Onnittelut Ruotsiin ja Hedmanille. Aika jäätävä paketti puolustajaksi ! 198 cm ja 103 kg ! Toivottavasti Suomen pakkituotanto jalostaisi meillekin joskus vastaavanlaisia puolustajia.
Hedmanin plusmiinus oli finaalisarjassa -6, mikä oli joukkueensa heikoin.
Lisäksi Point teki tasakentällisin eniten pinnoja, huikea yli pinna per peli (23 peliin 26 pinnaa). En tiedä kuinka korkealle tuolla mennään playoffien historiassa, mutta kuvittelisin ettei tuo yli ppg tasakentällisin ihan joka vuotista ole noissa pinnaluokissa.
kuin myös ylimääräisten pelien ansiosta kaikkien aikojen eniten voittoja ja pelattuja minuutteja yksissä pudotuspeleissä kerännyt Vasilevskiy.
Kenen ennätyksen Vasilevskiy ohitti minuuteissa ja kuinka paljon tämä entinen ennätys oli?
Conn Smythe-äänet jakaantuivat seuraavasti:
1. Victor Hedman 70 pistettä (9-8-1)
2. Brayden Point 66 pistettä (8-8-2)
3. Nikita Kucherov 25 pistettä (1-2-14)
4. Andrei Vasilevskiy 1 piste (0-0-1)
Hedman ja Point siis olivat mukana kaikilla äänestyslapuilla ja heidän välillään hyvin tasainen kilpailu Conn Smythestä. Vasilevskiy sai sitten yhden äänestäjän toimesta kolmossijan Kucherovin sijasta.
Hedman olisi ollut omakin valinta voittajaksi, mutta Pointin ja Kucherovin välille tuli yllättävänkin isoa eroa äänissä. Olisin odottanut heidän äänten menevän aika tasaisesti. Kucheroville olisin antanut itse pienellä erolla Pointiin nähden sen kakkossijoituksen.
En missään nimessä halua ottaa mitään pois Hedmanin ansioista, mutta on sellanen fiilis että tämäkin tullaan muistamaan sellaisena vuotena kun Conn Smythe "ryöstettiin".
Voiko Conn Smythe mennä tasan? Tai siis miten voittaja ratkaistaan tasatilanteessa? Jos esim. Drance olisi antanut ykkössijan Pointille ja kolmosen Kucheroville, eikä toisinpäin, kuten tapahtui. Silloin äänet olisivat menneet tasan.
Mielestäni Tampalla oli kolme pelaajaa jotka olisivat yhtä hyvin voineet palkinnon viedä ja lopulta kyse oli marginaaleista, jotka tälläisessä äänestyksessä saattavat tehdä ison eron lopullisiin pisteisiin.Olen iloinen, että Hedman sai palkinnon, mutta jos minulta kysyttäisiin, että oliko Hedman absoluuttisesti pudotuspelien paras pelaaja, niin en uskaltais 100% tyhjentävää vastausta antaa. Mielestäni ei nimittäin olisi ollut vääryys jos Point olisi sen voittanut.
Mielestäni Tampalla oli kolme pelaajaa jotka olisivat yhtä hyvin voineet palkinnon viedä ja lopulta kyse oli marginaaleista, jotka tälläisessä äänestyksessä saattavat tehdä ison eron lopullisiin pisteisiin.
Hedman:
Pelasi noin tunnin enemmän playoffeissa kuin seuraavaksi eniten pelannut pelaaja ja oli Tampan alakerran selvä johtaja. Matkalle tuli vähän haasteitakin joissakin peleissä ja finaalisarjassa 5v5 -pelissä Tampa hävisi Hedmanin aikana maalipaikat yhteensä 15 verran sekä maalit 2-6, mutta noilla ei ollut lopulta suurta merkitystä kokonaisuutta arvostellen. Minun mielestä Hedmanin playoffit olivat top3-joukossa niiden puolustajien osalta jotka ovat Conn Smythen voittaneet viimeisten 30 vuoden aikana. Vain vuoden 1994 Leetchia voin pitää selvästi dominoivampana joukkueelleen kuin Hedmania nyt.
Point:
Playoffien maalipörssin ykkönen ja pistepörssin kakkonen. Avasi playoffinsa tekemällä Columbus-sarjassa kaksi voittomaalia ja teki Dallasia vastaan finaalisarjassa viisi maalia viimeisiin viiteen peliin - noiden joukossa viimeisen pelin voittomaali. Kokonaisuutena Point teki playoffeissa eniten pisteitä tasakentin (26) ja nuo hänen tasakenttäpisteensä olivat korkein luku yksissä playoffeissa viimeisiin 30 vuoteen - vuonna 1991 Mario Lemieux teki 23 pistettä tasakentin ja vuonna 1993 Wayne Gretzky iski 24 tasakenttäpistettä. Point pelasi osan playoffeistaan puolikuntoisena jonkun vamman kanssa.
Kucherov:
Playoffien piste- ja syöttöpörssien voittaja. Voitti myös playoffien laukaustilaston. Vain Wayne Gretzkylla on Mario Lemieuxilla on yksistä playoffeista enemmän syöttöjä kuin Kucherovilla. Kucherovin ruuti maalipaikoissa oli vähän märkää playoffeissa ja hänelle tuli vain 7.6% laukaustehokkuus, kun Pointilla tuo oli 20.6, mutta Kucherov rakensi koko ajan ja hänen aikana Tampa loi jatkuvasti tilanteita. Tampa vei finaalisarjasssa 5v5 -pelissä maalipaikat +16 lukemalla Kucherovin ollessa jäällä.
Minun mielestä Conn Smytheen olisi ollut tänä vuonna kolme "oikeaa vaihtoehtoa" raksittavaksi eikä Vasilevskikaan väärä valinta olisi ollut.
Minunkin mielestä Vasilevski oli tuon kolmikon takana, mutta en olisi ihmetellyt vaikka olisi saanut enemmänkin ääniä enkä itse olisi sanonut jonkun valintaa vääräksi jos hän olisi ykkösäänen vienyt. Mestarijoukkueen maalivahti, joka teki NHL:n ennätyksen yksien playoffien pelatuissa minuuteissa pelaamalla kaikki minuutit playoffeissa, seitsemän kertaa hän päästi taakseen korkeintaan yhden maalin, jatkoaikasaldo hänellä oli 6-2 eikä Tampa hävinnyt kertaakaan kahta peräkkäistä peliä. Minun mielestä mestaruuden torjunut maalivahti - ainakin noin, että pelaa kaikki pelit tuolla tasolla - pitäisi olla aina jollain lailla mukana keskusteluissa.Hyviä pointteja. Vasilevskista olen kyllä hieman eri mieltä. Toki katselin vain satunnaisia Tampan pelejä alkusarjoissa, mutta finaaleissa mies ei kyllä ollut mitenkään erikoinen. Perusvarmaa tekemistä, muutama huikea venytys, mutta myös helpohkoja maaleja. Ei Tampa yhtään peliä hävinnyt miehen takia, mutta ei Vasilevsky myöskään yhtään peliä joutunut ryöstämään Tampalle.
Minunkin mielestä Vasilevski oli tuon kolmikon takana, mutta en olisi ihmetellyt vaikka olisi saanut enemmänkin ääniä enkä itse olisi sanonut jonkun valintaa vääräksi jos hän olisi palkinnon vienyt. Mestarijoukkueen maalivahti, joka teki NHL:n ennätyksen yksien playoffien pelatuissa minuuteissa pelaamalla kaikki minuutit playoffeissa, seitsemän kertaa hän päästi taakseen korkeintaan yhden maalin, jatkoaikasaldo hänellä oli 6-2 eikä Tampa hävinnyt kertaakaan kahta peräkkäistä peliä. Minun mielestä mestaruuden torjunut maalivahti - ainakin noin, että pelaa kaikki pelit - pitäisi olla aina jollain lailla mukana keskusteluissa.
Tuo on Vasilevskin osalta varmaan ihan totta. Kuten sanoin, en olisi itsekään antanut hänelle ääntä. Perusvarmaa peliä eikä Tampa ollut ongelmissa maalivahtinsa kanssa. Ei siis Conn Smythen arvoista minunkaan mielestä, mutta silti joku olisi voinut arvostaa tuota voittavaa maalivahtipeliä enemmänkin enkä olisi sanonut valintaa vääräksi. Tuo on minun näkemykseni lähinnä sitä kohtaan, että tässä(kin) äänestyksessä olisi voinut olla useampiakin voittajia. Tampalla oli niin kova joukkue kokonaisuutena. Nyt tuo Hedman-Point-Kucherov -kolmikko oli mielestäni askeleen ylempänä.Kaikki nämä näissä pleijareissa tehdyt ennätykset ovat mielestäni hieman kyseenalaisia. Tekihän Vasilevsky voittoennätyksenkin, ottamalla 18-voittoa. Kuten sanoin, Vasi oli perusvarma. Mutta Tampa voitti Vasilevskysta huolimatta, ei hänen ansiostaan.
Joissakin artikkeleissa NIemenkin nimi tuolloin oli mukana. Esimerkiksi National Postissa hänet nostettiin yhdeksi keskusteltavaksi vaihtoehdoksi ja artikkelin lukijoiden äänestyksessä hän sai toiseksi eniten ääniä (tuossa vaiheessa Chicago johti finaalisarjaa 2-0).palle kirjoitti:Pelasihan Antti Niemikin 2010-mestaruudessa kaikki Chicagon pelit. En ole nähnyt, että kukaan olisi herkutellut Niemen nimellä, kun Conn Smytheä sinä vuonna spekuloitiin.
Tampa Bay Lightning: Andrei Vasilevskiy
Tampassa Vasilevskiyn tilalla voisi olla yhtä hyvin Kucherov