen rentoa. Varusteet tietenkin firman puolesta. Mitään coopereita/lihaskuntotestejä ei ole suoritettu, paitsi olen kyllä kuullut, että kokeilumielessä on joskus ollut (testattu tieteellisessä mielessä reserviläisten kuntoa).

Helvetisti myöhässä, mutta meillä ainakin oli kesällä -08 molemmat, sekä Cooperi että lihaskuntotesti (ei varusmiestesti vaan henkilökuntatesti), kertauksissa mukana. Uhkailivat, että näin tulee olemaan myös jatkossa. Jäin myös käsitykseen, että reserviläisten kuntoa tarkkaillaan nykyisin muutenkin paljon enemmän kuin aiemmin.
 

Raatelurakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers, Liverpool, Jokerit.
Pöh mp-puolen pojat haaveilkoot jostain hiekkarannoista, sitä vastoin rakki tämä kaikista kovin ikinä suuntaa kertaustiensä itärajalle. Tuolla vasta pääsee arvoistensa sissimiesten joukkoon. Mp-suffeli pojat ovat erikseen, sillä kyllähän tosi sissijääkäri aina komppaniallisen nurmiporia voittaa...
 

Jindebyne

Jäsen
Syndalen on hieno mesta, ei ehkä vielä huhtikuussa, mutta ainakin kesäaikaan. Ai helvetti niitä hienoja hiekkarantoja jne. Siellä on ainakin helppo kaivaa potero.

Tsemppiä vaan!

Nimimerkillä "kokemusta Syndalenista n. 50 yötä"

Joo inttiaikana meilläkin oli Syndalenissa viikon leiri, tosin sekin oli loskakeleillä, mutta varmasti kesällä olisi ollut hieno mesta käydä hoitamassa kertaukset.

Ekat kertaukset meikäläiselle vasta tulossa. Onko ilmapiiri vapaampaa kuin palvelusaikana vai heti vauhtisäkki olalle ja sen jälkeen hampaat irvessä, kunnes aika lähteä himaan?
 

Outsider

Jäsen
Tänään tuli kutsu valtion kesäleirille. Enpä olisi ikinä uskonut, kun ei siellä ollut mitään tekemistä sen puolen vuoden aikanakaan.

Osaisko joku vinkata miten noi koko hommat nyt menee, kun on tämmönen 175/70?
 

Rattlehead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gundit
Tänään tuli kutsu valtion kesäleirille. Enpä olisi ikinä uskonut, kun ei siellä ollut mitään tekemistä sen puolen vuoden aikanakaan.

Osaisko joku vinkata miten noi koko hommat nyt menee, kun on tämmönen 175/70?
Riippuu aselajista, mutta meillä ainakin tetsattiin metsässä ollessa kovemmin kuin kertaakaan intissä. Itse kävin hajoilemassa viime kesänä aina niin ihanassa Niinisalossa.
 

TAM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Edmonton Oilers
Osaisko joku vinkata miten noi koko hommat nyt menee, kun on tämmönen 175/70?

Vaatteiden kokoon voit varmaan laittaa vaikka 46 tai 48, niin on aika lähellä totuutta. Tosin mun kokemuksen mukaan sillä ei ole kauhesti väliä mitä niihin vaatteiden kokoihin laittaa, koska isoja ne on kuitenkin. Sensijaan ainakin meillä on kertausharjoituksissa kenkiä varattu yleensä "toiveiden" mukaan eli jos on tosi pieni tai iso jalka, niin hyvällä tuurilla se otetaan jopa huomioon, kun olet sen siihen lappuun merkannut. Toisaalta jos varusteiden jako on jossain normaalilla varusvarastolla, niin silloinhan varmaankin löytyy kaikkia kokoja joka tapauksessa.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kutsu kolahti postista lokakuulle. Mielelläni lähden, kuten aina ennenkin. Mukava tavata hyvävelikerhon muita jäseniä. Jos saatais vaikka sovittua yhteisen hyvän jaosta sulle/mulle -periaatteella, vai mitä Yläpesä?

Kyseessä siis neljä päivää kestävä tehtäväkohtainen esikuntaharjoitus, mukana pelkkiä reservin upseereita.
 

gebardi

Jäsen
Itselleni ei ole tullut kertauskutsua. Pääsin intistä 2004 tammikuusa alikin natsoilla. Samana vuonna tuli vapaaehtoisiin kertauksiin kutsuja, mutta ne tuli kyllä liian nopeasti intistä pääsyn jälkeen. Silloin ei kiinnostanut kertaukset pätkääkään mutta nyt olisi kiva saada edes vapaaehtoiseen kertaukseen kutsu.
 

Lead Fossil

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo
Oiskohan ollu 80-90 luvun taitteessa kun pääsin pois armeijasta. Normipalvelus kiitettävin arvosanoin ja korpin natsoin. 1994 tuli kutsu kesken opiskelujen kertaamaan. Valitin kaikkiin mahdollisiin paikkoihin, en saanut lykkäystä tms. Soitin mm. johonkin esikuntaan ja kysyin mitä minulle tapahtuu jos en tule paikalle ollenkaan, luurista kuului ylimielistä naurua - "kyllä ne on kaikki aina tullu".

Menin kuitenkin kuuliaisesti paikalle kertausharjoituksiin ja viimeisestä mahdollisesta ovesta (lääkärintarkastus) sain sitten n. 6kk vapautuksen, eli about opiskelujen loppuun. Tiukille meni, seuraavana tuon lääkärintarkastuksen jälkeen olisi ollut sitten varusteiden kuittaus.

Sitä en nyt ruodi miksi lääkäri minut vapautti kuudeksi kuukaudeksi kertauksista, mutta sen voin sanoa että hänellä oli pelisilmää. Kapinoin aika kovasti sitä, että kesken tärkeimmän tenttijakson vedetään ukko mukaan pyssyleikkeihin.

Tuon session jälkeen ei postia ole tullut ja minulle kelpaa tämä näinkin.
 

gebardi

Jäsen
Itse pääsin kesäkuussa 2000 kessun natsoilla. Eikä ole tullut kutsua. Mutta kaipa sellainen joskus tulee, vaikka meistä aikanaan täydennysjoukkue tehtiinkin.

Taidanpa itsekin kuulua johonkin täydennysjoukkoihin. Olin SpolK:ssa aliupseerikurssin alikkina niin siinä ei omaa ryhmää johdettavaksi saanut.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitä en nyt ruodi miksi lääkäri minut vapautti kuudeksi kuukaudeksi kertauksista, mutta sen voin sanoa että hänellä oli pelisilmää.

Jos fyysisesti terve mies vapautetaan lääkärin toimesta kertausharjoituksesta, niin eihän siinä voi olla kuin yksi syy: mielenterveysongelmat. Älä suotta häpeä, yleisiähän ne on nykyaikana.
 

Lead Fossil

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo
Jos fyysisesti terve mies vapautetaan lääkärin toimesta kertausharjoituksesta, niin eihän siinä voi olla kuin yksi syy: mielenterveysongelmat. Älä suotta häpeä, yleisiähän ne on nykyaikana.

Kyseessä ei ollut mielenterveydelliset syyt, tai enhän minä nähnyt minkä koodin lääkäri lomakkeeseen kirjasi, saattoipa jopa lopulta itse asiassa ollakin.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
1998 joulukuussa pääsin intistä ja ainoat kertausharjoitukset joissa olen ollut oli marraskuussa 1998, nyt kaikki ihmettelee, että mvnt, niin olin Niinisalossa ja valmiusjoukoissa ja rauhanturvaajilla oli tuolloin marraskuussa kertausharjoitukset Säkylässä ja me osallistuttiin sinne kanssa. 1999-2000 olin Kosovossa rauhanturvaajana ja kertauspäiviä olisi noin 200 kappaletta koossa, kun tuolta puolenvuoden ajalta tuli joka päivältä kertauspäivä ja ennen tuota olleelta treenijaksolta tuli joka toiselta päivältä merkintä kertauksesta. Alikessun natsat joilla kotiuduin intistä ovat edelleen kaulassa eikä lisänatsaa ole tullut vieläkään, no ehkä 3 vuoden päästä, kun tulee 15 vuotta kuluneeksi intistä pääsystä napsahtais lisänatsa.
 

Suomi-Salama

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
1999-2000 olin Kosovossa rauhanturvaajana ja kertauspäiviä olisi noin 200 kappaletta koossa, kun tuolta puolenvuoden ajalta tuli joka päivältä kertauspäivä.

Ei tule joka päivältä kertauspäivää. Palkallinen työ puolustusvoimissa sekä toimiminen rauhanturvatehtävissä tuo tietyssä suhteessa kertauspäiviä, mutta ne eivät mene suinkaan yksi yhteen. Lisätietoa osoitteesta: www.mil.fi
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös