Sekasia ovat asiantuntijat tässä asiassa.
Ovathan ne sitäkin mieltä, että Pohjois-Norjassa kärsitään vähemmän kaamosmasennuksesta, koska siellä eletään idempänä kuin aikavyöhyke edellyttäisi, ja aurinko nousee tuntia aiemmin.
Kaamos kestää esimerkiksi Nuorgamissa yli 50 vuorokautta, joten on vähän hankala uskoa, että tunti suuntaan tai toiseen vaikuttaa mihinkään.
Sitten toisaalta Islannissa kaamosmasennuksesta kärsitään myös vähemmän, vaikka se sijaitsee lännempänä kuin aikavyöhyke edellyttäisi. Ja siellä valoa on nimenomaan iltapainotteisesti.
Lähtisin etsimään näiden perusteella muuta selitystä vähäisemmälle kaamosmasennukselle kuin aikavyöhykkeen. Ymmärtääkseni kala kuuluu molemmissa edellä mainituista aika runsain määrin ruokavalioon. Omega-3 -rasvahapot ainakin joidenkin tutkimusten mukaan saattavat olla hyödyksi tuossa. En sinänsä ihmettelisi, vaikka näin olisikin. Itse olen kala-allergikko, mutta pyrin syömään talvisin säännöllisesti pellavatuotteita, koska ne ovat kasvikunnan omega-3 -lähteistä parhaat, ja jonkinlaista vaikutusta olen ollut havaitsevinani, vaikka sitä onkin hankalaa mitata.