Mainos

Kellojen siirto

• 241 186
  • 1 858

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ihan älytöntä tämä kellojen siirtely. Sillä aamun valoisalla ajalla ei ole juurikaan merkitystä, kun monet työssäkäyvät ihmiset ovat jo töissä, kun päivä valkenee.

Iltapäivällä sillä tunnilla tekisi paljon enemmän, ehtisi esimerkiksi valoisaan aikaan lenkille töiden jälkeen. Nyt tämä hevonpaska alkaa helpottaa vasta helmi-maaliskuussa.

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päivä on niin lyhyt talviaikaan joten tuo valoisa tunti on hyvä olla aamussa eikä illassa, silloin kun ollaan enimmäkseen hereillä.

Jos siirtely lopetettaisiin taitaisi tämä "normaaliaika" olla voitolla, kesäajassa on tuo ongelma pimeinä talviaamuina.

Siis wtf, ”ollaan enimmäkseen hereillä”. Nyt en ymmärrä herra opettaja. Jos mentäisiin pysyvällä kesäajalla, niin eikö tuo valoisa tunti painottuisi iltapäivään/alkuiltaan. Kuka silloin nukkuu? Vai ymmärsinkö nyt viestisi täysin väärin?

Mä en tosiaan ymmärrä miksi jengi fanittaa sitä talviajan aamun lisätuntia, sehän menee pääasiassa joko töihin/kouluun mennessä tai siellä ollessa.

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Siis wtf, ”ollaan enimmäkseen hereillä”. Nyt en ymmärrä herra opettaja. Jos mentäisiin pysyvällä kesäajalla, niin eikö tuo valoisa tunti painottuisi iltapäivään/alkuiltaan. Kuka silloin nukkuu? Vai ymmärsinkö nyt viestisi täysin väärin?

Mä en tosiaan ymmärrä miksi jengi fanittaa sitä talviajan aamun lisätuntia, sehän menee pääasiassa joko töihin/kouluun mennessä tai siellä ollessa.

No kyllä mäkin ottaisin ennemmin pysyvän kesäajan mutta tuota on muistaakseni tutkittu että jos aurinko nousisi pysyvässä kesäajassa keskitalvella vasta 10.30 maissa, tuolla olisi haitallisia terveysvaikutuksia.

Suomessa on keskitalvella niin vitun pimeää etten kyllä itse näe tuolla väliä koska tuo 5 tunnin hämärä/valoisa jakso on. Vituttaa joka tapauksessa.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Ihan älytöntä tämä kellojen siirtely. Sillä aamun valoisalla ajalla ei ole juurikaan merkitystä, kun monet työssäkäyvät ihmiset ovat jo töissä, kun päivä valkenee.

Iltapäivällä sillä tunnilla tekisi paljon enemmän, ehtisi esimerkiksi valoisaan aikaan lenkille töiden jälkeen. Nyt tämä hevonpaska alkaa helpottaa vasta helmi-maaliskuussa.

Paitsi, että tällä ei ole mitään tekemistä kellojensiirtelyn kanssa sillä tämä aika on Suomen normaaliaika, jota elettiin koko vuoden ennen kesäaikakäytännön ottamista. Ei sillä, etteikö keskustelu normaaliajan ja aikavyöhykkeen muuttamisesta olisi paikallaan.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Vaadin pysyvää kesäaikaa tai muutan Ruotsiin!

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä lisäisin vielä yhden aspektin tähän keskusteluun. Eli mikä Suomen aikaero tulee olemaan muihin Euroopan valtoihin jos nykyinen kellojen siirto lopetetaan. Suomi ei saa päätyä mihinkään venäjän aikavyöhykkeelle eli aikaero Ruotsiin ei saa kasvaa nykyisestä. Nimittäin uskoisin tuolla olevan myös taloudellista vaikutusta jos täällä lopetellaan työnteko pari tuntia muuta eurooppa ennen.

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Mä lisäisin vielä yhden aspektin tähän keskusteluun. Eli mikä Suomen aikaero tulee olemaan muihin Euroopan valtoihin jos nykyinen kellojen siirto lopetetaan. Suomi ei saa päätyä mihinkään venäjän aikavyöhykkeelle eli aikaero Ruotsiin ei saa kasvaa nykyisestä. Nimittäin uskoisin tuolla olevan myös taloudellista vaikutusta jos täällä lopetellaan työnteko pari tuntia muuta eurooppa ennen.
Moskovan aikaa kun itse olen kannattanut, niin tämä on kova kysyms. Onkohan tätä tutkittu. Asian kun voisi ajatella vastaavasti myös jonkinlaisena etuna, ts työnteko aloitetaan pari tuntia muuta eurooppaa ennen. Jos tavara lähtee Suomesta klo 7, niin ehtiikö se työpäivän aikana pidemmälle länteen jos käytössä on kesäaika? Ja kiittäisikö idänkauppakin?

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä

Samaa ihmettelin minäkin, kun tuo valoisa tunti tulisi jonnekin kello 16 ja 18 välimaastoon, tai sitten tämä on jotain korkeampaa logiikkaa.

Ja se mikä pysyvässä "normaaliajassa" ja sen fanittamisessa häiritsee, että se valoisa tunti tulisi nykyisen kesäajan aikana johonkin aamuyölle/varhaisaamuun klo 2 ja 7 välille täällä Etelä-Suomessa. Kuka silloin esim. urheilee tai tekee pihatöitä? Mie vaan kysyn. Toisin sanoen sen hyöty on käytännössä ihan nollatasoa. Tosin koko maailman toiminnathan menevät vain ja ainoastaan aamuvirkkujen ehdoilla. Eikä siinä ole meillä iltavirkuilla ole ollut mitään sanansijaa, niin tämä valoisa tunti keskusteluhan vain vahvistaa tätä teoriaa.

Tuntuu, että monikaan normaaliajan kannattaja ei tätä ymmärrä.

Lisäksi meille ns. konttorityöaikaa vielä tekeville tämä pysyvä normaaliaika tarkoittaisi sitä, että töistä pääsyn jälkeen olisi valoisaa aikaa huomattavan vähän/ei ollenkaan noin puoli vuotta nykyisen 3-4 kuukauden sijaan.

Myös sellaisen ulkoliikunnan, jota ei voi harrastaa keinovalojen loisteessa (esim. luonnossa liikkuminen, urheilulajeista mm. suunnistus), kausi lyhenisi huomattavasti niin kevällä kuin syksylläkin.

Jos kellojen siirtely lopetetaan joskus, niin paras olisi ilman epäselvyyksiä pysyvä kesäaika. Olen myös ymmärtänyt, että useat EU maat ovat siirtymässä pysyvään kesäaikaan, jos kellojen siirtelystä luovutaan.

Pitäisikö meillä siis olla ihan oikeasti sama aika kuin esim. Espanjassa, joka sijaitsee monta tuhatta kilometriä lännemmässä kuin Suomi. Ei voi kuin ihmetellä näitä mielipiteitä.

Ja sitä paitsi, eihän tästä nyt niin kauan ole aikaa, kun Espanja, Portugali ja oliko vielä Ranskakin olivat samassa aikavyöhykkeessä Brittein saarten kanssa eli kaksi tuntia Suomen aikaa jäljessä. Ainakin Espanja nyt väärässä aikavyöhykkeessä, kun on Keski-Euroopan kanssa samassa ajassa.

Edit. pieniä korjauksia Portugalin aikavyöhykkeen suhteen

Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Myös sellaisen ulkoliikunnan, jota ei voi harrastaa keinovalojen loisteessa (esim. luonnossa liikkuminen, urheilulajeista mm. suunnistus), kausi lyhenisi huomattavasti niin kevällä kuin syksylläkin.
Olisiko golf jopa näistä lajeista merkittävin, ts laji jota ei käytännössä ollenkaan voi pelata pimeällä.

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Olisiko golf jopa näistä lajeista merkittävin, ts laji jota ei käytännössä ollenkaan voi pelata pimeällä.

Sattaisipa hyvinkin olla näin. Sitäkin on huomattavan vaikea harrastaa, kun hämärä alkaa lasketumaan. Tai tulisihan siihen vähän haastetta, kun hutkii pallon vähän väylältä sivuun ja lähtee sitä etsimään jostain heinikosta.

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Pitäisikö meillä siis olla ihan oikeasti sama aika kuin esim. Espanjassa ja Portugalissa, jotka sijaitsevat monta tuhatta kilometriä lännemmässä kuin Suomi. Ei voi kuin ihmetellä näitä mielipiteitä.

Portugali on eri aikavyöhykkeellä kuin Espanja. Keskustelu pitäisi olla samalla aikavyöhykkeissä, sillä jos EU siirtyisi yhteiseen, Keski-Euroopan, aikaan, olisi Helsingissä sama aika kuin Lissabonissa, mutta kahden tunnin ero Pietariin. Valoisa aika vaikuttaa vapaa-aikaan, mutta aikavyöhykkeillä on vaikutusta kansainväliseen työhön, mikä korostuu etätyön kasvaessa.

Tuplatorkkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Jets, Red Wings, Bayern
Aiemmin toivoin että lopetettaisiin kellojen siirtely, mutta nyt olen sitä mieltä, että se on kuitenkin vaihtoehdoista paras ja maksimoi valoisuuden fiksuun aikaan ympäri vuoden. Talvella kesäajan yksi valoisa tunti iltapäivään tuntuu aika joutavalta, ellei ajatellut ottaa töihin mukaan lenkkeily/hiihtokamojaan. Silloin suoraan töistä lähtiessä ehkä ehtisi vielä ulkoilla valoisampaan aikaan, jos pimeys tulee "vasta" viideltä aiemman kello neljän sijaan.

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En taaskaan huomannut yhtään missään, että tuntia aikaisemmassa on kello. Joillakin toisilla ihmisillä kuitenkin ilmeisesti tämä vaikutus on kovinkin dramaattinen ja elämää hankaloittava. Vaikka en tuota kokemusta itse omaakaan, niin hankaluudet joillain ihmisillä ilmeisesti ovat ihan aitoja.

Toki omalta kohdaltanikin näiden argumenttien puolesta, että sijoittuuko se yksi extratunti pimeää päivän vai aamun puolelle, niin keskustelua on ihan validia käydä. Pysyvä kesäaika olisi minun mielestäni se paras. Kesällä se nyt on ihan se ja sama, että miten sitä kelloa käännellään, kun valoisaa on joka tapauksessa niitä muutamaa yön tuntia lukuun ottamatta koko ajan. Keväällä sen merkitys minulle korostuu, kun se kellojen siirto hyppäyttää auringonlaskun siitä klo. 19 tuntumasta tunnilla eteenpäin. Silloin sillä yhdellä extratunnilla valoisuutta illalla on positiivista merkitystä. Ja sama pätee tänne syksyyn ja talveenkin. Olisi se kivempi, että valoisaa kestää tunnin pidempään iltapäivällä.

K

Kiekkokatsoja

Taas oli se aika, jolloin joutui pähkäilemään esim microaaltouunin ja auton kellon siirtoa. Toinen on vielä tekemättä. Teen, kun taas huomaan, että miten se tehdään.

Lisäys. Ei hitto, osasin senkin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Päivä on niin lyhyt talviaikaan joten tuo valoisa tunti on hyvä olla aamussa eikä illassa, silloin kun ollaan enimmäkseen hereillä.

Jos siirtely lopetettaisiin taitaisi tämä "normaaliaika" olla voitolla, kesäajassa on tuo ongelma pimeinä talviaamuina.

Tuo normaaliajan paremmuus pimeinä talvipäivänä on selkeä, ja juuri siitä syystä pidän melkeinpä nykyisen linjan jatkoa parhaana vaihtoehtona. Olen tässä ketjussa profiloitunut pysyvän kesäajan kannattajaksi, mutta nykyään kannatan tätä siirtelyn jatkamista. Jos siitä luovutaan, niin pysyvä kesäaika on ehdottomasti parempi, koska se lisää valoa iltoihin, ja keskimääräinen työssä käyvä ihminen pystyy nauttimaan siitä enemmän.

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
En ole persu enkä tiedevastainen mutta mielestäni kellojen siirto näin on hyvä asia, ihan tutkitustikin on valoisaa aikaa liikkua syksyisin ja keväisin illalla enemmän. Älähän tee tulkintoja jos mielipiteet eivät kohtaa. Tosin tämä "leimaaminen" on tyypillistä nykyään ja se on surullista.
Enpä ole väittänyt sinun olevan tiedevastainen, persu tai mitään muutakaan. Voisko olla, että tulit tehneeksi sen surullisen tullinnan ihan itse.

Oletko muuten sitä mieltä, että päätös kellojen siirtelystä ja sen sellaisesta pitää tehdä tutkittuun tietoon pohjaten myös silloin, jos tutkittu tieto onkin eri mieltä sinun kanssasi? Minä kyllä olen valmis hyväksymään kellojen siirtelyn, jos se aidosti parhaaksi vaihtoehdoksi tutkitaan.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Oletko muuten sitä mieltä, että päätös kellojen siirtelystä ja sen sellaisesta pitää tehdä tutkittuun tietoon pohjaten myös silloin, jos tutkittu tieto onkin eri mieltä sinun kanssasi? Minä kyllä olen valmis hyväksymään kellojen siirtelyn, jos se aidosti parhaaksi vaihtoehdoksi tutkitaan.

Tämä on periaatteessa ihan validi näkökulma. Kuten tässä ketjussa on vuosien saatossa esitetty, on kaikilla kolmella vaihtoehdoilla hyvät ja huonot puolensa, ja tiedeyhteisökään ei ole millään muotoa yksimielinen.

Pysyvää normaaliaika, tai jopa Ruotsin normaaliaikaa puoltaa professori Timo Partonen, joka on etenkin suomalaisten toimittajien vakiohaastateltava. Olen kuitenkin - luonnollisesti, koska itse pidän valoisista illoista - pyrkinyt tähän ketjuun tuomaan myös vastakkaisia näkökulmia edustavien asiantuntijoiden näkemyksiä. Itse olen myös huomannut Partosen usein esittämissä argumenteissa epäloogisuuksia, jotka on helppo kyseenalaistaa ihan kaikkien saatavilla olevien tietojen perusteella.

Viittaan tähän mm. sellaisiin väitteisiin, missä tiettyjen alueiden sijainti omaa aikavyöhykettään idempänä on nähty syyksi vähäiselle kaamosmaaennukselle (Pohjois-Norja), mutta vastaavasti on jätetty huomiotta se, että myös Islannissa esiintyy tutkitusti vähemmän kaamosmasennusta, ja se taas sijaitsee omaa aikavyöhykettään lännempänä.

Toinen usein käytetty argumentti on ollut se, että Venäjä kokeili pysyvää kesäaikaa, mutta palasi pysyvään normaaliaikaan. Tuossa vain unohdetaan se, että aikavyöhykekartoista näkee, että Venäjällä ne menevät suurilta osin niin, että heidän normaaliaikansa vastaa Suomen kesäaikaa. Ja heidän kesäaikansa oli sama kuin Suomen kesäaika + 1h.

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Olen lukenut vaikka kuinka monta tutkimusta ja tulokset ovat ristiriitaisia. Oma kanta niiden lukemisenkin jälkeen on että siirtelystä ei ole juurikaan hyötyä, haittoja enemmän ja paras ratkaisu olisi pysyvä kesäaika.

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ja mainitaan vielä, että uskon pysyvän normaaliajan olevan parempi ihmisten unen kannalta ainakin talvikuukausina, eli en sinänsä kiistä Partosen asiantuntemusta tässä. Mutta valon lisääntyminen illasta ja ihmisten vapaa-ajassa taas houkuttelee liikkumaan ulkona, mikä lisää ihmisten henkistä ja fyysistä hyvinvointia. Ja tämä taas kallistaa vaakaa toiseen suuntaan. En myöskään usko, että kenenkään unelle tekisi hyvää se, että pysyvällä normaaliajalla aurinko nousisi kesäkuussa Etelä-Suomessa jo ennen kello kolmea...

Partonen on myös monissa haastatteluissa puhunut älylaitteiden negatiivisesta vaikutuksesta unen laatuun. Pimeä aika lisää, ainakin joidenkin tutkimusten mukaan, älylaitteiden käyttöä iltasella, joten se tavallaan kumoaa nuo normaaliajan hyödyt ainakin jossain määrin.

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Kerron salaisuuden: Mikään ei ole muuttumassa vuosiin, ei ehkä vuosikymmeneen jos koskaan. Asia vaatii EU-maiden yhteispäätösmenettelyn, ja sellaista yksimielisyyttä ei ole tulossa nykyisillä politiikkasuhteilla.

Tässä ihmetyttää edelleen lähinnä Suomen (lue: Bernerin) keuliminen asiassa, kun nimenomaan Pohjolassa kellojen siirtämisellä on ainoana oikein mitään merkitystä.

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Olen joskus aikasemminkin kirjoittanut että ei varmaan kukaan usko mutta minun elämä helpottuu perkeleesti kun eletään talviaikaa. Unirytmi on tässä ajassa eikä se koko saatanan kesänä muuksi muutu.
Saatan kuulostaa höperöltä, mutta näin se menee.
Tokihan jonkun sortin unitutkija aikamääre x sitten kertoi että unen kannalta ja näin ollen kansanterveyden kannalta pysyvä talviaika eli normaaliaika olisi parempi.
Tympii kun vaikkapa syksyn lohenuisteluajasta lähtee tunti veks, ja mukavaa kun kevät jäille saa tunnin pilkkiaikaa lisää, mutta annan silti sille painoarvoa enemmän että nukun talviaikana paremmin. En tuota unitutkijan väitettä sen paremmin muista mutta jäi vaan mieleen etten olisi ainoa pysyvän talviajan kannattaja.
Muuten ole tässä talven aikana mitään väliä onko kesä vai talviaika kun töihin lähtiessä ja töistä palatessa on kuitenkin pimeää kun mörrin perseessä.

(1)
  • Tykkää
Reactions: Rush

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Taas oli se aika, jolloin joutui pähkäilemään esim microaaltouunin ja auton kellon siirtoa. Toinen on vielä tekemättä. Teen, kun taas huomaan, että miten se tehdään.

Minua on myös tässä jokusen päivän jännittänyt auton kellon siirto enkä ole uskaltanut vielä yrittää. Saa nähdä, että joutuuko taas nöyrtymään ja kaivamaan manuaalin esille hanskalokerosta :(

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
RDS re-time jumalauta, eihän tämä nyt voi olla mikään saabismi?

Rush

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens
Ehdottomasti luonnollisen ajan eli talviajan kannalla.

Kellojen siirrosta on selvästi enemmän etuja kuin haittoja, hyvä näin. Pimeään aikaan lisätunnin viikonloppuun ottaa mieluusti ja keväällä sen menetys ei päivien pidentyessä niin vituta.
Minua keväällä se juuri vituttaa, pimeä kuuluu iltaan, ja yksikin tunti vaikuttaa jonkin verran.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy