Joku viikko sitten tuli määräys kertausharjoituksiin Sodankylään 19.3-23.3. Kyseessä on ensimmäinen kertausreissu ja olisi muutama kysymys.Tuossa palautettavassa lapussa pyydetään merkkaamaan vaatteiden kokonumerot ja ajattelin jättää ne merkitsemättä kun en niitä tiedä. Joutuuko tästä sotaoikeuteen? Juostaanko kertausharjoituksissa cooper-testiä ja onko kuntotestiä? Haluttaisi kyllä kovasti koittaa paljon menisi, intissä vielä 3310m. Nyt tosin hyvä jos juoksisin sen 12-minuuttiin. Ja vielä tärkein: kannattaako varata rommipulloa mukaan?
Aikamoista värittämistä värittämistä on varmasti ollut, kuten tuohon firmaan liittyviin juttuihin kuuluukin. Riippuu tietenkin paikasta ja porukasta millaista meininki on ollut. Hurjia huhujahan noista toki kuuluu. Itsellä takana useammat rajan harjoitukset aikavälillä 90-03. En ole ainakaan noilla reissuilla ketään kännissä nähnyt. Tahti kovapanosammunnoissa on ollut sellaista, ettei siellä olisi kyllä ryyppäämään ehtinytkään.Eipä taida kannattaa. Kun olin kertaamassa, niin kantamukset sun muut tarkistettiin aika perusteellisesti spollien toimesta. Mutta kyllä taskumatin olisi halutessaan kalsareissa ehkä pystynyt perille muiluttamaan. Veikkaisin nollatoleranssin olevan tämän päivän sotaharjoituksissa lähtökohtana.
Tuohon yhteen kertaan on kertaukset jääneet joten sen yleisemmin käytännöistä osaa sanoa. Ainakin ennen vanhaan kertausreissut ovat tainneet ollakin melkoisia ryyppyreissuja? Vai ovatkohan isot pojat värittäneet juttuja.
Kolmen päivän reissulla tuskin metsään ehtii. Oppituntia ja ehkä ampumaradalla käyntiä, veikkaisin. Saattaa toki olla myös osa isompaa kokonaisuutta, esim jonkin suuremman harjoituksen suunnittelua, jolloin surempi nakki saattaa pamahtaa lyhyenkin ajan sisään.Tuli kutsu sotilasalueen runkohenkilöstön kertauksiin. Kolme päivää kestäs tuo reissu. Osaako joku kertoa, mitä on odotettavissa? Oppituntia vai metsää? On nimittäin eka kertaus itelle, joskin vastahan tässä tulee viis vuotta täyteen reservissä...
Löytyykö vapaaehtoisissa käyneitä? Kannattiko kohdallasi ilmoittautuminen?
Tuli kutsu sotilasalueen runkohenkilöstön kertauksiin. Kolme päivää kestäs tuo reissu. Osaako joku kertoa, mitä on odotettavissa? Oppituntia vai metsää?
...Vaatimaton 10pv rupeama tiedossa Rovajärvellä (alkuosa tosin Sodankylässä) 26.1.-4.2.2010...
Kokonaisuutena huumorilla ja rennolla asenteellahan tuosta selviää.
Ainakin meillä Santahaminassa B-miehet saivat valita kouluttautuvatko A-miesten mukana kevennetyllä palveluksella vai menevätkö komennusmieheksi. Ensin mainitut kutsutaan kertaamaan ja komennusmiehiä (lähetit, polkupyöränkorjaajat yms.) ei luonnollisestikaan.
Itselleni santiksen homeiset kassut palauttivat lapsuuden astman, joten takaisin en ole menossa edes käväisemään.
Huhtikuussa vasta tämä poika joutuu taasen nöyrtymään suomen ankeiden harmaiden kutsuun, mutta mentävä on kunnia ei anna periksi.
Sama homma. Huhtikuulle tipahti kolmen päivän kertaukset Syndalenissa. Itse kävin intin Santiksessa ja sinne pari frendiä menee huhtikuussa kertaamaan, olisi itsellenikin maistunut paremmin.
Meininki ylipäätään asiallisen rentoa. Varusteet tietenkin firman puolesta. Mitään coopereita/lihaskuntotestejä ei ole suoritettu, paitsi olen kyllä kuullut, että kokeilumielessä on joskus ollut (testattu tieteellisessä mielessä reserviläisten kuntoa).
Syndalen on hieno mesta, ei ehkä vielä huhtikuussa, mutta ainakin kesäaikaan. Ai helvetti niitä hienoja hiekkarantoja jne. Siellä on ainakin helppo kaivaa potero.
Tsemppiä vaan!
Nimimerkillä "kokemusta Syndalenista n. 50 yötä"
Riippuu aselajista, mutta meillä ainakin tetsattiin metsässä ollessa kovemmin kuin kertaakaan intissä. Itse kävin hajoilemassa viime kesänä aina niin ihanassa Niinisalossa.Tänään tuli kutsu valtion kesäleirille. Enpä olisi ikinä uskonut, kun ei siellä ollut mitään tekemistä sen puolen vuoden aikanakaan.
Osaisko joku vinkata miten noi koko hommat nyt menee, kun on tämmönen 175/70?
Osaisko joku vinkata miten noi koko hommat nyt menee, kun on tämmönen 175/70?
Itse pääsin kesäkuussa 2000 kessun natsoilla. Eikä ole tullut kutsua. Mutta kaipa sellainen joskus tulee, vaikka meistä aikanaan täydennysjoukkue tehtiinkin.
Sitä en nyt ruodi miksi lääkäri minut vapautti kuudeksi kuukaudeksi kertauksista, mutta sen voin sanoa että hänellä oli pelisilmää.
Jos fyysisesti terve mies vapautetaan lääkärin toimesta kertausharjoituksesta, niin eihän siinä voi olla kuin yksi syy: mielenterveysongelmat. Älä suotta häpeä, yleisiähän ne on nykyaikana.
1999-2000 olin Kosovossa rauhanturvaajana ja kertauspäiviä olisi noin 200 kappaletta koossa, kun tuolta puolenvuoden ajalta tuli joka päivältä kertauspäivä.