Kellojen siirto

  • 227 364
  • 1 769

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Taas tämäkin koetaan, kun viedään 1 tunti pois valoisammasta ajasta töiden jälkeen. Kyllä on niin typerä tuo talviaikaan siirtyminen, ettei mitään rajaa.
Ja sitten nämä ns. asijantuntijat (typo tahallinen) haluaisivat luopua kokonaan kesäajasta, että saadaan lisää pimeyttä ilta-aikaan ja valoa aamuyön pikkutunneille.

Kansanterveys tykkää tästä suunnitelmasta.

Hauskintahan tässä on, että jos kellojen siirrosta EU:ssa luovutaan, niin koko muu Eurooppa valinnee pysyvän kesäajan, mutta Suomi taas haluaisi siinä tapauksessa pysyvän talviajan. VMP, sanon minä.
 
Viimeksi muokattu:

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hauskintahan tässä on, että jos kellojen siirrosta luovutaan, niin koko muu Eurooppa valinnee pysyvän kesäajan, mutta Suomi taas haluaisi siinä tapauksessa pysyvän talviajan. VMP, sanon minä.
Identiteettimme kannalta tämä ei olisi ollenkaan hassumpi juttu. Pohjois-Norjassa pärjäävät jo nykyään GMT +1-ajalla, joten miksemme mekin. Vaikka kellojen siirtelyä jatkettaisiin vastaisuudessakin, olisi Suomessa mielestäni hyvä käydä keskustelu Keski-Euroopan aikaan siirtymisestä.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tämä keskustelu on aikamme ikiliikkuja ja toistan oman näkemykseni. Kellojen siirto on meidän oloihin selkeästi pienin paha. Kesäaika takaa valoa iltoihin keväisin ja syksyihin kun sitä vielä on jonkin verran tarjolla ja talviaika taas pimeänä aikana aamuihin sen verran että päästään hereille.

Jos pysyvä aika täytyisi päättää niin valitsisin kesäajan iltapäivien vuoksi,miinuksena sitten aamujen armoton pimeys. Onneksi siirtämiset näyttävät jatkuvan.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En kyllä ymmärrä miten tämä talviaika auttaa heräämistä? Aurinko näyttää nousevan 7:37 ja täysin pimeää oli kun äsken heräsin. Käytännössä siis otettiin vain illasta tunti valoisaa aikaa pois.

Kai se logiikka on siinä, että yhdeksän aikaan olisi edes vähän valoisaa joulukuun lopullakin. Jos oltaisiin pysytty kesäajassa niin valoisa saapuisi vasta kymmenen aikaan.

Henkilökohtaisesti olen täysin kesäaikaleirissä. Itse uskon valoisan iltapäivän kannustavan ihmisiä liikkumaan ulkona myös marras-tammikuun aikana. Mutta en ole tutkija niin enpä viitsi antaa näkemykselleni sen enempää arvoa.
 

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
En kyllä ymmärrä miten tämä talviaika auttaa heräämistä? Aurinko näyttää nousevan 7:37 ja täysin pimeää oli kun äsken heräsin. Käytännössä siis otettiin vain illasta tunti valoisaa aikaa pois.

Tuo on ehkä ajateltu niin, että ihmiset ovat ulkotöissä, jolloin he edes huomaisivat koko asian. Varmasti jossain raksahommissa arvostaisin talviaikaa, kun se valo tulee nopeammin aamulla. Nythän käytännössä valtaosa ihmisistä on sisällä toimistoissa, ja tuo yksi illasta pois otettu valoisa tunti menee sille toimistotyöajalle, jolloin siitä ei ole oikeasti mitään hyötyä, kun sitä ei edes huomaa. Ainoa minkä huomaa, on illasta yksi pois otettu valoisa tunti. Mutta tällä mennään.
 
Viimeksi muokattu:

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Ja mieti kun jotkut Kokoomuksen/EK:n tyypit tosissaan miettivät takavuosina josko vielä talviajastakin mentäisiin taaksepäin yksi tunti, ympärivuotisesti. Kuulemma firmat hyötyisivät. Olis komeeta kun talvella pimeä tulisi kahdelta päivällä ja kesällä taas aurinko nousisi ennenkuin nukkumaan ehtisi.

Ja sitten nämä ns. asijantuntijat (typo tahallinen) haluaisivat luopua kokonaan kesäajasta, että saadaan lisää pimeyttä ilta-aikaan ja valoa aamuyön pikkutunneille.

Kansanterveys tykkää tästä suunnitelmasta.

Hauskintahan tässä on, että jos kellojen siirrosta luovutaan, niin koko muu Eurooppa valinnee pysyvän kesäajan, mutta Suomi taas haluaisi siinä tapauksessa pysyvän talviajan. VMP, sanon minä.

Heh, siinä olisikin ollut melkoinen valinta. Oman elämäni kokemusasiantuntijana en kyllä jaksa millään mittarilla uskoa siihen, että talviaika olisi jotenkin ihmiselle parempi. Saati jos vielä toinenkin tunti siirrettäis taaksepäin, jolloin ei olisi töiden jälkeen kyllä valoista taivasta enää hetkeäkään näillä leveysasteilla.

Jos johonkin siirtää, niin kelloja olis viime la/su yönä voinut siirtää toiseen suuntaan 1h, niin päivätöissä tai -koulussa olevat saisi hyvin tärkeän lisätunnin valoisampaa aikaa (räntää en laske valoksi). Sillä voisi muuten oikeasti olla merkitystä kansanterveyden kannalta, sohva ei ehkä imisi niin helposti siinä päivän jälkeen monia, vaan ehkä kannustaisi liikkumaan kun ei olisi niin pimeää.
 

DaFlexi

Jäsen
Suosikkijoukkue
”Oltiin sitkeitä” IFK
Mun mielestä on kiva että kelloja siirretään. Ei oikeen natsaa maanantaiaamuna 7.30 istua junassa kun ulkona on pilkkopimeätä matkalla kouluun. Ihan ku sotatantereelle olis matkalla.
Tänään on luntakin maassa, oli niin ihanaa kävellä junalle valossa ja ihastella lumisia maisemia!
 
Mun mielestä on kiva että kelloja siirretään. Ei oikeen natsaa maanantaiaamuna 7.30 istua junassa kun ulkona on pilkkopimeätä matkalla kouluun. Ihan ku sotatantereelle olis matkalla.
Tänään on luntakin maassa, oli niin ihanaa kävellä junalle valossa ja ihastella lumisia maisemia!
No silti viikon parin päästä on pimeää vielä kasilta aamulla ja joulukuussa ysin jälkeen. Eli todella lyhyt ilo.
 

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Tuo on ehkä ajateltu niin, että ihmiset ovat ulkotöissä, jolloin he edes huomaisivat koko asian. Varmasti jossain raksahommissa arvostaisin talviaikaa, kun se valo tulee nopeammin aamulla. Nythän käytännössä valtaosa ihmisistä on sisällä toimistoissa, ja tuo yksi illasta pois otettu valoisa tunti menee sille toimistotyöajalle, jolloin siitä ei ole oikeasti mitään hyötyä, kun sitä ei edes huomaa. Ainoa minkä huomaa, on illasta yksi pois otettu valoisa tunti. Mutta tällä mennään.

Pimeiden iltojen takia varsinkin marras- ja joulukuussa olisi kiva, jos olisi lumista. Sekin auttaisi enemmän kuin mikään kellojen siirtely tai siirtämättä jättäminen. Itseäni pimeys ei haittaa yhtään, mutta silti lumen tuoma valoisuus on myös tervetullutta.

Nämä hyvät kommentit tuohon suuntaan, että ennen wanhaan tosiaan näin ehkä oli ihan hyväkin. Lunta oli todennäköisemmin ja töitä ulkona enemmän. Tässä päivässä lumettomat tiet saa iltapäivästä jo maiseman ankeaksi, ja viideltä pitäisi jaksaa vaikka koiraa ulkoiluttaa. Hyvä jos jouluna on lunta. En ihmettele kaamosmasennuksen paljoutta tällaiseen aikaan.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse kärsin kaamosmasennuksesta ihan kohtalaisissa määrin ja se on nimenomaan tämä kellojen siirron aika kun se iskee päälle. Tähän saakka ei oireita tunnu, mutta kun kelloja siirretään ja menee mahdollisuus liikkua arkena valoisaan aikaan alkaa oireet iskeä päälle. Samalla unirytmin pitäminen alkaa muuttua erittäin vaikeaksi, kun iltaisin ei oikein väsytä tai väsyttää koko ajan.

No, tammikuun loppupuolella sitten alkaa helpottaa, kun aurinko laskee samoihin aikoihin kuin nyt, mutta on lunta maassa ja vähemmän pilviä.
 

Jeffrey

Jäsen
Oma hyvin lyhyehkö tämän kellon siirron kokemus on pääosin positiivinen. Unirytmi tietysti sekoittui, mutta tuo sunnuntain ja maanantain välinen yö on muutenkin aina se hankalin - jäädään seuraamaan tätä vaikutusta. Positiivisuus taas tulee aamusta. Yleensä siinä 0730-0800 aikaan liikun toimistolle ja tällä nyt piristikin aamua kun matkan sai taittaa valoisalla. Yleensä työmatkaan tarvitsee kaksi julkista kulkuneuvoa, mutta nyt valoisuudesta ilahtuneena kävelin hieman pidemmän matkan ja pääsin töihin yhdellä julkisella.

Uskoisin kuitenkin, että tämä valonpilkahdus on pääosin lyhytaikainen. Yleensä olen ollut kellojen siirtoa vastaan, paitsi silloin nuorena ja viriilinä kun sai olla yöelämässä tunnin pidempään.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Näin pienen tytön isänä kellojen siirto tulee kivasti silmille kun normi heräämisaika on luonnollisesti tytöllä siirtynyt tuntia aikaisemmaksi. Muutama päivä tässä mennee, että tottuu normaali rytmiin. Toki kiva juttu, että valoisuus alkaa (toistaiseksi) aikaisemmin.

Aina ollut kellojen siirtoa vastaan ja olen edelleen.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Itse kärsin kaamosmasennuksesta ihan kohtalaisissa määrin ja se on nimenomaan tämä kellojen siirron aika kun se iskee päälle.
Minulla tuo alkaa yleensä jostain kohtaa joulukuuta ja kestää jonnekin helmi-maaliskuun taitteen kieppeille. Se vaatii sen, että valoisuus rupeaa illasta kohdin lisääntymään, että rupeaa helpottamaan. Marraskuu yleensä menee vielä ihan hyvin, kunhan ei vaan jämähdä kotiin makaamaan, ja pysyy liikkeessä.
 

teemu73

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Minä hommasin itselleni kirkasvalolampun tänä syksynä ja olen tuntenut oloni aamuisin selvästi virkeämmäksi kuin yleensä tähän aikaan vuodesta. Tuosta täytynee siis olla jotain hyötyä. Tai sitten se on pelkkä lume-vaikutus, mutta hyötyhän sekin on.

Tästä kellojen siirrosta en nyt huomannut mitään muuta kuin että pimeä tulee taas ihan jumalattoman aikaisin. Toisin sanoen aamuun tullutta ylimääräistä valoisaa tuntia en huomannut lainkaan. Toki mulla on nyt siihen aikaan työpisteellä valoisaa juuri tuon lampun ansiosta.

Töiden jälkeen ei taas muutamaan kuukauteen huvita lähteä lenkille, joten koitan sijoittaa ulkoilut ruokatauon yhteyteen.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Taas tämä siirto tehtiin ja oma nuppi sopeutui vallan hyvin, mutta kertokaapa mulle miten siirrän kissan talviaikaan. Tuolla on tietyt ruoka-ajat, ja niinpä herätys on nykyään aamulla viideltä kuuden sijaan.

Tässä nyt hiljalleen ruokailuja siirretään, mutta kattia vituttaa ihan selkeesti.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Oli näköjään yksi kello mitä en ollut muistanut siirtää, eipä noita toki tuon lisäksi olekaan kuin ihan normaali seinällä oleva kello, lämpömittarin kello ja auton kello. Mutta mutta, näköjään lämmitystolpan kelloa en ollut siirtänyt oikeaan aikaan. En edes muistanut että viime kevät olisi ollut sellainen että kesäaikaan siirtymisen jälkeen olisi lämmitystä tarvinnut, mutta näköjään olin senkin kesäaikaan siirtänyt. Tänä syksynäkin olen toki autoa jo pari kertaa lämmityksessä pitänyt, mutta se on ollutkin sitten ainoastaan tunnin siinä lämmityksessä, normaalin kahden sijaan.

No eipä tuolla näin pienellä pakkasella mitään väliä oikeastaan ole, mutta ihan hyvä että huomasin tuon nyt enkä vasta sitten kun on kovemmat pakkaset.
 

Leicester

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Hiljaisten seiväshyppääjien kerho
Aamut alkavat olla valoisia läpi Suomen, joten kellot pitäisi ehdottomasti siirtää kesäaikaan jo tulevana viikonloppuna. Näin kesäajasta saataisiin paras hyöty, eli maaliskuulle 28 valoisaa tuntia lisää alkuiltaan. Ja sama homma tietenkin syksyllä toisinpäin, eli talviaikaan tulisi siirtyä 4 viikkoa nykyistä käytäntöä myöhemmin.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Aamut alkavat olla valoisia läpi Suomen, joten kellot pitäisi ehdottomasti siirtää kesäaikaan jo tulevana viikonloppuna. Näin kesäajasta saataisiin paras hyöty, eli maaliskuulle 28 valoisaa tuntia lisää alkuiltaan. Ja sama homma tietenkin syksyllä toisinpäin, eli talviaikaan tulisi siirtyä 4 viikkoa nykyistä käytäntöä myöhemmin.

Itse olen aikaisemmin jo tässä ketjussa ihmetellyt sitä, miksi kesäaikaan siirrytään melkein kuukautta myöhemmin keväällä kuin talviaikaan syksyllä. Ihan niinkuin nuo ajat olisi valittu sääolojen mukaan eikä auringon nousu- ja laskuaikojen perusteella. Oma veikkaus on, että nämä ovat poliitikkojen päätöksiä ja päätökset on tehty juuri noin, eli kesäaika on kesällä ja talviaika talvella, ihan sama miten aurinko nousee ja laskee. Kuulostaa nimittäin niin perinteiseltä poliitikkojen järjenjuoksulta. Jos talviaika olisi symmetrisesti talvipäivän seisauksen ympärillä sen pitäisi loppua jo helmikuussa.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Itse olen aikaisemmin jo tässä ketjussa ihmetellyt sitä, miksi kesäaikaan siirrytään melkein kuukautta myöhemmin keväällä kuin talviaikaan syksyllä. Ihan niinkuin nuo ajat olisi valittu sääolojen mukaan eikä auringon nousu- ja laskuaikojen perusteella. Oma veikkaus on, että nämä ovat poliitikkojen päätöksiä ja päätökset on tehty juuri noin, eli kesäaika on kesällä ja talviaika talvella, ihan sama miten aurinko nousee ja laskee. Kuulostaa nimittäin niin perinteiseltä poliitikkojen järjenjuoksulta. Jos talviaika olisi symmetrisesti talvipäivän seisauksen ympärillä sen pitäisi loppua jo helmikuussa.
Jos oikein muistan, niin aikanaan kesäaika päättyi syyskuun viimeisenä sunnuntaina. EU:n myötä tuo yhtenäistettiin muun Euroopan kanssa ja se siirtyi lokakuun loppuun.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Jos oikein muistan, niin aikanaan kesäaika päättyi syyskuun viimeisenä sunnuntaina. EU:n myötä tuo yhtenäistettiin muun Euroopan kanssa ja se siirtyi lokakuun loppuun.
Tällainen hämärä muistikuva minullakin on, että aiemmin talviaikaan siirryttiin jo aiemmin.

Tämän talven olen pitänyt yhden miehen hiljaista protestia pysyvän kesäajan puolesta, kun auton kello on ollut koko talven kesäajassa. Totta puhuen syynä oli ihan puhtaasti oma laiskuus, kun en heti muistanut sitä siirtää syksyllä talviaikaan, niin joskus joulukuun alussa mietin, että kohtahan sitä siirrytään takaisin kesäaikaan. Ja annoin asian olla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kuulostaa nimittäin niin perinteiseltä poliitikkojen järjenjuoksulta. Jos talviaika olisi symmetrisesti talvipäivän seisauksen ympärillä sen pitäisi loppua jo helmikuussa.

Juuri näin. Ehdottomasti kesäaika maaliskuu-lokakuu(8kk) ja talviaika marraskuu-helmikuu(4kk). Tuossa maksimoidaan iltojen valoisuus kumminkin niin että aamut pysyvät järjellisen valoisina talvellakin. Maaliskuu menee tässä nykysysteemissä vähän kyllä ”hukkaan” iltojen suhteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös