Kellojen siirto

  • 227 050
  • 1 769

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä ISn toimittaja Katri Utula näyttääpi olleen perusjärkevä eli arveen arvostama jo pidempään: Kommentti: Kiitos sinulle Anne Berner – jos talviaika voittaa, unohtakaamme ihanat valoisat kesäyöt!
Luin taannoin tämän jutun, tai oikeastaan siihen asti kun Utula kirjoitti että pysyvä talviaika pilaa rapujuhlat.

Se että jonkun mielestä pysyvä talviaika on huono koska se pilaa rapujuhlat, osoittaa kyseisen kirjoittajan olevan sellaisella tasolla että kaikki hänen mielipiteensä on syytä ignoroida kokonaan ja lopullisesti. No ei ollut ensimmäinen kerta kun sama "toimittaja" osoitti olevansa keskivertoa tyhmempi yksilö.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Luin taannoin tämän jutun, tai oikeastaan siihen asti kun Utula kirjoitti että pysyvä talviaika pilaa rapujuhlat.

Se että jonkun mielestä pysyvä talviaika on huono koska se pilaa rapujuhlat, osoittaa kyseisen kirjoittajan olevan sellaisella tasolla että kaikki hänen mielipiteensä on syytä ignoroida kokonaan ja lopullisesti. No ei ollut ensimmäinen kerta kun sama "toimittaja" osoitti olevansa keskivertoa tyhmempi yksilö.

No perhana, en muuta mieltäni kuitenkaan, valoisuudesta. Anne Bernerin rapujuhlista riippumaton pointti oli arvopaperimarkkinoiden aikaerotus. Mitä helevettiä, miten Suomen aikavyöhyke voisi vaikuttaa pörssikursseihin? Aivan älytöntä. Lehmätkin pystyy säätämään lypsylle vartin viikossa heidän kelloaan säätäen. Meklareiden sopeutuvuus eli älykkyys ei tuohon riitä, sen ymmärrän nyt: kaksi kertaa vuodessa kello siirtyy eikä se kummallakaan kertaa ole sama aika kuin London Cityssä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuo rapujuhlat on todennäköisesti ollut hieman kieli poskessa heitetty yksittäinen argumentti, ja se ei ole ollut noissa kirjoituksissa todellakaan se pääpointti. Mielestäni tämän pitäisi tulla selville varsin selkeästi, mikäli artikkelin lukija on varustettu edes kohtuullisella äidinkielen taidolla. Ja oletusarvoisesti jokainen tälle palstalle säännöllisesti kirjoittava henkilö on tällainen.

Tänään heräsin kuudelta, kun kevättä rinnassa olevat talitiaiset aloittivat sirkutuksensa suoraan ikkunan takana. Onneksi olimme kesäajassa. Muuten nuo sympaattiset luontokappaleet olisivat herättäneet minut jo viideltä, vaikka suomalaisten mielestä aamuyön tunneille osuva valo onkin illan valoa parempi asia...
 
Viimeksi muokattu:

Tuen Vety

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lätkä Lentää Oy
Ei kyllä riitä ymmärrys noille kesäaikafaneille, mistä näitä aamuvirkkuja oikein sikiää? Samaan aikaan puhutaan siitä miten klo 8-16 yhteiskunta on muinaisjäänne ja on taidettu tehdä jopa aloitteita siitä, että koulujen ei pitäisi alkaa kuin aikaisintaan vasta klo 9, niin sitten on tämä porukka, jonka mielestä klo 8-16 yhteiskunta pitäisi muuttaa klo 7-15 yhteiskunnaksi!? :o
Avaatko tätä ajatustasi hieman lisää? Eikös kesäaikafanitus tarkoita juuri päinvastaista? Eli valoinen ajanjakso kohdistuisi aamun sijasta iltaan. Aamuvirkuille talviaika sopisi paremmin kun aurinko nousisi tuntia aikaisemmin.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuo rapujuhlat on todennäköisesti ollut hieman kieli poskessa heitetty yksittäinen argumentti,
Täytyyhän tuon koko jutun olla kieliposkessa heitettyä läppää - ellei jopa sarkasmia. Ei kai kukaan toimittaja voi olla oikeasti noin määly?

vaikka suomalaisten mielestä aamuyön tunneille osuva valo onkin illan valoa parempi asia...
No, sittenhän suomalaisethan ovat valistunutta porukkaa.

Mää edelleen skeptikoin väitettä ulkoilun ja liikkumisen lisääntymistä pysyvän kesäajan myötä. Nyt on siirrytty kesäaikaan ja pimeä tulee vasta yhdeksän jälkeen. Silti tuolla kävelyreiteillä ja raiteilla tulee vastaan ihan vain ne samat, jotka siellä talvipimeälläkin tallustelee ja hölköttelee. Poislukien luonnollisestikin vielä hiihtäjät.

