Kent

  • 57 077
  • 330

hannes_ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Fly Emirates
Tämän levyn on oltava hyvä. Varmasti hyvä juttu on se, että Kent on tämän levyn tehnyt. En halua bändistä mitään rollingstonesia. Mieluummin sitten ojasta allikkoon, mutta hyvä että bändi on elinvoimainen, eikä ole jäänyt jauhamaan samaa kertsiä samoilla kikoilla.

Minä en kyllä koskaan ole mieltänyt Kentiä kitarabändiksi. Eikä vuonna 2007 luulisi enää koneallergikkojakaan olevan kuin tuolla meillä kotonapäin haitaripiirissä. Kone se on akustinen kitarakin.

Tässähän ihan tulee uteliaaksi. Pelottavinta olisi, jos tässä ketjussa hymisteltäisiin "perus-Kentiä, sitä tuli mitä piti."

Siksi me nostamme niitä neroja jalustalle, että ne kertovat meille, minne musiikki menee. Siksi me olemme taviksia, kun emme itse siihen pysty.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Aivan, Kentin taivallus musiikin maailmassa on nyt tuottanut tällaisen "Tillbaka till samtiden"-levyn. Olen nyt kuunnellut levyn n. 7-8 kertaa ja enää sen erilaisuus vanhaan tuotantoon ei särähdä korvaan samalla tavalla kuin kuullessani "Ingenting"-biisin ensimmäisiä kertoja. Nyt viimeisillä kuuntelukerroilla muutama kappale on jo alkanut tarttua mukaan, joka on yleensä hyvän levyn merkki. Tämä levy on Kentiltä hyvä siirto uuteen suuntaan, vanha tie oli kuljettu loppuun, oli aika uusiutua aika paljon ja samalla vähän.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Tämän levyn on oltava hyvä. Varmasti hyvä juttu on se, että Kent on tämän levyn tehnyt. En halua bändistä mitään rollingstonesia. Mieluummin sitten ojasta allikkoon, mutta hyvä että bändi on elinvoimainen, eikä ole jäänyt jauhamaan samaa kertsiä samoilla kikoilla.

Hyvin sanottu, ainakin meikäläisen mielestä. Jos ajatellaan syvemmin, sehän vaatii tuollaiselta pitkän uran tehneeltä muusikolta aika paljon, että lähtee uudistamaan hyvin toiminutta formaattia. Usein seurauksena on, että muutokset jakavat mielipiteet, mutta on erittäin mahdollista että bändille itselleen tuo on välttämätöntä.

Minulle Kent tarkoittaa ennen kaikkea haikeita ja melankolisia melodioita (sanatkin olisi varmaan ihan hyvät, mutta ei taivu perhana ruotsin kieli riittävän hyvin). Ja ne melodiat ovat koneista huolimatta tallella.

Huippubiisejä levyltä tippuu koko ajan lisää:
Elefanter, Berlin, Ingenting, Vid din sida, Columbus, Generation ex ja Ensammast i Sverige. Levyn keskiosaa en ole vielä sisäistänyt, mutta katsotaan.

**** meikäläiseltä ja se on jo aika paljon.
 

Mao

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, SuKiKa, TuKi, Slavia Praha
Tuollainen osui silmään:

http://www.rockmusica.net/knews/index.php?Action=Full&NewsID=973

Siinähän se olennainen sanotaankin kera monen höysteen...

Levystä oli arvio myös eilisessä HBL:ssa. Kymmenkunta lausetta, joissa keskityttiin siihen, miltä yhtye näyttää promokuvissa. Lopuksi yhteenveto - "polkumme ovat eronneet ja se on yhtyeen syytä". Ei järin rakentavaa.

Hanneksen huomio kehittymisen tärkeydestä on hatunnoston arvoinen. Ehkä juuri siksi Tillbaka till samtiden kuulostaa monin paikoin ilahduttavammalta kuin mihin pelkkä kappalemateriaali itsessään riittäisi. Levy ei ole maailmoja pysäyttävä, mutta siinä on jotakin kiehtovaa. Tämä riittää minulle oikein hyvin. Väl godkänd.
 

Knower

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit+Petteri Nummelin
Tuo Rockmusica.netin arvostelu kyllä kiteytti erinomaisesti omatkin fiilikset. Tuolla tavalla minäkin levyn koen.
 

Fordél

Jäsen
Tämän levyn kanssa tulee hulluksi. Haluaisin kyllä tykätä siitä ja päästä poikien aivoitusten sisään, mutta kun ei niin ei...On todella hienoa, että osalle porukasta tämä on uponnut ja pystytte näkemään tämän nerokkaana uudistumisena. Kunpa itsekin pystyisin siihen.

Toki levyssä on havaittavissa kentmäisiä piirteitä, mutta itselleni tärkeimmät elementit puuttuvat. En koe sanoituksia koskaan mitenkään tärkeiksi musiikissa ja kun Kentin äidinkieli on vielä ruotsi niin niiden arvo vain vähenee entisestään. Ehkä juuri tämän takia Kent on ollut mulle korostetusti kitarariffien bändi. Niiden avulla Kent on mulle välittänyt ne fiilikset kulloisestakin piisistä. Hyvänä esimerkkinä on Vinternoll2 tai Dödä Vinkelnin uskomattoman hienot ja yksinkertaiset kitaroinnit.

Nyt näitä ei ole, joten ei ole oikein mitään kiinnekohtaa mihin tarttua. Ingenting on oikeastaan ainoa, joka kolahtaa ja syy on selvä: se muistuttaa kaikista eniten vanhaa Kenttiä. Selkeä poljento, kitaraa ja hyvä melodia. Toimii varmasti livenäkin. Muista en osaa sanoa samaa. Selvästi taustalla on se, että Martin Sköld on saanut enemmän vaikuttaa piisien tekoon ja olisiko sitten Sirviön ja Mustosen painoarvo vähentynyt? Kyllähän nuo melodiat on suht varmaan Kenttiä ja Bergiä, mutta toteutus on vaan täysin uusi, Sköldin näköinen.

Mutta katsotaan nyt miten tässä käy. Ainakin täytyy nostaa kavereille hattua tuosta uudistumiskyvystä. Itse olisin vain toivonut jotain välimuotoa enkä näin radikaalia uudistumista. Koitetaan vielä kuunnella jahka levy aukeisi.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
10 days later

HUIKEA LEVY on kyseessä. Ei helvetti. Mulle on nyt kolahtanut niin totaalisesti Tillbaka till Samtiden, että sanon suoraan tämän levyn olevan Kentin kaikkien aikojen paras levy nimenomaan kokonaisuutena. Koko levy täynnä toinen toistaan parempia biisejä, ja sellaisia vähemmän kiinnostavia ei ole juuri lainkaan. Tää on sellainen levy todellakin, jonka haluaa kuunnella alusta loppuun eikä vain naputella sieltä niitä paria suosikkia.

Tällä hetkellä paras biisi: Vy från ett luftslott. Aivan mahtava biisi. Våga vara rädd ja Vid din sida tulevat aivan siinä vieressä. Berlin ja Columbus samoin. Ingenting kolahti ensimmäisenä kovaa ja korkealta, mutta nyt se on jopa jäänyt näiden uusien huikeuksien varjoon. Generation X on myös upea kappale, ja Ensammast i Sverige mahtava veto siihen loppuun.

Tusen tack igen grabbar!
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Paremmalta levy kuulostaa paljonkin, kuin alkuvaiheessa. Silti en saa tästä levystä omaa kärkipään Kentin levyä. En sitten millään. Levyn biiseistä aivan huippu on kyllä edelleen Generation ex. Tuo on vaan juuri sen tyylin Kentiä mistä itse pidän yli kaiken ja tulen aina pitämään. Olisin toivonut levyltä löytyvän samantyylisiä kipaleita useita, mutta ei tällä kertaa. No, tämän levyn tyyliksi muotoitui nyt tällainen. Katsotaan sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Onneksi vanhoilta levyiltä löytyy edelleen useita kipaleita, mitä voi luukuttaa ja paljon. Varsinkin ensi viikonloppuna, kun pääsee sunnuntain keikalle.
 

Fordél

Jäsen
Olipahan keikka! Loistava tunnelma, ihan hyvät soundit, mutta piisilista olisi saanut sisältää vähän vähemmän diskohumppaa. Tosin liveversioina nekin kuulosti hyviltä. Ei vaan olisi tarvinut koko uutta levyä soittaa, sillä setistä jäi pois aivan liian monta helmeä kuten Vinternoll2, Palace & Main, Socker yms. Tosin muutama yllätysvetokin tuli kuten Nihilisten sekä Kungen är dödin mielenkiintoinen uusi sovitus. Lisäksi 747 soi ihan mielettömän hyvin!

Summa summarum: oli kiva nähdä Kent taas livena eikä se pettänyt taaskaan. Keikan myötä myös uudet piisit avautuivat ihan uuteen valoon, joten täytyykin tästä lähteä kuuntelemaan uutta plattaa.

Mitäs mieltä muut olivat keikasta?
 

Cosmo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JB & KG
Noin puoleen väliin oli huikeaa, uudet biisit olivat oikein kivoja livenä. Sitten tuli Musik non stop, ja se oli bändiltä jotenkin pakkopullainen rutiinisuoritus, vaikka jengi syttyi tietenkin, ja toki itsekin. Sen jälkeen tuntui, että tuli vaan pelkkiä lässytilääbiisejä.

Toivoin kovasti loppuun mannen i den vita hattenia, sillä onhan se huikea lopetusbiisi. Kerkesin jo toviksi pettymään, kun eka encore loppui sinänsä ihan kivaan 747:aan. Mutta sitten kun näyttikin siltä, ettei homma olekaan ohi vielä ja tulevat toiselle encorelle, olin aivan varma, että sen vetävät. Ja näinhän siinä kävi. On kyllä niin huikea keikanlopetusbiisi kaikkine extroinensa, ettei mieleen tule kyllä yhtä kovaa vetoa miltään bändiltä.

Saundit yllättivät, Macy Grayn keikalla saundit Kultsalla oli sellaista skeidaa, että oikein etukäteen jo harmitti, mutta hyvältä kuulosti kyllä. Eniten kävi korviin yleisön huuto, ei niinkään soitto.
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Enpä ole Kentiä kauheasti koskaan kuunnellut, mitä nyt radiosta joskus ja näin. Laulupuoli ei niin inspiroi, mutta melodiat on hallussa ainakin. Tämä uusi voisi kyllä tuon konepuolen takia olla mieluisa tuttavuus. Jos tyylissä on Depeche Moden ja New Orderin henkeä, kuten olin täältä lukevinani, niin voisi tosiaan napatakin.

Yllätyin kyllä taannoin kun sain tietää, että bändissä on niinkin monta suomalaissyntyistä tai taustaista tyyppiä. Pidin tätä ihan svedubändinä, mutta väärässäpä olin.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tunnelma oli kyllä hieno, mutta en kehuisi soundeja. Potikat olivat niin kaakossa, että laulu meni varsinkin loppupuolella pari kertaa aivan puuroksi. Visuaalinen puoli toimi kyllä hienosti. Tosin bändissä itsessään ei juuri nähtävää ollut, mikä ei toisaalta yllättänyt, vaikka ekaa kertaa bändin näinkin. Jotain tällaista osasin odottaa.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Odotusten mukainen keikka. Uudet biisit kuullostivat livenä mielestäni paremmalta kuin levyllä. Kaipasin kyllä mukaan paria biisia Du och Jag Dödeniltä, mutta muuten aika hyvän setin vetivät. Lopetus oli erinomainen. Kirjoittiko joku muuten ylös biisilistaa?
 

Ruma lapsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC
Huonoin Kentin keikka minkä olen nähnyt. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että olisi ollut paska. Veto oli ns ihan ookoo, muttei juuri muuta. Mun mielestä ne uudet ei vaan toimi. Voisiviat lopettaa Depeche Mode-spedeilyn ja soittaa rokkia. Kyllä sen eilenkin huomasi että kun kitarat jyrisivät niin homma toimi.
Plussaa siitä että keikka oli aikaisin, kerkes vielä ihmisten ajoissa himaan.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Minusta keikka oli aika keskinkertainen, korkeintaan hyvä, esitys Kentiltä, joka ei tietysti ole ihme, kun bändi ei (kai ??) ole esiintynyt pitkiin aikoihin. Se yllätti meidät täysin, että Kent aloitti soittamaan niin aikaisin. Eipä ole aikaisemmin käynyt niin, että saapuu tämän kokoluokan keikalle jo bändin aloitettua soittamaan, oma moka tietysti. Uudet biisit on sovitettu vähän rockhenkisemmiksi kuin levyllä ja ne toimivat paikanpäällä kuultuna ihan hyvin, poikkeuksena "Ingenting", joka laahusti alusta loppuun yhtä hyvin kuin HIFK:n tämän kauden ylivoimapeli, jos ontuva vertaus sallitaan. Yleisö oli virittäynyt Kent-hurmokseen ihan kiitettävästi, tunnelma oli erinomainen. Kent osaa ottaa yleisönsä soittamalla, välispiikkejä ei pahemmin kuultu. Bändi haki kyllä hieman askelmerkkejä soiton ja laulunkin suhteen, biisilistaa muokkaisin kyllä hieman vanhaa tuotantoa suosivammaksi kuin eilen kuultiin.

En ole varsinaisesti pettynyt eiliseen Kent-iltaan, mutta uskon bändin pystyvän parempaankin kuin eilen muutaman keikan jälkeen.
 

Juuso74

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
Se yllätti meidät täysin, että Kent aloitti soittamaan niin aikaisin. Eipä ole aikaisemmin käynyt niin, että saapuu tämän kokoluokan keikalle jo bändin aloitettua soittamaan, oma moka tietysti.

Mihinkäs aikaan pojat aloitti eilen, olen tänään menossa itse katsomaan... Jos jollain olis sitä settilistaa laittaa, niin kovasti olisin kiitollinen.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Mihinkäs aikaan pojat aloitti eilen, olen tänään menossa itse katsomaan... Jos jollain olis sitä settilistaa laittaa, niin kovasti olisin kiitollinen.
Ovet avattiin seiskalta, saliin pääsi puoli kasin jälkeen ja soitto alkoi aika tasan klo 20.00.
 

Fordél

Jäsen
Settilistaa en pysty kyllä kovin tarkkaan heittämään, mutta keikka alko kahdella uuden levyn piisillä, jonka jälkeen tuli Max 500. Lisäksi taisivat soittaa muutenkin lähes koko uuden levyn piisit läpi. Ekalta levyltä tuli yksi veto, Verkligeniltä Gravitation, Isolalalta taisi tulla vain 747, Hagnesta Hilliltä Musik Non Stop, Revolt III, Kungen är död + muutama rauhallisempi piisi levyn loppupuolelta. V&A:lta soittivat vain Kärleken Vantarin ja edelliseltä platalta ainakin tuon Max 500 + sinkun b-puolen Nihilistenin. Encoressa tuli sitten ainakin legendaarinen 747 ja keikka loppui Mannen i den vita hatteniin, joka toimi kuin KooKoon alivoima tällä kaudella.

Jep, siinä mitä itse muistan keikalta. Korjatkaa vaan jos oon väärässä.
 

zaluun

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tanska
Setti

Vy från ett luftslott
Berlin
Max 500
Kungen är död
Colombus
Berg & dalvana
Revolt III
Pojken med hålet i handen
Gravitation
LSD, någon?
Romeo återvänder ensam
Generation Ex
Musik Non Stop
Kärleken väntar
Ingenting
Ensammast i Sverige
--------------------
Elefanter
Nihilisten
747
--------------------
Mannen i den vita hatten


Mielestäni uudelta levyltä parhaiten livenä toimivat Ensammast i Sverige ja Generation Ex, jossa tykkäsin erityisesti videoscreeniltä tulevasta Camillan taustalaulusta. Jotenkin erikoinen fiilis sen biisin aikana. Uudella levyllä parhaiten toimii mielestäni Columbus, joka taas livenä oli pettymys.

Mannen i den vita hatten oli jälleen loistava, vaikka toisaalta ehkä tylsää lopettaa keikka samalla tavalla kuin viime kiertueella. Toisaalta Mannen i den vita hatten on pakko soittaa, ja jos sen soittaa niin sen on tultava viimeisenä..
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Settilistan perusteella siis pitkälti samaa paskaa luvassa mitä uusi levykin on. Vituttaa, että tuli tuo keikkalippu hankittua. No, huomenna näkee onko Kent todella niin paska kuin mitä settilista ja uusi levy antavat ymmärtää.
 

Cannibal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues
Gellner kirjoitti:
Settilistan perusteella siis pitkälti samaa paskaa luvassa mitä uusi levykin on. Vituttaa, että tuli tuo keikkalippu hankittua. No, huomenna näkee onko Kent todella niin paska kuin mitä settilista ja uusi levy antavat ymmärtää.

No, jos nyt kovasti vituttaa niin lupaan kyllä sulle rahat takas ku myyt lippusi mulle, elikkä pistä yv:tä :)
 

ruoska

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Penguins, Liverpool, Real Madrid
Eilinen keikka oli kyllä hyvä. Ei lähelläkään parhaimpia Kentin keikkoja mitä olen kokenut, mutta silti annan arvosanaksi hyvä. Osa uuden levyn huonoista biiseistä kuulosti keikalla jopa kohtuuhyvältä. Kuten joku jo mainitsikin niin laulujen sanat jäivät osassa biisejä pahasti puuroksi. Erittäin hienosti oli toteutettu lavan lavasteet. Niin yksinkertaisen hienosti kuin Kent sen voi vaan tehdä. Erittäin hienoja olivat kaikki eläin- ja muut teemat. Helmenä varsinkin biisi Generation Ex. Tuo biisi on vaan juuri sitä Kentiä mitä itse haluaisin kuulla aina. Toimii niin loistavasti. Aivan huikea. Keikan lopetusbiisi oli tosiaan viime kiertueelta otettu Mannen i den vita hatten ja se kuulosti jälleen hyvältä. Ylläribiiseistä ehkä parhain mitä en odottanut kuulevani oli Palace mainin sinkun B-puoli Nihilisten. Hyvä keikka silti, vaikka paljon jäi hyviä biisejä kuulematta. Niin ja Gellnerille myös tiedoksi. Ostan lippusi pois, jos haluat luopua siitä. Mutta vinkkinä älä missaa hyvää keikkaa. Saa nähdä, koska pääsee taas seuraavan kerran. Tätä bändiä vaan haluaa nähdä aina vaan uudestaan ja uudestaan.
 

Hyytiäinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
KeuPa & Ottawa
Settilistan perusteella siis pitkälti samaa paskaa luvassa mitä uusi levykin on. Vituttaa, että tuli tuo keikkalippu hankittua. No, huomenna näkee onko Kent todella niin paska kuin mitä settilista ja uusi levy antavat ymmärtää.

-oonkohan ymmärtäny väärin kun kuvittelin kiertueen liittyvän uuden levyn julkistamiseen? Ilta-sanomienkin tän päiväsessä jutussa ihmeteltiin miten "vanhoja hittejä jäi kuulematta".

En itekään väitä että uusi levy kolahti heti mutta kyllä mä ainakin tiesin mitä biisejä levynjulkkareilla suunnilleen tullaan esittämään!

Ite setti oli hyvä ja Kulttuuritalo keikkapaikkana sopivan intiimi.

ps. Ei kannata ostaa lippua Kentin keikalle jos haluaa kuulla Metallicaa.
 

Mao

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, SuKiKa, TuKi, Slavia Praha
Ja eilisen setti. Siihen nähden, että tämän keikan piti yhtyeen itsensä mukaan painottua enemmän vanhaan materiaaliin, uudet kappaleet pitivät varsin hyvin pintansa listalla. Mitään ei jäänyt pois sunnuntaihin verrattuna. Ja oikeastaan hyvä niin, ainakin itse innostuin tuoreista kappaleista kovasti (erit. alkukaksikko, Generation ex, LSD ja Elefanter). Harvinaista sinänsä - yleensä pidemmän linjan yhtyeillä viimeisimmän levyn kappaleet ovat keikoilla pakkopullaa ja tunnelma syttyy vasta vanhojen hittien kohdalla.

Eipä silti, esimerkiksi Musdik Non Stop ja VinterNoll2 iskeytyivät ilmoille täysin vastustamattomina ja Kungen är dödin muokattu versio istui hyvin uudempia biisejä varten räätälöityyn äänimaailmaan. Innan allting tar slut oli puolestaan konsertin herkin hetki. Oikeastaan vain Revolt ja Saker man ser jäivät hieman kankeiksi. Mahtoiko johtua aavistuksen puuroisesta soundimaailmasta vai siitä, että kappaleiden soittorutiini oli vielä hakusessa - mene ja tiedä.

Hyvä keikka yhtä kaikki. Alku lupasi jopa erinomaista iltaa, mutta jossakin vaiheessa soittoon lipsahti pientä mukavuudenhalua. Loppua kohti tunnelma tiivistyi jälleen, vaikka Vita hatten ei olekaan se kappale, jonka tahtoisin kuulla keikan "kliimaksina". Omasta mielestäni siinä on jotakin turhan valmiiksipureskeltua esim. 747:aan verrattuna. Mutta kansa tykkäsi. Sehän riittää.

Lisäpisteet soittoajasta. Juuri tällä tavalla pitäisi kaikkien arkikeikkojen alkaa.

Vy från ett luftslott
Berlin
Max 500
Kungen är död
Colombus
Saker man ser
Revolt III
10 minuter för mig själv
Innan allting tar slut
LSD, någon?
Romeo återvänder ensam
Generation Ex
Musik Non Stop
Kärleken väntar
Ingenting
Ensammast i Sverige
--------------------
Elefanter
VinterNoll2
747
--------------------
Mannen i den vita hatten
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En itekään väitä että uusi levy kolahti heti mutta kyllä mä ainakin tiesin mitä biisejä levynjulkkareilla suunnilleen tullaan esittämään!

Ite setti oli hyvä ja Kulttuuritalo keikkapaikkana sopivan intiimi.

ps. Ei kannata ostaa lippua Kentin keikalle jos haluaa kuulla Metallicaa.

Ai, levynjulkkarikeikkako tuo oli, oho. Minä kun luulin, että se keikka oli jo viikko takaperin Köpiksessä.

Jaa sinä tiesit lippujen tullessa myyntiin, että mitä biisejä soittavat ja miltä uudet biisit kuulostavat? Ihan hyvin, levyä kun ei ollut silloin vielä edes julkaistu. Minulla ainakaan ei ollut tietoa, että uusi levy on konepaskaa, levyn ilmestymisen jälkeenkin elättelin toiveita, että keikalla kuultaisiin sitä oikeaa Kenttiä, vaikka sitten uusia biisejä, mutta kitaroilla ryyditettynä. Hienoa kuitenkin, että sinä tiesit, wau!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös