Kenttäkoostumukset kaudella 2023–2024

  • 291 407
  • 2 869

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä näkemyksistäni tarkoitat?

Normaalisti käytän näkökykyäni sen päättelemiseen, onko pelaaja hyvä vai huono. Toki muut faktat sitten edistyneistä tilastoista.

Miron PPG oli viime kaudella 0,33. Se on mun mielestä nepalin sentteriltä varsin mainio lukema. Tällä kaudella toki kärsinyt loukkaantumisista, ja se on näkynyt myös peliesityksissä. Toivottavasti todistaa epäilyt vääriksi - siitä ollaan varmaan samaa mieltä.

Sitä näkemystä, että Väänänen on parempi kolmosen keskellä, kuin Ikonen. Yleensä itse pyrin perustelemaan muutenkin, kuin mutulla.

Väänäselle, kuten kaikille muillekin HIFK-pelaajille toivon pelkkää hyvää. Mitä suurempaan kiekolliseen rooliin Väänänen on päässyt, niin sitä heikommin on pelannut. Nelosen roolissa omimmillaan.

Kaikista HIFK pelaajista Väänäsellä ylivoimaisesti heikoin corsi%.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: BOL

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Miron PPG oli viime kaudella 0,33. Se on mun mielestä nepalin sentteriltä varsin mainio lukema.

Ikosen PPG on tällä kaudella 0,47, pisteitä on joukkueessa 7. eniten, enemmän kuin esim. Pakarisella.
Eli vaikka itsekin olen täällä huudellut Ikosta pois siitä ykkös-yvstä, ykköspyssyn paikalta, niin pisteitä on miehelle kertynyt kuitenkin ihan kivaa tahtia.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitä näkemystä, että Väänänen on parempi kolmosen keskellä, kuin Ikonen. Yleensä itse pyrin perustelemaan muutenkin, kuin mutulla.

Väänäselle, kuten kaikille muillekin HIFK-pelaajille toivon pelkkää hyvää. Mitä suurempaan kiekolliseen rooliin Väänänen on päässyt, niin sitä heikommin on pelannut. Nelosen roolissa omimmillaan.

Kaikista HIFK pelaajista Väänäsellä ylivoimaisesti heikoin corsi%.

Sen myönnän, että olen tehnyt arvioni puhtaasti katselemalla. En mä halua alkaa kuitenkaan tappelemaan tästä asiasta.

Katsellaan nyt ainakin illan matsi. Toivottavasti painaa hatullisen. *hymiö*
 

F#21

Jäsen
Väänäsen isoin haaste Liigassa on mielestäni ollut hänen kiekoton sijoittuminen ja päätöksenteko, sekä hyökkäys- että puolustuspäässä. Nämä sitten näkyvät tehotilastoissa. Mielestäni tekee puolustuspäässä liian usein vääriä valintoja milloin mennä tuplaamaan taikka miten sijoittuu siellä. Hyökkäyspäässä tuo ei niin iso ongelma ole, mutta rajoittaa hänen pistesaldoaan.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ikosen PPG on tällä kaudella 0,47, pisteitä on joukkueessa 7. eniten, enemmän kuin esim. Pakarisella.
Eli vaikka itsekin olen täällä huudellut Ikosta pois siitä ykkös-yvstä, ykköspyssyn paikalta, niin pisteitä on miehelle kertynyt kuitenkin ihan kivaa tahtia.

No tämä nyt on mielestäni jo aika typerä argumentti. Ikoselle on kertynyt ylivoima-aikaa 19 ottelussa 49 minuuttia ja 59 sekuntia - joukkueen neljänneksi eniten. Väänäselle ylivoima-aikaa 9 ottelussa 5 minuuttia 58 sekuntia.

Lisäksi Ikosella on selkeä tulosvastuu, ja hänet hankittiin joukkueeseen maalintekijäksi. Me kaikki tiedetään, miltä se maalisarake hänen kohdallaan näyttää.

Tarkoitus ei mulla kuitenkaan ole haukkua tai vähätellä Jonia. Mä tykkään kyllä hänestä pelaajana. Hyvä pelimies, joka tekee paljon peliä edistäviä ratkaisuja ja on työteliäs. Nyt tuntuu vain olevan aikamoisessa kipsissä, kun on King Kongin kokoinen kädellinen niskassa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: EPK

Bad Bob #42

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Chicago Blackhawks
Tarkoitus ei mulla kuitenkaan ole haukkua tai vähätellä Jonia. Mä tykkään kyllä hänestä pelaajana. Hyvä pelimies, joka tekee paljon peliä edistäviä ratkaisuja ja on työteliäs. Nyt tuntuu vain olevan aikamoisessa kipsissä, kun on King Kongin kokoinen kädellinen niskassa.

Joo tästä samaa mieltä, eikä munkaan nyt ollut erityisemmin tarkoitus Ikosta hehkuttaa vaan itsekin yllätyin tuosta pistekeskiarvosta. Siellä on tosiaan koko eläintarha Jonin harteilla, en tiedä voisiko tänään olla jopa hyllytys kyseessä, josko se peli siitä aukeaisi. Palolan kohdalla kokeiltiin samaa.
Toinen teoria on se että sopimus on purettu ja on pakkaamassa kamojaa (tai ehkäpä jo siellä legendaarisessa lentokentän loundgessa, tosin huhujen mukaan lento veisi Lahteen)
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo tästä samaa mieltä, eikä munkaan nyt ollut erityisemmin tarkoitus Ikosta hehkuttaa vaan itsekin yllätyin tuosta pistekeskiarvosta. Siellä on tosiaan koko eläintarha Jonin harteilla, en tiedä voisiko tänään olla jopa hyllytys kyseessä, josko se peli siitä aukeaisi. Palolan kohdalla kokeiltiin samaa.
Toinen teoria on se että sopimus on purettu ja on pakkaamassa kamojaa (tai ehkäpä jo siellä legendaarisessa lentokentän loundgessa, tosin huhujen mukaan lento veisi Lahteen)

Mielenkiintoinen yhtälö tosiaan tuo, että "nähty Lahdessa" ja nyt ei ole kokoonpanossa. Voi tosin olla puhdasta sattumaa. Onko IFK päivittänyt tänään poissaololistaa?

...ja onko Phil Kesselin mailoja näkynyt Hki-Vantaalla.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä tullut @Bad Bob #42 ja @Apassi ajatelleeksi, että voi olla lähtö tiedossa. Ei se mahdotonta ole.

Ja Apassille tiedoksi, että edellisessä Kyoceran uutisminuutissa 9.11. ei ollut Ikosen nimeä. Sen jälkeen ei loukkaantumistilanteesta ole tullut eetteriin mitään.

EDIT: Voihan se olla täysin mahdollista, että tuo yksi maalintekoon kykenevä rightin sentteri - joka on ollut tarkoitettu YV:lle maalintekijän paikalle - koetaan niin tärkeäksi palaseksi (kuten pitääkin) mestaruutta tavoittelevassa joukkueessa, että siellä etsitään sille paikalle upgradea.
 
Viimeksi muokattu:

-Kantor-

Jäsen
Suosikkijoukkue
FARSSI
Pari huolenaihetta. Kokeilen tuoda ne esiin niin, ettei kenellekään tulisi sellaista oloa, että taas ollaan "narisemassa" jostain.

- Löydän kolmesta pakkiparista yhden kiekolliseksi laskettavan puolustajan. Verrokkina illan vastustajalta löytyy kokoonpanosta Nikua, Honkaa ja Erosta. En enää paasaa kiekollisen alakerran merkityksestä, koska A: se alkaisi olla jo puhki kulunut levy, B: jokainen varmasti tiedostaa asian ja C: joku voisi kaikesta huolimatta tulkita sen narinaksi.

- Joukkue tekee tieten tahtoen leveästä keskikaistasta kapean peluuttamalla Jääskää laidassa silloinkin kun keskikaistalla on poissaoloja. On syytä muistaa, että sekä tämän että viime kauden tehokkain koostumus on rakentunut nimenomaan keskellä pelanneen Jääskän ympärille. En yksinkertaisesti ymmärrä mikä logiikka tässä on.

- En pidä "kaikki munat yhteen (lue: kahteen) koriin"-ajattelutavasta, koska se on johtanut siihen, että kahteen jälkimmäiseen ketjuun heitellään sillisalaattimaisesti ne satunnaiset pelaajat, jotka eivät mahtuneet kärkiketjuihin. Kokonaisuus ei näytä harmoniselta. Esimerkiksi minä en ainakaan saa kiinni, että mikä on "Teissala - Seppälä - Tallberg"-kentän rooli; rikkoa, puolustaa, hyökätä tai vähän kaikkea siltä väliltä?

- IFK:lla on lähihistoriasta aika huonoja kokemuksia siitä, että ei-omalla-tasollaan pelaavaa ykkösmaalivahtia kenties hieman ylipeluutetaan vaikka toinen maalivahdeista on iskenyt aina tolppien väliin päästyään kovempia näyttöjä tiskiin. Kokemuksen perusteella voidaan todeta, ettei menettelytapa ainakaan parantanut itseään etsineen ykkösmaalivahdin itseluottamusta ja nostanut hänen suoritustasoaan. Pahimmillaan tämä vain vauhdittaa dominoefektiä. Vertailun vuoksi kahdesta edellisestä ottelusta Hovisella on pohjilla kaksi nollapeliä ja vastaavasti Taposella aika karmea maajoukkuevisiitti + Ilves-ottelu, josta torjuntaprosentti 75. Ei voi mitään, mutta ainakin minulle tulee vähän deja-vu -tunne ja ajatus, että miksi samat virheet toistetaan uudestaan?

Toivotaan toki, että joukkue osoittaa epäilykseni aiheettomiksi.
 
Viimeksi muokattu:

ultrar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal
Eniten ihmettelen sitä, ettei Hovinen jatka maalilla. Taposen näytöt ovat olleet aika ohuet tänä dykdynä ja maaottelu ei ainakaan nostanut itseluottamusta. En olisi edes harkinnut tässä tilanteessa Hovista penkille tai voihan hän olla niin rikki, ettei kykene muuta kuin avaamaan luukkua.

Taponen voi olla ja toivottavasti on illalla se voittava maalivahti, mutta joskus on hyvä antaa lepoaikaa ja hyvää harjoittelua, olisin sen tehnyt nyt Taposen kohdalla. Mikään ei näytä kurjemmalta, kuin itseluottamuksen menettänyt maalivahti ja pelokas puolustus sen edessä. Siitä HIFK:ssa on kokemusta aivan lähihistoriasta.
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Enpä tullut @Bad Bob #42 ja @Apassi ajatelleeksi, että voi olla lähtö tiedossa. Ei se mahdotonta ole.

Ja Apassille tiedoksi, että edellisessä Kyoceran uutisminuutissa 9.11. ei ollut Ikosen nimeä. Sen jälkeen ei loukkaantumistilanteesta ole tullut eetteriin mitään.

EDIT: Voihan se olla täysin mahdollista, että tuo yksi maalintekoon kykenevä rightin sentteri - joka on ollut tarkoitettu YV:lle maalintekijän paikalle - koetaan niin tärkeäksi palaseksi (kuten pitääkin) mestaruutta tavoittelevassa joukkueessa, että siellä etsitään sille paikalle upgradea.

Se tosin tarkoittaisi sitä, että Ikosen tilalle pitäisi hankkia sentteri, ellei Jääskää siirretä keskelle. Tätä ei tue se, että Jääskä pelaa tänään laidalla eli siinä haetaan pidempiaikaista koostumusta.

Käytännössä siis Ikosen tilalle pitäisi tulla kaksi pelaajaa. Rightin laukoja ja sentteri. Ikosen panosta tasaviisikoin ei voi väheksyä.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Se tosin tarkoittaisi sitä, että Ikosen tilalle pitäisi hankkia sentteri, ellei Jääskää siirretä keskelle. Tätä ei tue se, että Jääskä pelaa tänään laidalla eli siinä haetaan pidempiaikaista koostumusta.

Käytännössä siis Ikosen tilalle pitäisi tulla kaksi pelaajaa. Rightin laukoja ja sentteri. Ikosen panosta tasaviisikoin ei voi väheksyä.

Siitä olen täysin samaa mieltä, että Ikonen on tasakentällisin tärkeä palanen.

Muuten mulla meni pointti ohi, pystytkö avaamaan? Ikonenhan on sentteri, miksi hänen tilalleen tarvitaan kaksi pelaajaa? Eikö byyrejä pyssyttävä rightin sentteri riittäisi?
 

Apassi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siitä olen täysin samaa mieltä, että Ikonen on tasakentällisin tärkeä palanen.

Muuten mulla meni pointti ohi, pystytkö avaamaan? Ikonenhan on sentteri, miksi hänen tilalleen tarvitaan kaksi pelaajaa? Eikö byyrejä pyssyttävä rightin sentteri riittäisi?

Riittää, mutta en usko, että löydät mistään sen profiilin pelaajaa. Sano edes toeriassa joku, joka täyttää nämä kriteerit edes teoriassa? Jo pelkästään rightin hyvä laukoja joka on laitahyökkääjä on paha rasti. Siksihän täällä heitellään sellaisia sopimuksen alaisia nimiä, kuin Huuhtanen, eläköitynyt Kessel, mutta että vielä sentteri. Toki jos sellainen on naarattu, niin mikäs siinä.

Mikäli luovuttaisiin Ikosesta ja hankittaisiin rightin laitahyökkääjä, niin vajetta jäisi sentteriosastolle. Mikäli hankittaisiin vain sentteri, niin ongelma ei muuttuisi mihinkään. Paras siis pitää ikonen ja hankkia vain rightin hyökkääjä, koska Ikosesta tulemme varmasti saamaan nyt nähtyä enemmän irti. Tätä helpottaisi jos rooli naksahtaisi kohdilleen.
 

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Riittää, mutta en usko, että löydät mistään sen profiilin pelaajaa. Sano edes toeriassa joku, joka täyttää nämä kriteerit edes teoriassa? Jo pelkästään rightin hyvä laukoja joka on laitahyökkääjä on paha rasti. Siksihän täällä heitellään sellaisia sopimuksen alaisia nimiä, kuin Huuhtanen, eläköitynyt Kessel, mutta että vielä sentteri. Toki jos sellainen on naarattu, niin mikäs siinä.

Mikäli luovuttaisiin Ikosesta ja hankittaisiin rightin laitahyökkääjä, niin vajetta jäisi sentteriosastolle. Mikäli hankittaisiin vain sentteri, niin ongelma ei muuttuisi mihinkään. Paras siis pitää ikonen ja hankkia vain rightin hyökkääjä, koska Ikosesta tulemme varmasti saamaan nyt nähtyä enemmän irti. Tätä helpottaisi jos rooli naksahtaisi kohdilleen.

Luulisi niitä ainakin Pohjois-Amerikasta löytyvän. Mun on pitänyt pitkään ostaa tuo EP-premium, kun olen sellainen tilasto- ja scouttausaddikti, että tulisi kyllä tarpeeseen. En ole tähän asti raaskinut.

Eivät nuo tietenkään ole helpoimmat kriteerit täyttää, mutta onhan maailmassa työttömiä jääkiekkoilijoita - todella hyviäkin sellaisia, keistä meillä ole välttämättä tietoakaan.

Kai ne siellä toimistolla osaa nämä asiat selvittää, jos tarvetta esiintyy tuoda joku sisään.

Toki tuo esittämäsi skenaario ehdottomasti käyttöön, jos ei oikeasti löydy noita kriteereitä täyttävää pelaajaa.

Tuskin tulee kyseeseen, mutta Leksakin on pelannut jonkin verran sentteriä. Otanta on melko pieni, mutta NHL:ssäkin muutama kausi ihan hyvillä aloitusprosenteilla. KHL:ssä aloitusstatistiikat ovat oikeinkin salonkikelpoiset. En tiedä miten toimisi käytännössä, kun en ole tietääkseni itse yhtään peliä Komarovilta sentterinä nähnyt - tai sitten muisti pätkii.

Kyllä mäkin Ikosen pitäisin, mutta jonkun pitää oikeasti pikkuhiljaa alkaa saamaan tuosta B-pisteen kaarelta noita kuteja sisään. Siellä on yksi Euroopan parhaista lättykoneista toisella puolella jakamassa kiekkoa. Ollaanko tehty Jorstin poikittaissyötöstä ylivoimalla tällä kaudella yhtään maalia?
 
Viimeksi muokattu:

Hattu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Multa meni tässä kiivaan keskustelun ohessa ohi tuo Ikosen day-to-day. Älkää lukeko siis noita mun jorinoita; turhia, ei päätä eikä häntää, ja todennäköisesti pahoitat mielesi argumentaatiovirheistäni.
 

EPK

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK
Voisiko Komarovin paluu helpottaa? Saisiko siitä Ikoselle toimivan ketjun jossa alkaisi tulla myös tehoja. Nättisen ja Teissalan kanssa ei lähtenyt lentoon ja nykyinen 1-2 ketjut tuntuu sellaisilta että niitä ei kannata rikkoa, jos vaikka alkaisi tulla tulosta.

Toisaalta jälkiviisaana sanoisin, jos tän illan 3. ketju alkaisi tehdä tulosta, että ei tullut yllätyksenä. Kaskimäen breikkaaminen tuossa Ikosen ja Raskin kanssa olisi upea juttu.
 

Bafforosso

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK parhaimmillaan
IFK tänään:

Vesalainen - Lehterä - Jääskä
Melart - Lindbohm

Nättinen - Koivistoinen - Pakarinen
Seppälä - Martin

Kaskimäki - Väänänen - Rask
Luhanka - Motin

Teissala - Seppälä - Tallberg
Salin

Taponen
Hovinen
Noista ketjuista olisin saanut paljon paremman kokoonpanon:
Vesalainen-Lehterä-Rask
Kaskimäki-Jääskä-Pakarinen
Nättinen-Koivistoinen-Teissala
Tallberg-Väänänen-Seppälä ja näille noin 8 min. peliaikaa.
Ja taisin muuten joskus toivoa Turkulaista meille. No, eipä tainnut olla mahdollista saada sopimusta, jos edes yritettiin.
Mutta ensi keväänä ei taida olla mitään toivoa, jos meidän on peluutettava PKK:ta (Åsten, Väänänen, Tallberg ja Seppälä).
 
Suosikkijoukkue
HIFK, FLA
Noista ketjuista olisin saanut paljon paremman kokoonpanon:
Vesalainen-Lehterä-Rask
Kaskimäki-Jääskä-Pakarinen
Nättinen-Koivistoinen-Teissala
Tallberg-Väänänen-Seppälä ja näille noin 8 min. peliaikaa.
Ja taisin muuten joskus toivoa Turkulaista meille. No, eipä tainnut olla mahdollista saada sopimusta, jos edes yritettiin.
Mutta ensi keväänä ei taida olla mitään toivoa, jos meidän on peluutettava PKK:ta (Åsten, Väänänen, Tallberg ja Seppälä).
Tällä valmennuksella on ihan sama ketä tonne hommataan. Katellaan Peltosen jälkeen uudestaan.
 

Burnittaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Blackhawks, Chiefs, Liverpool
IMO:

Hyökkäysketjut 1&2. Ovat hyvät tällä hetkellä.

Kolmonenkin ihan ok. Nelonen taas aivan ripulia.
 

Helsingforce

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK ilman Ville Peltosta ja Tobias Salmelaista
Noista ketjuista olisin saanut paljon paremman kokoonpanon:
Vesalainen-Lehterä-Rask
Kaskimäki-Jääskä-Pakarinen
Nättinen-Koivistoinen-Teissala
Tallberg-Väänänen-Seppälä ja näille noin 8 min. peliaikaa.

Minulle ei oikein mahdu päähän että miksi ei voida vain iskeä se Vesalainen-Jääskä-Pakarinen (tai Rask oikeaan laitaan), Lehterälle lupaava Kaskimäki vasemmalle ja toinen näistä Pakarinen/Rask oikeaan laitaan. Sitten tuo helmikuusta saakka toivomani Nättinen-Koivistoinen-Teissala ja olisi kolme toimivaa ketjua eikä vain yksi. Nelosen saa paremmin rakennettua sitten Komarovin tultua takaisin, ja siinä voi olla Ikonen keskellä ja Väänänen joko varalla tai laidassa, ehkä kuitenkin mielummin Seppälä laidassa. Ja jos vielä hankitaan joku oikealta laukova YV-maalintekijä niin hän menisi sitten tasaviisikoin Lehterän oikeaan laitaan ja Rask neloseen Komarovin ja Ikosen seuraksi. Tuo kuulostaisi jo niin saakelin kovalta neloselta, että ehkä tällaisen hankinnan tapahtuessa joko Ikonen tai Väänänen liikkuu poispäin.

Ja taisin muuten joskus toivoa Turkulaista meille. No, eipä tainnut olla mahdollista saada sopimusta, jos edes yritettiin.
Mutta ensi keväänä ei taida olla mitään toivoa, jos meidän on peluutettava PKK:ta (Åsten, Väänänen, Tallberg ja Seppälä).

Juu, niin toivoin minäkin. Kaksi ja puoli vuotta sitten ehdotin Jerry Turkulaista tai Sebastian Repoa:

Asia kunnossa. Seuraavaksi ehdotan Jerry Turkulaista tai Sebastian Repoa. Turkulaisellakin näyttäisi olevan sopimus ensi kaudesta, mutta JYP taitaa olla ongelmissa ja saattaisivat luopua Turkulaisesta jos hieman suostuttelee.

Tämä ehdotus kohtasi kuitenkin tuomitsevan vastalauseen esim. käyttäjältä @BOL :

Mikä ihmisiä vaivaa? Repo, Turkulainen, Jormakakka...? Oksennusta tuli suuhun vähän enemmänkin. Ja ihan sama, miten hyviä pelaajia ovat, mutta ei, ei ja ei.

En kyllä vieläkään tiedä, että mitä niin kauhean oksettavaa Revossa tai Turkulaisessa on. Jormakkaa en itse ehdottanut, se oli jonkun muun ehdotus.
 

Hattutemppu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
IFK tänään:

Vesalainen - Lehterä - Jääskä
Melart - Martin

Nättinen - Koivistoinen - Pakarinen
Lindbohm - Salin

Kaskimäki - Väänänen - Rask
Seppälä - Motin

Seppälä - Ikonen - Tallberg
Luhanka

Taponen
Hovinen
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Itse olisin pitänyt nelosketjun kasassa ja korvannut Väänäsen/Kaskimäen Ikosella. Nyt taas hajotettiin hyvin toiminut ketju.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös