Annoin kommenttiisi tykkäyksen, koska olet 99 % oikeammassa kuin minä, koska olet oikeasti nähnyt ja tarkasti katsonut, mitä pelissä tapahtuu. Ei minulla ole mitään vasta-argumenttia mihinkään, mitä sanot, mutta se, mistä olen huolissani niin onko oikeasti parempi vaihtoehto tarjolla?
Näen kuitenkin, että Ässillä on ihan materiaalissakin puutteita eli ihan hirveän näyttävää ja monipuolista lätkää on hyvin vaikea nähdä, että tuolla materiaalilla voisi pelata. Mielestäni sijoitus tällä hetkellä on jopa suhteessa materiaaliin vielä hiukan yläkanttiin. Itse puolestaan aika voimakkaasti peilaan asioita historiaan, koska Ässissä yleensä potkuilla on saatu kahta kauheampi kaaos aikaiseksi.
Korjaa, jos olen väärässä, mutta oltiin Kivikin Ässissä laittamassa vaihtoon, mutta joukkue otti koppia juuri oikealla hetkellä. Porilaisuudessa on omat haasteensa ja tyypillisesti Porissa on kova vaade pelille. Vieraissa saa esittää vähän sinne päin, mutta kotiyleisölle pitää joka ilta laittaa parasta pöytään ja pelissä pitää tapahtua. Toki tämäkin on stereotypia, mutta pari kertaa, kun olen siellä päin peliä käynyt katsomassa niin voisin väittää, että jotain katetta tuollakin on.
Jos Ässät tekee ratkaisunsa Selinin suhteen niin toivon, että seuraaja sitten on joko se tyyppi, jonka ajatellaan vievän Ässät myös tulevalle kaudelle eikä mitään väliaikaista paikkausta. Ässien täytyisi tästä rosteristakin saada jotain hedelmää irti ja ainoastaan täydentää sitä tulevaisuudessa.
Ässät on ihan valtavan tärkeä alue ja joukkue koko Liigalle ja mielestäni organisaatio on nähnyt riittävästi huonoa taas toviksi mestaruuden jälkeen. Toivon ihan Liigan kilpailukyvynkin kannalta, että Ässät saa asiansa järjestykseen ja parempaa pöytään kuin viime kaudet ovat tarjonneet.
No en minäkään toivo valmentajan vaihdosta, koska siitä hyvin harvoin mitään konkreettista hyötyä saavutetaan menestyksen suhteen. Enkä oikeastaan edes usko, että niin tulee tapahtumaan.
Materiaali on mitä on ja viime kaudella se oli aivan erilainen, mutta tulos nähtiin ja syitä tai selityksiä myös.
Kuten sanottu Ässien budjetti on 14 suurin ja siihen peilaten sijoitus on ok vielä, mutta kuten kirjoitit, hyvin suurella todennäköisyydellä lähestytään materiaalia paremmin vastaavaa sijoitusta, jollei joukkueessa yksilöt kehity, pelitapa kehity tai joukkue vedä kieli vyön alla joka pelissä.
Ketä tilalle?
Minä olen eri mieltä Atun hyvästä perustasta, nyt pitäisi rohkeammin muuttaa peliä siihen suuntaan mitä ensi kaudella tai tulevaisuudessa halutaan pelata, mutta sillä tavalla ei luultavasti menestystä saada ja Atu valmentaa omasta urastaan, joten siinä on ristiriita.
Atu valmentaa miten hän uskoo saavansa parhaan tuloksen.
Eli tilalle joku nuori tai kokenut valmentaja, jolla on rohkeutta olla kokeilu haluinen, kehittää nuoria ja jatkaa vaikka valmennustiimissä ensi kaudella, jatkumo on minunkin mielestäni tärkeää.
Jos taas miettii Pikkaraisen tilannetta, hän on työttömänä ja halua varmaan tehdä valmennushommia tulevaisuudessakin, niin sieltä voisi löytyä näytönhaluja ja tsemppiä myös pätkäpestiin, koska sillä voisi ura saada vielä nosteeseen.
Se ei välttämättä palvele Ässiä parhaalla mahdollisella tavalla pitkällä tähtäimellä, mutta ehkä paremmin kuin loppukausi Atun valmennuksessa.
Pilkkaraiselle Atun tavat ovat kuitenkin tuttuja ja hän pystyisi ehkä parhaiten Atun pohjia hyödyntämään ja hiomaan niitä kulmia, sekä ihan tuomaan vaan uutta ilmapiiriä ja sähköä koppiin.
Kiven aikana tilanne olikin se, että Ässät hävisi syyskaudella pelejä välillä tavoilla, joiden ei pitäisi olla edes mahdollista. Silloin peli oli kuosissa, mutta tulos jäi piippuun, sitä odotti, että koska maalin tappiot kääntyy voitoksi. Nyt tie on sillä saralla huomattavasti pidempi, tuloksellisesti roikutaan mukana, mutta pelissä ei varsinaisesti olla mukana.
Edelleenkin näen, että Ässät on oikealla tiellä, nuoriin panostetaan ja joukkueen taloutta koitetaan pitää terveellä pohjalla.
Nyt pitäisi saada pelillinen puoli tälle vuosikymmenelle.
Totta tosiaan olisi kiva saada vakautta sinne urheilulliselle puolelle ja muutenkin asiat kulisseissa rauhoittumaan.
Arvona pitää kuitenkin olla, että virheet pitää uskaltaa myöntää ja kipeitäkin päätöksiä tehdä.
Jos tilanne on se, että Ässien organisaatiossa koetaan, että valmentajan vaihdos on tarpeellinen niin en ainakaan minä väitä sen olevan kovinkaan väärä ratkaisu nykytilanteessa.
Väärin taas on Atua roikottaa mukana, vain sillä perusteella, että uskottavuus pitää palauttaa tai kun on puhuttu pitkäjänteisyydestä ym.
Uskottavuutta on myös toimia, kun tilanne sitä vaatii.
Parhaiten asiat tiedetään joukkueessa ja hallituksessa, heillä on kyllä riittävästi tietoa tehdäkseen päätös.