Sohvaperunat ovat sohvaperunoita. He luulevat pienen hetken keväällä tai joulunpyhien jälkeen motivoituneensa elämäntapamuutokseen ja tilaavat ostoskanavalta jonkun keskiaikaiselta kidusvälineeltä näyttävän vitkuttimen, josta tulee kahden käyttökerran jälkeen pyykkiteline. Toiset ostavat kuntosalikortin vuodeksi, käyvät siellä kerran ja kun se olikin rankempaa kuin kuvissa näyttää, toisen käyntikerran skippaamiseen löytyy nippu erilaisia meriselityksiä siihen asti kunnes koko kortti unohdetaan.

Sama koskee tätä kesäaikateoriaa. "Kyllä mää sitten kävisin jos olis illat valoisampia". Jepjep, niin aina.. paitsi kun just nyt on nilkka vähän.. ja salkkaritkin tulee.. eikä oo kunnon kenkiäkään ja...

Pimeä on heille vain yksi tekosyy muiden joukossa.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Avaatko tätä ajatustasi hieman lisää? Eikös kesäaikafanitus tarkoita juuri päinvastaista? Eli valoinen ajanjakso kohdistuisi aamun sijasta iltaan. Aamuvirkuille talviaika sopisi paremmin kun aurinko nousisi tuntia aikaisemmin.
Kun kello on kesäaikaan 8, olisi se normaaliaikaan vasta 7. Jos pitää mennä töihin / kouluun tmv vaikkapa kello kahdeksaksi, tällöin pitää siis herätä tuntia aikaisemmin jos normaaliajan sijasta otetaan kesäaika käyttöön. Eli kesäaikafanit haluavat aikaisemmat aamut. Miksi aamuvirkut haluaisivat auringon nousevan "aikaisemmin", kun heillehän aikaisin nouseminen on muutenkin luontaista? Iltavirkkujen olisi luontevaa haluta auringon nousevan "aikaisemmin", jotta yhteiskunnan rytmi olisi lähempänä heidän luontaista vuorokausirytmiään.

Jos nukkuisi kahdeksan tuntia yössä ja aikavyöhyke olisi sellainen, että keskipäivä olisi aina kello 12, niin valoisa aika maksimoituisi menemällä nukkumaan klo 20 ja heräämällä klo 4. Haluatteko te kesäaikafanit todella tällaisen rytmin? Kyllä tuo kuulostaa minusta enemmän aamu- kuin iltavirkun vuorokausirytmiltä vai mitä olet mieltä?

Kyllä väittäisin, että suurimmalla osalla ihmisistä luontainen rytmi on auringon nousu- ja laskuaikoihin suhteutettuna paljon myöhäisempi. Eli suhteessa valoisaan aikaan hereilläolo painottuu enemmän sinne iltaan kuin aamuun. Eli suurimmalla osalla ihmisistä luontainen vuorokausirytmi ei pyri valoisan ajan maksimointiin vaan porukka ennemmin menee nukkumaan pimeän jo tultua ja mielellään herää vasta auringon jo noustua. Jopa niin, että klo 8-16 työaikarytmi koetaan ennemmin liian aikaiseksi kuin myöhäiseksi. Valoisan ajan maksimoijille tämä ei ole lainkaan liian aikainen rytmi, sillä hehän heräisivät jo klo 4. Ja kesäaikaan siirtyminen siirtää herätyksen tuntia aikaisemmaksi suhteessa normaaliaikaan. Eli jos jonkun luontainen rytmi olisikin herätä klo 4, niin kesäaikaan kello olisi silloin jo 5. Jos taas henkilön luontainen rytmi olisi herätä klo 8, niin kesäaikaan kello on silloin jo 9 ja ehtiäkseen aamulla jonnekin johonkin tiettyyn kellonaikaan, pitää henkilön aikaistaa herätystä tunnilla suhteessa luontaiseen rytmiinsä.

Tuossa ekassa kappaleessa laitoin heittomerkkeihin tuon auringon nousun "aikaisuudesta" puhumisen, sillä aurinkohan nousee ja laskee ihan samalla tavalla riippumatta siitä minkä aikavyöhykkeen valitsemme; emme voi auringon nousu- ja laskuaikoihin vaikuttaa, vain siihen mitä kello on silloin. Kesäajassa kello on aina ja joka hetki tunnin vähemmän kuin normaaliajassa, eli kesäaika on optimi aikavyöhyke sellaiselle henkilölle, jonka luonnollinen vuorokausirytmi on tuntia aikaisempi kuin sellaisen henkilön vuorokausirytmi, jolle talviaika on optimaalinen. Kesäaika on siis suhteessa parempi aamuvirkuille ja normaaliaika iltavirkuille.
 

Itse olen aamun torkku ja haluan valoisan ajan kestävän mahdollisimman myöhäiseen ajankohtaan. Koska tykkään harrastaa niin pitkään kuin vuorokaudessa vain pystyy. Aamulla on aivan yksi lysti onko valoisaa vai pimeää, koska en aio kuitenkaan herätä klo 4-7 ellei ole oikeasti aivan pakko jostain erikoisesta syystä. Tästä syystä ymmärtääkseni minun pitää toivoa pysyvää kesäaikaa.

Mitä tulee tuohon "kello on aina yhden tunnin aiemmin kuin toisessa ajassa" niin se taitaa olla täysin turha ajatus. Ihminen ei voi niin kellon tarkka kropallaan olla, että tuntisi eroa sen mukaan. Valoisaan ja pimeään voi reagoida. Tämän vuoksi ymmärtääkseni sinunkin kannattaa haluta pysyvää kesäaikaa.

Vai olenko itse nyt mennyt nurin ajatellessani tätä? Tuohan pysyvä kesäaika juurkin mulle golfkentälle tunnin lisää valoa ilta-ajalle verrattuna talviaikaan? Tuntuu vain @Sphinxin ajatelmat nyt vähän erikoisilta, mutta voinkin itse käsittää homman väärin.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Valoisaan ja pimeään voi reagoida. Tämän vuoksi ymmärtääkseni sinunkin kannattaa haluta pysyvää kesäaikaa.

Vai olenko itse nyt mennyt nurin ajatellessani tätä? Tuohan pysyvä kesäaika juurkin mulle golfkentälle tunnin lisää valoa ilta-ajalle verrattuna talviaikaan?
Tuohan se tunnin lisää iltaan jos heräät kesäajassa aina absoluuttisesti tunnin aikaisemmin - niin kuin sinun pitää herätäkin jos haluat herätä kellon näyttäessä samaa aikaa kuin se normaaliajassa elettäessäkin näyttäisi. Itse asiassa jos kelloja siirtää vielä enemmä eteenpäin, saat edelleen aina vaan lisää valoisia tunteja iltaasi ja valveillaoloaikasi valoisat tunnit saavuttavat maksimin vasta sitten, kun heräät niin aikaisin, että kello olisi normaaliaikaa elettäessä herätessäsi vasta 4.

Helsingissä on ainakin taidettu jo ehdottaa tai ainakin esittää sellaisia mielipiteitä, että koulujen ei pitäisi ikinä alkaa ennen klo 9, koska on vastoin nuorten luonnollista rytmiä herätä niin aikaisin, että ehtisi kouluun jo kahdeksaksi. Suhteessa valoisaan ja pimeään aikaan kesäajan klo 8 muuttuu itsestään kello yhdeksäksi, kun vain vaihdetaan normaaliaikaan. Hölmöläisen hommaa olisi ensin siirtää kelloja tunnilla eteenpäin ja sitten palauttaa koulujen alkamisaika samaksi siirtämällä myös koulujen alkua tunnilla eteenpäin. Toki normaaliaika on nykyään voimassa suuren osan kouluvuodesta.
 
Tuohan se tunnin lisää iltaan jos heräät kesäajassa aina absoluuttisesti tunnin aikaisemmin - niin kuin sinun pitää herätäkin jos haluat herätä kellon näyttäessä samaa aikaa kuin se normaaliajassa elettäessäkin näyttäisi. Itse asiassa jos kelloja siirtää vielä enemmä eteenpäin, saat edelleen aina vaan lisää valoisia tunteja iltaasi ja valveillaoloaikasi valoisat tunnit saavuttavat maksimin vasta sitten, kun heräät niin aikaisin, että kello olisi normaaliaikaa elettäessä herätessäsi vasta 4.

Se tuo tunnin ilta-aikaan lisää, kun klo 16 jälkeen on mahdollisimman monta valoisaa tuntia. Työt loppuu yleensä klo 16. On täysin toissijaista, että totuttaudummeko kerran kesäaikaan vai talviaikaan. Talvella on joka tapauksessa pimeää ja kesällä valoisaa aamulla. En ymmärrä miksi pitäisi kenenkään herätä ikinä klo 4, mutta kesäaikaan meillä tulee olemaan erittäin aikaisin valoisia tunteja. Ihan sama missä ajassa ollaan. Tuo klo 4 herääminen on sinulla varmaan jokin fiksaatio, koska kukaan muu ei missään yhteydessä edes tuo esiin moista kellon aikaa. Muuten kuin tietysti teoreettisessa tilanteessa, missä arvaillaan nouseeko Sallassa aurinko klo 3 vai klo 5.

Helsingissä on ainakin taidettu jo ehdottaa tai ainakin esittää sellaisia mielipiteitä, että koulujen ei pitäisi ikinä alkaa ennen klo 9, koska on vastoin nuorten luonnollista rytmiä herätä niin aikaisin, että ehtisi kouluun jo kahdeksaksi. Suhteessa valoisaan ja pimeään aikaan kesäajan klo 8 muuttuu itsestään kello yhdeksäksi, kun vain vaihdetaan normaaliaikaan. Hölmöläisen hommaa olisi ensin siirtää kelloja tunnilla eteenpäin ja sitten palauttaa koulujen alkamisaika samaksi siirtämällä myös koulujen alkua tunnilla eteenpäin. Toki normaaliaika on nykyään voimassa suuren osan kouluvuodesta.

Onko väliä nouseeko aurinko klo 6 vai 4? Normaalit ihmiset ovat nukkumassa vielä silloin ja epänormaaleille ei välttämättä ole niin väliä :) Talvella taas on erikoista pimeän aika lähes koko ajan, joten silloin oikeastaan ainoa tärkeä asia on saada se valoisa aika lähes jokaisella. Parempi siis vaikkapa klo 11 eteenpäin se muutama tunti kuin klo 8 tai 9.

Toivon todellakin, että mennään kesäaikaan. Ja juurikin siitä syystä, että tykkään valvoa pitkään ja nukkua pitkään.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Työt loppuu yleensä klo 16.
Aloin ihan miettimään ja ei, en keksi ystävä- tai tuttavapiiristä yhtään ketään, jolla työ loppuisi säännöllisesti klo 16. Ihmisillä on joku joustava työaika tai sitten vuorotyö. Tai ne on opettajia, joilla ei muutenkaan ole kummoiset työtunnit.
 
Aloin ihan miettimään ja ei, en keksi ystävä- tai tuttavapiiristä yhtään ketään, jolla työ loppuisi säännöllisesti klo 16. Ihmisillä on joku joustava työaika tai sitten vuorotyö. Tai ne on opettajia, joilla ei muutenkaan ole kummoiset työtunnit.

Itselläkin on joustava työ, mutta klo 8-16 on meilläkin normityöaika. Niin on todella monessa muussakin paikkaa. Sitten on vielä pirusti töitä, joissa on kellokortti. Hullua eikö totta? Joka tapauksessa missasit lahjakkaasti pointin. Pointti on siinä, että meidän kaikkien työt (pl. vuorotyöt) ajoittuvat loppumaan joskus iltapäivän päätteeksi (tai alkuiltaan) ja alkamaan joskus aamulla. Jos saat harrastettua aamun valoisaan aikaan juttusi, niin hyvä, itse en siihen pysty. Minun pitää harrastaa töiden jälkeen, joten se on käytännössä joskus töiden jälkeen. Pääsin sitten töistä klo 15, 16 tai 17, niin se illan loppuaika rajoittuu siihen, että tulee pimeää. Mitä myöhempänä se on, sitä pitempään on mahdollisuus pelata kellon kanssa. Jos pimeä tulee aikaisemmin, on käytännössä pakko lähteä myös töistä aikaisemmin. Sitten pitää myös mennä sinne töihin aikaisemmin. Se taas ei minulle sovi, koska herääminen on vähintäänkin vastenmielistä :)

Itse tosin tunnen myös proletaareja, jotka joutuvat olemaan virka-aikaan töissä joko klo 16:sta tai klo 17:sta.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Sitten pitää myös mennä sinne töihin aikaisemmin. Se taas ei minulle sovi, koska herääminen on vähintäänkin vastenmielistä :)
Tästähän koko asiassa on lopulta kysymys. Suurin osa pystyisi itse säätämään oman valoisan aikansa, joko siirtämällä nukkuma-aikaansa, työaikaansa tai harasteaikaansa, mutta lopulta priorisoi jonkun erikoisen syyn kuten "aamu-unisuutensa" sen edelle.
 
Tästähän koko asiassa on lopulta kysymys. Suurin osa pystyisi itse säätämään oman valoisan aikansa, joko siirtämällä nukkuma-aikaansa, työaikaansa tai harasteaikaansa, mutta lopulta priorisoi jonkun erikoisen syyn kuten "aamu-unisuutensa" sen edelle.

En sanoisi noinkaan yksi oikoisesti. On täysin selvää, että suurin osa ihmisistä ei syystä tai toisesta pysty harrastamaan aamu klo 5-10 välissä. Järkihän tuon jo sanoo. Urheilussa olen vuosien varrella huomannut, että ei vain paikat kestä aamulla riuhtomista, tai sitten pitää lisätä aikaa suorituksiin valmistautumiseen. Olen myös aina pitänyt siitä, että voi lämmitellä loppuun tai pystyy käymään suoritusta läpi jonkun kanssa. Puhumattakaan joukkueurheilusta, jossa ei pysty kyllä mitenkään ottamaan aamuille vuoroja. Joskus joku lätkävuoro on onnistunut, mutta harvemmin ja harrastusseuraa saa huomattavasti helpommin ilta-aikaan. Sen lisäksi vanhemmiten tulee mukavuuden haluiseksi, eikä pyri täyttämään päivästä "olen hereillä 18h, ja teen jokaisen minuuttina jotain järkevää". Joskus pitää pystyä vain olemaan ja rentoutumaankin.

Työaikaansa ei monet voi siirtää ja väitän, että valtaosa tässä maassa tehtävistä töistä tehdään virastoaikana. Joku osaa varmasti käydä katsomassa tilastokeskuksen tai jonkun muun tiedoista :)

Nukkuma aikaa voisi siirtää, mutta miksi pitäisi taipua vaikka sinun tahtoosi? Minusta muiden pitäisi taipua ennemmin minun tahtooni.

Ehdin treenata ja pelata kyllä, jos kellon aika siirretään talviaikaan. Golffin suhteen hommat tiivistyy ja käytännössä viimeinen mahdollinen kierrosaika aikaistuisi tunnilla. Itselleni aikaiset valoisat tunnit ovat täysin hyödyttömiä ja väitän, että suurimmalle osalle myös. Aivan kuten @Sphinxillekin on varmasti turhia ne valoisat aamut juurikin, kun ei halua olla aamuisin hereillä.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nukkuma aikaa voisi siirtää, mutta miksi pitäisi taipua vaikka sinun tahtoosi?
Mulle on ihan yksi lysti mihin aikaan kukakin nukkuu... Se että minun pitäisi siirtää kelloja sen takia että jonkun rapujuhlissa tulee pimeä tuntia liian aikaisin sen sijaan on niin vajaamielinen ajatus että sitä haluan pilkata ja vastustaa

Työaikaansa ei monet voi siirtää ja väitän, että valtaosa tässä maassa tehtävistä töistä tehdään virastoaikana.
Muistaakseni aikoinaan linkkasin tänne jonkun lehtijutun, jossa tuo kumotaan
 

Anonymous

Jäsen
Pelaan kesäisin tennistä paljon. Syyskuussa on vielä useasti hyviä kelejä pelata ulkona. Monesti ainut pelaamiseen mahdollinen aika on välillä 18-22, koska suurin osa ihmisistä (kuten minä) käy päivällä töissä (klo 6-18 välillä). Aurinko laskee syyskuussa nykyisessä kesäajassa n. klo 20. Kun on pimeää, ei näe enää pelata. Jos käytössä olisi pysyvä talviaika, aurinko laskisi jo n. klo 19. Jolloin rautalangasta väännettynä klo 19 on pakko lopettaa pelaaminen, kun taas kesäajalla pelaamista ei tarvitsisi lopettaa kuin vasta klo 20. Kansanterveydelle parempi ilmeisesti, kun makaan mielummin sohvalla työpäivän jälkeen kuin lähden pelaamaan tennistä klo 19-20.

Miten helvetissä pysyvä talviaika ei ole muka ongelmallista esim. tässä asiassa, jos en pysty pelaamaan klo 19 jälkeen? Olisi hyvä aika kuitenkin pelata juuri vaikka klo 19-20. Ihan uskomattomia juttuja on kyllä talviajan puolustajilla.
 
Mulle on ihan yksi lysti mihin aikaan kukakin nukkuu... Se että minun pitäisi siirtää kelloja sen takia että jonkun rapujuhlissa tulee pimeä tuntia liian aikaisin sen sijaan on niin vajaamielinen ajatus että sitä haluan pilkata ja vastustaa

Siis etsit joltakin mielestäsi huonoimman syyn ja olet sitten periaatteesta eri mieltä :) Aivan mahtavaa :) Sen jälkeen on siis ihan sama mitä on puolesta tai vastaan ;) Itse taas pohdin mielessäni hyviä ja huonoja puolia. Sitten pohdin omasta näkökulmastani vielä, että mikä olisi juuri minulle parasta. Sitten koetan pohtia, että onko se minun subjektiivinen tahtoni tarpeellisempaa kuin vastakkainen mielipide. Sitten vasta teen päätöksen mille kannalle ryhdyn. En ole vielä huomannut, että talviaika olisi yleisesti järkevämpi, enkä ole järkeviä perusteitakaan sen puoleen nähnyt.

Kuriositeettina sanon, että itse en keksi mihin rapujuhlissa tarttisi sitä ekstra valoisaa aikaa. Monessa illan juhlissa olisi kuitenkin lystiä, kun lapsilla olisi vähän helpompi olla mukana. Ihan jo valoisan ajan lämmön vuoksi.


Muistaakseni aikoinaan linkkasin tänne jonkun lehtijutun, jossa tuo kumotaan

Alas etsimään. Rohkenen vahvasti epäillä, että suomessa tehtäisiin eniten töitä iltaisin ja öisin. En pidä mahdottomana, mutta haluaisin nähdä tilastot.
 
Eipä olisi muutama vuosi sitten uskonut, että ihmisen pitäisi identifioida itsensä joko talviaikaihmiseksi tai kesäaikaihmiseksi. Hirveä määrä besserwisseröintiä on tähänkin keskusteluun saatu mahtumaan.

Minulla ei ole mitään käryä, kumpi aika on parempi. Nykyinen systeemi on ihan hyvä, vaikka sitä kai pitäisi kavahtaa koska siitä leijuu vahva agraariyhteiskunnan ja vanhan ihmisen tuoksu. Minulle on ajan suhteen pääasia, että ollaan ajoissa paikalla, ja illan tunteihin saisi mahdollisimman paljon valoa. Perheellisenä on aivan turha puhua mistään unirytmin kääntämisestä ja aamuharrastuksista. Työt voin tehdä milloin huvittaa, mutta moni muu asia määrittelee aikataulujen rakentamista tylsän tavalliseksi.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Siis etsit joltakin mielestäsi huonoimman syyn ja olet sitten periaatteesta eri mieltä :)

Olen vähän kuin Jeesus, puhun vertauskuvallisesti

Alas etsimään. Rohkenen vahvasti epäillä, että suomessa tehtäisiin eniten töitä iltaisin ja öisin

Ei vaan siinä sanottiin että suurimmalla osalla suomalaisista on joustava työaika. Esim. omalla työpaikallani ei taida ketään kiinnostaa mihin aikaan tai missä työnsä tekee No, välillä on sellaisia palavereita joihin pitää pystyä osallistumaan, mutta usein niidenkin ajankohtaa toki voi pyytää muuttamaan.
 
Ei vaan siinä sanottiin että suurimmalla osalla suomalaisista on joustava työaika. Esim. omalla työpaikallani ei taida ketään kiinnostaa mihin aikaan tai missä työnsä tekee No, välillä on sellaisia palavereita joihin pitää pystyä osallistumaan, mutta usein niidenkin ajankohtaa toki voi pyytää muuttamaan.

Monella on joustava työaika, mutta siihen joustavuuteen on valtaosalla selvät raamit. Valtaosalla on vieläpä vaatimus, että työt tehdään silloin kun niitä pitää tehdä. Eli tarkoittaa sitä, että et voi yksin valita "teen työni aina klo 6-14". Monella on nimittäin sitä työtä vielä tehtävänä klo 14-18 ja ehkäpä ei niinkään klo 6-9. Riippuu toki siitä mitä tekee. Mutta en mitenkään usko, että valtaosa työstä olisi "teen milloin huvittaa työtä" vaan enemmänkin virka-aikana, jota voi sitten itse säätää sen mukaan miten päivät menee. Osuuko lähelle jutun sisältöä?

Sinällään taas puhutaan pikkuseikoista, kun tuo työaika ei kumoa minun esittämiä syitä suuntaan tai toiseen. Vapaan työajan miehetkään harvoin haluaa salille ennen töitä tai tosi aikaisin.
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Työaikaansa ei monet voi siirtää ja väitän, että valtaosa tässä maassa tehtävistä töistä tehdään virastoaikana.
Mitäpä sanoisit jos ehdotettaisiin, että klo 8-16 virastoaika muutettaisiin klo 7-15 virastoajaksi? Olisiko tämä kelpo kompromissi? Vai luuletko, ettei ehdotus saisi kannatusta vaan alkaisi valitus, että tykätään nukkua pitkään, ei pysty heräämään noin aikaisin? Kai ymmärrät, että on pelkkä silmänkääntötemppu myydä täsmälleen sama ehdotus "kesäaikana?"

Aurinko voidaan laittaa syyskuussa laskemaan myös vaikka kello 21, 22 tai 23. Jos ihminen nukkuu klo 23-07, niin valoisa aika valveilla ollessa maksimoituu vasta, kun lisätään vielä kesäaikaankin pari tuntia.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta en mitenkään usko, että valtaosa työstä olisi "teen milloin huvittaa työtä" vaan enemmänkin virka-aikana, jota voi sitten itse säätää sen mukaan miten päivät menee. Osuuko lähelle jutun sisältöä?
Pointti oli siinä että ne joiden tarvitsee niille rapujuhlille ehtiä valoisan aikaan, yleensä voivat säätää työaikaansa siten että sinne ehtii. Sitten on nämä, joiden työt pitää esimerkiksi juuri ilta-aikaan, he eivät luultavasti sinne rapujaan juhlimaan ehdi valoisan aikaan oli kellon päätetty olevan tunnin enemmän tai vähemmän.
 
Mitäpä sanoisit jos ehdotettaisiin, että klo 8-16 virastoaika muutettaisiin klo 7-15 virastoajaksi? Olisiko tämä kelpo kompromissi? Vai luuletko, ettei ehdotus saisi kannatusta vaan alkaisi valitus, että tykätään nukkua pitkään, ei pysty heräämään noin aikaisin? Kai ymmärrät, että on pelkkä silmänkääntötemppu myydä täsmälleen sama ehdotus "kesäaikana?"

Elikkäs tässä kävikin niin kuten arvelin. Olit käsittänyt kesäajan ja talviajan vaikutuksen väärin päin. Siitähän tämä keskustelu lähti. Syytit aamuvirkkuja kesäajan tahtomisesta ja nyt syytät minua aamutorkkua kesäajan tahtomisesta. Mahtavaa :)

Mutta vastaan silti. Kun omissa työpaikoissani alettiin siirtymään liukuvaan työaikaan, niin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ihmiset alkoivat tulemaan myöhemmin töihin. Ei aiemmin. Kukaan ei kuitenkaan aamulla oikeastaan harrastanut mitään. Kai ymmärrät, että ei ole mikään silmänkääntötemppu kyseessä, vaan ihmiset elävät nykyaikana kellon mukaan.

Aurinko voidaan laittaa syyskuussa laskemaan myös vaikka kello 21, 22 tai 23. Jos ihminen nukkuu klo 23-07, niin valoisa aika valveilla ollessa maksimoituu vasta, kun lisätään vielä kesäaikaankin pari tuntia.

No mutta viimeinkin ymmärsit mistä on kyse. Aiemmista viesteistäsi vaikutti siltä, että kyseessä olisi jokin "nyt aiemmin tai myöhemmin". Meidän kannattaa ehdottomasti koettaa saada aurinko laskemaan mahdollisimman myöhään realiteettien mukaan. Nythän se tarkoittaa sitä, että olisi aika erikoista ruveta muuttamaan kelloja tuntitolkulla vaan ennemmin siinä yhden tunnin ikkunassa, miten aikavyöhykkeitäkin on ajateltu. Menee kuitenkin jo vähän erikoiseksi, jos aletaan ihmettelemään "käännetään sitten 5h kelloja eteenpäin". Minusta toki olisi mukavaa, jos meillä aurinko laskisi vaikkapa lokakuun alussa vasta klo 22-23, mutta se ei ole realistista. Meidän täytyisi muuttaa kelloja 5h eteenpäin. Ei, meidän tulee tehdä annetuissa raameissa paras kompromissi ja omiin silmiin se on kesäaika. Näin meillä on annetuissa raameissa pisin mahdollinen päivä iltaa kohden ja aamuvirkut joutuvat sitten heräämään talvella pimeässä ja olemaan tunnin pitempään pimeässä. Kesällä he joutuvat joka tapauksessa menemään valoisan aikaan nukkumaan, joten mitäpä sillä on väliä.

Mutta joo, annas tulla sen talviajan puolesta argumentteja. Selvästi siitä pidät. Itse en anna arvoa sille, että oltaisiin ruotsin kanssa väkisin samassa ajassa omia etuja vastaan (ei ole tähänkään asti ollut väliä) enkä myöskään näe pörssien aukeamista ongelmallisena. Ei ole tähänkään asti ollut. Muiden pörsseissä voit pelata joka tapauksessa reaaliaikaan. Jos kuitenkin löytyy jotain viisaita pointteja, joita en vielä ole kuullut niin tietenkin niitä pitää pohtia. Kokonaisuus ratkaisee. Tällä hetkellä tosiaan kirkkaasti kesäajan puolesta, vaikka joku rapujuhlat valoisassa haluaakin pitää :)
 
Pointti oli siinä että ne joiden tarvitsee niille rapujuhlille ehtiä valoisan aikaan, yleensä voivat säätää työaikaansa siten että sinne ehtii. Sitten on nämä, joiden työt pitää esimerkiksi juuri ilta-aikaan, he eivät luultavasti sinne rapujaan juhlimaan ehdi valoisan aikaan oli kellon päätetty olevan tunnin enemmän tai vähemmän.

Väitän, että rapujuhliin menijät ovat vähemmistö. En oikein tajua mikä argumentti joku rapujuhlat oikeasti on, jos ei muuta kuin jonkun yksilön "keksinpä nyt subjektiivia hyviä puolia".

On järkevämpi olla rapujuhlia vastaan, kuin toisten argumentteja vastaan olla rapujuhlilla :)
 

Sphinx

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Elikkäs tässä kävikin niin kuten arvelin. Olit käsittänyt kesäajan ja talviajan vaikutuksen väärin päin. Siitähän tämä keskustelu lähti. Syytit aamuvirkkuja kesäajan tahtomisesta ja nyt syytät minua aamutorkkua kesäajan tahtomisesta. Mahtavaa :)

Mutta vastaan silti. Kun omissa työpaikoissani alettiin siirtymään liukuvaan työaikaan, niin muutamaa poikkeusta lukuunottamatta ihmiset alkoivat tulemaan myöhemmin töihin. Ei aiemmin. Kukaan ei kuitenkaan aamulla oikeastaan harrastanut mitään. Kai ymmärrät, että ei ole mikään silmänkääntötemppu kyseessä, vaan ihmiset elävät nykyaikana kellon mukaan.
Ei, siis sinähän olet käsittänyt väärin päin. Ja siis itse olen huomannut työpaikalla saman, että suurin osa porukasta tykkää liukuman puitteissa tulla töihin mieluummin vähän myöhemmin kuin aiemmin, eli he vapaaehtoisesti vaihtavat valoisat tunnit illasta pidempiin aamu-uniin.

Vaikuttaa siltä, että haluaisit herätä aiemmin, mutta koska herääminen on niin vaikeaa, ettet siihen pysty oma-aloitteisesti, niin haluat valtion pakottavan sinut heräämään aiemmin. Absurdeintahan tässä on, että kesäaikaa tuntuu haluavan eniten juuri tämä porukka, joka samaan aikaan haluaisi siirtää yhteiskunnan rytmiä myöhempään kellonaikaan – eli haluavat kahta päinvastaista asiaa. Alkuperäinen mainintani "aamuvirkuista" saattoi olla jonkinlainen piikki tätä porukkaa kohtaan.

Pörssien aukiolot eivät ole mikään ongelma. Nehän on synkronoitu nykyäänkin niin, että kaikki länsieurooppalaiset pörssit ovat auki samaan aikaan. Siis esimerkiksi Suomessa paikallisaikaa klo 10-18.30, Ruotsissa paikallisaikaa klo 9-17.30 ja Lontoossa paikallisaikaa klo 8-16.30. Norjalaiset lopettavat kaupankäynnin tosin tuntia muita aiemmin. Eivätköhän Lontoossa käy jatkossakin kauppaa klo 8-16.30 ja muut sitten edelleen samaan aikaan.
 
Vaikuttaa siltä, että haluaisit herätä aiemmin, mutta koska herääminen on niin vaikeaa, ettet siihen pysty oma-aloitteisesti, niin haluat valtion pakottavan sinut heräämään aiemmin. Absurdeintahan tässä on, että kesäaikaa tuntuu haluavan eniten juuri tämä porukka, joka samaan aikaan haluaisi siirtää yhteiskunnan rytmiä myöhempään kellonaikaan – eli haluavat kahta päinvastaista asiaa. Alkuperäinen mainintani "aamuvirkuista" saattoi olla jonkinlainen piikki tätä porukkaa kohtaan.

Miten sinä noin voit tulkita, kun olen jatkuvasti kampanjoinut sen puolesta, että illalla pitäisi olla mahdollisimman pitkään valoisaa. Se, että siirtäisin harrastukseni aamulle tarkoittaa klo 4-5 heräämisiä ja se on minusta epänormaalia enkä edes halua siirtää unirytmiäni siihen. Enkä saisi kyllä tarpeeksi kavereitakaan samoihin aikoihin harrastamaan. Mutta kuten sanonnut, tässä on nyt kyse siitä minun kannaltani, että halutaanko aamulle enemmän valoisia tunteja vai illalle. Kummassa niistä on enemmän hyötyä? En ole löytänyt vielä ketään, jolle olisi niistä useammasta valoisasta aamutunnista enemmän hyötyä. Liputan siis sen puolesta, että pidetään aikavyöhykkeemme mukainen kello, joka on samassa ajassa vaikkapa baltian maiden kanssa (haluavat ilmeisesti pysyvää kesäaikaa, koska valoisat illat on suurimman osan etu, moneltakin kantilta). Aamuisin en aio ilman pakkoa herätä hirveän aikaisin, oltiin sitten kesä- tai talviajassa, eikä se näyttele omallani kohdalla juurikaan merkityksellistä osaa. Totun joka tapauksessa kelloon, oli aika kumpi hyvänsä. On myös täysin selvää, että suurin osa harrastuksistani ja vapaa-ajan toiminteistani tehdään ilta-aikaan. Väitän tämän pätevän suurimpaan osaan ihmisiä. Lenkillä voi aamuisin käydä vaikka talvella pimeää olisikin.

Pörssien aukiolot eivät ole mikään ongelma. Nehän on synkronoitu nykyäänkin niin, että kaikki länsieurooppalaiset pörssit ovat auki samaan aikaan. Siis esimerkiksi Suomessa paikallisaikaa klo 10-18.30, Ruotsissa paikallisaikaa klo 9-17.30 ja Lontoossa paikallisaikaa klo 8-16.30. Norjalaiset lopettavat kaupankäynnin tosin tuntia muita aiemmin. Eivätköhän Lontoossa käy jatkossakin kauppaa klo 8-16.30 ja muut sitten edelleen samaan aikaan.

Tuo on kuitenkin yksi konkreettisimpia perusteita talviajalle. Alkaa vaikuttamaan siltä, että talviajalle ei oikeasti ole mitään perusteita.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös